Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Ett barn på 12 årsom i trygge omgivelser forstår sosiale koder svært godt. Er opptatt av rettferdighet og opptatt av hvordan andre mennesker har det. Forstår sarkasme veldig godt. Responderer som normalt og forventet ift til andre mennesker. Veldig redd for å såre andre mennesker. Barnet har nok sosial angst. Og i situasjoner der den sosiale angsten kommer frem, så er hun veldig utrygg. Kan gjøre ting uten å tenke seg om, som å feks gynge litt frem og tilbake ( motorisk uro ). Tør ikke ha mye øyekontakt med folk hun er utrygg på, tør ikke snakke med de. Gjør seg veldig til om hun må snakke med de, så lager en sånn tullestemme. Fremstår nok som litt rar og sosialt klønete når hun er utrygg. Hun er under utredning hos Bup, og de har tatt en ADOS-test, blant annet. De sier at hun har noen autistiske trekk, men at hun faller litt utenfor. Hun skårer dårligst på det sosiale. Jeg forstår at de kan tenke det, når de ser henne i utrygge situasjoner. Og om de vil sette den diagnosen, så skal ikke jeg være vanskelig på det. Men jeg syns det er rart, at barnet kan være autistisk på skolen, men ikke hjemme? Om hun var autistisk, ville ikke da de autistiske trekkene vært synlige hjemme? Feks at hun ikke hadde brydd seg så mye om andre sine følelser? Hun kommer jo hjem fra skolen hver dag og forteller at det og det var urettferdig? Og at en venn ble lei seg fordi han fikk kjeft osv... Jeg skjønner det bare ikke? Anonymkode: 9effe...f11
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Kanskje du har litt fordommer mot autisme? Autisme handler om hva man fokuserer på i en situasjon, og en av tingene man sliter med er å fokusere på ansikter og gjenkjenne ansiktsuttrykk. Mange med autisme har likevel stor omsorg for andre mennesker, selv om de ikke alltid treffer riktig sosial tone, og har ofte ekstrem rettferdighetssans. Jenter er i tillegg ofte svært tilpasningsdyktige. Det sagt, så krever denne tilpasningen langt mer av en med autisme enn en uten. Er hun mye sliten? Tror det er det symptomet jeg ville ha lagt mest merke til. Anonymkode: de795...e79
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Hun sier hun er mye sliten, men jeg ser ikke det. Hun er våken fra 0600 til 2100, styrer mye på igjennom dagen, med ett par venner, fritidsaktiviteter ++. Så hun sier hun er sliten, men det synes ikke. Hun elsker å være alene da. Anonymkode: 9effe...f11
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Det er helt vanlig at autismespekterforstyrrelser "kommer frem" utenfor trygge rammer altså. Og at man ikke har empati når man har en form for autisme er en myte. Anonymkode: ce0e3...180
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Kan også være add eller adhd. Ser ofte anderledes ut hos jenter. Blir slitne av det sosiale. Vil helst bare være med få om gangen. Blir fort for mye. Ofte sosial angst dessverre. Mye slitne i hodet. Krever mye å holde fokus. Uansett ikke rart at vansker blir mer fremtredende i situasjoner barn er utrygge. Selv barn med ganske heavy diagnoser kan fremstå helt rolige og adekvate i gode nok betingelser. Anonymkode: f4445...3e3
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Og at man ikke har empati når man har en form for autisme er en myte. Anonymkode: ce0e3...180 ♥️ Anonymkode: de795...e79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå