Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Jeg måtte ta en koronatest her om dagen, og i den forbindelse ble jeg spurt om hvem som var fastlegen min. Jeg husket ikke. Etterpå sjekket jeg på nett og fant navnet, men jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at jeg aldri har snakket med ham. Jeg har bodd i denne kommunen og hatt fastlege her i ca fem år. I løpet av den tida har jeg vært på legekontoret en gang for meg selv og et par ganger med barn, men jeg har aldri klart å få time hos den faktiske fastlegen, bare en av de andre på kontoret. Er dette vanlig? Det er ikke noe problem for meg (bortsett fra at det var flaut i koronatelefonen), men det skal vel egentlig ikke være sånn etter intensjonen i fastlegeordningen. Anonymkode: d09f1...314
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Dersom man stort sett er frisk, rekker man ikke nødvendigvis å treffe fastlegen så ofte at man blir kjent. Jeg har selv angst for leger, og går ikke dit dersom det ikke er noe som er akutt eller virkelig til bry. Synes antagelsen om at alle har en fastlege som kjenner dem og forstår deres behov er litt irriterende... Noen blir jo også brått overført til en ny fastlege fordi legen flytter/slutter/pensjonerer seg, da blir det i alle fall en periode hvor fastlegen ikke kjenner en... Anonymkode: 53873...1de
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 Du er nok ikke alene om slikt. Pappa måtte si hvem fastlegen var, når han ikke husket det så spurte de om hvilke legekontor han hørte til. Det var noen som lo når de sa dette legesenteret har vært nedlagt i over fem år. De på legevakta konkluderte da med at han var lite syk. Jeg har værg heldig å igrunn bare vært hos mine fastleger. Var noen ganger når jeg gikk gravid med begge ungene jeg var hos andre, men jeg hadde kommuneoverlegen som jobbet 30% og jeg var høygravid i jula. Han kunne godt komme på jobb for undersøkelsene, men for meg så hadde det ikke noe å si. Jeg kunne bare stikke innom legevakta der han hadde kontor og ta de testene jeg måtte. Møtte noen turnusleger som spurte om de kunne ta undersøkelser på meg, for det hadde de ikke vært så mye borti og det var stille der. Så for meg bare en bonus, fikk se og høre ungen mer. Hos den nye fastlegen tror jeg bare jeg har vært hos en annen pga ett bonusbarn fikk kikhoste, fikk vi andre i familien noen antydning skulle vi komme til han. Det tok to dager det før vi voksne troppet opp. Anonymkode: c6f38...4ac
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Jeg har jobba på legekontor og det er veldig veldig mange som går til legen én gang i skuddåret, eller enda sjeldnere enn det. Kan godt være at den fastlegen du trodde du hadde, har slutta og at du derfor har fått ny feks. Siden du ikke kjente navnet. Kontoret jeg jobba på hadde 4500 pasienter. Kanskje 5% av de var de som var regelmessig hos legen... så du trenger ikke tenke det er flaut! datet en fyr som hadde vært hos legen sist da han var 13. Nå er han 38 Anonymkode: cfa8e...0f2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Er ikke unormalt det. I mitt voksne liv (jeg er 37 år) har jeg kun vært hos fastlegen i forbindelse med graviditet og prevensjon. Mannen min har ikke vært hos lege så lenge jeg har kjent han, men han fulgte det ene barnet vårt en gang. Tre av barna har aldri vært hos legen, men det har vært et par turer på legevakten. Anonymkode: bb1f7...787
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har jobba på legekontor og det er veldig veldig mange som går til legen én gang i skuddåret, eller enda sjeldnere enn det. Kan godt være at den fastlegen du trodde du hadde, har slutta og at du derfor har fått ny feks. Siden du ikke kjente navnet. Kontoret jeg jobba på hadde 4500 pasienter. Kanskje 5% av de var de som var regelmessig hos legen... så du trenger ikke tenke det er flaut! datet en fyr som hadde vært hos legen sist da han var 13. Nå er han 38 Anonymkode: cfa8e...0f2 Haha, jeg har i hvertfall vært hos legen oftere enn han! Det med fast lege er nok viktigst for dem som har ett eller annet som krever oppfølging. Anonymkode: d09f1...314
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 Spør du meg, så er det å ikke kjenne fastlegen sin et positivt tegn. Det tyder jo på at man er lite syk. 😀 Anonymkode: bd47a...b53
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Spør du meg, så er det å ikke kjenne fastlegen sin et positivt tegn. Det tyder jo på at man er lite syk. 😀 Anonymkode: bd47a...b53 Godt sagt! Når jeg er hos legen min, får jeg se på familiebilder fra ferien deres. 😂 Uff. 🙈 Før var jeg der flere ganger i mnd. Heldighvis bruker jeg bare e-konsultasjon nå. Han kjenner godt til sykdomshistorien min og meg, så han gjør alt jeg spør om. 😂 Mannen er aldri hos legen. Tror det er mange som ikke er så ofte hos legen. Fastleger har jo mange mange pasienter på lista si, over 1000,men fåtallet er der heldighvis sjeldent. Ikke noe å være flau over HI. 😊🌸 Anonymkode: 85f4f...711
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Spør du meg, så er det å ikke kjenne fastlegen sin et positivt tegn. Det tyder jo på at man er lite syk. 😀 Anonymkode: bd47a...b53 Fastlegen var hun som fulgte opp begge svangerskapene og hun som har fulgt opp begge barna medisinsk. Det er hun som tar livmorhalsprøven hvert 3.år, hun som sjekker synet mitt når jeg skal bytte førerkort (lastebil) og hun som ordner med prevansjon. I løpet av 20 år blir det jo noen besøk selv uten sykdom. Anonymkode: f7b03...ff2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Når fastlegeordningen ble innført var jeg i 20-årene, frisk, single og hadde ikke behov for lege. Det tok 5 år før første time hos han og da måtte jeg skrive til fastlegekontoret å finne ut hvem det var. Da ville jeg undersøke muligheten for henvisning til brystreduksjon. I 30- årene ble det mer hyppig kontakt i forbindelse med graviditeter mm. Så ikke så uvanlig som mange påpeker. Anonymkode: 4c0d3...6e9
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 Hvordan kan du være snurt over å ikke kjenne fastlegen hvis du aldri er der? For et utrolig merkelig innlegg. Anonymkode: 413ab...8f2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fastlegen var hun som fulgte opp begge svangerskapene og hun som har fulgt opp begge barna medisinsk. Det er hun som tar livmorhalsprøven hvert 3.år, hun som sjekker synet mitt når jeg skal bytte førerkort (lastebil) og hun som ordner med prevansjon. I løpet av 20 år blir det jo noen besøk selv uten sykdom. Anonymkode: f7b03...ff2 Mange av oss bruker ikke prevensjon, synet sjekkes hos optiker osv. Jeg har ikke en gang en fastlege, fordi listene var fulle da jeg flyttet til kommunen, og er fortsatt det. Anonymkode: 6854c...9d2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Mange av oss bruker ikke prevensjon, synet sjekkes hos optiker osv. Jeg har ikke en gang en fastlege, fordi listene var fulle da jeg flyttet til kommunen, og er fortsatt det. Anonymkode: 6854c...9d2 Jeg mente bare at man godt kunne bruke fastlegen en del selv om man ikke var syk. Anonymkode: f7b03...ff2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 Jeg var hos lege i fjor høst og da hadde jeg ikke vært der på 5 år. Møtte da en turnuslege og han sa rett ut at han synes jeg burde vært der litt mer. 😅 Men har ikke hatt behovet. Barna har vært et par ganger på legevakten eller så har jeg ringt dit for råd. Skal egentlig sjekke blodsukkeret der, men det gjør jeg selv på jobb. Anonymkode: cfd5d...076
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 Jeg kjenner fastlegen min på veldig andre måter enn jeg kanskje burde. Etter noen timer på byen for noen år siden traff jeg en flott dame, jeg kunne tenke meg å bli bedre kjent med, noe jeg ble den natten. Hun ble med meg hjem. Vi hadde masse sex, lå å fjaset i senga dagen etter før jeg kjørte henne hjem på ettermiddagen. En dag måtte jeg til undersøkelse hos legen min å oppga navnet på legen min. Hun i resepsjonen sa at han hadde gått av, men at jeg hadde fått en ny lege. Tenkte ikke noe mer over det før jeg møtte denne nye fastlegen min... Trenger vel ikke å si mer. Anonymkode: a76e7...963
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg kjenner fastlegen min på veldig andre måter enn jeg kanskje burde. Etter noen timer på byen for noen år siden traff jeg en flott dame, jeg kunne tenke meg å bli bedre kjent med, noe jeg ble den natten. Hun ble med meg hjem. Vi hadde masse sex, lå å fjaset i senga dagen etter før jeg kjørte henne hjem på ettermiddagen. En dag måtte jeg til undersøkelse hos legen min å oppga navnet på legen min. Hun i resepsjonen sa at han hadde gått av, men at jeg hadde fått en ny lege. Tenkte ikke noe mer over det før jeg møtte denne nye fastlegen min... Trenger vel ikke å si mer. Anonymkode: a76e7...963 Du snakker. Anonymkode: 95f75...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner fastlegen min på veldig andre måter enn jeg kanskje burde. Etter noen timer på byen for noen år siden traff jeg en flott dame, jeg kunne tenke meg å bli bedre kjent med, noe jeg ble den natten. Hun ble med meg hjem. Vi hadde masse sex, lå å fjaset i senga dagen etter før jeg kjørte henne hjem på ettermiddagen. En dag måtte jeg til undersøkelse hos legen min å oppga navnet på legen min. Hun i resepsjonen sa at han hadde gått av, men at jeg hadde fått en ny lege. Tenkte ikke noe mer over det før jeg møtte denne nye fastlegen min... Trenger vel ikke å si mer. Anonymkode: a76e7...963 God historie, men....nei🤣Du får melding om skifte av fastlege, så den gode historien din raknet på en bagatell 😉 Anonymkode: 413ab...8f2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): God historie, men....nei🤣Du får melding om skifte av fastlege, så den gode historien din raknet på en bagatell 😉 Anonymkode: 413ab...8f2 Skjønner hva du mener, fikk beskjed om det, men tenke aldri noe mer på det. Oppga min gamle fastlege fordi jeg ikke hadde fokusert så mye på det brevet... Tenkte på det når jeg skrev, men du kan selvfølgelig velge å tro at jeg troller, det er helt opp til deg😉 Anonymkode: a76e7...963
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #19 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner fastlegen min på veldig andre måter enn jeg kanskje burde. Etter noen timer på byen for noen år siden traff jeg en flott dame, jeg kunne tenke meg å bli bedre kjent med, noe jeg ble den natten. Hun ble med meg hjem. Vi hadde masse sex, lå å fjaset i senga dagen etter før jeg kjørte henne hjem på ettermiddagen. En dag måtte jeg til undersøkelse hos legen min å oppga navnet på legen min. Hun i resepsjonen sa at han hadde gått av, men at jeg hadde fått en ny lege. Tenkte ikke noe mer over det før jeg møtte denne nye fastlegen min... Trenger vel ikke å si mer. Anonymkode: a76e7...963 En lesbisk fastlege. Anonymkode: 95f75...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #20 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): En lesbisk fastlege. Anonymkode: 95f75...3e1 Ev en mann som skriver. Begge deler er faktisk helt normalt. Anonymkode: 413ab...8f2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #21 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ev en mann som skriver. Begge deler er faktisk helt normalt. Anonymkode: 413ab...8f2 Tror ikke der finnes menn her. Anonymkode: 95f75...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #22 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): En lesbisk fastlege. Anonymkode: 95f75...3e1 Ja...? Er det rart? Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Tror ikke der finnes menn her. Anonymkode: 95f75...3e1 Tror det er noen få menn her, men det er jo bare fint. Anonymkode: a76e7...963
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #23 Skrevet 8. mai 2021 Eller tror dere det leger, aka mannlige leger, som svarer her inne? Som ikke signerer som lege. Eller leger som bare er nysgjerrige på hva vi pasienter skriver om dem? Anonymkode: 49ece...b79
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2021 #24 Skrevet 8. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tror ikke der finnes menn her. Anonymkode: 95f75...3e1 Hehe.... Anonymkode: 13917...5b8
Nyttårs barn Skrevet 9. mai 2021 #25 Skrevet 9. mai 2021 Det er en liten andel av fastlegers pasienter som er der hyppig, så er det noen av og til og så er det oss som ikke er hos legen på mange år. Min fastlege kjenner jeg ikke og når jeg leser det som skrives om henne på denne portalen der du kan gi tilbakemedling, vel det frister ikke å gå dit så ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå