Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ungdom på 18 år. Grunnet korona er det veldig vanskelig å få seg en jobb, og dermed tjene egne penger. Han bor hjemme.

Han kan være veldig impulsiv, i den forstand at han er dårlig på å planlegge i godt tid. Det betyr at om han blir invitert med på noe en ettermiddag etter skolen, sier han ofte ja til å bli med. Dette går da ut over planlagt middag hjemme.

Forelder A irriterer seg over dette. Det blir jo handlet inn og laget mat til ungdommen, noe som fører til matsvinn. Ungdommen bruker da også penger på mat en annen plass.

Forelder B mener at dette er en del av det å ha ungdom i hus. Så mye matsvinn blir det ikke, da ungdommen er småspist.

De er forsåvidt enige i at ungdommen selv må betale for den ekstra maten han spiser ute, med sine lommepenger.

Hva tenker dere kloke hoder? Hvordan bør vi løse dette?

Anonymkode: d1c8e...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger jo ikke kaste mat som er til overs? Man kan spise rester til kvelds eller ha de med i matboksen for lunsj. 

Jeg hadde krevd en sms om at hn ikke kom til middag, og ellers vært glad hn hadde gode venner å være med. 

Anonymkode: 644e2...6c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Man trenger jo ikke kaste mat som er til overs? Man kan spise rester til kvelds eller ha de med i matboksen for lunsj. 

Jeg hadde krevd en sms om at hn ikke kom til middag, og ellers vært glad hn hadde gode venner å være med. 

Anonymkode: 644e2...6c4

Skulle skrive akkurat det samme!

Anonymkode: da69e...428

Skrevet

Er litt enig i at det er sånn det er å være ung/ha ungdom i hus. De er impulsive og det dukker opp avtaler og planer i full fart. Enig i at han kan prøve å huske å gi beskjed hvis han skal spise borte, men skjønner egentlig godt at det fort går i glemmeboken. Jeg ville ha satt hans porsjon i en boks med lokk i kjøleskapet, så kan han spise det på kvelden hvis han er sulten. Enig i at han betaler selv hvis han velger å kjøpe mat ute istedenfor å spise middag hjemme.

Anonymkode: 182d2...516

Skrevet

Forelder A bør skjerpe seg og være glad for at ungdommen har er sosialt liv. Å kreve ungdommer hjem til middag er helt på jordet.

Anonymkode: 41f08...e3a

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Da ser jeg at dere er enige med meg. Det er bare det at mannen er så utrolig fastlåst på dette. Jeg blir rett og slett sprø! Har prøvd å forklare de tingene dere skriver også, men han gir seg bare ikke. Alt man skal krangle om, liksom🙈

hi

Anonymkode: d1c8e...3ac

Skrevet

Så mannen din mener at gutten på 18 år skal si nei til å henge med venner for han skal "hjem til middag"?

Synes virkelig mannen din er helt på jordet her altså, selvfølgelig er venner viktigere enn matbudsjettet til foreldrene akkurat i denne perioden. Det er heller ikke sånn at maten må kastes, den kan da varmes senere.

Har selv gutter på 17 og 19 år og jeg sier de må si ifra når de ikke kommer til middag, men maten blir sjelden kastet altså. Om klokka så er ett på natta når de kommer hjem så er de garantert sultne og varmer det de måtte finne i kjøpeskapet i microen ;)

Anonymkode: b4944...e9e

Skrevet

Det bør være helt i orden at han ikke kommer hjem til middag, men det må jo gå an å gi beskjed. Hvis dette skjer flere ganger i uka og dere faktisk kaster maten, så skjønner jeg at mannen blir litt oppgitt!

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (20 minutter siden):

Det bør være helt i orden at han ikke kommer hjem til middag, men det må jo gå an å gi beskjed. Hvis dette skjer flere ganger i uka og dere faktisk kaster maten, så skjønner jeg at mannen blir litt oppgitt!

Men de må jo ikke kaste maten.

Anonymkode: 0aa6b...3c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...