Gå til innhold

Sett litt på økonomien min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jeg går ut å spiser ca 2 ganger i mnd og bruker ca 600 kr i mnd på bensin. Synes dere det er mye? 

Har dårlig råd egentlig. 

Så og at den ene mnd lå jeg på litt over 5000 kr i mnd og den ene mnd biket 7000 kr ( det var mye). Må prøve å ligge på 5000 i mnd. Ble og overrasket over hvor ofte jeg er innom butikken. 

Anonymkode: e6a03...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5000,- i mnd på hva? Mat? Er det for bare deg? Mye for en person ja.

Det er en bra start å se på hva pengene går til, da er du godt i gang. Skal du spare kan du ikke gå ut å spise, veldig lurt å ukeshandle. 

Anonymkode: 89210...ecd

Skrevet

Mye sammenlignet med hva? Om du har dårlig råd bør du ikke spise ute. Det er dyrt. Men det er umulig å si noe om hva som er mye/lite for deg ut fra den lille informasjonen du ga. Men enig med hun over. Første sted i oversikt og orden på økonomien er at man ser hva pengene går til. Så må man justere etter hvert. 

Anonymkode: ac0b3...db8

Skrevet

Det er meg en tenåring og en over 18 av og til. Vet ikke helt hvor mye mat vi bør ha for i mnd? 

Skrevet

Sjekk aifo sine referansebudsjett. Der kan du legge inn antall medlemmer i husholdningen, alder etc. Så beregnes kostnader ut fra det 👍

Skrevet

*SIFO

Skrevet

Om du har råd til å gå ut å spise, så er det sikkert greit å gjøre det to ganger i måneden, men om det gjør at du ikke har råd til husleie, strøm, forsikringer, sparing og andre faste utgifter, så er det jo rein idioti å betale svindyrt for at noen andre skal lage en salat til deg. Du sier du har dårlig råd. Hva legger du i det? Er det at pengene ikke strekker til alle må-tingene, sånn at du ligger bakpå med regninger, eller er det at du ikke har råd til alt du har lyst til?

Anonymkode: 47bbe...0f8

Skrevet

Det går rundt såvidt. Har ikke mange kroner igjen når ny lønn kommer. 

Den lille gleden er når jeg går ut med venninner å spiser og overstiger aldri 200 kr. Så 400 kr i mnd i kos. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det går rundt såvidt. Har ikke mange kroner igjen når ny lønn kommer. 

Den lille gleden er når jeg går ut med venninner å spiser og overstiger aldri 200 kr. Så 400 kr i mnd i kos. 

Må prøve å få ned matbudsjettet litt med å handle sjeldnere. 

Skrevet

Hører gjerne flere? 

Skrevet

Synes ikke 5000 er så ille, men du må jo sette opp et budsjett. Start med å skrive ned alt du bruker en måned eller to. Hva kan du kutte? Lag havregraut til frokost. Bak brød eller rundstykker selv. Drikk mye vann. Egg er billig mat! Se også på alt du bruker utenom matbudsjettet. Hva kan du kutte? Kanskje kan du spare inn såpass at du allikevel kan gå på café et par ganger i måneden, hvis det er viktig for deg.

Anonymkode: 250e3...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hører gjerne flere? 

Men det eneste du spør om er om vi synes 600 kr i måneden på bensin er mye. Og det finnes ikke ett fasitsvar på det. Det kommer an på hvor langt og mye du kjører, og hvorfor. Er det kun helt nødvendig kjøring, som til og fra jobb, butikk og andre må-ting, er det ikke mye. Inkluderer det masse kjøring kun for å kjøre, er det selvsagt (for) mye.

Med litt godvilje kan jeg også tolke det som at du spør om det er mye å gå ut og spise to ganger i måneden, men det ser jeg at du allerede har fått svar på og at du ikke vil kutte ut, så da er jo det greit.

Trenger du å kutte ned, så må du kutte ned. Og som andre har sagt, det første skrittet da er å få oversikt over eget forbruk sånn at du vet hvor du kan kutte ned. 

Skrevet

Dette blir litt håpløst å svare på siden vi det så lite om din situasjon. For eksempel kan jeg si at for meg er 600 i mnd til bensin lattelig lite, siden min hverdag består av fryktelig mye (og dessverre helt nødvendig) bilkjøring. Jeg har da også kalkulert store utgifter på bil, og har råd til det. For deg er det mulig det er sløsing dersom du heller kunne latt være å kjøre. 

400 til kos høres helt innafor ut.

5000 til mat vil jeg i utgangspunktet si er helt greit. Tenåringer spiser mye. Men når du sier at økonomien er dårlig, må du nesten prøve å kutte litt her. Velge billigere alternativer og se om du egentlig trenger all maten du kjøper. Kaster du mye? Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kjenner mange som bruker mye penger på brus og/eller energidrikker fordi det er så kjedelig å drikke vann. Det blir dyrt!

Jeg vil nok tro at det er andre ting enn det du har nevnt som gjør at økonomien din er så dårlig. Andre ting du bruker penger på som du ikke har nevnt. Uansett hva man tjener hver mnd, kan man jo ikke bruke mer enn det man har. Da må du bare finne ut hva du bruker penger på og hva du kan kutte ut. Se over alle faste utgifter og kutt eller reduser der det er mulig. Så enkelt og så vanskelig.

Anonymkode: 4ac26...73d

Skrevet

Å gå ut med venninne å spise og skravle er jo investering i psykisk helse og klarer du å holde deg til 400,- pr mmd er jo ikke det galt. Har du noen «pengetyver», som snus, kaffe i farten, brus etc? Jeg ville kuttet det før cafebesøk. Sett opp tavle på ark som fra Luksusfellen; hva har du av inntekt og hva bruker du på de ulike postene? Er det noe å spare på abonnement som mobil, strøm, forsikring, la firmaene konkurrere om ditt kundeforhold... 

Vi bruker altfor mye på mat, ingen matplan og jeg og mannen handler om hverandre: han kjøttprodukter og tilbehør, jeg hverdagsmsat, mye frukt og bær og brus. 2 barn i barneskolealder. Sikkert 2000,- pr måned i takeawaymat eller utespising. Burde og kan spare men må ikke og da blir det sånn. Men ingen røyk, snus, kaffe eller dyre lån hos oss. Viktigste er jo at man ikke bruker mer enn det som kommer inn. 

Anonymkode: 1782d...9f6

Skrevet

Det er i hovedsak i matpengene jeg håpt jeg kunne klare å gjøre noe. 

Bensin bruker jeg mest til jobb egentlig. Så bruker den minst mulig med så klart ved behov. 

Det jeg bruker til ut å spise vil jeg prøve å klare for det er det som blir min tid. Gullverdt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...