mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Har slitt med dette fra tid til tid gjennom årene og nå merker jeg symptomer igjen i den ene foten. Jeg lurte på om dere som har erfaring her har gode erfaringer med støttestrømper . Altså bruke det under løping? Har brukt støttebandasje , men merker ikke mye forskjell .
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Beste er nok å unngå løping. Ellers snakk med lege. De vet nok best. Anonymkode: a8d1d...1a2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Beste er nok å unngå løping. Ellers snakk med lege. De vet nok best. Anonymkode: a8d1d...1a2 Har dialog både med fysio og lege. Fysio som anbefalte støttestrømper . Jeg lurte på om noen hadde erfaringer med det. Jeg har slitt med dette i perioder siden ungdommen og leter etter gode løsninger.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden): Har dialog både med fysio og lege. Fysio som anbefalte støttestrømper . Jeg lurte på om noen hadde erfaringer med det. Jeg har slitt med dette i perioder siden ungdommen og leter etter gode løsninger. Hvis du er i dialog med både lege og fysio er de nok bedre skikket til å gi deg råd for din situasjon enn synsere her inne. Anonymkode: a8d1d...1a2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis du er i dialog med både lege og fysio er de nok bedre skikket til å gi deg råd for din situasjon enn synsere her inne. Anonymkode: a8d1d...1a2 Jeg lurte på erfaringer . Folk som har prøvd dette . Jeg lurer på om de merker bedring .
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (28 minutter siden): Jeg lurte på erfaringer . Folk som har prøvd dette . Jeg lurer på om de merker bedring . Noen vil nok merke bedring - noen ikke. Kan du ikke bare prøve å se hva som passer DIN fot? Anonymkode: a8d1d...1a2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Senerehabilitering er langsom moro 🙄 Jobber du med dette mellom slagene? I så fall er eksentrisk muskelarbeid ofte et godt forslag, Tåhev på kanten av trappetrinn sånn at du får gjennomført hele bevegelsesbanen. Jeg begynte med 3x3 og økte på etterhvert som jeg tålte belastningen. Støttestrømper under trening er nytt for meg, men det er lenge siden jeg har hatt det nå... Anonymkode: e8212...c1d
sug lut Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Senerehabilitering er langsom moro 🙄 Jobber du med dette mellom slagene? I så fall er eksentrisk muskelarbeid ofte et godt forslag, Tåhev på kanten av trappetrinn sånn at du får gjennomført hele bevegelsesbanen. Jeg begynte med 3x3 og økte på etterhvert som jeg tålte belastningen. Støttestrømper under trening er nytt for meg, men det er lenge siden jeg har hatt det nå... Anonymkode: e8212...c1d Underskriver på tåhev. Og alltid, ikke bare når problemet allerede er der ... Ingen dag uten 3x10 med raskt opp og veeeeeeeeldig sakte ned helt til full strekk. Øk på med å ikke holde/støtte deg, evt lukke øynene også, for å aktivere alle de små musklene til balanse.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 Kompresjonsstrømper bør egentlig alle kvinner hvertfall bruke under løpeturen, det gir deg bedre sirkulasjon, hindrer venøs tilbakestrøm der det kan være litt svikt i veneklaffene. Og det har gjerne kvinner både pga hormoner og pga vektøkning i svangerskap. Bedre sirkulasjon gir bedre heling,derfor er kompresjon bra. Ingen grunn til ikke å prøve. Anonymkode: 6e895...7a0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen vil nok merke bedring - noen ikke. Kan du ikke bare prøve å se hva som passer DIN fot? Anonymkode: a8d1d...1a2 Har du stått opp med feil akillessene i dag? Anonymkode: 1b67a...22c
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Jeg har lest litt om det nå, har ikke hørt om det før. Ser at en type kompresjonsstrømpe klassifiseres som såkalt medisinsk utstyr. Det som er faren med det når du først har fått nye akillesproblemer, det er at en slik strømpe, hvis den demper symptomene, gjør at du fortsetter å gjøre det som gir deg problematikken. Jeg ville gått for alternativ trening og forsøkt å rydde opp i dette en gang for alle. Og da kommer du ikke utenom eksentriske styrkeøvelser for legg, som andre har nevnt. Samme med stabilitetstrening. Om jeg ikke husker feil så har du skrevet en gang at du jogger nesten hver dag? I så fall får du ikke nok restitusjon mellom øktene, og jogging er jo en stor belastning for leggmuskulaturen. Jeg ville gått for en kombinasjon av trykkbølgebehandling på senen og behandling av leggmuskulaturen, eksentrisk trening, tøyning, generell stabilitetstrening og alternativ trening en periode. Og så ville jeg fått sjekket forstillingen, for å utelukke at det er noe der som enten trenger korrigering med såler eller behandling (kiropraktor). Og så ville jeg fått noen til å sjekke løpsteknikken din samt kanskje få hjelp til å sette opp et variert løpsprogram, hvis du løper samme stedene det meste av tiden. Anonymkode: c5558...451
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 sug lut skrev (1 time siden): Underskriver på tåhev. Og alltid, ikke bare når problemet allerede er der ... Ingen dag uten 3x10 med raskt opp og veeeeeeeeldig sakte ned helt til full strekk. Øk på med å ikke holde/støtte deg, evt lukke øynene også, for å aktivere alle de små musklene til balanse. Høres ut som om du har fått god opplæring Du har helt rett, kjempeviktig. Har man først fått et akillesproblem, så må man bare tenke at denne treningen er varig. Husk tøyninger av leggmuskulaturen daglig også, med både strakt og bøyd kne. Anonymkode: c5558...451
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen vil nok merke bedring - noen ikke. Kan du ikke bare prøve å se hva som passer DIN fot? Anonymkode: a8d1d...1a2 Likevel kan det være greit å få andres erfaringer. Hva er poenget med å svare på denne måten? Det hadde du aldri gjort om hi var anonym (eller en hvilken som helst annen bruker.) Anonymkode: cf7a2...4b3
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har lest litt om det nå, har ikke hørt om det før. Ser at en type kompresjonsstrømpe klassifiseres som såkalt medisinsk utstyr. Det som er faren med det når du først har fått nye akillesproblemer, det er at en slik strømpe, hvis den demper symptomene, gjør at du fortsetter å gjøre det som gir deg problematikken. Jeg ville gått for alternativ trening og forsøkt å rydde opp i dette en gang for alle. Og da kommer du ikke utenom eksentriske styrkeøvelser for legg, som andre har nevnt. Samme med stabilitetstrening. Om jeg ikke husker feil så har du skrevet en gang at du jogger nesten hver dag? I så fall får du ikke nok restitusjon mellom øktene, og jogging er jo en stor belastning for leggmuskulaturen. Jeg ville gått for en kombinasjon av trykkbølgebehandling på senen og behandling av leggmuskulaturen, eksentrisk trening, tøyning, generell stabilitetstrening og alternativ trening en periode. Og så ville jeg fått sjekket forstillingen, for å utelukke at det er noe der som enten trenger korrigering med såler eller behandling (kiropraktor). Og så ville jeg fått noen til å sjekke løpsteknikken din samt kanskje få hjelp til å sette opp et variert løpsprogram, hvis du løper samme stedene det meste av tiden. Anonymkode: c5558...451 Du har ikke lov å dra inn ting fra andre tråder slik, det er stalking. Anonymkode: 89e87...2db
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har lest litt om det nå, har ikke hørt om det før. Ser at en type kompresjonsstrømpe klassifiseres som såkalt medisinsk utstyr. Det som er faren med det når du først har fått nye akillesproblemer, det er at en slik strømpe, hvis den demper symptomene, gjør at du fortsetter å gjøre det som gir deg problematikken. Jeg ville gått for alternativ trening og forsøkt å rydde opp i dette en gang for alle. Og da kommer du ikke utenom eksentriske styrkeøvelser for legg, som andre har nevnt. Samme med stabilitetstrening. Om jeg ikke husker feil så har du skrevet en gang at du jogger nesten hver dag? I så fall får du ikke nok restitusjon mellom øktene, og jogging er jo en stor belastning for leggmuskulaturen. Jeg ville gått for en kombinasjon av trykkbølgebehandling på senen og behandling av leggmuskulaturen, eksentrisk trening, tøyning, generell stabilitetstrening og alternativ trening en periode. Og så ville jeg fått sjekket forstillingen, for å utelukke at det er noe der som enten trenger korrigering med såler eller behandling (kiropraktor). Og så ville jeg fått noen til å sjekke løpsteknikken din samt kanskje få hjelp til å sette opp et variert løpsprogram, hvis du løper samme stedene det meste av tiden. Anonymkode: c5558...451 Kompresjonsstrømpe som rekvireres av lege er noe annet enn lett kompresjon som du får kjøpt på stottestrompen.no eller i sportsbutikker til treningsbruk. En kompresjonsstrømpe demper ikke symptomer sånn sett, men den kan bidra til tilheling og raskere restitusjon fordi den øker sirkulasjonen. Anonymkode: 6e895...7a0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Kompresjonsstrømpe som rekvireres av lege er noe annet enn lett kompresjon som du får kjøpt på stottestrompen.no eller i sportsbutikker til treningsbruk. En kompresjonsstrømpe demper ikke symptomer sånn sett, men den kan bidra til tilheling og raskere restitusjon fordi den øker sirkulasjonen. Anonymkode: 6e895...7a0 Nå var det også kompressjonsstrømpe for akilles som er godkjent som medisinsk utstyr jeg nevnte. Det står tydelig at de kan lindre symptomer i denne bl.a. linken: https://www.rehband.no/ud-achilles-support/ Jeg er ikke uenig i at bedret sirkulasjon kan bedre tilheling, men jeg påpekte over at det er en fare med å bruke dem, hvis den symptomlindringen gjør at man fortsetter med aktiviteten som har forårsaken problematikken i utgangspunktet. Å bruke en slik strømpe når man går seg en tur og kanskje ellers også, det kan kanskje ha en effekt på tilhelingen. På en kronisk tendinopati, som Hi tydeligvis har, så vil det kunne være et hjelpemiddel i helingsprosessen, men det er annen behandling, riktig trening og tøyninger som vil være avgjørende for å bli kvitt det. Så kan man ev. videre fortsette å bruke en slik strømpe også under trening for å forebygge nye problemer, når man er skadefri, sammen med fortsatt riktig trening og tøyninger. Anonymkode: c5558...451
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Nå var det også kompressjonsstrømpe for akilles som er godkjent som medisinsk utstyr jeg nevnte. Det står tydelig at de kan lindre symptomer i denne bl.a. linken: https://www.rehband.no/ud-achilles-support/ Jeg er ikke uenig i at bedret sirkulasjon kan bedre tilheling, men jeg påpekte over at det er en fare med å bruke dem, hvis den symptomlindringen gjør at man fortsetter med aktiviteten som har forårsaken problematikken i utgangspunktet. Å bruke en slik strømpe når man går seg en tur og kanskje ellers også, det kan kanskje ha en effekt på tilhelingen. På en kronisk tendinopati, som Hi tydeligvis har, så vil det kunne være et hjelpemiddel i helingsprosessen, men det er annen behandling, riktig trening og tøyninger som vil være avgjørende for å bli kvitt det. Så kan man ev. videre fortsette å bruke en slik strømpe også under trening for å forebygge nye problemer, når man er skadefri, sammen med fortsatt riktig trening og tøyninger. Anonymkode: c5558...451 Det er denne som går under medisinsk utstyr fysio mener jeg bør prøve ja. Jeg har definitivt ikke vært flink nok til å tøye i perioder uten plager og er nødt til å tak nå. Skal fortsette hos fysio og få laget er alternativt opplegg 😊
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Det er denne som går under medisinsk utstyr fysio mener jeg bør prøve ja. Jeg har definitivt ikke vært flink nok til å tøye i perioder uten plager og er nødt til å tak nå. Skal fortsette hos fysio og få laget er alternativt opplegg 😊 Bra du får oppfølging videre. Et annet moment inne i dette er at jo eldre vi blir, jo mer innsats må man gjerne gjøre for å opprettholde samme funksjonsnivå som tidligere - så bare bestem deg for at heretter skal det ikke gå en dag uten at du tøyer, og aldri, aldri, aldri jogg uten å tøye ut etterpå. Som et supplement til riktig trening, tøyning og behandling tenker jeg det kan være verdt å teste ut en slik strømpe. Lykke til med opptreningen igjen Anonymkode: c5558...451
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bra du får oppfølging videre. Et annet moment inne i dette er at jo eldre vi blir, jo mer innsats må man gjerne gjøre for å opprettholde samme funksjonsnivå som tidligere - så bare bestem deg for at heretter skal det ikke gå en dag uten at du tøyer, og aldri, aldri, aldri jogg uten å tøye ut etterpå. Som et supplement til riktig trening, tøyning og behandling tenker jeg det kan være verdt å teste ut en slik strømpe. Lykke til med opptreningen igjen Anonymkode: c5558...451 Riktige sko, riktig underlag, oppvarming, uttøyning og restitusjon er essensielt. I tillegg burde treningsformen varieres. Å løpe hver dag er ikke bra for noen. Å gå ned i vekt vil også minske belastning. Anonymkode: 89e87...2db
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #20 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Bra du får oppfølging videre. Et annet moment inne i dette er at jo eldre vi blir, jo mer innsats må man gjerne gjøre for å opprettholde samme funksjonsnivå som tidligere - så bare bestem deg for at heretter skal det ikke gå en dag uten at du tøyer, og aldri, aldri, aldri jogg uten å tøye ut etterpå. Som et supplement til riktig trening, tøyning og behandling tenker jeg det kan være verdt å teste ut en slik strømpe. Lykke til med opptreningen igjen Anonymkode: c5558...451 Tusen takk! Ja ... merker virkelig at kroppen ikke er 20 lenger. Skal virkelig legge innsats i dette nå da jeg er drittlei . Det blir fotformsko i hele sommer . Neida😂. Gleder meg til å få et ordentlig opplegg. Jeg har virkelig ikke vært flink nok til å variere . Vi satser på svømming fremover i varmtvannsbasseng 😍
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #21 Skrevet 13. mai 2021 Jeg kom på et spørsmål til; dere som har hatt dette.. hvor lenge varte smertene ? Altså hvor lang tid gikk det fra smertene oppstod til du hadde det bedre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå