Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Hei. Jeg skal bli tante for første gang, dette er første barnebarn og tantebarn i familien. Planen som tante er å lage en slik pakke/kasse med masse ting - bleier, zinksalve og masse hjemmeheklet koser og bamser. Men er det noen som har gode tips som er godt å ha i de første mnd etter at babyen har kommet som man kanskje ikke tenker er godt å ha? Men også gode ting til mamman etter fødsel? Feks ammeskjold? Anonymkode: 344e9...85d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Jeg har ammet fire barn, men ammeskjold har jeg aldri brukt. Tenker kanskje det er en ting som man kjøper, om man trenger det? Men kluter, gulpekluter i bomull, de går det mange av. Særlig om man får en unge som gulper mye. Kan ikke få nok gulpekluter. Jeg fikk et gavesett av søsteren min husker jeg, hun kjøpte det i England, men mulig det finnes her også. Var fra apoteket og inneholdt til nybakt mamma såpe, bodylotion, leppepomade og noen sånne småting. De luktet så godt, var en mild lukt og gode produkter. Deilig. Ellers anbefaler jeg å gjøre en ting man ofte glemmer midt i alt sammen som mamma, ta vare på lokalavisen fra dagen barnet blir født. Det er moro å ha senere. Du kan ta vare på den selv eller gi den til mammaen, men den dagen ungen blir voksen er det gøy å lese nyhetene fra den dagen og ikke minst se på annonsene for div varer, hva de kostet osv. Den dagen mine barn ble født tok mamma en runde i matbutikken og skrev opp hva 1 liter melk, et brød, en gulost og noen sånne ting kostet, og skrev det på et ark. Det arket har jeg limt inn i babyboken til barna, så de har senere i livet. Jeg synes sånne småting er gøy jeg da. Anonymkode: 4f529...719
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Ikke gi sinksalve, men inotyol. 😊 Det er det de fleste bruker. Sinksalve er vanskelig å ta vekk. Jeg hadde gitt noen pakker med tørre engangskluter. Tror det er 100pk, på apotek og matbutikken. mye bedre for stumpen enn de våtserviettene. Hva med en liten bildebok? Dyreunger o.l. Barnet vokser så fort, vipps er det 3mnd.En solhatt? Gratulerer med nytt tilskudd i familien! Stas. 😊 Anonymkode: 96565...4ed
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Ja mange gode tips, inotyol er bra Det skal jeg få tak i. Har kjøpt 3 bomull gulpekluter, 3 siklesmekker til tannfrembrudd også en pakke med bleier til 1 -2 kilo samt noen bodyer som jeg har fått av en venninne som passer for 3 mnd og opp. Også fantorangen bamsen Har også kjøpt våtservietter og sånne ruller som passer fint i stelleveske. Skal få tak i slike tørrkluter for da kan man velge selv hva man vil bruke. Tenkte også slik pudder til rompen kan være lurt i tillegg til Inotyol krem. Skal og hekle masse koser, bamser også strikke vogn teppe i ull. Tenker det er en grei start i alle fall Anonymkode: 344e9...85d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg skal bli tante for første gang, dette er første barnebarn og tantebarn i familien. Planen som tante er å lage en slik pakke/kasse med masse ting - bleier, zinksalve og masse hjemmeheklet koser og bamser. Men er det noen som har gode tips som er godt å ha i de første mnd etter at babyen har kommet som man kanskje ikke tenker er godt å ha? Men også gode ting til mamman etter fødsel? Feks ammeskjold? Anonymkode: 344e9...85d Jeg satte stor pris på ammeinnlegg i ull og god håndkrem som nybakt mor. Anonymkode: 6a146...bb9
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Personlig er jeg glad for at jeg ikke fikk kremer og salver, tror jeg har brukt en kem på den en ene ungen noen få ganger. Alt annet har ting jeg har hatt i hus holdt. Potetmel er helt kurant til såre romper de få gangene de har hatt det. Selv bruker jeg også minimalt av slikt og syns det r greit å kjøpe det jeg liker. Min søster har alltid fått slikt jeg har fått i gave før, for jeg er ikke glad i parfymelukter. Klorevotter kan være fint i en slik eske og noe som få tenker på før en fødsel. Måtte strikke i rakettfart til naboen her, så på bilde jeg fikk dagen etter den var født at dette måtte hun ha. Så da var det frem med strikkepinnene. Små bommullsvotter som er litt strange i vrangborden med vide nok på toppen, da faller de ikke av når ungen beveger seg. Husker jeg kjøpte noen helt enkle slike på H&M når mine var små, men de bare falt av så jeg fikk mamma til å strikke. Ikke gå amokk med klær i små størrelser. Ofte får en klær i bare de små str, så da blir det så mye tøy at en ikke får brukt det. Ofte er det kjøpt i god tid og dermed er bytteretten gått ut også. Så kjøp evt litt i liten str også resten i litt større størrelser. Hvor mye klær ungen bruker varierer også endel. Mitt ene barn fikk sjeldent skittene klær som måtte byttes, andre ungen gulpet titt og ofte så det måtte byttes flere ganger hver dag. Så hadde helt ulik mengde av klær i skapet til de. Gavekort på en husvask, dusj (altså barnepass så mor kan få en dusj alene når pappadagene er ferdige) gavekort til pass så mor kan sove litt osv. Jeg bodde hos mine foreldre når eldste ble født, så var utrolig heldig som kunne få muligheten til en dusj alene innimellom, spise en middag før den ble kald osv. sSelv om vi bodde i samme hus var det ikke hvr dag vi så hverandre, vi satt ikke oppå hverandre. Når jeg skulle føde andre gang flyttet jeg inn en mnd før termin og dro hjem nesten to uker etter. Siden vi bodde ett stykke unna på dårlige veier fristet det lite å kjøre denne veien når jeg hadde termin midt på vinteren. For oss alle var dette perfekt siden familien påbegge sider bodde i nærheten av mine foreldre. Så de fikk møte ungene mye den første tiden, uten å måtte kjøre langt. Anonymkode: 2284c...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå