Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Vi har en runde med forkjølelse i familien. Jeg og to av barna har testet oss med negativt svar. 17-åringen ble også forkjølet, men nekter å være hjemme å ta test. Han har hatt flere runder med karantene, og vil ikke ha mer fravær. Han forsvarer det med at forkjølelsen kommer fra familien og at han da er trygg mtp smitte. Jeg har virkelig forsøkt å holde han hjemme, men jeg får ikke holdt tilbake en 17-åring. Så hva gjør man? Er lite smitte her vi bor, men jeg mener likevel at han bør holde seg hjemme å ta en test. Anonymkode: 5f759...18c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Du får alliere deg med skolen og få læreren til å ydmyke ham ved å sende ham hjem midt i en time. Anonymkode: f525a...f6a
Tekla123 Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Da ringer du skole, foreldre til alle vennene og ev. arbeidsgiver forteller at han nekter å bli hjemme og teste seg.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi har en runde med forkjølelse i familien. Jeg og to av barna har testet oss med negativt svar. 17-åringen ble også forkjølet, men nekter å være hjemme å ta test. Han har hatt flere runder med karantene, og vil ikke ha mer fravær. Han forsvarer det med at forkjølelsen kommer fra familien og at han da er trygg mtp smitte. Jeg har virkelig forsøkt å holde han hjemme, men jeg får ikke holdt tilbake en 17-åring. Så hva gjør man? Er lite smitte her vi bor, men jeg mener likevel at han bør holde seg hjemme å ta en test. Anonymkode: 5f759...18c Jeg skjønner jo at han ikke vil ha mer fravær, det er snakk om skolegangen hans. Kanskje kommer han ikke inn på nødvendige studier fordi han ikke har fulgt undervisningen. Alle disse karantenene, hjemmeskolen osv ødelegger skolegangen for en hel generasjon. Anonymkode: a2906...264
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 La han gå hvis dere er negative, og det ikke er smitte blant vennene hans. Anonymkode: 8923f...9a4
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Hvis dere alle har det samme og resten har testet negativt hadde jeg latt han dra på skolen. Anonymkode: d69d4...de2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 De får sende han hjem fra skolen om de ikke vil ha han der... Anonymkode: 0404d...90e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Jeg er lærer i VGS, og jeg sender hjem elever som ikke er friske. Unntaket er de som er testet og har litt restsymptomer. Blir han ikke sendt hjem av lærerne da? Anonymkode: 9fc62...13c
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 her sender vi hjem syke ungdommer, så synes læreren han er for syk, kommer han nok hjem igjen Anonymkode: 72dbd...3e2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): her sender vi hjem syke ungdommer, så synes læreren han er for syk, kommer han nok hjem igjen Anonymkode: 72dbd...3e2 Det hele handler om logikk, som man ikke lenger har etter 2020. Hvis en ungdom får de samme symptomene som mor og søsken nå dager etter dem, så er det mest sannsynlig det samme viruset. Mor og søsken testet negativt. Derfor er dette et annet virus enn korona. Det står heller ingenting at ungdommens omgangsvenner testet positivt, derfor har han mest sannsynlig fått det fra familien, som altså ikke har korona. Bare fordi det er et nytt virus i omløp betyr ikke at alle andre virus slutter å eksistere. Anonymkode: a2906...264
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 12.5.2021 den 8.41): Jeg skjønner jo at han ikke vil ha mer fravær, det er snakk om skolegangen hans. Kanskje kommer han ikke inn på nødvendige studier fordi han ikke har fulgt undervisningen. Alle disse karantenene, hjemmeskolen osv ødelegger skolegangen for en hel generasjon. Anonymkode: a2906...264 Dette er jo likt for alle Anonymkode: c181b...6b9
Leverpostei Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det hele handler om logikk, som man ikke lenger har etter 2020. Hvis en ungdom får de samme symptomene som mor og søsken nå dager etter dem, så er det mest sannsynlig det samme viruset. Mor og søsken testet negativt. Derfor er dette et annet virus enn korona. Det står heller ingenting at ungdommens omgangsvenner testet positivt, derfor har han mest sannsynlig fått det fra familien, som altså ikke har korona. Bare fordi det er et nytt virus i omløp betyr ikke at alle andre virus slutter å eksistere. Anonymkode: a2906...264 Men selv om det bare er en forkjølelse vil han jo kunne smitte andre, som i sin tur må gjennom test og karantene. Jeg skjønner at han ikke vil ha fravær (selv om det uansett blir strøket fra vitnemål og ikke gjelder på 10%), men andre har jo også viktige ting i livet sitt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det hele handler om logikk, som man ikke lenger har etter 2020. Hvis en ungdom får de samme symptomene som mor og søsken nå dager etter dem, så er det mest sannsynlig det samme viruset. Mor og søsken testet negativt. Derfor er dette et annet virus enn korona. Det står heller ingenting at ungdommens omgangsvenner testet positivt, derfor har han mest sannsynlig fått det fra familien, som altså ikke har korona. Bare fordi det er et nytt virus i omløp betyr ikke at alle andre virus slutter å eksistere. Anonymkode: a2906...264 Selvfølgelig, men i skolen har vi likevel et regelverk å forholde oss til. Elever har ikke lov til å komme på skolen med nyoppståtte symptomer. Punktum. Det samme gjelder oss lærere. Jeg har fire ganger måtte være hjemme dette skoleåret på grunn av den regelen, for bare litt vond hals og hoste som jeg har vært 99,99 % sikker på at ikke var corona, men jeg må jo likevel følge den. En grunn er selvsagt den åpenbare at der er en mikroskopisk risiko for at det er corona likevel, en annen (som jeg tror mange glemmer) er at man kan smitte andre med sin ordinære forkjølelse, som igjen smitter andre osv til det blir et stort problem for noen, f.eks. har kanskje ditt barn en i klassen der moren er kirurg og plutselig må avlyse operasjoner og holde seg hjemme fordi hun ble forkjølet. Så, enkelt og greit, hold dere hjemme, både store og små, når dere er syke. Uansett hvor sikkert dere er på at det ikke er corona. Anonymkode: 9fc62...13c
Leverpostei Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig, men i skolen har vi likevel et regelverk å forholde oss til. Elever har ikke lov til å komme på skolen med nyoppståtte symptomer. Punktum. Det samme gjelder oss lærere. Jeg har fire ganger måtte være hjemme dette skoleåret på grunn av den regelen, for bare litt vond hals og hoste som jeg har vært 99,99 % sikker på at ikke var corona, men jeg må jo likevel følge den. En grunn er selvsagt den åpenbare at der er en mikroskopisk risiko for at det er corona likevel, en annen (som jeg tror mange glemmer) er at man kan smitte andre med sin ordinære forkjølelse, som igjen smitter andre osv til det blir et stort problem for noen, f.eks. har kanskje ditt barn en i klassen der moren er kirurg og plutselig må avlyse operasjoner og holde seg hjemme fordi hun ble forkjølet. Så, enkelt og greit, hold dere hjemme, både store og små, når dere er syke. Uansett hvor sikkert dere er på at det ikke er corona. Anonymkode: 9fc62...13c Dette 👆 Jeg måtte utsette en etterlengtet og nødvendig operasjon for min datter fordi en av elevene mine kom på skolen og «bare» var forkjølet.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 Leverpostei skrev (26 minutter siden): Dette 👆 Jeg måtte utsette en etterlengtet og nødvendig operasjon for min datter fordi en av elevene mine kom på skolen og «bare» var forkjølet. Men det er jo sykehuset som er idiotisk og nekter dere livsnødvendig operasjon. Anonymkode: a2906...264
Leverpostei Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo sykehuset som er idiotisk og nekter dere livsnødvendig operasjon. Anonymkode: a2906...264 Det var ikke en livsnødvendig operasjon, da får man jo komme inn uansett. Men det var en nødvendig operasjon, som langt på vei forbedret min datters livskvalitet.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 Leverpostei skrev (16 minutter siden): Det var ikke en livsnødvendig operasjon, da får man jo komme inn uansett. Men det var en nødvendig operasjon, som langt på vei forbedret min datters livskvalitet. Da er sykehuset idiotisk. Anonymkode: a2906...264
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 Et annet argument er at hvis man får korona når man allerede har annet virus i kroppen, så risikerer man å bli mye dårligere. Det er en av grunnene til at man nå også bør begrense smitte av vanlig forkjølelse. Anonymkode: 7b605...404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå