Gå til innhold

Kan et barn på 14 mnd leke alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

På rommet sitt. Han klatrer opp og ned på krakker og sengen til storebror (de deler rom)... De har masse forskjellige leker også... jeg er uenig med mannen..

Anonymkode: 99fe2...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke.

Anonymkode: f6cc8...1c0

Skrevet

Nei, når de var så små hadde jeg de i samme rom som meg selv.

Anonymkode: 4c2e8...938

Skrevet

Begge mine har vært på rommene sine alene fra før dne tid. Aldri lenge og jeg har aldri vært langt unna. Men selvstendighet er bra å jobbe med. 

Skrevet

Man må holde øye med dem så og si hele tida når de er så små er min mening. Men det er jo så klart litt forskjell på hvor aktive og utforskende de er og hvor godt barnesikret rommet er. Yngste her var en ordentlig klatremus, hun var overalt og jeg kunne ikke snu ryggen til henne. Eldste kunne sitte en stund av gangen med samme leker og klatret ikke på ting, så henne kunne jeg ta øyne fra litt lenger. Men generelt sett bør man passe godt på og ikke la så små leke alene.

Anonymkode: b165e...857

Skrevet

Det kommer virkelig an på både ungen og hvor rommet er i forhold til hvor du selv er. En rolig og forsiktig unge som er i naborommet og med åpen dør i mellom slik at du hører ham, null problem. En aktiv og utforskende unge som klatrer på alt der rommet er i en annen etasje enn det du er i? Overhodet ikke greit.

Anonymkode: 23090...e29

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Begge mine har vært på rommene sine alene fra før dne tid. Aldri lenge og jeg har aldri vært langt unna. Men selvstendighet er bra å jobbe med. 

Virkelig ikke noe man begynner jobbe med så tidlig. Det er en livsfarlig alder, de må holdes øye med.

Anonymkode: a2aee...a0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Virkelig ikke noe man begynner jobbe med så tidlig. Det er en livsfarlig alder, de må holdes øye med.

Tja, det spørs nå på mange ting spør du meg. Hvordan rommet er, hvor langt unna du er, hvilke ting som er innen rekkevidde osv.. Jeg har hatt to klatreunger og har da tilpasset interiøret på rommet til dette. Syns det er fint at ungene  får holde seg litt alene. 

Skrevet

Sier som de andre, kommer helt an på. Datteren min elsket å være alene på rommet på den alderen. Det var til og med i en annen etasje (men innen hørevidde). Men hun var et rolig barn som stort sett satt og bladde i bildebøkene sine eller puslet puslespill.

Anonymkode: 02b69...e7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sier som de andre, kommer helt an på. Datteren min elsket å være alene på rommet på den alderen. Det var til og med i en annen etasje (men innen hørevidde). Men hun var et rolig barn som stort sett satt og bladde i bildebøkene sine eller puslet puslespill.

Anonymkode: 02b69...e7c

At de elsker det betyr ikke hverken at de bør det eller at det er trygt. De vil jo prøve ut ting uten å få nei, så populært er det jo. 

Skrevet

Her lekte begge ofte på stua (svært minimalistisk innredet, og med leker tilgjengelig, og sikringer i stikkontakter osv.) når jeg var på kjøkkent eller vaskerom. Vi har ganske åpen løsning så lyden bærer godt. Jeg ser ikke på det som annerledes å la de utforske rommet sitt dersom det er godt sikret og du er i nærheten. 

Dersom senga er høy, men barnet klarer å klatre opp så er det en rissiko for fall, men det er det i en sofa også.. 

Anonymkode: c1e47...c16

Skrevet

Huff, nei! 

Anonymkode: dea33...11e

Skrevet

Det kommer an på. Er det kommoder, hyller osv han kan klatre på? Små gjenstander han kan skade seg på, svelge, kveles av? På rommet til vår førstefødte kunne han fint leke alene, med meg i stua ved siden av. Ja han kunne dette ut av sengen, men han kunne fint dette ut av sofaen også uten at jeg sto klar til å ta han imot. Han hoppet aldri i sengen. Nr 2, samme. Nr tre deler rom med storesøster som er 4 år eldre. Der kan det finnes små leker å svelge, plutselig har storesøster smuglet inn litt steiner osv. Det kan ikke babyen være alene , for jeg vet ikke med sikkerhet at hun ikke kan skade seg med å spise ikke spiselige ting. 

nr 1og 2 er det 1år imelllm. Så der var slt babyvennlig og tilrettelagt for de begge. 

Anonymkode: 1042d...c97

Skrevet

Ja, men under litt oppsyn. Altså man følger med, men sitter ikke oppå ungen

Anonymkode: 30c72...ad1

Skrevet

Hvis de ansatte i barnehagen lot barnet ditt leke alene mens de oppholdt seg et helt annet sted, ville du følt det var helt innafor?

Anonymkode: 8e2ac...c2c

Skrevet

Selvfølgelig, på et barnesikkert rom hvor det ikke er noe å klatre på eller skade seg på, med åpen dør, og med en voksen i umiddelbar nærhet. 
Det å bli trygg i eget selskap og kjenne på mestring er verdifullt å øve på. Jeg har tilbrakt en del timer med klesbretting o.l. i gangen utenfor barnerommene, mens barna har lekt på egne rom. Men jeg er da i umiddelbar nærhet, og har barnet i sidesynet hele tiden. 

Anonymkode: 3819b...8b6

Skrevet

Unger er ulike. Begge mine unger var ferdig med å klattre på ting i den alderen. Eldste gikk fritt i hele leiligheten i den alderen, men hun var sjeldent utenfor synsvinkel. Tenk om hun gikk glipp av noe vi voksne gjorde.

Lillesøster var en unge som aktiviserte seg selv og kunne sitte og leke med noe lenge av gangen, så hun kunne sitte på rommet og leke mens jeg gjorde andre ting. Hun sa alltid hvor hun gikk og hun var bare der hun sa hun gikk, så full kontroll uten at jeg engasjerte meg stort. Hun skravlet ogsåpåinn og utpust, så hørte henne uansett hvor hun var og to sekunder pause så reagerte jeg for det var jo unormalt. 

Mine tantebarn var dette helt utenkelig med, med alle tre måtte de holdes under oppsyn til de var flere år. En antydning til at noen ikke holdt øye med de, så gjorde de noe de ikke skulle. Noe de egentlig gjorde selv om vi så på de også, menikke så ille. 

Anonymkode: a1222...a67

Skrevet

Min satt mye alene og lekte i den alderen både på rommet og i stua,men holdt jo alltid et øye med han,men han var såpass mye liv i , så det var ikke noe skummelt og la han leke alene, når han ble stille sjekket vi,ellers lekte han en del alene,men i stua kunne han gjøre det mye han ville ,da så vi han jo uansett

Anonymkode: 0202d...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...