Gå til innhold

Gutt 15 år, lommepenger og oppgaver hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får deres 15 år gamle gutter i uka/mnd og hvor mye må de bidra hjemme?

Anonymkode: aa56f...3f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

500 kr i uken, og stiller opp når jeg ber han gjøre ting. Ikke noe fast ennå

Anonymkode: be275...82d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

500 kr i uken, og stiller opp når jeg ber han gjøre ting. Ikke noe fast ennå

Mente 500kr i måneden 🙈

Skrevet

Jeg har jente. Hun får 1000 pr mnd helt uavhengig av hva hun gjør hjemme (men er flink til å hjelpe til.)

Det mest vesentlige er hva pengene skal dekke og hva dere betaler utenom. Min må kjøpe alt av klær og skotøy selv. Hun får ingenting ekstra til kino, snop, kantine, gaver eller liknende, men vi betaler for eksempel alt av fritidsinteresser og telefon.

Anonymkode: 17d46...b0b

Skrevet

Min 15-åring har selv valgt 1000 kroner mnd i stedet for at vi dekker klær/yttertøy/sko/busspenger/bensin til båten+++. Men tusenlappen er øremerket dette, han fører regnskap, og det kan ikke brukes på «tull». 

Telefon betaler vi gjennom familieabonnementet.

Får også 80 kroner uka til vanlig forbruk eller sparing. (brukes som regel mens han er ute med venner). 

Gjør sine faste, daglige oppgaver i huset og hjelper til med barnevakt, lage middag, klippe plen, måke snø o.l. når han blir bedt om det. Vi knytter ikke penger og plikter direkte opp mot hverandre, men fokuserer mer på behovet for at alle bidrar i en familie. 

Anonymkode: a1caf...3ea

Skrevet

Min 14 åring er interessert i gaming, og når hun ønsker å tjene penger for å kjøpe noe i spill, spør hun om å få gjøre husarbeid for å tjene inn pengene. Da vasker hun badene, støvsuger etc - og jeg er happy 🙂

Hun har ellers ett veldig lavt forbruk, så det er lite penger hun trenger utenom. Klær og snop kjøper jeg som før. Heldigvis er hun ikke interessert i sminke eller å fly i byen enda.

Anonymkode: 3965d...a1d

Skrevet

Vår får 75 kr i uken, har ikke faste oppgaver, men tar ned søpla/tømmer oppvask når jeg ber ham om det. Ellers er den viktigste oppgaven hans å prioritere skolearbeidet og være pliktoppfyllende med det. Han får det han trenger av klær, spill, evt kino/svømming utenom, så dette er kun til småtteri. Øker nok etter sommeren... 

Anonymkode: d7401...f5d

Skrevet

Mine får 400 kr i måneden i 8.klasse, 700 kr i måneden i 9.klasse og 1.000 kr måneden fra 10.klasse og til de blir 18 år.

Ingen faste oppgaver, men vi bor 6 stykker i dette huset så alle må bidra så alle har det bra. Rydding på rommet er en selvfølge, rydde på plass egne klær når de er vasket og slike ting. Ellers tar de ut søppel, rydder, deker bord, tar ut av oppvaskmaskinen osv når jeg ber om det.

Min erfaring er at de blir minst 18-19 år før de selv ser hva som bør gjøres tidlig nok til at jeg er fornøyd, så jeg ber de gjøre ting er er fornøyd med at de da gjør det ;) Jeg gidder ikke vente på at f.eks husets 17-åring ser at badet er ekkelt og tar det, jeg sier at badet må tas også gjøres det. Eldste på 20 ser det selv og vasker når det trengs.

Lommepenger er altså ikke knyttet til husarbeid, de får lommepenger fordi de er barna mine og jeg plikter å forsørge dem og lære de om økonomi, de gjør husarbeid fordi de bor i huset og alle må bidra etter evne og alder for å få livet til å gå så knirkefritt som mulig.

Anonymkode: f06dc...84e

Skrevet

Enig i at husarbeid og penger ikke skal være så knyttet opp mot hverandre, men min 15-åring må ha litt mer struktur og planlagte gjøremål. Han er ikke så flink til å ta ting på sparket. Derfor tenker vi at vi må inngå noen faste avtaler så han vet hva han skal forholde seg til. Det fungerer best her. HI

Skrevet

Får ingenting om han ikke vasker hele huset ukentlig. Gjør han det så får han 1000 i måneden.

Anonymkode: 67fa6...0c5

Skrevet
On 5/23/2021 at 11:52 AM, Anonym bruker said:

Hvor mye får deres 15 år gamle gutter i uka/mnd og hvor mye må de bidra hjemme?

Min får 3000 i mnd, han skal kun holde rommet sitt rent og ryddig. Han trener mye,så han har ikke så mye oppgaver pga det og mye kamper og cuper i helga, han blir 15 imorgen

Anonymkode: 7676a...b48

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Får ingenting om han ikke vasker hele huset ukentlig. Gjør han det så får han 1000 i måneden.

Anonymkode: 67fa6...0c5

Han vasker hele huset hver uke? Det syns jeg var utrolig mye for en ungdom som skal gå på skole, gjøre lekser, trene og være sammen med venner. 

Du har skaffet deg en billig hushjelp der 🙈

Anonymkode: 2074a...a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...