Gå til innhold

Er det galt av regjeringen å lyve for Stortinget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forvaltningsloven gjelder der også. 

Anonymkode: 72e58...588

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Er det ikke viktigere at regjeringen holder det den gjør skjult, enn at Stortinget får angripe regjeringen for de minste småfeil?

https://www.dn.no/innlegg/jus/politikk/innlegg-stortinget-har-fatt-misvisende-og-ufullstendige-svar/2-1-1008339

Anonymkode: 1367c...5a3

For det første var det ikke en "småfeil".

For det andre - har du egentlig tenkt gjennom hva følgene ville bli av det du selv skriver - at "det er viktigere at regjeringen holder det den gjør skjult", enn at den gir Stortinget korrekt informasjon slik at Stortinget kan kontrollere regjeringen?

Tror ikke du helt har tenkt gjennom de større følgene av det du selv skriver...

Anonymkode: ae436...a3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For det første var det ikke en "småfeil".

For det andre - har du egentlig tenkt gjennom hva følgene ville bli av det du selv skriver - at "det er viktigere at regjeringen holder det den gjør skjult", enn at den gir Stortinget korrekt informasjon slik at Stortinget kan kontrollere regjeringen?

Tror ikke du helt har tenkt gjennom de større følgene av det du selv skriver...

Følgene blir at regjeringen kan gjøre jobben sin? Jeg forstår ikke poenget ditt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Følgene blir at regjeringen kan gjøre jobben sin? Jeg forstår ikke poenget ditt?

Når følgene er så fjernt for deg, så orker jeg ikke bruke kvelden til å forklare deg det.

Men kort - hvis det skulle åpnes for at regjeringer kan gjøre hva de vil, la være å gi Stortinget informasjon og det var fritt frem for regjeringen å lage sin egen "sannhet" som ikke fulgte de lovene og reglene landet har å forholde seg til - hvordan tror du det hadde gått med tilliten til politikerne over tid, og hvordan tror du det hadde gått med demokratiet vårt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når følgene er så fjernt for deg, så orker jeg ikke bruke kvelden til å forklare deg det.

Men kort - hvis det skulle åpnes for at regjeringer kan gjøre hva de vil, la være å gi Stortinget informasjon og det var fritt frem for regjeringen å lage sin egen "sannhet" som ikke fulgte de lovene og reglene landet har å forholde seg til - hvordan tror du det hadde gått med tilliten til politikerne over tid, og hvordan tror du det hadde gått med demokratiet vårt?

Sånn som det er nå så ødelegger jo de som er sjalu fordi de ikke kom i regjering for de som sitter i regjering. Da er det jo ikke rart at det blir politikerforakt. Skal det gå bra med demokratiet så må regjeringen få jobbe i fred.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Sånn som det er nå så ødelegger jo de som er sjalu fordi de ikke kom i regjering for de som sitter i regjering. Da er det jo ikke rart at det blir politikerforakt. Skal det gå bra med demokratiet så må regjeringen få jobbe i fred.

Enten er du veldig ung, type første år på ungdomsskolen, (håper jeg, for da kan du nesten være unnskyldt), ellers er du sørgelig og skremmende uvitende om hvordan landet du bor i fungerer, hvilket styresett vi har og hva lover og regler betyr i praksis.

Argumentasjonen din er faktisk så ille at når jeg leste dette svaret ditt tenkte jeg at du må trolle.

Hvis ikke - start med å lese litt elementær samfunnslære.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Enten er du veldig ung, type første år på ungdomsskolen, (håper jeg, for da kan du nesten være unnskyldt), ellers er du sørgelig og skremmende uvitende om hvordan landet du bor i fungerer, hvilket styresett vi har og hva lover og regler betyr i praksis.

Argumentasjonen din er faktisk så ille at når jeg leste dette svaret ditt tenkte jeg at du må trolle.

Du får det til å høres så dramatisk ut. Men det er det jo ikke? Ellers ville det ha vært store avisoverskriften, forsider, og alt mulig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du får det til å høres så dramatisk ut. Men det er det jo ikke? Ellers ville det ha vært store avisoverskriften, forsider, og alt mulig?

Ja, for media er jo absolutt ikke kjøpt og betalt🙄

Anonymkode: 84cab...fdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sjalu? Jøss!

Anonymkode: 0529e...dd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nå undervurderer du ungdommen, altså! 

Anonymkode: 493bd...4f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Sjalu? 

Regjeringen må få jobbe i fred? Husk at det er en mindretallsregjering vi har pr. dags dato. Vi har hatt parlamentarisme i dette landet siden 1884. Håper du er klar over hva det innebærer? 

Anonymkode: 99df9...7ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå undervurderer du ungdommen, altså! 

Anonymkode: 493bd...4f3

Ja, beklager, jeg er egentlig helt enig, tenkte faktisk tanken da jeg skrev det. Men det var et forsøk på å få Hi til å forstå hvor nivået maks lå. De ungdommene jeg kjenner, også de barna som er yngre er ofte langt mer reflekterte over slike tema, heldigvis :)

Skrevet

Stortinget er de vi har valgt, de folkevalgte altså representerer de deg og meg.

Regjeringen er utnevnt av statsministeren, de er altså ikke demokratisk valgt men representerer de som statsministeren ønsker at skal sitte i hennes regjering. Noen ganger er de ikke egnet eller jobben verdig.

Regjeringen sitter kun så lenge den har tillit i Stortinget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...