Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg fikk spørsmålet for litt siden på jobb, og ble faktisk litt usikker på hva jeg skulle svare. Det er jo avhengig av hvem man ser det i forhold til. I forhold til min mor som knapt klarer å bestille mat på engelsk, ja, kjempegod! I forhold til en venninne med mastergrad i engelsk og har bodd i England i flere år, ikke sånn veldig. Hva er egentlig definisjonen på når man er god i et fremmedspråk? Jeg leser engelsk skjønnlitteratur uten problemer, engelsk faglitteratur ganske bra (men det synes jeg er litt tungt), kan se engelske filmer osv uten tekst (men går da av og til glipp av små poeng). Jeg gjør meg også godt forstått på engelsk, men må av og til omformulere fordi det er småord jeg ikke husker/kan, eller stoppe opp og tenke noen sekunder. Kan altså holde en samtale gående om vanlige ting og innen mitt fagfelt, men ikke flytende. Er det godt nok til å være god? Anonymkode: 24dc7...71f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Du er god først når du kan forskjellen på amerikansk engelsk og britisk engelsk, på australsk engelsk og britisk/amerikansk engelsk. Eksempelvis sier de "servo" i Australia, men "petrol station" i Storbritannia og "gas station" i USA. De sier, "fanny", i USA om det som heter "bum" i Storbritannia. De sier "bum" i USA om det de kaller for "tramp" i Storbritannia. De sier "tramp" i USA om det de kaller for "prostitute" i Storbritannia. Det er når du kan disse forskjellene at du er god i engelsk. Anonymkode: baa92...a7a
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du er god først når du kan forskjellen på amerikansk engelsk og britisk engelsk, på australsk engelsk og britisk/amerikansk engelsk. Eksempelvis sier de "servo" i Australia, men "petrol station" i Storbritannia og "gas station" i USA. De sier, "fanny", i USA om det som heter "bum" i Storbritannia. De sier "bum" i USA om det de kaller for "tramp" i Storbritannia. De sier "tramp" i USA om det de kaller for "prostitute" i Storbritannia. Det er når du kan disse forskjellene at du er god i engelsk. Anonymkode: baa92...a7a Jeg kan en del slike, men garantert ikke alle. Men jeg synes det var en litt pussig definisjon. Litt som om man ikke er god i norsk uten å kunne forskjell på dialektord som at det heter søppel i Oslo og boss i Bergen. HI Anonymkode: 24dc7...71f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Jeg ville svart ja på spm du fikk, du er god i engelsk. Du kan lese bøker og forstå filmer og vanlig tale. Syns også svar nr to her hadde en pussig definisjon. Jeg pleier også å svare at jeg er god i engelsk. Jeg har bodd to år i usa, studert engelsk på universitetet og har ingen problemer med å se filmer uten tekst og leser gjerne skjønnlitteratur på engelsk. Anonymkode: be872...bde
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du er god først når du kan forskjellen på amerikansk engelsk og britisk engelsk, på australsk engelsk og britisk/amerikansk engelsk. Eksempelvis sier de "servo" i Australia, men "petrol station" i Storbritannia og "gas station" i USA. De sier, "fanny", i USA om det som heter "bum" i Storbritannia. De sier "bum" i USA om det de kaller for "tramp" i Storbritannia. De sier "tramp" i USA om det de kaller for "prostitute" i Storbritannia. Det er når du kan disse forskjellene at du er god i engelsk. Anonymkode: baa92...a7a Du er jo helt på bærtur. Dette er da noe ikke engelskspråklige kan engang, de kan jo kun sitt språk. Så da er ingen gode da? Anonymkode: 97b05...81e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Du er god først når du kan forskjellen på amerikansk engelsk og britisk engelsk, på australsk engelsk og britisk/amerikansk engelsk. Eksempelvis sier de "servo" i Australia, men "petrol station" i Storbritannia og "gas station" i USA. De sier, "fanny", i USA om det som heter "bum" i Storbritannia. De sier "bum" i USA om det de kaller for "tramp" i Storbritannia. De sier "tramp" i USA om det de kaller for "prostitute" i Storbritannia. Det er når du kan disse forskjellene at du er god i engelsk. Anonymkode: baa92...a7a 🙈😂🤣 Anonymkode: 1ef8a...63d
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du er jo helt på bærtur. Dette er da noe ikke engelskspråklige kan engang, de kan jo kun sitt språk. Så da er ingen gode da? Anonymkode: 97b05...81e Jo da, jeg er god. Jeg kan nemlig disse forskjellene. Hallo?! Det var hele poenget med kommentaren, å bevise at jeg er god. Hvis du hevder at jeg er den eneste i verden som er god i engelsk så skal jeg ikke kimse av det altså. 😅 Anonymkode: baa92...a7a
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jo da, jeg er god. Jeg kan nemlig disse forskjellene. Hallo?! Det var hele poenget med kommentaren, å bevise at jeg er god. Hvis du hevder at jeg er den eneste i verden som er god i engelsk så skal jeg ikke kimse av det altså. 😅 Anonymkode: baa92...a7a E dør Anonymkode: 27c07...7ee
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Når du snakker med en engelskmann og han spør " Are you British?", da kan du regne seg som god . (Et av mine stolte øyeblikk) Anonymkode: 47b46...eac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Når du snakker med en engelskmann og han spør " Are you British?", da kan du regne seg som god . (Et av mine stolte øyeblikk) Anonymkode: 47b46...eac Haha! Da er jeg sikkert ikke så god. Eller, jeg har vel knapt snakket med en engelskmann noen gang, så jeg har ikke fått testet det ut 😅 HI Anonymkode: 24dc7...71f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Eg har ei amerikansk veninne som sa ho snakka fransk flytande og var god i fransk. Då ho såg meg lese ei engelskspråkleg bok vart ho skikkeleg imponert, for ho hadde aldri klart å lese ei heil bok på fransk. Mange amerikanarar hevdar dei kan eit språk om dei klarar å gjere seg forstått, og er som regel veldig imponert over engelskkunnskaper i Norge. Men å svare på om ein er god i engelsk er heilt umogleg om du ikke har kriteria spørsmålsstillar krev. Anonymkode: 96ea3...1c9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du er god først når du kan forskjellen på amerikansk engelsk og britisk engelsk, på australsk engelsk og britisk/amerikansk engelsk. Eksempelvis sier de "servo" i Australia, men "petrol station" i Storbritannia og "gas station" i USA. De sier, "fanny", i USA om det som heter "bum" i Storbritannia. De sier "bum" i USA om det de kaller for "tramp" i Storbritannia. De sier "tramp" i USA om det de kaller for "prostitute" i Storbritannia. Det er når du kan disse forskjellene at du er god i engelsk. Anonymkode: baa92...a7a Tull og tøys. Anonymkode: de4c8...830
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Du er god i engelsk når du kan snakke språket uten å stamme. Når du kan terminologien til faget ditt og når du kan kommunisere uten at noen må spørre hva du sa. Anonymkode: 5f955...511
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Ikke veldig god, men kan kommunisere greit på engelsk dagligtale, skrive/oversette det nødvendige i jobbsammenheng og høre lydbøker på engelsk uten problemer. Anonymkode: 4d46a...3b1
uhhuhher Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 Interessant spørsmål! Synes du høres ut som en nordmann som er god i engelsk, absolutt. Andre ting som spiller inn, er om du bruker riktige preposisjoner, hvor bra uttale du har, om du bruker uttrykk/vendinger/ordspråk på riktig måte – snakker idiomatisk riktig, og at du skjønner humor og referanser til kultur/litteratur/historie. Språk er ikke bare grammatikk og ordforråd, det er også kultur og alt det som ligger mellom linjene.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 uhhuhher skrev (28 minutter siden): Interessant spørsmål! Synes du høres ut som en nordmann som er god i engelsk, absolutt. Andre ting som spiller inn, er om du bruker riktige preposisjoner, hvor bra uttale du har, om du bruker uttrykk/vendinger/ordspråk på riktig måte – snakker idiomatisk riktig, og at du skjønner humor og referanser til kultur/litteratur/historie. Språk er ikke bare grammatikk og ordforråd, det er også kultur og alt det som ligger mellom linjene. Dette er gode poeng. Jeg har definitivt et langt bedre inaktivt ordforråd enn et aktivt i hvert fall. Som regel forstår jeg omtrent alt fordi konteksten gjerne også gir ordet, mens jeg kan slite med å finne et godt nok/riktig ord selv. Sannsynligvis har jeg ikke grammatikken helt på plass, men jeg har visst nok god uttale. Humor og referanseområdet mitt er nok ganske bra. Så jeg tror jeg kan konkludere med at jeg er litt god i engelsk, men ikke kjempegod 😊 HI Anonymkode: 24dc7...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå