Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Jeg forstår selvfølgelig at døve kan tenke like godt som andre, men når jeg tenker og formulerer setninger gjør jeg det, stort sett, på norsk , med de ordene jeg har. Følelser og grunnleggende ideer er mer abstrakte, men mye av tenkningen skjer med språk, nærmest som en stemme jeg styrer i hodet. Hvordan gjørdøve det? Tenker dere i tegnspråk, med tekst, bilder eller noe annet? Hvis dere skal formulere et godt svar i hodet for eksempel før dere sier det, ser dere da for dere eller koe annet? Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Jeg er ikke døv, men har samarbeidet med flere gjennom jobb. Døvblitte, født hørende, regner jeg med at tenker som alle andre, hvis de etablerte et talespråk før de ble døve. De CI-opererte har en slags mekanisk hørsel, og mange av dem klarer å høre, og snakke, talespråk ved siden av tegnspråk. De som er født døve, og ikke er CI-opererte, lærer jo å lese, så da må de vel etablere en slags «lyd» for hver bokstav i tankene, for å kunne sette det sammen til ord? Veldig interessant! Men den døve vet jo heller ikke hvordan hørende tenker, og hva som eventuelt er annerledes🙈😉 Anonymkode: 6e4e2...295
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Nå er ikke jeg døv, så jeg aner ikke. Men de kan jo lese og skrive som alle andre, så vil jo tro at de tenker likt som alle andre, at de bruker vanlige ord, samme som når de leser? Anonymkode: 36500...50f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke døv, men har samarbeidet med flere gjennom jobb. Døvblitte, født hørende, regner jeg med at tenker som alle andre, hvis de etablerte et talespråk før de ble døve. De CI-opererte har en slags mekanisk hørsel, og mange av dem klarer å høre, og snakke, talespråk ved siden av tegnspråk. De som er født døve, og ikke er CI-opererte, lærer jo å lese, så da må de vel etablere en slags «lyd» for hver bokstav i tankene, for å kunne sette det sammen til ord? Veldig interessant! Men den døve vet jo heller ikke hvordan hørende tenker, og hva som eventuelt er annerledes🙈😉 Anonymkode: 6e4e2...295 Det er det du skriver i siste avsnitt jeg lure på. De får det jo til. Jeg forstår bare ikke hvordan det fungerer. Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Døve har jo språk som alle andre, bare de snakker med hendene og ikke med munnen. Ser ikke helt hva som er så annerledes med å tenke på døvespråk enn å tenke på talespråk. Språk er uansett mer eller mindre rikholdig på ord og grammatikk. Men jeg vil tro at selv en nordmann, med sitt begrensede ordforråd og grammatiske nyanser, klarer å tenke like godt som en med en mer avansert naturlig språk. Vil kanskje heller tro at det å mestre ulike naturlige språk er mer utviklende. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Døve har jo språk som alle andre, bare de snakker med hendene og ikke med munnen. Ser ikke helt hva som er så annerledes med å tenke på døvespråk enn å tenke på talespråk. Språk er uansett mer eller mindre rikholdig på ord og grammatikk. Men jeg vil tro at selv en nordmann, med sitt begrensede ordforråd og grammatiske nyanser, klarer å tenke like godt som en med en mer avansert naturlig språk. Vil kanskje heller tro at det å mestre ulike naturlige språk er mer utviklende. Anonymkode: a9530...174 Hva mener du med et naturlig språk og hvor har du det fra at norsk har et lavt antall ord? Viste du at Wergeland brukte omtrent dobbelt så mange ord som Shakespeare? At engelsk har fler ord enn dansk som er anske likt norsk, motbevises her: https://videnskab.dk/kultur-samfund/engelsk-har-naeppe-flere-ord-end-dansk Jeg tenker også på historien om Hellen Keller som mistet hørselen og synet som veldig liten og slet med å tenke før hun lærte tegnspråk. Det tyder jo på at vi trenger et språk for å tenke. Derfor hadde det vært interessant å lese hvordan en som var fødtvdøv egentlig gjorde det. Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men jeg vil tro at selv en nordmann, med sitt begrensede ordforråd og grammatiske nyanser, klarer å tenke like godt som en med en mer avansert naturlig språk. Anonymkode: a9530...174 Hæ? Hva mener du egentlig her? Anonymkode: abe93...395
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du med et naturlig språk Google is your friend. Anonym bruker skrev (16 minutter siden): hvor har du det fra at norsk har et lavt antall ord? Fra meg selv. Veldig ofte når jeg skal sette ord på noe, så vet jeg ordet på engelsk, men klarer ikke finne et tilsvarende ord på norsk. Mener å huske at engelsk regnes som det mest rikholdige språket, og det ser også ut for å være rett når jeg googler. Ser at man forsøker seg med at dansk og norsk er like rikholdige, men det er jo også et poeng at ordene skal være i bruk og bli forstått av de rundt. Jeg er imidlertid nokså overbevist om at de som lærer seg to eller flere ulike språk, oftere får øye på nyansene i de ulike språk, som en enkeltspråklig kanskje ikke ser. Litt som man ser ikke skogen for bare trær. Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det tyder jo på at vi trenger et språk for å tenke. Derfor hadde det vært interessant å lese hvordan en som var fødtvdøv egentlig gjorde det. Ja, det gjør vi. Språkutviklingen ligger nedfelt i oss, og venter bare på å bli fylt med det språket man vokser opp med. Men en døv person har jo et språk, akkurat som en hørende har det. Helen Keller var jo et unntak siden hun verken så eller hørte. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hæ? Hva mener du egentlig her? Anonymkode: abe93...395 At evnen til å tenke handler om å ha et språk, men ikke av antall ord man kan. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Døve har jo språk som alle andre, bare de snakker med hendene og ikke med munnen. Ser ikke helt hva som er så annerledes med å tenke på døvespråk enn å tenke på talespråk. Språk er uansett mer eller mindre rikholdig på ord og grammatikk. Men jeg vil tro at selv en nordmann, med sitt begrensede ordforråd og grammatiske nyanser, klarer å tenke like godt som en med en mer avansert naturlig språk. Vil kanskje heller tro at det å mestre ulike naturlige språk er mer utviklende. Anonymkode: a9530...174 Fordi når du tenker hører du «lyden» av din egen stemme inni hodet. En døv har aldri hørt lyden av sin egen stemme, men lært en «mekanisk» måte å snakke på/lage lyd i tillegg til tegnspråk. Så hvordan «høres» det ut inne i hodet når en døv leser inni seg? Han aldri hørt lyd, men «hører» de tankene sine, eller ser de for seg noe? Dette var veldig spennende , og noe jeg aldri har tenkt på.... Anonymkode: 0cc76...c44
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 Vi er jo en del som tenker i tall og symboler og farger også. Og jeg vil tro at selv om man tenker med ord, så hører man ikke hvert enkelt ord man tenker, inni seg. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg nok ikke klart å tenke til slutt 😝 Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Google is your friend. Fra meg selv. Veldig ofte når jeg skal sette ord på noe, så vet jeg ordet på engelsk, men klarer ikke finne et tilsvarende ord på norsk. Mener å huske at engelsk regnes som det mest rikholdige språket, og det ser også ut for å være rett når jeg googler. Ser at man forsøker seg med at dansk og norsk er like rikholdige, men det er jo også et poeng at ordene skal være i bruk og bli forstått av de rundt. Jeg er imidlertid nokså overbevist om at de som lærer seg to eller flere ulike språk, oftere får øye på nyansene i de ulike språk, som en enkeltspråklig kanskje ikke ser. Litt som man ser ikke skogen for bare trær. Ja, det gjør vi. Språkutviklingen ligger nedfelt i oss, og venter bare på å bli fylt med det språket man vokser opp med. Men en døv person har jo et språk, akkurat som en hørende har det. Helen Keller var jo et unntak siden hun verken så eller hørte. Anonymkode: a9530...174 Hverken døve eller hørende har jo noe språk før de har lært det. De fleste av oss får imidlertid et språk så tidlig at vi ikke husker eller merker at vi mangler et. Nettopp derfor er historien til Hellen Keller så spennende. Det har også vært andre barn som ikke har fått lære noe såråk før de ble ganske store. De har virket psykisk utviklingsemmede (og kan jo sies å ha vært det også, bare på en uvanlig måte.) Selv om du ofte opplever å finne ordene enklere p engelsk enn på norsk kan det ha andre årsaker enn at det finnes flere ord på engelsk enn norsk. Det er en myte. Kanskje har du lest mye fagliteratur på engelsk for eksempel. Da er det ikke rart om du lettere finner fagordene på engelsk også. Både på engelsk og norsk finnes det mange fler ord enn det vi bruker. For å bli flinke til å uttrykke oss må vi lese, lytte, tenke og øve. Det kommer ikke av seg selv. Hvus vi leser bøker og ser filmer på engelsk vil det øke ordforådet vårt og vår evne til å uttrykke oss på engelsk, men at du ikke finner en god måte å utrykke deg på betyr ikke at nordk språk er fattig, bare at du ikke har lært deg å bruke det. https://www.utdanningsnytt.no/er-norsk-et-fattig-sprak/156603 Hvis du mener at et "Naturlig språk er et språk som har oppstått spontant, det vil si på bakgrunn av tale og skrift i menneskers omgang med hverandre." Så passer ikke det inn i setningen der det virker som om du mener norsk ikke er et naturlig språk, eller misforstår jeg deg der? Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi når du tenker hører du «lyden» av din egen stemme inni hodet. En døv har aldri hørt lyden av sin egen stemme, men lært en «mekanisk» måte å snakke på/lage lyd i tillegg til tegnspråk. Så hvordan «høres» det ut inne i hodet når en døv leser inni seg? Han aldri hørt lyd, men «hører» de tankene sine, eller ser de for seg noe? Dette var veldig spennende , og noe jeg aldri har tenkt på.... Anonymkode: 0cc76...c44 Som jeg svarte omtrent samtidig som du postet dette innlegget, så tror jeg ikke at jeg hører alle ordene inni meg. Det ville gått litt for tregt, tror jeg. Tenk bare hvor sakte man leser en side i en bok når man leser den høyt, sammenlignet med når man leser den inni seg. Har også hørt om slike autistiske savanter, som klarer å lese to bøker på samme tid, eller om det var to sider på samme tid, det var i alle fall noe voldsomt. Tror neppe det ville gått hvis man måtte høre stemmen for hvert ord. Noen ganger tenker man jo følelser også, om man kan si det slik. Man tenker at noe er bra eller dårlig, også uten at man nødvendigvis kommer på et passende ord. Et språklig bilde, et symbol, et maleri eller et musikkstykke...det er nok en del ting man tenker uten å egentlig ha ordene for det. For ikke å snakke om når man blir forelska, og ikke finner et eneste ord! Eller man hører andre sine stemmer inne i hodet, uten at stemmene nødvendigvis har ord, de er bare myke eller krasse eller sinte eller lattermilde. Jo, jeg tror man må ha et språk for å kunne tenke. Men ikke nødvendigvis at alt er like lineært som i en bok. Man kan fint koke vann og skjære gulrøtter samtidig som man planlegger middagen og og gleder seg til sommerferien. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hverken døve eller hørende har jo noe språk før de har lært det. De fleste av oss får imidlertid et språk så tidlig at vi ikke husker eller merker at vi mangler et. Nettopp derfor er historien til Hellen Keller så spennende. Det har også vært andre barn som ikke har fått lære noe såråk før de ble ganske store. De har virket psykisk utviklingsemmede (og kan jo sies å ha vært det også, bare på en uvanlig måte.) Selv om du ofte opplever å finne ordene enklere p engelsk enn på norsk kan det ha andre årsaker enn at det finnes flere ord på engelsk enn norsk. Det er en myte. Kanskje har du lest mye fagliteratur på engelsk for eksempel. Da er det ikke rart om du lettere finner fagordene på engelsk også. Både på engelsk og norsk finnes det mange fler ord enn det vi bruker. For å bli flinke til å uttrykke oss må vi lese, lytte, tenke og øve. Det kommer ikke av seg selv. Hvus vi leser bøker og ser filmer på engelsk vil det øke ordforådet vårt og vår evne til å uttrykke oss på engelsk, men at du ikke finner en god måte å utrykke deg på betyr ikke at nordk språk er fattig, bare at du ikke har lært deg å bruke det. https://www.utdanningsnytt.no/er-norsk-et-fattig-sprak/156603 Hvis du mener at et "Naturlig språk er et språk som har oppstått spontant, det vil si på bakgrunn av tale og skrift i menneskers omgang med hverandre." Så passer ikke det inn i setningen der det virker som om du mener norsk ikke er et naturlig språk, eller misforstår jeg deg der? Anonymkode: ff2ff...f59 Ikke for å være kjip, men jeg faller helt av lasset hvis jeg må forklare meg slik eller sånn for at det skal være innafor, ellers vanker det belæring og lenker med bevis. Jeg mente bare å si hva jeg selv tenker. Jeg lærte litt om språkutvikling da jeg studerte ligvistikk, vil tro at lingvister er de som kan komme med best svar, hvis det er eksakt vitenskap du er ute etter. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #15 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke for å være kjip, men jeg faller helt av lasset hvis jeg må forklare meg slik eller sånn for at det skal være innafor, ellers vanker det belæring og lenker med bevis. Jeg mente bare å si hva jeg selv tenker. Jeg lærte litt om språkutvikling da jeg studerte ligvistikk, vil tro at lingvister er de som kan komme med best svar, hvis det er eksakt vitenskap du er ute etter. Anonymkode: a9530...174 Jeg var egentlig mest interessert i svar fra noen som faktisk var døve selv. Det har vært noen her tidligere synes jeg å huske. Jeg synes det er veldig fint med svar ut fra hva du selv tenker. Jeg har respekt for det selv om jeg ikke nødvendig vis tror du har rett. Det er ikke for å rakke ned på dine svar jeg har svart deg, bsre for å drive samtalen rundtvtemaet videre. Når jeg har argumenter som jeg mener ikke passer med dine tanker vil jeg gjerne vite hva du tenker om det. Kandkje du vet at det jeg tror er tilfelle egentlig er helt feil. Da blir jeg glad for å få vite det, selv om det kan være vanskelig å gi avkall på ideer jeg tror er riktige. Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #16 Skrevet 23. mai 2021 Har faktisk alltid lurt på det samme, eller egentlig hvordan blinde drømmer. Hvordan blinde tenker seg farger f eks? Anonymkode: 78010...ae9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #17 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg var egentlig mest interessert i svar fra noen som faktisk var døve selv. Det har vært noen her tidligere synes jeg å huske. Jeg synes det er veldig fint med svar ut fra hva du selv tenker. Jeg har respekt for det selv om jeg ikke nødvendig vis tror du har rett. Det er ikke for å rakke ned på dine svar jeg har svart deg, bsre for å drive samtalen rundtvtemaet videre. Når jeg har argumenter som jeg mener ikke passer med dine tanker vil jeg gjerne vite hva du tenker om det. Kandkje du vet at det jeg tror er tilfelle egentlig er helt feil. Da blir jeg glad for å få vite det, selv om det kan være vanskelig å gi avkall på ideer jeg tror er riktige. Anonymkode: ff2ff...f59 Ja, beklager. Fikk bare følelsen av at jeg var med på å løse noens skoleoppgave. Tror uansett ikke jeg har så mange flere tanker om disse tingene. Håper det er noen døve som ønsker å svare. Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #18 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Som jeg svarte omtrent samtidig som du postet dette innlegget, så tror jeg ikke at jeg hører alle ordene inni meg. Det ville gått litt for tregt, tror jeg. Tenk bare hvor sakte man leser en side i en bok når man leser den høyt, sammenlignet med når man leser den inni seg. Har også hørt om slike autistiske savanter, som klarer å lese to bøker på samme tid, eller om det var to sider på samme tid, det var i alle fall noe voldsomt. Tror neppe det ville gått hvis man måtte høre stemmen for hvert ord. Noen ganger tenker man jo følelser også, om man kan si det slik. Man tenker at noe er bra eller dårlig, også uten at man nødvendigvis kommer på et passende ord. Et språklig bilde, et symbol, et maleri eller et musikkstykke...det er nok en del ting man tenker uten å egentlig ha ordene for det. For ikke å snakke om når man blir forelska, og ikke finner et eneste ord! Eller man hører andre sine stemmer inne i hodet, uten at stemmene nødvendigvis har ord, de er bare myke eller krasse eller sinte eller lattermilde. Jo, jeg tror man må ha et språk for å kunne tenke. Men ikke nødvendigvis at alt er like lineært som i en bok. Man kan fint koke vann og skjære gulrøtter samtidig som man planlegger middagen og og gleder seg til sommerferien. Anonymkode: a9530...174 Det er ikke så enkelt å få tak på hvordan jeg egentlig tenker, men jeg tror det foregår på forkjellige nivåer. En ting er grunnleggende følelser. Der trengs det ikke så mye. Det tror eg bare er oppfatning av egne hormonstrømmer og nerveimulser. Så har jeg en form for tanker som består av ideer, farger, symboler og bilder. Det går ofte fort og jeg tror det er mye sammensatt av sekvenser av allerede ferdig lagde tanker. Å lage fiskesuppe til middag er tankemessig blitt så automatisert at det holder med et eneste lite tankesymbol. Jeg trenger ikke gå gjennom alle prosessene hver gang jeg enker på det, men jeg tror jeg trenger å ha laget det tankesymbolet på forhånd, ved hjelp av ord, symboler og ideer jeg allerede har lært. Den tredje måten jeg tror jeg tenker på er ganske bokstavlig. Hvis jeg skal finne ut av noe nytt eller vanskelig går tankene sakte. Da er det ofte nesten som å snakke, skrive og tegne. Den mten tenke på tror jeg man trenger et språk for å få til og jeg er usikker på hvor mye den måten å tenke på er nødvendig for å lage tankesymbolene jeg bruker i den andre måten jeg beskrev. I tillegg blander de ulike måtene å tenke på seg. Det er vanskelig å skille dem helt. Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #19 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, beklager. Fikk bare følelsen av at jeg var med på å løse noens skoleoppgave. Tror uansett ikke jeg har så mange flere tanker om disse tingene. Håper det er noen døve som ønsker å svare. Anonymkode: a9530...174 Ingen skoleoppgave, bare noe jeg tenkte på på en regnværsdag med deilig mye tid til rådighet. 😊 Anonymkode: ff2ff...f59
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #20 Skrevet 23. mai 2021 Jeg er ikke døv, men jeg tenker i begreper mer enn språk. Er man vant med å bruke kun et språk så er tankene våre mer farget av dette og man må "oversette" når man f.eks snakker et fremmedspråk man kan. Er man vant med mer enn ett språk tenker man mer i begreper og har raskere for å si de riktige formuleringene på begge/ alle disse uten å måtte oversette. Vil tro at blinde og døve også tenker slik - Altså i begreper der tale/ skriftspråk bare et én måte og uttrykke tankene våre på. De fleste har nok opplevd å ha en forestilling av hva man mener i hodet/ begreper, men streve med å finne de riktige ordene/ forklare det man mener noe som tilsier at man tenker annerledes enn i reine ord. Anonymkode: 0514d...364
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #21 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke så enkelt å få tak på hvordan jeg egentlig tenker, men jeg tror det foregår på forkjellige nivåer. En ting er grunnleggende følelser. Der trengs det ikke så mye. Det tror eg bare er oppfatning av egne hormonstrømmer og nerveimulser. Så har jeg en form for tanker som består av ideer, farger, symboler og bilder. Det går ofte fort og jeg tror det er mye sammensatt av sekvenser av allerede ferdig lagde tanker. Å lage fiskesuppe til middag er tankemessig blitt så automatisert at det holder med et eneste lite tankesymbol. Jeg trenger ikke gå gjennom alle prosessene hver gang jeg enker på det, men jeg tror jeg trenger å ha laget det tankesymbolet på forhånd, ved hjelp av ord, symboler og ideer jeg allerede har lært. Den tredje måten jeg tror jeg tenker på er ganske bokstavlig. Hvis jeg skal finne ut av noe nytt eller vanskelig går tankene sakte. Da er det ofte nesten som å snakke, skrive og tegne. Den mten tenke på tror jeg man trenger et språk for å få til og jeg er usikker på hvor mye den måten å tenke på er nødvendig for å lage tankesymbolene jeg bruker i den andre måten jeg beskrev. I tillegg blander de ulike måtene å tenke på seg. Det er vanskelig å skille dem helt. Anonymkode: ff2ff...f59 Ja, dette er sånn jeg også har det. Det er litt som et kjøpesenter, med restauranter i underetasjen, klær, sko og sminke i etasjene over, spa-avdeling i toppen, og så kanskje noen kontorer hvor mennesker jobber foran PC eller papir. Det foregår mye, adskilt i ulike lag. Bevisstheten er jo også en del av dette, man kan fort lese en hel side uten å ha fått med seg noe som helst, og samtidig ha fått med seg ting som ble sagt, som man ikke husker å ha hørt. Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ingen skoleoppgave, bare noe jeg tenkte på på en regnværsdag med deilig mye tid til rådighet. 😊 Anonymkode: ff2ff...f59 Den er god Anonymkode: a9530...174
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #22 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De fleste har nok opplevd å ha en forestilling av hva man mener i hodet/ begreper, men streve med å finne de riktige ordene/ forklare det man mener noe som tilsier at man tenker annerledes enn i reine ord. Anonymkode: 0514d...364 Jepp! Kjenner igjen denne! Tenkte nettopp at jeg uttrykker meg omtrent alltid metaforisk hvis jeg skal forklare noe (kjøpesenteret var typisk). Det blir et metaspråk. Og da er vi inne på noe som døve selvfølgelig også kjenner igjen, fordi de ser kjøpesenteret med alle dens etasjer, men som kanskje blinde opplever annerledes igjen. Anonymkode: a9530...174
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå