Gå til innhold

Spørsmål om sykmelding, ferie og studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen i jobb som barnehageassistent har den siste tiden krevd alle mine krefter. Jeg har så sterke ryggplager og ønsker å bli sykmeldt noen prosent i noen uker. Spørsmålet er om dette kommer til å gå utover studiene mine ved siden av? Jeg studerer deltid ved siden av jobben og vil jeg ikke kunne delta på digitale samlinger om jeg er sykmeldt fra jobb? Dersom sykmeldingen skulle fortsette inn i ferien min lurer jeg på om det har noe å si? Håper noen kan svare på spørsmålene mine, jeg har aldri vært sykmeldt før.

Anonymkode: b2cd7...91c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan godt være sykmeldt fra jobben og fortsatt følge undervisning på studie, men det er en del forutsetninger. Det handlet blant annet om du er deltidsansatt. Det er best du sjekker med NAV for det avhenger muligvis også av diagnosen og lengden på sykefraværet. Vet at noen som er 100% sykmeldt fra jobb har måtte sette utdanningen på vent for ikke å få tilsvarende kutt i sykepenger.

Dersom du fortsatt er sykmeldt frem til og under planlagt ferie så kan du enten avvikelt ferien som planlagt og derved ikke motta sykepenger i ferien eller du kan fremsette krav til din arbeidsgiver om utsettelse av ferien- dette er kun mulig om man er 100% sykmeldt og du må gi beskjed til din arbeidsgiver før ferien at du ønsker ferien utsatt grunnet sykdom. Om du ikke fremsette kravet før din ferie starter kan du ikke kreve den igjen senere.

Anonymkode: 82bd9...bd5

Skrevet

Tusen takk for godt svar. Hi

Anonymkode: b2cd7...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...