Gå til innhold

Permittert, jobbe ekstra, sykt barn. Hvordan blir dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er permittert fra jobben. Normalt sett jobber jeg 100% og har gjort det i tre år. På torsdag forrige uke ringte jobben og spurte om jeg kan ta en vakt i morgen. Jeg sa ja. Nå er minste blitt syk og jeg må bli hjemme med henne. Har jeg rett på sykt barn dag? Vil jeg få betalt? 

Anonymkode: 03ea8...560

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du har rett på sykt barn da du er permittert , en skal faktisk vær i jobb i 2 mnd tror jeg der er, før en får betalt sykt barn...

men dette må du sjekke opp med jobb/avtale der du er.

Anonymkode: 6e00e...1dc

Skrevet

Du får vel penger fra nav uansett?

Anonymkode: a6550...340

Skrevet

Far kan være hjemme? 

Anonymkode: 92259...4ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Far kan være hjemme? 

Anonymkode: 92259...4ab

Far var hjemme i går. Han har samfunnskritisk jobb så han skal egentlig på jobb uansett. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Far var hjemme i går. Han har samfunnskritisk jobb så han skal egentlig på jobb uansett. 
Hi

Far har krav på sykt barn dager selv om han har samfunnskritisk jobb, jeg har det selv og må innimellom bruke sykt barn dager. 
Du har krav på sykt barn dager fra dag 1, så ja du kan være hjemme. Men hadde du ikke vært min «favoritt» ansatt hadde jeg tenkt meg om to ganger før enn jeg ringte deg neste gang. Den ene gangen du skal på jobb hadde jeg forventet at din mann var hjemme med det syke barnet, selv om slike dager skal deles på. Hvor mange ganger har han kunne reist på jobb det siste året når du har vært hjemme med syke barn? 

Anonymkode: 62234...17f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Far har krav på sykt barn dager selv om han har samfunnskritisk jobb, jeg har det selv og må innimellom bruke sykt barn dager. 
Du har krav på sykt barn dager fra dag 1, så ja du kan være hjemme. Men hadde du ikke vært min «favoritt» ansatt hadde jeg tenkt meg om to ganger før enn jeg ringte deg neste gang. Den ene gangen du skal på jobb hadde jeg forventet at din mann var hjemme med det syke barnet, selv om slike dager skal deles på. Hvor mange ganger har han kunne reist på jobb det siste året når du har vært hjemme med syke barn? 

Anonymkode: 62234...17f

Joda, men det er flere faktorer her. Arbeidsgiver til faren vet at jeg er permittert, så de regner med at jeg kan ta alt sånt. Samtidig jobber jeg ganske mye, rundt 40% som «ringevikar.» Det er nemlig veldig praktisk for min arbeidsgiver å ha meg permittert samtidig som de ringer når de trenger meg. Jeg har takket ja til alt de har bedt meg om i et år. Nå kommer første dag jeg må be om sykt barn dag. Akkurat i morgen MÅ mannen på jobb, det er en stor dag for han. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Joda, men det er flere faktorer her. Arbeidsgiver til faren vet at jeg er permittert, så de regner med at jeg kan ta alt sånt. Samtidig jobber jeg ganske mye, rundt 40% som «ringevikar.» Det er nemlig veldig praktisk for min arbeidsgiver å ha meg permittert samtidig som de ringer når de trenger meg. Jeg har takket ja til alt de har bedt meg om i et år. Nå kommer første dag jeg må be om sykt barn dag. Akkurat i morgen MÅ mannen på jobb, det er en stor dag for han. 

Hi

Da blir du hjemme, ringevikarer har også rett på sykt barn dager og egenmelding, spes hvis du har jobbet det siste året.

Anonymkode: de014...817

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hi

I såfall misbruker din arbeidsgiver permitteringordningen. Hvis du jobber ca 40% og har gjort det over en periode, skal permitteringen graderes etter 6 uker

Anonymkode: 11bc7...3e7

Skrevet

Så lenge det ikke har gått mer enn 14 dager siden du sist jobbet så har du rett på omsorgsdag med lønn. Om du ikke har jobbet de siste 14 dagene så kan du kreve fri men ikke med lønn.

Anonymkode: 92f82...19d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I såfall misbruker din arbeidsgiver permitteringordningen. Hvis du jobber ca 40% og har gjort det over en periode, skal permitteringen graderes etter 6 uker

Det gjør de helt definitivt. Jeg har sagt ifra, men de bryr seg ikke. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det gjør de helt definitivt. Jeg har sagt ifra, men de bryr seg ikke. 
Hi

Og da går du til fagforeninga di!

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Og da går du til fagforeninga di!

Det har jeg gjort. Etter mye fram og tilbake fikk jeg beskjed om at vi måtte være enige om å være uenig. 😳

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hi

Ingen skal på jobb «uansett» bare fordi jobben er samfunnskritisk. Foreldre fordeler sykt barn-dager seg i mellom slik de selv ønsker, uansett hvor man er ansatt. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det har jeg gjort. Etter mye fram og tilbake fikk jeg beskjed om at vi måtte være enige om å være uenig. 😳

Hi

Da ber du dem legge frem krav om justering av permitteringsprosent, og ta saken videre om det ikke fører frem. Maken til tafatt fagforening. Man kan ikke være «enig om å være uenig» når det handler om å følge eller ikke følge loven. 

Anonymkode: a1024...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...