Gå til innhold

Første ordentlige krangel med min mann..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er ekstremt forsiktig med penger og kan bli utrolig sur og urimelig. Bortsett fra det har han alt jeg ser etter i en mann.

Men, i alle år har jeg gått på nåler ifht det med økonomi. Spiser heller opp maten til ungene på restaurant, kjøper den billigste maten etc. Vi har vært borte på konferanse nå i forbindelse med jobb (driver praksis sammen), og den første dagen da jeg hadde kjøpt en ting til hundrelappen til begge ungene ble han sur. Gikk og surmulet etter meg. Han har vært ute og spist med kollegaer, jeg har kjøpt meg mat på rema og spist på hotellet, for jeg orker ikke surmuling fra han.

Etter hendelsen for to dager siden fikk jeg nok. Jeg ropte opp i ansiktet hans at jeg var dritt lei, og har unngått han siden, og det har vært nydelig. Jeg har gått rundt for meg selv, ingen sure menn jeg må jobbe for å få blide, og jeg har gitt klar beskjed om at han skal la meg være i fred. 

Ps: Vi har ikke dårlig råd, flere hundre tusen på sparekonto. Jeg er så lei!

Anonymkode: 83bfc...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gnitenhet er usexy, raushet er sexy. Prøv å forklare ham det. Og du har vel uansett rett til å bruke dine penger som du selv ønsker?

Anonymkode: e0aab...4fb

Skrevet

Du må slutte å være selvutslettende . Sånne menn er det verste som finnes. Å være gnien er den verste kvaliteten en mann kan ha

Anonymkode: 98a13...67f

Skrevet

Har han opplevd fattigdom i oppveksten så kan man kanskje forstå det. Men likevel er det hans ansvar å i så fall ta tak i egne problemer rundt det med økonomi, for han har ingen rett til å forsure og kontrollere livet ditt, HI, bare pga. egne problemer.

Og hvis det ikke ligger annet bak enn at han er gjerrig, da mener jeg likevel at det ligger et tydelig behov i ham for å kontrollere deg, trykke deg ned og psyke deg ned, få deg til å føle deg mindre enn ham. Og det er virkelig ikke sunt!

Når dere er hjemme igjen hadde jeg tatt en lang og seriøs prat med ham, hvorfor han føler behov for å kontrollere deg ned til kroner og ører. Og så må dere finne en løsning på hvordan dere forholder dere til det økonomiske, for det er ikke akseptabelt at han gjør tilværelsen din så negativ pga. dette.

Jeg er enig med de andre, en mann som er så gnien, så lite raus, det er en mann som har en veldig dårlig kvalitet. Så dårlig at uansett hvor fantastisk han var ellers, så hadde jeg ikke greid å leve med det! For måten han gjør det på får deg til å føle deg liten på, og da har dere ikke lenger et likeverdig forhold.

Og så er det uten tvil også et faktum at en så gjerrig mann er ufattelig usexy!

Du sier dette er første krangel med ham, og dere har barn sammen. Denne krangelen burde dere trolig hatt for flere år siden ;) Bra du endelig sa ordentlig fra!

Og dere bør ta dette på alvor, for hans gnienhet kan potensielt ødelegge forholdet deres på sikt, uansett hvor god du synes han er ellers. For på sikt mister man respekten for slike som er gnien bare for å være det, for å kontrollere og trykke ned partneren.

Så ta dette på alvor, snakk med ham på en ordentlig måte. Lurt å ha tenkt gjennom hvilke løsninger du vil ha, hva du mener er akseptabelt og ikke, jo mer konkret du greier å være, jo lettere tror jeg det kan være. Sett dere gjerne ned og gå gjennom økonomien deres i detalj og lag planer for fremtiden.

Anonymkode: 19bab...fcd

Skrevet

Du tjener penger selv, gjør du ikke? Om dere har helt felles økonomi, så legg opp til en løsning der dere heller setter inn et beløp hver på en felles konto, eller gjerne to, en til regninger og mat og en til sparing, og så beholder dere deres egne penger ut over det. Om han da knirker av noe du bruker penger på, så minn han om at det er dine penger og at han kan holde kjeft. Ellers er jeg enig i at det å være gnien er en uhyggelig dårlig kvalitet. Samtidig må du slutte å finne deg i dette. Fint at du ble sint og satte foten ned. Fortsett med det. Det kan hende at han endrer seg og da er det fint. Det kan også hende at han blir verre, og da bør du huske at du fortjener så uendelig mye bedre enn å bruke livet ditt på å spise rester etter ungene mens du strever for å blidgjøre en dust. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Han er ekstremt forsiktig med penger og kan bli utrolig sur og urimelig. Bortsett fra det har han alt jeg ser etter i en mann.

Men, i alle år har jeg gått på nåler ifht det med økonomi. Spiser heller opp maten til ungene på restaurant, kjøper den billigste maten etc. Vi har vært borte på konferanse nå i forbindelse med jobb (driver praksis sammen), og den første dagen da jeg hadde kjøpt en ting til hundrelappen til begge ungene ble han sur. Gikk og surmulet etter meg. Han har vært ute og spist med kollegaer, jeg har kjøpt meg mat på rema og spist på hotellet, for jeg orker ikke surmuling fra han.

Etter hendelsen for to dager siden fikk jeg nok. Jeg ropte opp i ansiktet hans at jeg var dritt lei, og har unngått han siden, og det har vært nydelig. Jeg har gått rundt for meg selv, ingen sure menn jeg må jobbe for å få blide, og jeg har gitt klar beskjed om at han skal la meg være i fred. 

Hæ? Dette skjønner ikke jeg. La han furte! 

Mannen kan sutre hvis jeg bruker penger og kjøper noe til barna. Det blåser jeg faktisk i. Barna trenger fotball ute i hagen. Jeg er ett selvstendig individ. 

Hva i huleste? Du kjøpte mat på rema mens hans var ute å spiste? Jeg hadde bestilt romservice eller tatt med take away på rommet. Blir mannen sur for det, hva så? Bli litt mere selvstendig. Ordne deg litt selv. 

Anonymkode: 34928...ba6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, ender nok sikkert bra. 

Anonymkode: ca077...239

Skrevet

Du er ikke noe primaeksempel på god kommunikasjon da. Man får ikke bare nok og brøler til hverandre, man er faktisk nødt til å ta samtalen tidligere. 

Anonymkode: 8bc2e...b76

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Dette skjønner ikke jeg. La han furte! 

Mannen kan sutre hvis jeg bruker penger og kjøper noe til barna. Det blåser jeg faktisk i. Barna trenger fotball ute i hagen. Jeg er ett selvstendig individ. 

Hva i huleste? Du kjøpte mat på rema mens hans var ute å spiste? Jeg hadde bestilt romservice eller tatt med take away på rommet. Blir mannen sur for det, hva så? Bli litt mere selvstendig. Ordne deg litt selv. 

Anonymkode: 34928...ba6

Jeg bruker penger og unner meg når han ikke er med. Har vel bare blitt vant til ting. Kjøper ting til ungene selvfølgelig og blåser i at han blir sur. Men nå fikk jeg nok. Jeg har faktisk tatt av meg gifteringen så lei er jeg. Skal snakke med han snart, bare orker ikke se han engang før vi skal hjem. Han er IKKE vant til denne type reaksjon fra meg. Jeg er alltid den som ikke ønsker konflikt og gir meg. Klarer ikke ta meg sammen.

Skrevet

Uff, jeg skjønner at det å være gnien nærmest er et personlighetstrekk som den som er det ikke kan noe for. Selv om de prøver ta seg sammen sitter det likevel rett under overflaten at pengene ikke skal brukes. Det er så utrolig usjarmerende, og når partneren skal gå med klump i magen hver gang det brukes penger i tillegg blir det bare grusomt.

Men, om jeg forstår deg rett, så er mannen din gnien bare når det gjelder deg og barna, ikke når det gjelder han selv? Da kan han ikke skylde på en gnien personlighet heller, for de er gniene også når det gjelder egen pengebruk. At mannen kan spise på restaurant selv, men forventer at du spiser billigst mulig tyder på at han rett og slett er en egoist. Det er nesten verre.

At han er både egoist og gnien, vel, det er nesten mer enn en kvinne kan svelge altså.

Hadde overhodet ikke bedt om godt vær her, det er det han som må gjøre.

Anonymkode: 31950...48d

Skrevet

Når han er sparsommelig på dette nivået så hadde nok jeg skreket umodent opp i ansiktet hans. Det er DINE penger også. Ta en skikkelig prat med han. Sånn kan det ikke fortsette og se hva han svarer. Dere må komme til en løsning der begge er fornøyd.

Anonymkode: 9a344...910

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...