Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Hei! Jeg har leid en leilighet hos et byggefirma dem selger og leier ut leiligheter i blokka. Jeg har bodd her i 1 år nå..det som er at nå har styret i sameiet funnet ut at barn under 18 ikke kan benytte fellesstue på taket uten at foreldre er tilstede..dem har også funnet ut at det ikke er lov å parkere sykkel utenfor inngangen til hver enkelt leilighet. Alle leilighetene har hagemøbler utenfor det fungerer som en liten balkong utenfor hver leilighet. Isteden for å ha hagemøbler der så har vi en sykkel der.. nå får vi plutselig ikke lov til det! Og min datter som er i tenårene kan ikke lenger benytte fellesstue oppe hvis hun ønsker..det står overhodet ingenting i min kontrakt om dette..tvert imot så er det nevnt at fellesområdet på taket er til fri benyttelse! Er ikke dette kontraktbrudd? Anonymkode: c3a04...bdf
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hei! Jeg har leid en leilighet hos et byggefirma dem selger og leier ut leiligheter i blokka. Jeg har bodd her i 1 år nå..det som er at nå har styret i sameiet funnet ut at barn under 18 ikke kan benytte fellesstue på taket uten at foreldre er tilstede..dem har også funnet ut at det ikke er lov å parkere sykkel utenfor inngangen til hver enkelt leilighet. Alle leilighetene har hagemøbler utenfor det fungerer som en liten balkong utenfor hver leilighet. Isteden for å ha hagemøbler der så har vi en sykkel der.. nå får vi plutselig ikke lov til det! Og min datter som er i tenårene kan ikke lenger benytte fellesstue oppe hvis hun ønsker..det står overhodet ingenting i min kontrakt om dette..tvert imot så er det nevnt at fellesområdet på taket er til fri benyttelse! Er ikke dette kontraktbrudd? Anonymkode: c3a04...bdf Mener du takterrasse? Hvor gammel er din datter? De kan nok nekte dere å ha sykkel i oppgangen. Anonymkode: 78415...d6a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 I et slikt sameie må man følge reglene selv om ikke alle reglene står i hver husleiekontrakt. Regner med det har vært løping, herjing, festing e.l på takterrassen som har gjort der nødvendig med slike nye regler. Synd for din datter, men det er en av ulempene med å dele er hus med mange. Demokratiet bestemmer og styret har satt noen regler som da alle må følge. Anonymkode: 752dd...e26
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Det er helt vanlig med ordensregler eller husregler for et sameie. Typiske ordensregler vil være bruk av fellesarealer, ro, parkering, montering på fasade osv. Anonymkode: 7048e...726
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Kjøp deg en hagestol og sett sykkelen oppi. Da er du innafor reglene👍🏻 Anonymkode: 6a999...8ae
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): fellesstue Anonymkode: cff17...762 Ikke uvanlig det, jeg har bodd i flere leiligheter med felles stue og takterrasse på taket. Anonymkode: 9ff4d...2f9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Hi her...spørsmålet mitt er om folk som eier leilighet i bygget og jar dannet et styre bare kan komme opp med masse nye regler som går over mitt bruk av leiligheten jeg har leid? Når det ikke står noe i min kontarakt om dette..og det står heller ikke i kontrakten at dette er et sameie!!! Anonymkode: c3a04...bdf
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Ja, dette kommer ikke inn under det leiekontrakten regulerer, men er regler sameiet står fritt til å vedta. Anonymkode: b2629...95d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hi her...spørsmålet mitt er om folk som eier leilighet i bygget og jar dannet et styre bare kan komme opp med masse nye regler som går over mitt bruk av leiligheten jeg har leid? Når det ikke står noe i min kontarakt om dette..og det står heller ikke i kontrakten at dette er et sameie!!! Anonymkode: c3a04...bdf Hva trodde du det var da? Du sier jo selv at utbyggeren selger og leier ut leiligheter, dermed er det ikke en utleieblokk hvor utleier eier alle leilighetene. Da er det bare to muligheter igjen - enten er det borettslag (andelsleilighet/aksjeleilighet) eller så er det sameie. Når flere folk bor sammen og har hele eller deler av tak eller vegger eller uteområder felles, må det finnes en form for regulering for å få det til å fungere. Anonymkode: 4b7b6...a42
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Ja, du må forholde deg til de enhver tids gjeldende regler for leiligheten du leier. Det er ikke kontraktsbrudd. Hvis dette var kontraktsbrudd måtte jo utleier være synsk, og forutsi alle endringer som vil komme i fremtiden, og få dem inn i kontrakten. Det går jo ikke an, det forstår du også. Selvsagt forholder du deg til de felles retningslinjene, og eventuelle endringer i disse fremover også. Sannsynligvis har din datter eller andre tenåringer brukt fellesstue på en måte som gjorde det nødvendig å innføre aldersgrense. Slikt kommer jo ikke ut av det blå. Foreslår ellers at du kjøper deg en enebolig på ei stor tomt, uten nære naboer. Så kan dere både parkere sykler og invitere folk i stua så ofte dere måtte ønske. Anonymkode: c586e...d49
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Jeg ville tatt dette opp med utleier. Om man på leietidspunkt ble forespeilet at bruk av felles område var inkludert s bør jo utleier ta dette til etterretning og eventuelt gi deg avslag i leien. Anonymkode: d0809...b04
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ville tatt dette opp med utleier. Om man på leietidspunkt ble forespeilet at bruk av felles område var inkludert s bør jo utleier ta dette til etterretning og eventuelt gi deg avslag i leien. Anonymkode: d0809...b04 Det skal jeg gjøre! Takk for svar Anonymkode: c3a04...bdf
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hi her...spørsmålet mitt er om folk som eier leilighet i bygget og jar dannet et styre bare kan komme opp med masse nye regler som går over mitt bruk av leiligheten jeg har leid? Når det ikke står noe i min kontarakt om dette..og det står heller ikke i kontrakten at dette er et sameie!!! Anonymkode: c3a04...bdf Du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde til og med. Og antakelig leieboeren fra helvete. Anonymkode: c5eea...daf
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Foreslår ellers at du kjøper deg en enebolig på ei stor tomt, uten nære naboer. Så kan dere både parkere sykler og invitere folk i stua så ofte dere måtte ønske. Anonymkode: c586e...d49 Hvis hun leier leilighet nå, har hun vel tvilsomt råd til å kjøpe seg en enebolig med stor tomt. Anonymkode: 6cb82...ebb
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 Jeg regner med at slike endringer må komme som et resultat av et styrevedtak? Man kan ikke bare lage nye regler etterhvert som man kommer på dem. Jeg syns at flere av dere svarer hi ufint? Det er da ingenting i hi som antyder at hun verken er vanskelig eller vrang og fortjener betegnelsen ‘leieboer fra helvete’? Det er lov å stille spørsmål om når bruksretten endres, hun betaler tross alt husleie og har ikke fått bolig pga huseiers gode hjerte. Anonymkode: 02f16...121
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hvis hun leier leilighet nå, har hun vel tvilsomt råd til å kjøpe seg en enebolig med stor tomt. Anonymkode: 6cb82...ebb Det var vel heller ment som en ironisk kommentar, med henstilling om å tilpasse seg omgivelsene sine i stedet for å leve i sin egen egosentriske boble. Anonymkode: c586e...d49
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde til og med. Og antakelig leieboeren fra helvete. Anonymkode: c5eea...daf Stått opp med feil fot i dag? Bor selv i et borettslag hvor forman er helt på trynet og som ikke er helt god i hodet så han kunne funnet på å argumentert for å få på plass slike regler. Anonymkode: d0809...b04
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Stått opp med feil fot i dag? Bor selv i et borettslag hvor forman er helt på trynet og som ikke er helt god i hodet så han kunne funnet på å argumentert for å få på plass slike regler. Anonymkode: d0809...b04 formannen har, som alle andre styremedlemmer, lov til å argumentere for de husreglene de finner fornuftige. Hvis man ikke er enig, så får man som beboer også uttrykke det. Og gjerne engasjere seg litt i styre. Anonymkode: 7048e...726
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hi her...spørsmålet mitt er om folk som eier leilighet i bygget og jar dannet et styre bare kan komme opp med masse nye regler som går over mitt bruk av leiligheten jeg har leid? Når det ikke står noe i min kontarakt om dette..og det står heller ikke i kontrakten at dette er et sameie!!! Anonymkode: c3a04...bdf Grunnleggende er jo å følge ordensregler i borettslaget da. Kontrakten gjelder uansett deg. Du kan benytte den når du vil. Det med sykkelen er tullete. Hadde tatt opp det med møbler. Enten får det bli forbudt for alle å bruke dette området. Regelen gjelder nok de som har flere sykler der da. Anonymkode: a6949...a29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå