Gå til innhold

Tiss i trusa.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 5 år som sluttet med bleie for 2 år siden. Har sjelden hatt uhell og vært flink til å gå på do. Inntil nylig, for ca 2.mnd siden.... nå må han "aldri" på do, hopper rundt i flere timer men nekter for at han må tisse. Ender nesten alltid med våt truse og må skifte omtrent 5 ganger om dagen. Nå er jeg så LEI! Ofte kan han si at han må på do, går til badet men kommer raskt ut igjen og sier han ikke måtte allikevel. Sånn kan han holde på i en god stund før det går galt med litt tiss i trusen, og selv ikke da vil han gå på do. Nekter for at han må tisse.

Hvorfor går han ikke bare på do? Hva kan jeg gjøre for å endre dette?

Anonymkode: 70703...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja, han er bare fem! Det er kjedelig å gå på do.

Du må bare insistere på at han går på do innimellom. Bare avslutt aktiviteten dere er i og si: nå går vi på do! Det trenger ikke å være strengt i det hele tatt, bare sånn at det ikke er noe spørsmål. Om han ikke vil kan du si at: her skjer det ingenting mer før du går på do. Så følger du ham inn og sjekker at han gjør det du skal.

Anonymkode: 69b12...719

Skrevet

Har det skjedd noe som gjør at han vegrer seg, blitt ledd ut når de har vært på do i bhg/skolen eller noe. 

Anonymkode: 9d8d5...239

Skrevet

Begge mine barn har hatt en periode i 5-6 års alderen hvor de liksom aldri hadde tid/gadd å gå på do og stadig fikk en skvett i trusa. Jeg tror det er normalt i den alderen, det går seg til.

Anonymkode: 968b1...f08

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jaja, han er bare fem! Det er kjedelig å gå på do.

Du må bare insistere på at han går på do innimellom. Bare avslutt aktiviteten dere er i og si: nå går vi på do! Det trenger ikke å være strengt i det hele tatt, bare sånn at det ikke er noe spørsmål. Om han ikke vil kan du si at: her skjer det ingenting mer før du går på do. Så følger du ham inn og sjekker at han gjør det du skal.

Jeg har forsøkt det med å avslutte aktiviteter  og si at nå skal han gå på do, men da skriker han bare at han ikke må, og det ender opp i gråt og nesten hysterisk anfall. Jeg får meg ikke til å ta av han klærne og sette han på do, så da ender det med at han ikke går på do. Jeg orker ikke flere slike maktkamper, så derfor bruker jeg ikke den metoden lenger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Begge mine barn har hatt en periode i 5-6 års alderen hvor de liksom aldri hadde tid/gadd å gå på do og stadig fikk en skvett i trusa. Jeg tror det er normalt i den alderen, det går seg til.

Anonymkode: 968b1...f08

Men han gidder jo å hoppe rundt og knipe igjen i evigheter i stedet for å leke eller gjøre det han vil, og han løper til doen flere ganger uten å gjøre noe, for han "måtte ikke på do allikevel". Jeg hadde forstått det mye bedre om det handlet om at leken var for gøy, eller han var veldig opptatt med noe, men han får ikke til å gjøre noe gøy når han må tisse. Jeg forstår bare ikke hva som er problemet.... Han har ingen problem med å gå på do i barnehagen.

Skrevet

Min jente på 5 år hadde en periode med litt tiss i trusa, men har gått seg til nå, nå nærmer hun seg 6 år. Tror det bare var en fase. Vi har vært ops på å minne henne på å gå på do før det er for sent. Har gått seg til nå. 

Anonymkode: 7a977...5dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har forsøkt det med å avslutte aktiviteter  og si at nå skal han gå på do, men da skriker han bare at han ikke må, og det ender opp i gråt og nesten hysterisk anfall. Jeg får meg ikke til å ta av han klærne og sette han på do, så da ender det med at han ikke går på do. Jeg orker ikke flere slike maktkamper, så derfor bruker jeg ikke den metoden lenger.

Okei, men da tar du det i overgangen mellom aktiviteter. Du trenger ikke true eller tvinge, bare sørge for at det ikke skjer noe som helst og alt er kjedelig så lenge han ikke har gått på do. Og når han gjør det (spesielt om han gjør det av seg selv) må det være godprat! "Nå så jeg at du gikk på do helt av deg selv, det er jo helt topp!" 

Du klarer dette uten maktkamp!

Skrevet
On 5/14/2021 at 2:34 PM, Anonym bruker said:

Har en gutt på snart 5 år som sluttet med bleie for 2 år siden. Har sjelden hatt uhell og vært flink til å gå på do. Inntil nylig, for ca 2.mnd siden.... nå må han "aldri" på do, hopper rundt i flere timer men nekter for at han må tisse. Ender nesten alltid med våt truse og må skifte omtrent 5 ganger om dagen. Nå er jeg så LEI! Ofte kan han si at han må på do, går til badet men kommer raskt ut igjen og sier han ikke måtte allikevel. Sånn kan han holde på i en god stund før det går galt med litt tiss i trusen, og selv ikke da vil han gå på do. Nekter for at han må tisse.

Hvorfor går han ikke bare på do? Hva kan jeg gjøre for å endre dette?

At du blir lei, er ikke til hjelp for gutten din, her må du sette han først

Anonymkode: 027d3...393

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At du blir lei, er ikke til hjelp for gutten din, her må du sette han først

Anonymkode: 027d3...393

Det er derfor jeg spør etter råd her 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...