Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Hei. Har ei som blir 13 år, hun fikk menstruasjon i fjor høst. Ikke veldig regelmessig enda. De to siste gangene får hun så vondt den første dagen, smertene sitter i ryggen, hun blir kvalm og må kaste opp, pluss at hun blir så svimmel at hun nærmest besvimer. Må legge seg ned. Første gangen det skjedde så var jeg på jobb og hun ringt meg gråtende, noe hun aldri gjør, ble nok veldig redd og, men det gjør så utrolig vondt, så jeg tror ikke hun vet hvordan hun skal "takle" det. Nå skjedde det igjen og jeg så hvor smertefullt og hvor dårlig hun blir. Er dette normalt? Har aldri hatt det sånn før selv. Hjelper ikke med paracet/ibux heller. Noen med erfaring her? Planer om å ta kontakt med fastlegen, men vet ikke hva han kan gjøre? Hun selv sier hun blør mye, men hvor mye vet jeg ikke. Takk for råd og tips. Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Jeg har en tenåring som ble sendt til utredning på grunn av voldsomme mens smerter. De anbefalte først p piller til 12 åringen, men det synest jeg ikke om, Så det ble prøvd ut en del reseptfrie smertestillende medisiner og det som virker best er 1 naproxen og 1 paracet og disse må taes før det blir så altfor ille. Det hender fortsatt at nå- tenåringen er hjemme fra skolen på første menstruasjonsdag pga smerter. Her er det kun snakk om medisinering de første dagene i perioden, hadde vært betenkt hvis det skulle medisineres slik hele uken. Kanskje ikke dumt med en legetime når det er såpass ille. Anonymkode: 34dae...ed4
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Jeg kjenner en som startet med p-piller nokså tidlig, men ville nok heller forsøkt smertestillende som nevnt over. Varmeflaske kan hjelpe mye. Svimmelheten handler nok om pust, god pust kan hjelpe på smertene også, så her gjelder det å huske å puste riktig hele veien (dypt, langsomt ut). Og ta kontakt med fastlegen. Eller, hvis det er en mann, så finnes det kanskje en dame hun heller kan snakke med? Tror neppe jeg hadde vært komfortabel med å snakke med en mann om mensen på den alderen... Anonymkode: cb1c3...e6a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Jeg var en sånn tenåring selv. Hadde så vondt at jeg besvimte i en time på skolen. Vred meg av smerte og kastet opp. Naproxen hjalp om det ble tatt i det øyeblikket jeg kjente den første murringa. Det var en kjempelettelse da jeg ble gammel nok til å velge p-piller selv og få noe som virkelig hjalp. Jeg skjønner at mødre kan være skeptiske til p-piller til unge døtre, men husk hva dere bestemmer at de skal tåle isteden. Smerter, fravær fra skolen, redusert livskvalitet, engstelse for at mensen skal starte den dagen de er på hyttetur, fest, treningsleir, leirskole, eksamen, en viktig konsertframføring eller fotballkamp. Jeg skulle ønske at jeg hadde fått p-piller mye tidligere. Anonymkode: 85279...c13
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 P-piller eller spiral. Spiral kan sitte i fem år, det anbefales til ungdom nå for tiden, tidligere mente man at man burde ha født barn først. Men det er bare tull. Min 15-åring fikk satt inn spiral pga sterke smerter og mye ubehag. Anonymkode: 9aa8c...a39
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Hei dere. Tusen takk for svar. Tenker vi får ta en prat med fastlegen, syns det er vondt å se på hvor vondt hun har det. Hi Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 For guds skyld, gi henne ppiller eller spiral. La henne slippe dette. Anonymkode: 9c5c4...a06
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): For guds skyld, gi henne ppiller eller spiral. La henne slippe dette. Anonymkode: 9c5c4...a06 Syns kanskje det er litt tidlig med spiral når hun ikke har fylt 13 enda, men jeg skal selvsagt hjelpe henne med det. Takk for svar. Hi Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Syns kanskje det er litt tidlig med spiral når hun ikke har fylt 13 enda, men jeg skal selvsagt hjelpe henne med det. Takk for svar. Hi Anonymkode: 836cf...0d4 Jeg er enig med deg, og synes ikke du skal la deg overtale av de som skulle ønske de hadde fått p-piller eller spiral veldig tidlig. Vi må anta at det er mye smerter og redsel som er knyttet til at det er nytt, man blør, man mister kontroll, man har enda ikke lært seg teknikker osv. Det å tilføre kroppen hormoner er ikke bare-bare, så det går fint an å teste ut forskjellige ting før man kaster seg på den løsningen. Anonymkode: cb1c3...e6a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 Bør helst ikke begynne med hormoner tidligst ett år etter man har fått mensen. Det kan forstyrre hypofyse-aksen. Første råd vil nok være Paracet og Naproksen. Enig at 13 år er ungt for spiral. Anonymkode: 25129...28f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 Takk for svar dere. Er naproksen reseptfritt eller må vi få resept av lege? Hi Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar dere. Er naproksen reseptfritt eller må vi få resept av lege? Hi Anonymkode: 836cf...0d4 Finnes også reseptfritt i mindre pakker på apoteket. Anonymkode: 25129...28f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 Hvis datteren din har så vondt må du selvfølgelig til lege. Har du selv hatt så vondt ved mensen? Hvis svaret er nei vet du at dette ikke er normalt. Jeg har så og si aldri hatt vondt ved mensen. Skjønner ikke at noen mødre er villig til å godta at mens smerter er normalt. Når ungene deres blir så dårleg at de kaster opp og ikke klarer å fungere? Endometriose har jo vært mye i fokus. I det siste skremmende mange har det. Unormalt sterke smerter skal utredes. Anonymkode: f9d6e...9e4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hvis datteren din har så vondt må du selvfølgelig til lege. Har du selv hatt så vondt ved mensen? Hvis svaret er nei vet du at dette ikke er normalt. Jeg har så og si aldri hatt vondt ved mensen. Skjønner ikke at noen mødre er villig til å godta at mens smerter er normalt. Når ungene deres blir så dårleg at de kaster opp og ikke klarer å fungere? Endometriose har jo vært mye i fokus. I det siste skremmende mange har det. Unormalt sterke smerter skal utredes. Anonymkode: f9d6e...9e4 Men leser du hva jeg skriver? Har ikke noe med at jeg vil at hun skal ha vondt. Hun fikk mensen i fjor høst, vært veldig uregelmessig,er kun de to siste gangene hun har hatt så vondt den første dagen. De andre dagene har hun ikke det. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt så vondt nei,men litt smerter, men nå begynner det å bli en del år siden da. Det har som sagt bare skjedd en gang før, før denne gangen. Tenkte jeg skulle se det an til nå neste gang for å se om det kom til å skje igjen. Og da skal vi kontakte lege. Takk for svar, men du får det til å høres ut som at jeg vil at hun skal ha vondt og ikke vil gi henne noe. Det stemmer IKKE. Hi Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 Ta en prat med henne og gi henne en liste over ting hun kan prøve. Spise mer mat og gjerne mat med jern i seg når hun tror mensen er på vei. Jern tabletter. Varmeflaske eller kjølepute. Gå en liten tur så kroppen får bevegelse, løst opp litt for når en ligger og har det vondt så spenner en muskler og det blir gjerne værre. Så en liten tur ut, om det bare er rundt huset kan være noe å prøve. Mine unger kan ta seg en tur ut alle døgnets tider når de har vondt. Noen ganger er det bare rundt huset andre ganger litt lengre og hun ene sitter i trappa ute midt på natta når hun har så store smerter at hun er kvalm. Da orker hun ikke gå, men bare det å komme seg ut fra senga, frisk luft hjelper litt. Ingen vidunderkurer, men en liten hjelper. Begge mine unger har p-piller for å lindre menssmertene. Yngste var 13år når hun fikk det. Hun hadde også ett håp om å gå opp i vekt med p-piller, hun har alltid vært en liten flis så jeg syns grunnene til at hun ville ha p-piller var helt greie. Hun syns det er flaut å hente det selv, så jeg må hente de. De på apoteket har kikka litt og når de har begynt å forklare hvordan de skal tas har jeg sagt det bare er for menssmerter så jeg trenger ikke høre at de er mindre sikkre om en er syk osv. Eldste barnet har prøvd endel ulike p-piller. Første merket hun fikk sluttet de å lage, noe hun syns var teit siden de virket veldig godt for smertene. Lite smerter og mindre mens. Så hun ahr prøvd noen forskjellige for å finne noen som fungerer igjen. Begge valgte å ta legetimen alene tror jeg. Jeg ringte og bestilte time og sa hvorfor de skulle ha timen og kom alene. Ungene syns det var en helt grei legetime og ikke så kleint som de trodde det skulle bli. Legen spurte mange spm, men det er jo for å finne en løsning som kan fungere. Anonymkode: 5fc40...146
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Ta en prat med henne og gi henne en liste over ting hun kan prøve. Spise mer mat og gjerne mat med jern i seg når hun tror mensen er på vei. Jern tabletter. Varmeflaske eller kjølepute. Gå en liten tur så kroppen får bevegelse, løst opp litt for når en ligger og har det vondt så spenner en muskler og det blir gjerne værre. Så en liten tur ut, om det bare er rundt huset kan være noe å prøve. Mine unger kan ta seg en tur ut alle døgnets tider når de har vondt. Noen ganger er det bare rundt huset andre ganger litt lengre og hun ene sitter i trappa ute midt på natta når hun har så store smerter at hun er kvalm. Da orker hun ikke gå, men bare det å komme seg ut fra senga, frisk luft hjelper litt. Ingen vidunderkurer, men en liten hjelper. Begge mine unger har p-piller for å lindre menssmertene. Yngste var 13år når hun fikk det. Hun hadde også ett håp om å gå opp i vekt med p-piller, hun har alltid vært en liten flis så jeg syns grunnene til at hun ville ha p-piller var helt greie. Hun syns det er flaut å hente det selv, så jeg må hente de. De på apoteket har kikka litt og når de har begynt å forklare hvordan de skal tas har jeg sagt det bare er for menssmerter så jeg trenger ikke høre at de er mindre sikkre om en er syk osv. Eldste barnet har prøvd endel ulike p-piller. Første merket hun fikk sluttet de å lage, noe hun syns var teit siden de virket veldig godt for smertene. Lite smerter og mindre mens. Så hun ahr prøvd noen forskjellige for å finne noen som fungerer igjen. Begge valgte å ta legetimen alene tror jeg. Jeg ringte og bestilte time og sa hvorfor de skulle ha timen og kom alene. Ungene syns det var en helt grei legetime og ikke så kleint som de trodde det skulle bli. Legen spurte mange spm, men det er jo for å finne en løsning som kan fungere. Anonymkode: 5fc40...146 Takk for svar. Gode tips. Hi Anonymkode: 836cf...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 Jeg hadde veldig kraftige menssmerter når jeg var 14. Ene gangen ble foreldrene mine så usikre at de ville ta meg med på akutten 😅 Fikk naproxen som dempet det litt, fikk p piller når jeg var 16. Ta henne med til fastlegen. Anonymkode: 84b1c...fb7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #18 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er enig med deg, og synes ikke du skal la deg overtale av de som skulle ønske de hadde fått p-piller eller spiral veldig tidlig. Vi må anta at det er mye smerter og redsel som er knyttet til at det er nytt, man blør, man mister kontroll, man har enda ikke lært seg teknikker osv. Det å tilføre kroppen hormoner er ikke bare-bare, så det går fint an å teste ut forskjellige ting før man kaster seg på den løsningen. Anonymkode: cb1c3...e6a Helt enig. Anonymkode: 34dae...ed4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #19 Skrevet 17. mai 2021 Det er vel først og fremst minipiller/ gestagenpiller som skrives ut til tenåringer med store menssmerter, ikke p-piller. Jeg ville ikke nølt med å be om det til min datter om hun besvimte og kastet opp av smerter. Anonymkode: 997d0...b4d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. mai 2021 #20 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er enig med deg, og synes ikke du skal la deg overtale av de som skulle ønske de hadde fått p-piller eller spiral veldig tidlig. Vi må anta at det er mye smerter og redsel som er knyttet til at det er nytt, man blør, man mister kontroll, man har enda ikke lært seg teknikker osv. Det å tilføre kroppen hormoner er ikke bare-bare, så det går fint an å teste ut forskjellige ting før man kaster seg på den løsningen. Anonymkode: cb1c3...e6a Hvorfor er dere skeptiske til medisiner som funker og knapt har bivirkninger?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #21 Skrevet 17. mai 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (15 minutter siden): Hvorfor er dere skeptiske til medisiner som funker og knapt har bivirkninger? P-piller og spiral er topp mot menstruasjonssmerter, men er uheldig å bruke hos unge jenter som nettopp har fått mensen. De har enda en umoden hypothalamus-hypofyse-ovarieakse, og ved å tilføre kunstige hormoner, klusser man til denne aksen, noen ganger for alltid. Den bør få stabilisere seg først før man tilfører eksterne hormoner. Derfor anbefaler erfarne gynekologer å vente minst ett år etter menarké (første menstruasjon). Anonymkode: 25129...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå