Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #1 Skrevet 15. mai 2021 Sist jeg var hos legen målte han BT mitt, sa hva det lå på og begynte på kommentaren "Oi, det var jo ...", før vi ble avbrutt. Deretter skjedde det litt ting og jeg glemte det helt der og da. Ikke har jeg hørt noe mer etterpå heller, men nå lurer jeg litt på hva legen egentlig skulle si. Jeg kan nevne at jeg er 40 år, 1.73 høy, lett overvektig og stor arbeidsbyrde med mye stress delvis var tema da jeg var der. BT mitt var på 105/65. Er det litt lavt da, kanskje? Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #2 Skrevet 15. mai 2021 Det er helt fint! Kanskje legen forventet høyt trykk pga overvekten og stresset? Anonymkode: b8be4...a7d
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #3 Skrevet 15. mai 2021 Jeg er overvektig og har et par kroniske sykdommer. Det er alltid morsomt når leger måler blodtrykket mitt. Jeg har 110/70 stort sett, men det er helt tydelig at de forventer at det skal være høyt, for de måler en gang, ser snodige ut i fjeset, måler en gang til og sier "Hm, det var jo bra". Anonymkode: 823d4...d36
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #4 Skrevet 15. mai 2021 Det er helt normalt. Om du kommer under 100/60 over tid, kan man merke symptomer på at det er for lavt. 100-119 over 60-79 regnes som normalt. Anonymkode: 1514b...60c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #5 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er helt fint! Kanskje legen forventet høyt trykk pga overvekten og stresset? Anonymkode: b8be4...a7d Ja, det kan godt være det. Han hadde et litt overrasket tonefall i hvert fall. HI Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #6 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er helt fint! Kanskje legen forventet høyt trykk pga overvekten og stresset? Anonymkode: b8be4...a7d Er det vanlig å ha høyt blodtrykk pga overvekt? Anonymkode: bd417...0d8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #7 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Er det vanlig å ha høyt blodtrykk pga overvekt? Anonymkode: bd417...0d8 Ja. En av farene ved overvekt. Anonymkode: 538f0...c3e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #8 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja. En av farene ved overvekt. Anonymkode: 538f0...c3e Hmm, jeg er veldig overvektig, nå på vei ned i vekt og legen min har aldri sjekket blodtrykket mitt. Det burde han kanskje gjort da. Anonymkode: bd417...0d8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #9 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hmm, jeg er veldig overvektig, nå på vei ned i vekt og legen min har aldri sjekket blodtrykket mitt. Det burde han kanskje gjort da. Anonymkode: bd417...0d8 Tror ikke det er vanlig å sjekke BT om det ikke er noen grunn til det. Men du kan jo spørre neste gang, om å få målt BT og puls, så kan du sammenligne etter hvert som kiloene forsvinner, for motivasjonens del Anonymkode: f2131...032
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #10 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det kan godt være det. Han hadde et litt overrasket tonefall i hvert fall. HI Anonymkode: a13b3...8b8 Det kan like gjerne være fordi du beskrev deg selv som stresset og overbelastet, og så hadde du lavt BT. Puls har også en del å si da, det er et poeng at den ikke er for rask. En god puls går sakte, pumper mye blod for hvert slag, og blodet møter liten motstand (lavt undertrykk). Lavt overtrykk/liten forskjell på undertrykk og overtrykk, kan tyde på at pulsen er rask, eller at du er dehydrert. Anonymkode: f2131...032
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja. En av farene ved overvekt. Anonymkode: 538f0...c3e Nå er jeg ikke veldig overvektig, altså. 8-10 kg for mye. HI Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det kan like gjerne være fordi du beskrev deg selv som stresset og overbelastet, og så hadde du lavt BT. Puls har også en del å si da, det er et poeng at den ikke er for rask. En god puls går sakte, pumper mye blod for hvert slag, og blodet møter liten motstand (lavt undertrykk). Lavt overtrykk/liten forskjell på undertrykk og overtrykk, kan tyde på at pulsen er rask, eller at du er dehydrert. Anonymkode: f2131...032 Han målte ikke pulsen min, men den er nok litt høy tror jeg. I hvert fall i følge klokken min som sier at snittpulsen min er 68 i dag. I rolige perioder er den nede i 58, men jeg har hatt dager på 73-74 også. HI Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Han målte ikke pulsen min, men den er nok litt høy tror jeg. I hvert fall i følge klokken min som sier at snittpulsen min er 68 i dag. I rolige perioder er den nede i 58, men jeg har hatt dager på 73-74 også. HI Anonymkode: a13b3...8b8 Når man måler BT så kjenner man pulsen i samme slengen. Man blåser opp mansjetten helt til pulsen nedenfor mansjetten forsvinner, og så slipper man opp litt og litt og registrerer når man hører den igjen. Så sånn sett så har nok legen fått et visst inntrykk av hvor rask og fast pulsen er. Det du beskriver over her, er ikke høy puls. Snittpuls er litt ullent. Ved hvile er det fint å ha lav puls, men det er også lurt å bevege seg slik at man hever pulsen og holder vedlike systemet. Anonymkode: f2131...032
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #14 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Når man måler BT så kjenner man pulsen i samme slengen. Man blåser opp mansjetten helt til pulsen nedenfor mansjetten forsvinner, og så slipper man opp litt og litt og registrerer når man hører den igjen. Så sånn sett så har nok legen fått et visst inntrykk av hvor rask og fast pulsen er. Det du beskriver over her, er ikke høy puls. Snittpuls er litt ullent. Ved hvile er det fint å ha lav puls, men det er også lurt å bevege seg slik at man hever pulsen og holder vedlike systemet. Anonymkode: f2131...032 Ja, det ble litt dårlig forklart. Det er gjennomsnittlig hvilepuls som måles, men siden det er en aktivitetsklokke som måler på håndleddet, er den nok ikke helt nøyaktig vil jeg tro. HI Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Han målte ikke pulsen min, men den er nok litt høy tror jeg. I hvert fall i følge klokken min som sier at snittpulsen min er 68 i dag. I rolige perioder er den nede i 58, men jeg har hatt dager på 73-74 også. HI Anonymkode: a13b3...8b8 Pulsen din er aldeles ikke høy. Helt normal. Anonymkode: 538f0...c3e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Pulsen din er aldeles ikke høy. Helt normal. Anonymkode: 538f0...c3e Hehe, ok, fint å høre. Mann og to sønner har også sånne klokker, og de har mye lavere puls enn meg. Spesielt han på 18 år har gjennomsnittlig hvilepuls på 46, men han trener veldig mye da. Anonymkode: a13b3...8b8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, det ble litt dårlig forklart. Det er gjennomsnittlig hvilepuls som måles, men siden det er en aktivitetsklokke som måler på håndleddet, er den nok ikke helt nøyaktig vil jeg tro. HI Anonymkode: a13b3...8b8 Hadde nok heller satset på å måle pulsen manuelt. Måle femten sekunder og så gange med fire. Da blir du vant med å kjenne etter. Så bør du legge inn noen økter hvor du drar på alt du klarer, slik at pulsen blir høy. Det vil ha en gunstig effekt på hele systemet, slik at du er bedre rustet ved stress. Relativt lavt BT kan du bare være glad for at du har, men sørg for å få i deg rikelig med væske gjennom dagen, og jevne måltider, det hjelper også med tanke på stress. Fet fisk eller tilskudd av omega 3. Og hvis ikke legen har gjort det allerede, få målt stoffskifte og vitaminer/mineraler. Anonymkode: f2131...032
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hadde nok heller satset på å måle pulsen manuelt. Måle femten sekunder og så gange med fire. Da blir du vant med å kjenne etter. Så bør du legge inn noen økter hvor du drar på alt du klarer, slik at pulsen blir høy. Det vil ha en gunstig effekt på hele systemet, slik at du er bedre rustet ved stress. Relativt lavt BT kan du bare være glad for at du har, men sørg for å få i deg rikelig med væske gjennom dagen, og jevne måltider, det hjelper også med tanke på stress. Fet fisk eller tilskudd av omega 3. Og hvis ikke legen har gjort det allerede, få målt stoffskifte og vitaminer/mineraler. Anonymkode: f2131...032 Takk! Han målte alt mulig, men jeg er angivelig kjernesunn og godt innenfor på alt av både stoffskifte, jern osv. Jeg går turer hver dag, jogger 2-3 dager i uken og trener styrke 2 dager i uken. Tar omega 3, må innrømme at det blir litt lite fisk, men jeg er veldig glad i vann og drikker mye. HI Anonymkode: a13b3...8b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå