Gå til innhold

Hva skjer med meg?? Bror alkoholiker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet her tidligere om min bror som er alkoholiker. Han har blitt egoistisk, forventer at alle skal hjelpe han hele tiden, og vi har hatt mye å stri med om han i mange år. Nå er han i behandling heldigvis, men jeg savner han ikke. Ikke litt engang. Han skal være borte i 9 mnd, og det kjennes så ekstremt befriende. Det samme synes også barnet hans.

De få gangene vi har besøkt ham vil jeg bare dra igjen. Jeg føler ingenting for ham lenger.

Anonymkode: b3165...6d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at han får hjelp:) det er ikke uvanlig å føle slik du føler. Å være nær rusavhengige er ren slitasje og en langvarig sorg. Jeg tror , om han klarer nå å fullføre behandlingen og holde seg rusfri vil du kjenne igjen mer av den gamle broren din, han du vokste opp sammen med. Men det du føler nå, er helt naturlig og forståelig. 

Anonymkode: 3c319...e21

Skrevet

Det er ikke noe galt med deg. Det er naturlig å føle som du gjør. Ta vare på deg selv😘 

Anonymkode: b4acc...1a1

Skrevet

Ingenting i veien med du kjenner på, for nå vet du at han er i trygge hender og du kan slappe av. Det er en slags omsorg i dét, selv om det høres rart ut. Nå er det ikke opp til deg å hjelpe han. Veldig bra at han får hjelp, og håper for hans egen del, og ikke minst for barnet hans sin del og resten av familien, at han klarer å stå i det og bli rusfri og forbli det. Ikke ha dårlig samvittighet, jeg vil tro båndet knyttes igjen etterhvert. 

Anonymkode: c99ca...e69

Skrevet

Støtter det de over skriver! Jeg har to hatter i livet mitt. På den ene siden jobber jeg med personer med rusavhengighet og jeg gir alt jeg kan for at de skal ha en verdig hverdag med muligheter for fremtid hver eneste gang de e motivert, selv om de ofte gir opp. Jeg er der alltid når de ønsker hjelp igjen. På den andre siden er jeg selv pårørende til noen med rusavhengighet og jeg har ikke orket å ha kontakt på flere år. Jeg kuttet all kontakt og har stått ved det, og jeg blir sint når jeg hører andre familiemedlemmer blir oppsøkt av h*n. Jeg vil bare at h*n skal ha meg og familien være i fred, jeg er ferdig. Vi gav så mange sjanser i så mange år til det ble nok.

Anonymkode: b59d2...bff

Skrevet

Ingen kan redde et annet voksent menneske, de må faktisk ta ansvar selv.

Jeg har selv lite kontakt med min egen bror. Han bor ikke langt unna men vi ses et par ganger i året (ikke i det hele tatt under korona). Han sliter psykisk men vil ikke ta imot hjelp fra verken meg eller andre familiemedlemmer. Han vil ikke åpne seg og har sluttet hos alle psykologer etter kort tid fordi han er «flink» og blir «frisk» i en fei hver gang. Han er nesten 40 men moden som en 18- åring.

Jeg har tre barn som trenger min omsorg og jeg kan ikke bruke energi på en voksen som ikke vil hjelpe seg selv. Han gidder for øvrig ikke være onkel heller, han kjenner dem ikke.   

Det er lov å sette grenser. Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Klart det er en lettelse at noen andre nå har ansvaret for ham. 

Anonymkode: 3080c...5e3

Skrevet
On 5/8/2021 at 6:40 PM, Anonym bruker said:

Jeg har skrevet her tidligere om min bror som er alkoholiker. Han har blitt egoistisk, forventer at alle skal hjelpe han hele tiden, og vi har hatt mye å stri med om han i mange år. Nå er han i behandling heldigvis, men jeg savner han ikke. Ikke litt engang. Han skal være borte i 9 mnd, og det kjennes så ekstremt befriende. Det samme synes også barnet hans.

De få gangene vi har besøkt ham vil jeg bare dra igjen. Jeg føler ingenting for ham lenger.

stakkars han som har en så lite forstårelsefull søster

Anonymkode: 85074...e89

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

stakkars han som har en så lite forstårelsefull søster

Man kan ikke forstå rusavhengige i hjel. Jeg er sikker på at HI har brukt store deler av livet sitt på å prøve å forstå og å være støttende. Jeg er i samme situasjon, har en bror jeg er så inderlig glad i, så jeg forstår HI veldig godt.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Man kan ikke forstå rusavhengige i hjel. Jeg er sikker på at HI har brukt store deler av livet sitt på å prøve å forstå og å være støttende. Jeg er i samme situasjon, har en bror jeg er så inderlig glad i, så jeg forstår HI veldig godt.

uenig i den, når de sliter slik skal familien stille opp, men dette er jo typisk norsk

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

uenig i den, når de sliter slik skal familien stille opp, men dette er jo typisk norsk

Tull.

Anonymkode: 4ab61...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke gjort annet i 15 år. Gitt penger, vasket leilighet, tatt vare på barnet hans, vært med og kontaktet alle instanser, utallige møter, betalt for private opphold, passet på dyra hans, handlet mat, osv osv.

Jeg er ferdig med å bli utnyttet! Hele familien er ferdig. Nå er det enten rusfrihet eller ingen kontakt med i hvertfall meg. Jeg liker han ikke engang. Gjør ingenting annet enn å utnytte alle rundt seg!

Skrevet

Tull.

Anonymkode: 4ab61...f3a

Klart 😅

Skrevet

Vi har ikke gjort annet i 15 år. Gitt penger, vasket leilighet, tatt vare på barnet hans, vært med og kontaktet alle instanser, utallige møter, betalt for private opphold, passet på dyra hans, handlet mat, osv osv.

Jeg er ferdig med å bli utnyttet! Hele familien er ferdig. Nå er det enten rusfrihet eller ingen kontakt med i hvertfall meg. Jeg liker han ikke engang. Gjør ingenting annet enn å utnytte alle rundt seg!

For en søster du er

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du skal bare være glad du ikke har opplevd å være pårørende selv. Du kjemper en kamp med nebb og klør, du kjemper så mye at det går ut over din egen helse, dine egne barn, jobben din, økonomien din, ditt sosiale liv. 
du kjemper en kamp du e er dømt til å tape. Likevel fortsetter du, fordi du er glad i rusmisbrukeren, enten det er søster, bror, sønn, far osv. 

tilslutt sier alt inni deg stopp! Og energien, og også avogtil kjærligheten, er brukt opp. 

Dette skal du være glad du ikke har opplevd. 
Alle har en grense. 

Anonymkode: f92f9...7db

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Du skal bare være glad du ikke har opplevd å være pårørende selv. Du kjemper en kamp med nebb og klør, du kjemper så mye at det går ut over din egen helse, dine egne barn, jobben din, økonomien din, ditt sosiale liv. 
du kjemper en kamp du e er dømt til å tape. Likevel fortsetter du, fordi du er glad i rusmisbrukeren, enten det er søster, bror, sønn, far osv. 

tilslutt sier alt inni deg stopp! Og energien, og også avogtil kjærligheten, er brukt opp. 

Dette skal du være glad du ikke har opplevd. 
Alle har en grense. 

Anonymkode: f92f9...7db

både svigerfar og faren min var det, var uaktuelt og ikke stille opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...