Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Kjenner du noen som har tatt selvmord? Ga denne personen utrykk for ønsket i forkant, eller kom det overraskende? Hva følte du om vedkommende etterpå? Var du sint? Anonymkode: ee7a1...bb2
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kjenner du noen som har tatt selvmord? Ga denne personen utrykk for ønsket i forkant, eller kom det overraskende? Hva følte du om vedkommende etterpå? Var du sint? Anonymkode: ee7a1...bb2 Kjenner fire forskjellige. Kom som lyn fra klar himmel for tre av dem, og var ganske så forventet for den fjerde. Anonymkode: 157aa...15c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Hvorfor spør du, Hi? Anonymkode: c8f3e...bb1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Ikke nært og personlig, men kjenner til flere gjennom årene. Noen av dem har hatt mye problemer som folk rundt dem har visst om, mens andre har fremstått som vellykkede og det har kommet veldig overraskende på selv de nærmeste at de hadde det vanskelig. Anonymkode: ee6bc...d75
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Noen dager ønsker jeg det STERKT Anonymkode: f8243...3a5
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Ja, flere.. fellesnevneren er nok ustabilitet i livet/familien, vanskelig barndom, vanskeligere ungdomstid. To hadde nok ikke fått verktøyene de trengte for å mestre et voksent liv med ansvar.. det var ikke uventet, i den grad at vi hadde forståelse for valget når de valgte det. Gjennom samtale på fest fikk jeg inntrykk av at den ene hadde vært innom vurderingen, men han dro frem alt godt han hadde i livet nå og ting han så frem til. Han fikk mye hjelp og hadde gode venner og et godt system rundt. Det preget meg i årevis at jeg «ikke så tegnene», og det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg tenker på han i dag, 11 år etter.. om du spør på egne vegne ønsker jeg at du forteller noen hva du føler, og at du oppsøker hjelp! Ingenting er for vanskelig, og det finnes en løsning på de fleste problemer, men det kan være vanskelig å se det i en fortvilet situasjon! Snakk ordentlig med noen, å ikke pakk inn problemene som små hint. Anonymkode: c038f...07b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Ja, men ikke tydelig nok dessverre. Jeg forstod at vedkommende følte seg langt nede, men jeg forstod det ikke som lenger nede enn det man føler seg enkelte ganger i livet. Uten at jeg noensinne får vite det, var det nok endel mer enn de tingene jeg visste om. I tillegg hadde vedkommende en spesiell barndom. Jeg er lei meg for at jeg ikke gjorde mer, selv om jeg ikke var veldig nær vedkommende. Anonymkode: 7daa3...ef6
Annanym Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Kjære anonym 3a5! Det blir alltid bedre, tro meg! Du må søke hjelp, og det er hjelp å få. Gå til fastlegen, 116123 (mental helsehjelp), si ifra til en venn. Ja, jeg kjenner til flere som har tatt livet sitt. De fleste har slitt med sine ting. Kun den ene hadde prøvd flere ganger, ellers har de greid det «på første forsøk». Det er like jævlig uansett. Kjære hi, vær så snill: Skaff deg hjelp❤️ Endret 18. mai 2021 av Annanym
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Noen dager ønsker jeg det STERKT Anonymkode: f8243...3a5 Håper du har noen du kan snakke med. Det finnes alltid hjelp å få ❤ Anonymkode: df9d1...8db
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Kjenner til flere og kjente en godt. De fleste kom overraskende på. Mest sannsynlig fordi jeg ikke kjente personene så godt at de betrodde seg til meg. Jar aldri spurt noen av de nære om noe rundt det. Jeg så ingen tegn. Kjenner ei som gjorde opp alt med alle. Vi trodde vel egentlig at hun ville starte på nytt, og så veldig positivt på det. To dager etter siste «oppgjør» kom presten på døra til datteren hennes. Hun tok overdose kort tid etter at hun endelig var rusfri Anonymkode: fc47b...3aa
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Jeg forsøkte å ta livet mitt da jeg var 13 år. Alle rundt trodde jeg var lykkelig og hadde det bra. Mine foreldre burde jo vite at jeg ikke hadde det bra, da de utsatte meg for grusomme ting. Jeg hadde og kontaktet barnevernet uten og få hjelp før dette. Ellers kjenner jeg 2 som har gjort det, ene personen slet veldig og var suicidal. Mens den andre personen så kom det som et sjokk, da det var den personen som alltid var så blid, hadde tid til og prate og alltid lagde god stemning. I dag har jeg det takk og pris mye bedre. Anonymkode: 63064...3fd
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Har selv hatt alvorlig depresjon hvor jeg seriøst vurderte å ta livet av meg. Vurderte i lengre tid hvordan jeg skulle klare å gjøre det uten sjanse for overlevelse. Da det plutselig bød seg en sjanse, så ble jeg så redd at jeg fortalte det til min daværende samboer, fikk hjelp, og fikk tilbake lysten på livet. Grunnen til at jeg ikke fortalte noe om disse tankene før dette, var at jeg var vokst opp med mennesker som stadig vekk truet med å ta livet sitt, snakket om død og fordervelse støtt, svelget piller og laget drama. Jeg tror det ofte er slik, at man enten er typen til å lage drama eller er typen til å ikke gjøre det. Mitt beste tips er å spørre mennesker rett ut: Har du noen gang tanker om å ta livet av deg? Stillest vann, osv... Anonymkode: 6e2d8...015
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Kjenner ei som gjorde opp alt med alle. Vi trodde vel egentlig at hun ville starte på nytt, og så veldig positivt på det. To dager etter siste «oppgjør» kom presten på døra til datteren hennes. Hun tok overdose kort tid etter at hun endelig var rusfri Anonymkode: fc47b...3aa Ville bare kommentere denne: Det å gjøre opp for seg, er ett av stegene i en veldig anerkjent måte å bli rusfri på. Det er også veldig vanlig å overdosere hvis man sprekker etter lengre tid. Det er også veldig vanlig å sprekke. Så med mindre dere vet helt sikkert at dette var et selvmord, så er det faktisk ikke sikkert det var det, det kan ha vært en ulykke, som følge av (meget uheldige) tilfeldigheter. Anonymkode: 6e2d8...015
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå