Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Jeg har en sjef som innimellom har «utbrudd», altså at hun kjefter, både på tomannshånd i i plenum, dersom hun blir stresset. Dette oppleves veldig ubehagelig, og jeg har gitt beskjed flere ganger at den type kommunikasjon på arbeidsplassen både stresser meg og oppleves ugreit. Hun har sagt unnskyld før, og sagt at hun skal slutte med denne formen for «kommunikasjon». nå har det imidlertid skjedd igjen. Hun «smalt med leppa» i det som for henne var en stressende situasjon, og kalte meg og mine kollegaer for diverse stygge begreper. Denne gangen vil hun dessverre ikke beklage, i stedet sendte hun ut en mail til meg der hun i praksis fraskrev seg ansvaret, og la skylden på meg som sa ifra om at dette ikke var greit. Det som er tema nå er altså at jeg har gitt beskjed om det jeg opplever som ugrei fremferd på jobb. nå baller saken på seg. Det viser seg blant annet at hun har sendt både som egen e-post og mitt svar til henne til en tredje kollega, som ikke har noe med saken å gjøre, «til informasjon». Sjefen er daglig leder, og jeg mener det er uryddig å sende kommunikasjon mellom oss til andre i bedriften, som ikke har personalansvar. I tillegg svarer sjefen ikke lengre på telefon når jeg ringer, ikke om jobb engang, noe som er uheldig når vi har hjemmekontor alle sammen. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg har ikke sovet på flere dager, og hadde aldri forestilt meg at min tilbakemelding til henne skulle vekke en slik reaksjon. Jeg vet heller ikke om jeg bør kontakte fagforeningen, eller hva jeg kan gjøre for å eskalere situasjonen ned. Jeg vil jo gjerne fortsette å jobbe i bedriften, men er nå bekymret for at jeg kan få sparken? Hva tenker dere kloke damer her inne? Anonymkode: a36e7...b36
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Du bør søke om ny jobb. Sånne sjefer er ikke til å holde ut. Snakk gjerne med fagforeningen også, bare for å vite dine rettigheter Anonymkode: d4c4f...df8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du bør søke om ny jobb. Sånne sjefer er ikke til å holde ut. Snakk gjerne med fagforeningen også, bare for å vite dine rettigheter Anonymkode: d4c4f...df8 Ja jeg har begynt å søke, men er ikke bare bare å finne stillinger i min bransje, så er bekymret for hvordan det kommer til å bli på jobb fremover 😢 Anonymkode: a36e7...b36
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 Snakk med verneombodet, dette høyrest ut som eit generelt problem som akkurat no går utover deg. Snakk gjerne med fagforeininga òg, det treng ikkje å bli ei sak, du kan berre lufte tankane dine. Men verneombodet skal vere nøytralt, dvs at denne personen skal jobbe for heile bedrifta inkludert sjefen. Verneombodet blir òg ofte oppfatta som meir nøytralt enn ein tillitsvald i ei fagforening og vil difor kanskje ha større gjennomslagskraft. Anonymkode: 834b3...246
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Snakk med verneombodet, dette høyrest ut som eit generelt problem som akkurat no går utover deg. Snakk gjerne med fagforeininga òg, det treng ikkje å bli ei sak, du kan berre lufte tankane dine. Men verneombodet skal vere nøytralt, dvs at denne personen skal jobbe for heile bedrifta inkludert sjefen. Verneombodet blir òg ofte oppfatta som meir nøytralt enn ein tillitsvald i ei fagforening og vil difor kanskje ha større gjennomslagskraft. Anonymkode: 834b3...246 Takk for svar. Vi er en veldig liten bedrift, under 10 ansatte, det betyr at det ikke er noen krav om verneombud. Så da har vi heller ikke det. Men takk uansett ❤️ Anonymkode: a36e7...b36
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Synes du skal få deg en gradert sykmelding og noen store sovetabletter, slik at du får sove litt først og fremst. Spis og drikk mye og sunt. Masse frukt og grønt. Høres trivielt ut, men er enormt viktig. En frukt mot hver frykt 🍑🍉🍎 Snakk med legen om hva du står i. Ta kontakt med fagforening. Flest mulig i ryggen, flest mulig som notererer og stiller kritiske spørsmål, da er du bedre rustet. Dokumenter alt. Så kjører du hardt på, og er ærlig og direkte om hvordan du opplever situasjonen på jobb. Våg å ta sjansen på at dette skal du vinne. Våg å ta sjansen på at du har den beste saken. Anonymkode: fe402...94b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Ja jeg har begynt å søke, men er ikke bare bare å finne stillinger i min bransje, så er bekymret for hvordan det kommer til å bli på jobb fremover 😢 Anonymkode: a36e7...b36 Det riktige er at hun skal gå. Det er ikke utenkelig at sjefen må vekk, sånt skjer ofte. Eventuelt at saken følges nøye opp. Du har rett på et trygt arbeidsmiljø. Ha det som første pri. Anonymkode: fe402...94b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Vi er en veldig liten bedrift, under 10 ansatte, det betyr at det ikke er noen krav om verneombud. Så da har vi heller ikke det. Men takk uansett ❤️ Anonymkode: a36e7...b36 Hvis dere ikke har verneombud betyr det st dere har skrevet under på en avtale om dette. I avtalen skal det framgå hvem som er arbeidstakernes representant. Anonymkode: 46ebc...d17
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Det er helt umulig å si noe om selve saken og hvem som har "rett" siden vi ikke vet hva det egentlig dreier seg om, men det kan sikkert være greit å a det med fagforeningen eller tillitsvalgt for å en som ikke er direkte involvert til å hjelpe dere å finne en løsning. Anonymkode: 222a4...440
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Hører jo bare en side og det er jo din.... Men hvis det du sier stemmer tenker jeg at det er litt psykiatri inn i bildet. For er jo rart at vedkomne har klart å klatre eller få en leder jobb med en sånn fremtoning ??! Anonymkode: 7701c...eb3
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): For er jo rart at vedkomne har klart å klatre eller få en leder jobb med en sånn fremtoning ??! Anonymkode: 7701c...eb3 Det er ekstremt vanlig, særlig i små foretak. En kombinasjon av mangel på gode ledere, at de gode menneskene ikke ønsker det ansvaret og den faglige fremmedgjøringen som ligger i å lede, og at de med de dårligste menneskelige egenskapene tiltrekkes av makten. Tror ofte at de som eier/styrer en bedrift, kunne ha løst problemet bedre, ved å ta bort lederrollen, gi hver enkelt ansatt én ting som var deres ansvar, og leid inn ekstern kompetanse på det som ikke lot seg fordele. Anonymkode: fe402...94b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå