Gå til innhold

Økonomi midt i 40 åra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som ikke har så god råd, ikke nedbetalt hus og råd til hytte? Føler at de fleste midt i 40 åra har god økonomi, nedbetalte hus og kjøper hytter. Kanskje noen har høye lønninger, andre har vært tidlig ute på boligmarkedet og tjent bra der eller arvet?

Selv har vi fullt lån på huset, og begge bilene. Jeg har nesten nedbetalt studielånet mitt da. Vi måtte låne på huset for å bygge på garasje. Og snart trenger kjøkken og bad helrenovering, da går det litt og må lånes til😳

Jeg var vært uheldig i boligmarkedet, med brudd og salg i lavperioder, så satt med gjeld da jeg og nye mannen skulle kjøpe. Han hadde bodd "gratis" og jobbet, men hadde likevel lån på bil med inn i forholdet, ikke noe egenkapital. Huset vi har nå er verdt 3 ganger så mye som da vi kjøpte det, men det tjener vi jo ikke noe på uten å selge. 

Er det bare vi som ikke har kommet lenger økonomisk? Vi blir jo ikke gjeldfrie før vi er 70 liksom, og kjøpe hytte kan vi bare glemme.

Jeg tjener greit, ca 800000, mannen 450000. Vi har tre barn som også koster, bhg og to på sfo. 

Anonymkode: b83e5...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida vi er også der. Har ikke så mye lån, men pengene fyker ut likevel. Nå har vi utbetalt mellom 8-900 000kr tilsammen så en del mindre enn dere. 

Eldste slutter på SFO nå i sommer. Da sparer vi et par tusen. Og er ikke mange årene igjen til studielån er nedbetalt, men når det er nedbetalt så skal samme månedsum gå til pensjon.

Anonymkode: 5c4a4...e20

Skrevet

Straks 40 år. Vi har lån på rundt 70% av boligen og billån/studielån i tillegg. Lån utgjør nesten 5 ganger inntekt, så mye å gå på er det ikke. 

Men, tenker som så. Ja, vi har lån, ja det går tregt å betale ned. Hytte kan vi bare drømme om. Men jeg har tak over hodet, en bolig jeg har rett til å bestemme over selv. Vi har mat på bordet og råd til klær. Det er godt nok for meg 👍🏻Jeg startet på ingenting, tross alt. 

Anonymkode: dc0c9...ed2

Skrevet

Jeg er alene med to tenåringer og er 42 år. Boliglånet er 50% av boligens verdi. Bilen er uten lån og studielånet er nedbetalt. Jeg har det greit, men lønnen holder kun den måneden og hytte eller annet kan jeg se langt etter.

Vi har alt vi trenger da og jeg har egen pensjonssparing og sparer i fond til barna. Sparer også ekstra til konfirmasjoner og regulering.

Anonymkode: db90f...a37

Skrevet

Jeg blir stadig forundret over dette behovet for hytte her i landet. I mitt hode er hytte 90 % stress, ekstraarbeid og større økonomisk belastning og 10 % kos. Hvorfor så mange på død og liv vil ha hytte, kommer jeg nok aldri helt til å forstå. Så, jeg som også er i 40-årene, har heller ikke hytte. Rett og av eget valg og ikke økonomiske årsaker, men du er i hvert fall ikke alene om å ikke ha hytte. Vi har heller ikke nedbetalt huslån, men klarer oss godt.

Anonymkode: 4fa17...0ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg blir stadig forundret over dette behovet for hytte her i landet. I mitt hode er hytte 90 % stress, ekstraarbeid og større økonomisk belastning og 10 % kos. Hvorfor så mange på død og liv vil ha hytte, kommer jeg nok aldri helt til å forstå. Så, jeg som også er i 40-årene, har heller ikke hytte. Rett og av eget valg og ikke økonomiske årsaker, men du er i hvert fall ikke alene om å ikke ha hytte. Vi har heller ikke nedbetalt huslån, men klarer oss godt.

Anonymkode: 4fa17...0ff

For meg er ikke hytte stress, bare kos. Og gull når man ikke kan dra til utlandet på ferie som nå.

Skrevet

Jeg er alene og tjener dårlig. Rundt 500 000 kr inkludert barnebidrag. Eier egen bolig. Har lån på 12% av boligens verdi. Har også bolig i sydligere strøk. Den er det ikke gjeld på. Grunnen til dette var at jeg var gift med en rik mann. Eide heldigvis alt 50/50, så jeg kom heldig ut av bruddet sånn sett. Solgte en stor verdifull bolig og fikk kjøpt noe mye mindre uten å ta opp så mye lån. Hytte er jeg ikke interessert i. 

Anonymkode: fae0d...b04

Skrevet

Jeg er enslig i midten av 30åra, har elleve år igjen på studielånet, godt med boliglån og sparer småtterier pr måned. Gleder meg til ungene er ute av bhg og Sfo, da blir det litt mer til overs. Har hyttetomt som jeg skal bygge på, men da må jeg nok pent vente på arva. Men jeg syns jeg er heldig. Eier enebolig alene, har jobb og bil og unger, og klarer meg fint. Hytte er en drøm, men jeg jobbe rmot den. 

Skrevet
Optatium skrev (3 minutter siden):

Jeg er enslig i midten av 30åra, har elleve år igjen på studielånet, godt med boliglån og sparer småtterier pr måned. Gleder meg til ungene er ute av bhg og Sfo, da blir det litt mer til overs. Har hyttetomt som jeg skal bygge på, men da må jeg nok pent vente på arva. Men jeg syns jeg er heldig. Eier enebolig alene, har jobb og bil og unger, og klarer meg fint. Hytte er en drøm, men jeg jobbe rmot den. 

Har ikke noe særlig arv å se fram til heller jeg. Både mine og mannens foreldre har "brukt opp" verdiene sine. Solgt hus og kjøpt små billige leiligheter for å bruke penger på syden osv. De har gjeld også er jeg redd. Så vi har vel arvet økonomisansen av dem😅

Skrevet

Jeg er 46 år, og har dårlig økonomi, men ganske store verdier.

Vi pratet om det her om dagen faktisk, at det er kjipt å ha nådd vår alder, uten å kunne kjøpe et par joggesko engang for det er ikke penger til det.

Men vi er enig om å holde ut et par år til. Vi eier to boliger, leier ut den ene, har to biler og båt. Så selv om vi ikke tjener så mye så sitter vi på en del eiendeler. Problemet akkurat nå er at vi har for mye gjeld i forhold til inntekt.

Men vi har eiendeler for ca 3 mill mer enn vi har i lån, så når vi selger unna og refinansierer så blir det nok ok.

Anonymkode: 1a36a...1d3

Skrevet

Jeg eier hus og har 1,5 Mill igjen på lånet. Kommer aldri til å ha råd til hytte eller ny bil, pengene flyr ikke, men brukes med omhu. Hadde jeg hatt en partner, så ville vi nok hatt ekstremt god råd, men per nå så er jeg ikke klar for det

Anonymkode: cd93a...439

Skrevet

Her er studielånet nedbetalt, bruktbil kjøpt fra oppsparte midler så ingen billån heller. Kun huslån, gjenstår rundt halv million. Men, er skuffet over lønnen min. Trodde jeg kom til å tjene mer, men nei da. Ikke lett å finne seg annen jobb heller. Venninnen min studerte reiseliv (jeg studerte noe annet), jobbet seg oppover og hadde generelt mer hell enn meg, tjener nå rundt 650.000,- jeg er glad på hennes vegne men også misunnelig.

Anonymkode: 123b9...9ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Har ikke noe særlig arv å se fram til heller jeg. Både mine og mannens foreldre har "brukt opp" verdiene sine. Solgt hus og kjøpt små billige leiligheter for å bruke penger på syden osv. De har gjeld også er jeg redd. Så vi har vel arvet økonomisansen av dem😅

Mamma og pappa er ikke noe rike akkurat, men det siste pappa gjorde før han døde var å bygge ny enebolig. Så der er det lån på 1,5 ca, mens verdien er 5-6. Da blir det noe overskudd der ved salg en gang. Men for all del, jeg vil jo mye heller ha mamma og familie, enn penger og hytte. 

Jeg er forøvrig mye flinkere med penger enn mine foreldre, eller i alle fall mer fornuftig. Sparer både i fond og på konto, er knepen med mye. For meg er det viktigste å ha god selvbeherskelse og evne til å vente til pengene er på konto og alt er i pluss. Lettere sagt enn gjort altså 😂

Skrevet

Dame 46 år. Singel. Tjener litt over 300.000 i året. Så litt. Gjeld på leilighet til jeg er 63 år. Har en liten bil og det går såvidt rundt. Lite sjans til å spare til verken buffer eller pensjon. Så dårlige utsikter her egentlig. Og så mister jeg dobbel barnetrygd og bidrag på sikt. Så hvordan går det da? 

Anonymkode: 51368...c0d

Skrevet

Vi har har 2.1 millioner i lån, to nedbetalt biler, to studlån på ca. 200 000 tilsammen og snart tre barn. Vi har i underkant av 1 000 000 i felles inntekt. Ingen utsikt til hytte, men det ønsker vi ikke heller. Det vi derimot hadde ønsket oss er en litt romsligere økonomi, men vi klarer oss fint. 

Anonymkode: bc7fe...278

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har har 2.1 millioner i lån, to nedbetalt biler, to studlån på ca. 200 000 tilsammen og snart tre barn. Vi har i underkant av 1 000 000 i felles inntekt. Ingen utsikt til hytte, men det ønsker vi ikke heller. Det vi derimot hadde ønsket oss er en litt romsligere økonomi, men vi klarer oss fint. 

Huset er verdt 4 millioner.

Skrevet

53 år, eier ikke nåla i veggen. Leier bolig, aldri eid egen. Tjener greit, jeg 600 000, mannen 450 000. Men har forbruksgjeld og billån på nesten 800 000. Innsett at vi aldri kommer til å eie bolig, og hytte??? Hahahaha 

Anonymkode: 2319f...782

Skrevet

Vi er i nokså samme situasjon. Tjente veldig bra før korona og hadde store ferier i utlandet hver sommer. Kjøpte det vil ville. Men har lån på hus og bil. Så mistet mannen jobben når korona kom, og nå er økonomien dårlig. Men satser på det er i en periode. Vi har 2 millioner i lån og huset er taksert til 5 millioner. Vi har ikke hytte - de fleste av våre venner som har hytte har familiehytte som er arv. Vi ønsker heller å reise istede for hytte. Jeg arver endel milioner innen ikke så mange år og da blir vi gjeldfri samt kjøper hus i Spania som vi kan ha i alderdommen vår 🙂

Anonymkode: 0bd14...d26

Skrevet

Jeg er 33år straks, mannen er 39år. Vi har 2,4mill i gjeld, ca 4,9-5mill i boligverdi. Eier riktignok to biler til ca 50 000kr og 350 000-400 000kr om vi selger nå, ingen lån. Har 200 000kr på sparekonto da, det er jeg stolt av. Har ikke råd eller lyst på hytte, huset er litt lite 130kvm fordelt på tre barn og to voksne. Tenker å kjøpe større hus men de er så dyre at vi blir sittende med mye gjeld , hvertfall 4-4,5mill. Vi er derfor usikker på om det er verdt det. Økonomien er ok, men vi koser oss og bruker penger på oss og barna. Vi drar på ferier fordi vi har råd til det. Vi har jo ikke mye verdier til at mannen straks er 40år.

Anonymkode: 4bf91...0e0

Skrevet

Midt i 40-åra, va 30% belåningsgrad akkurat nå. Skal bygge hytte, så etter det blir lånegraden ca 50% men lånet på 5 ganger inntekt. Det er høyt, men vi kommer til å realisere noe av verdiene om få år og det kommer også arv. Så vi kommer ikke til å ha lån som pensjonister. 

Er vel typisk norsk, vi da.

Anonymkode: a35ba...e5c

Skrevet

Vi er 43 og 46. Ikke hytte. Masse boliglån. Tror ikke jeg kjenner noen i Oslo og omegn som har nedbetalt bolig.

Anonymkode: fd130...6e9

Skrevet

Ble nettopp 40. Akkurat kjøpt hus. Maks lån og i tillegg lånt 500 000 av et familiemedlem for god nok ek. Ikke hytte. 350 igjen i studielån. 50 igjen på billån. Tjener 690 men alene med to små. Tror det kommer veldig an på hvem du sammenligner deg med. Tenkt på klassen din fra ungdomsskolen feks ...tror du er ganske "midt på". 

Anonymkode: 5ac6c...7e8

Skrevet

Er i slutten av 40 årene, og kommer ikke til å bli ferdig med huslånet før jeg er 70. Har bil og hus og er alene med barn. Økonimien er ikke som den engang var. Vi har ikke råd til hverken hytte eller sydenferier, så her er det alltid ferie på billigste måte.  Men vi har tak over hodet og ungene forstår at alle kan ikke ha råd til hytte og dyre ferier. 

Anonymkode: 93188...da3

Skrevet

Vi er litt eldre. Da vi var ca 40 hadde vi veldig lite penger. Vi satset omtrent alt vi eide på et firma. Mannen jobbet 2 år til 1/5 lønn og vi klarte oss på det og detjeg tjente på gården vi bor på (ca 200.000 i året. Det var beintøft, men vi klarte det og har i dag etter min mening veldig god råd. Om noen år kommer vi sansynlig vis til å arve noen millioner også.  Likevell bruker vi ikke så mye mer i hverdagen nå. Forskjellen er mest at vi vet at vi kan bruke penger hvis noe skulle oppstå. Vi bekymrer oss ikke for tannlegeregninger eller at ungene skal vokse ut av gumistøvlene sine lenger.

Så lenge dere har penger til det dere trenger og ikke sliter med regningene er det jo helt greit å ha gjeld. Dere trenger ikke ha nedbetalt bolig, men hvis du ikke er komfortabel med økonomien er det kanskje lurt å tenke dere godt om før dere setter i gang noen større renovering.

Anonymkode: 773d7...58e

Skrevet

Ei i slutten av tredveårene, tjener ca 1.1 mill til sammen. Huslån på 3.2 mill, husverdi ca 4,5 mill. Studielån i 6 år til, gjeldfrie biler. To pengesluk i barneskolealder.

Anonymkode: 1915c...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...