Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Barnet kom hjem med lekser som vi ikke skjønner. Hvordan kan slikt regnes ut? Anonymkode: ebf26...8c1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Kanskje dere har funnet ut av det til nå, men på første oppgave skal du lage en rekkefølge av boksene som sørger for å doble et tosifret tall. Trenger ikke å bruke alle boksene. Mitt forslag er å prøve dette ut sammen med barnet! Test ut forskjellige tall. På oppgave 7,74 skal du bruke rekkefølgen som ble laget på den første oppgaven til å doble 26 og 72. På oppgave 7,75 skal du skrive en rekkefølge som fører fra det ene til det andre tallet. Svaret på a blir f.eks: Pil opp - 4 Pil høyre. Barnet kan bare tegne svaret som piler i boken sin. Forstår barnet hva algoritmer og operasjoner betyr? Kanskje begynne med begrepsforståelsen først, den er grunnleggende i matematikken. Det er ikke noe regnestykke som skal løses egentlig, men forståelse for hvordan programmering og bruk av algoritmer fungerer. Anonymkode: b2242...a23
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Takk for hjelp! Dette er helt nytt for barnet og oss voksne. Hi Anonymkode: ebf26...8c1
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Dette synes jeg høres alt for komplisert ut for barn. Og programmering?! Jeg trodde det var noe som man trengte universitetsutdannelse til for å kunne drive med?? Anonymkode: 90e0a...2b0
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Enig med deg! Barnet går i femte klasse og mye av matematikken er ny og komplisert for oss. Hi Anonymkode: ebf26...8c1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Dette synes jeg høres alt for komplisert ut for barn. Og programmering?! Jeg trodde det var noe som man trengte universitetsutdannelse til for å kunne drive med?? Anonymkode: 90e0a...2b0 Neida, de begynner nå så smått i barneskolen. Ferdighetene utvikles videre i ungdomsskolen og i nye 1T på vg1 forventes det et ganske høyt nivå. Ikke som på universitetet, selvfølgelig, men de skal kunne en del. Anonymkode: c613d...f1b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Elever skal ALDRI få ukjent stoff i mattelekser, så her har læreren i så fall bommet grovt. La den være hvis den er for vanskelig og gi beskjed til læreren. Oppgaver elever ikke klarer å løse helt alene, er en for vanskelig lekse for dem og skal dermed ikke gjøres. Mattelekser hjemme skal utelukkende være mengdetrening, nytt stoff og faglig utfordringer skal de ha på skolen, ikke hjemme. Anonymkode: c613d...f1b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Jeg vil påstå at jeg er relativt kompetent når det kommer til programmering, men jeg forsto ikke oppgaven i det hele tatt. Jeg trodde de mente at man skulle bruke alle elementene. Mener de at man skal plukke ut de man behøver? I så fall må man plukke ut disse, i denne rekkefølgen: Det opprinnelige tallet kan man kalle T 1. doble sifferet i T på tierplass, kall det nye tallet X 2. doble sifferet i X på enerplass, kall det nye tallet Y 3. hvis det blir mer enn ni enere i Y, trekk fra ti enere og legg til en tier på tierplass, kall det nye tallet Z 4. returner Z Den siste prosedyren står ikke beskrevet, men det burde den ha gjort, ellers får man ikke et svar. De burde også ha sørget for at man hele tiden vet nøyaktig hvilket tall man snakker om (T, X, Y, Z) ellers blir det fort kaos! Anonymkode: efd6e...0e1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 PS dette er selvfølgelig altfor vanskelig for femte klasse, når ikke læreren en gang forstår hva han eller hun driver på med. Anonymkode: efd6e...0e1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Neida, de begynner nå så smått i barneskolen. Ferdighetene utvikles videre i ungdomsskolen og i nye 1T på vg1 forventes det et ganske høyt nivå. Ikke som på universitetet, selvfølgelig, men de skal kunne en del. Anonymkode: c613d...f1b De burde ha ansatt unge kompetente mennesker som kunne lære barn dette, og ikke overlate det til godt voksne som ikke kan programmere og som surrer rundt som dette her. Å lage grønne og rosa bokser, men ikke kunne forklare hva som skjer, er bare ikke holdbart. Da mister jo barn piffen! Anonymkode: efd6e...0e1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De burde ha ansatt unge kompetente mennesker som kunne lære barn dette, og ikke overlate det til godt voksne som ikke kan programmere og som surrer rundt som dette her. Å lage grønne og rosa bokser, men ikke kunne forklare hva som skjer, er bare ikke holdbart. Da mister jo barn piffen! Anonymkode: efd6e...0e1 Ja, jeg er helt enig, men sånn går det når det rulles ut nye læreplaner uten opplæring midt i en krevende pandemi. Hurra for regjeringen... Anonymkode: c613d...f1b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg er helt enig, men sånn går det når det rulles ut nye læreplaner uten opplæring midt i en krevende pandemi. Hurra for regjeringen... Anonymkode: c613d...f1b Den helt klart enkleste måten å lage et program er å gjøre en ting, og så tenke gjennom hva er det man gjør, steg for steg, og så skrive det ned. F.eks. hvis man skal doble tallet 26, hva er det da man gjør? Jo, man setter 26 over 26, og så legger man sammen 6 og 6, og så får man 12 og da tar man 1 over på tierplass, og så beholder man 2 på enerplass. Så legger man sammen de opprinnelige tierne (2+2) og legger til den nye tieren (1 fra 12). Da sitter man igjen med 52. Dette er den vanligste måten å doble noe på, man tar et tall og adderer det med seg selv så mange ganger som ønskelig. Men skal man bruke elementene fra oppgaven over, må man starte med å doble tierne, altså doble de opprinnelige tierne i tallet 26, som er 2. Hadde man ventet til slutt, og overført tieren fra enerplass (1 fra 12) før man doblet, så ville tallet blitt feil. Da ville man fått tallet 62. Så det utvalget operasjoner man har å gå på, altså oppgaven, er veldig dårlig. La heller elevene utføre alt selv. La de tenke og formulere hva det er de gjør. Hva er det de gjør når de går? De setter høyrebeinet foran det venstre og lar kroppen følge etter. Og deretter venstrebenet foran det høyre og lar kroppen følge etter. Og så gjentar de prosedyren inntil de kommer dit de vil. Dette ER programmering. Man begynner med det enkle, og så gjør man det stadig mer avansert Anonymkode: efd6e...0e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå