Gå til innhold

Særkullsbarn ved død.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal de arve 50% av  etter avdød mor eller far? 

Anonymkode: a4978...9a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skal de arve 50% av  etter avdød mor eller far? 

Spørsmålet ditt mangler alt mulig. Er barnets forelder gift igjen? Har det halvsøsken? 

Anonymkode: c0dd2...26f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet ditt mangler alt mulig. Er barnets forelder gift igjen? Har det halvsøsken? 

Anonymkode: c0dd2...26f

Ja var gift, har to halvsøsken 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja var gift, har to halvsøsken 

Halvparten går til ektefelle, resten fordeles likt mellom alle barna

Anonymkode: 4d931...483

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Halvparten går til ektefelle, resten fordeles likt mellom alle barna

Anonymkode: 4d931...483

Nei. Først skal samlivsbruddet gjøres opp. Etter det arver kona etter loven opp til 6G. Er det noe igjen da, så fordeles det etter arveloven for barn

Anonymkode: 8ffa1...255

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Først skal samlivsbruddet gjøres opp. Etter det arver kona etter loven opp til 6G. Er det noe igjen da, så fordeles det etter arveloven for barn

Hvis min mann dør skal vårt bo deles i to. Så skal jeg ha min arv etter ham og så skal hans fire barn dele?

Anonymkode: 1d565...044

Skrevet

Altså i praksis vil tre av barna, som også er mine ikke arve med én gang,men særkullsbarnet kjøpes ut? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis min mann dør skal vårt bo deles i to. Så skal jeg ha min arv etter ham og så skal hans fire barn dele?

Ja

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Altså i praksis vil tre av barna, som også er mine ikke arve med én gang,men særkullsbarnet kjøpes ut? 

Hvis dere bare har særkullsbarn, så arver ikke dine noe. Er de tre felles, så kan du kjøpe ut hans særkullsbarn, og så sitter du i uskiftet bo med dine barn

Skrevet

Barna til din ektefelle har krav på 3/4 av hans eiendeler. Den siste 1/4 går til deg som ektefelle. Dette så sant det ikke er testament i bildet. 

Du kan fortsatt sitte i uskiftet, men da må det godkjennes på forhånd. 

https://codex.no/familierett/arv/saerkullsbarns-rett-arv

Anonymkode: 71f66...7eb

Skrevet

Barna til din ektefelle har krav på 3/4 av hans eiendeler. Den siste 1/4 går til deg som ektefelle. Dette så sant det ikke er testament i bildet. 

Du kan fortsatt sitte i uskiftet, men da må det godkjennes på forhånd. 

https://codex.no/familierett/arv/saerkullsbarns-rett-arv

Barna, 3 av 4 er våre felles, 1 er Hans særkullsbarn. Så unnskyld om jeg må ha det inn med teskje, men si at huset er verdt 2000000. Da deler vi det i 2 en del er min en del er hans. Så deles hans del i 4, 1/4 til meg og 3/4 til barna hvorav bare særkullsbarn må kjøpes ut med en gang. Så da sitter i praksis jeg med alt om jeg betaler 187500 til særkullsbarnet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Barna, 3 av 4 er våre felles, 1 er Hans særkullsbarn. Så unnskyld om jeg må ha det inn med teskje, men si at huset er verdt 2000000. Da deler vi det i 2 en del er min en del er hans. Så deles hans del i 4, 1/4 til meg og 3/4 til barna hvorav bare særkullsbarn må kjøpes ut med en gang. Så da sitter i praksis jeg med alt om jeg betaler 187500 til særkullsbarnet. 

Alle hans eiendeler, bankkontoer osv er også med i boet da, ikke bare huset.

Men de fleste med særkullsbarn tegner en god livsforsikring som kan brukes til å betale ut barna om partneren skulle falle fra.

Anonymkode: f83e1...57f

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Er du og denne manne gift? Og hvor mange barn har han? Er dere gift og det ikke er testament så skal du arve 1/4 av hans eiendeler. Hvor mye han eier er avhengig av hva som står på skjøtet og hva han ellers har som eiendeler ala bil, båt, hytte, sparte midler. 

Men, hvis dere er gift og dere eier halvparten hver. Og verdien etter at lånet er trukket fra er tot 2 mill så stemmer regnestykket ditt. 

Skrevet

Litt på siden her, men kreves det dokumentasjon på verdi av innbo? Tok et blikk i stuen her, og det er jo jeg som egentlig eier alt. Altså, vi har vel kjøpt sofa og spisestue sammen en gang for lenge siden, men malerier, lamper, alt annet av interiør,servise, sølv etc er jo mitt. Enten min arv, gaver fra min side eller kjøpt av meg. Må det bevises på noen måte? Og hvordan skaffer man i så tilfelle dokumentasjon? Det er jo dumt om jeg må betale ut mine egne ting...

Skrevet

Litt på siden her, men kreves det dokumentasjon på verdi av innbo? Tok et blikk i stuen her, og det er jo jeg som egentlig eier alt. Altså, vi har vel kjøpt sofa og spisestue sammen en gang for lenge siden, men malerier, lamper, alt annet av interiør,servise, sølv etc er jo mitt. Enten min arv, gaver fra min side eller kjøpt av meg. Må det bevises på noen måte? Og hvordan skaffer man i så tilfelle dokumentasjon? Det er jo dumt om jeg må betale ut mine egne ting...

Dere kan sikkert ta bilde av alle eiendelene deres og begge skriver bak på bildene av det begge eier og det som hver av dere eier skriver bare eier under på. Legg det i en bankboks.

Anonymkode: 6795b...59e

Skrevet

Men.. om jeg dør så skal min mann Arve 50 % 

min datter fra før skal få morsarven  delt på de to andre halvsøstrene sine? 
så om  huset vårt er verd  4 milioner   Så skal min mann ha halvparten,  og de resterende skal deles på tre ? 
men om hun skriver under at stefar kan sitte i uskiftet bo. Mister hun da retten på og få utbetalt arven etter meg når min mann om søsknene da bestemmer seg for å ikke dele om han ikke har fått skrevet testamente hvor han spesifiseres at  arven skal deles på tre? 

Skrevet

Men.. om jeg dør så skal min mann Arve 50 % 

min datter fra før skal få morsarven  delt på de to andre halvsøstrene sine? 
så om  huset vårt er verd  4 milioner   Så skal min mann ha halvparten,  og de resterende skal deles på tre ? 
men om hun skriver under at stefar kan sitte i uskiftet bo. Mister hun da retten på og få utbetalt arven etter meg når min mann om søsknene da bestemmer seg for å ikke dele om han ikke har fått skrevet testamente hvor han spesifiseres at  arven skal deles på tre? 

Hvis hun signerer på uskiftet bo, så vil hun arve på lik linje med søstrene slik jeg har forstått det. Da blir deres felles bo til et, ikke to bo. Skal ikke si dette for sikkert

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvis hun signerer på uskiftet bo, så vil hun arve på lik linje med søstrene slik jeg har forstått det. Da blir deres felles bo til et, ikke to bo. Skal ikke si dette for sikkert

Du børr ikke si noe som du ikke aner noe om.

Særkullsbarn får kun morsarv når stefar dør sittende i uskiftet bo.

Det er etter min mening som enke tidlig i livet å gjøre skiftet med det samme forelderen til Særkullsbarn er død.

Anonymkode: 6795b...59e

Skrevet

Egne barn (uansett alder, også myndige) kan ikke kreve skifte i boet hvis foreldrene er gift og en faller fra.

Men et særkullsbarn kan kreve det (uansett alder. Og da blir det skifte for alle, ikke bare særkullsbarnet.

Anonymkode: 955b5...72c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror hele boet må gjøres opp.

Du kan ikke betale ut særkullsbarnet også sitte i uskiftet bo med fellesbarna. Blir det et skifte gjelder det alle og også fellesbarna vil få farsarven sin. Det er derfor det er så viktig med en god livsforsikring når man har særkullsbarn.

Anonymkode: f83e1...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...