Gå til innhold

Snakk om å skyte seg selv i leggen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaskedamen her på jobb er sur på meg. Grunnen er at vi er flere som har undret seg over hva hun egentlig gjør av arbeidsoppgaver her. Jeg spurte henne om hun kunne ta papir-søppelet mitt, hvorpå hun svarer at det ikke er hennes arbeidsoppgave. Greit nok det, men når jeg spør om hun kan tørke over flatene og litt støv av det som er veldig synlig, og man får nei - det er ikke min arbeidsoppgave......Vel da undrer man seg jo. Jeg spurte sjefen min hva hun egentlig skulle utføre av oppgaver her hos oss, og han visste ikke. Det endte ut i at dette ble en liten snakkis, for det var flere som hadde lurt på det samme. 

Hun tar toaletter og gulv og søppelet som lukter. Ellers ser vi at dopapir glemmes, det tar gjerne jeg og fyller på. Så nå har sjefen bestemt at vi ikke trenger å bruke penger på dette lengre. Hun er ansatt gjennom et byrå, og nå vil han bytte henne ut med tenåringsdatteren sin som trenger noen timers jobb i uka. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne, for hun gir meg skylda for alt tydeligvis. Ikke noe hun sier til meg, men til andre. Kjenner jeg blir litt overrasket over hvor kortsiktig det går an å tenke. Om man kun har jobb noen få timer i uka, og sier nei til småting (for det er småting) som spørres om en sjelden gang, så bør man jo kanskje tenke at man må yte litt innimellom. Elller?

Anonymkode: 8dc60...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Hun får betalt bare for noen få timer, og dersom hun begynner å gjøre noen små ting ekstra her og der - for å "yte god service ", ting som ikke står i kontrakten at hun skal gjøre. Dere blir vant med at dette er det hun som  ordner. Så er det plutselig litt flere små ting dere mener hun godt kunne tatt når hun først er der, så litt fler også baller det på seg. 

Skjønner godt at hun forholder seg til det som faktisk står i sin arbeidskontrakt.  Om hun slurver og ikke utfører det hun skal gjøre, er det en annen sak.

Blir jo det samme med hjemmehjelp,  de tørker jo heller ikke støv f.eks,  med mindre du betaler dem for det. De gjør kun det de får betalt for. Hos svigermor støvsuger og  vasker de gulvet, kun det! Nytter ikke be de fikse små tjenester "med det samme de er der" 

Anonymkode: 763f3...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Både og. Hun får betalt bare for noen få timer, og dersom hun begynner å gjøre noen små ting ekstra her og der - for å "yte god service ", ting som ikke står i kontrakten at hun skal gjøre. Dere blir vant med at dette er det hun som  ordner. Så er det plutselig litt flere små ting dere mener hun godt kunne tatt når hun først er der, så litt fler også baller det på seg. 

Skjønner godt at hun forholder seg til det som faktisk står i sin arbeidskontrakt.  Om hun slurver og ikke utfører det hun skal gjøre, er det en annen sak.

Blir jo det samme med hjemmehjelp,  de tørker jo heller ikke støv f.eks,  med mindre du betaler dem for det. De gjør kun det de får betalt for. Hos svigermor støvsuger og  vasker de gulvet, kun det! Nytter ikke be de fikse små tjenester "med det samme de er der" 

Anonymkode: 763f3...bcb

Nei det er ikke slik at hun skal utnyttes altså. Jeg vet at hun kan skrive ekstra for det hun gjør, det har hun sagt at eventuelt må. Så derfor skjønner jeg ikke hvorfor hun alltid sier nei......Hun er litt slurvete også, hun skal ta gulvene men vil ser støv og skitt i krokene.......

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg spurte sjefen min hva hun egentlig skulle utføre av oppgaver her hos oss, og han visste ikke.

Så nå har sjefen bestemt at vi ikke trenger å bruke penger på dette lengre. Hun er ansatt gjennom et byrå, og nå vil han bytte henne ut med tenåringsdatteren sin som trenger noen timers jobb i uka. 

Her er problemet deres, HI. Sjefen.

Det er jo helt fjernt av en sjef som har betalt for en tjeneste å ikke vite hva han har bestilt og hva han faktisk betaler for. Sjefen har rett og slett ikke gjort jobben sin.

En ting er å gjøre det man er betalt for å gjøre. Det er også innenfor å gjørelitt ekstra innimellom. Men hvis det å "tørke over flater og tørke støv" ikke er en del av det firmaet betaler for å få gjort, da vil det være veldig dumt av henne å begynne å gjøre det, for da innarbeider hun en praksis med fast å gjøre langt mer enn hva firmaet faktisk betaler for.

Selv om denne dama var udugelig i jobben sin, så er det uansett din sjefs ansvar å:

1. Vite hva han har bestilt av tjenester og hva han betaler for.

2. Om arbeid ikke utføres tilfredsstillende, ta det opp med den som gjør jobben og klargjøre arb.oppgavene og hva som skal gjøres og hvordan.

3. Ev. gi advarsel om jobben fremdeles ikke gjøres ordentlig.

Vi får håpe tenåringsdatterens mor har lært henne mer om rengjøring, lært henne å se hva som må gjøres, for skal man dømme etter far/sjef så ville ikke jeg stolt på at det blir så mye bedre...

Anonymkode: 7b570...aad

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Vaskedamen her på jobb er sur på meg. Grunnen er at vi er flere som har undret seg over hva hun egentlig gjør av arbeidsoppgaver her. Jeg spurte henne om hun kunne ta papir-søppelet mitt, hvorpå hun svarer at det ikke er hennes arbeidsoppgave. Greit nok det, men når jeg spør om hun kan tørke over flatene og litt støv av det som er veldig synlig, og man får nei - det er ikke min arbeidsoppgave......Vel da undrer man seg jo. Jeg spurte sjefen min hva hun egentlig skulle utføre av oppgaver her hos oss, og han visste ikke. Det endte ut i at dette ble en liten snakkis, for det var flere som hadde lurt på det samme. 

Hun tar toaletter og gulv og søppelet som lukter. Ellers ser vi at dopapir glemmes, det tar gjerne jeg og fyller på. Så nå har sjefen bestemt at vi ikke trenger å bruke penger på dette lengre. Hun er ansatt gjennom et byrå, og nå vil han bytte henne ut med tenåringsdatteren sin som trenger noen timers jobb i uka. 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne, for hun gir meg skylda for alt tydeligvis. Ikke noe hun sier til meg, men til andre. Kjenner jeg blir litt overrasket over hvor kortsiktig det går an å tenke. Om man kun har jobb noen få timer i uka, og sier nei til småting (for det er småting) som spørres om en sjelden gang, så bør man jo kanskje tenke at man må yte litt innimellom. Elller?

Herregud for et uinteressant innlegg... 

Anonymkode: d140e...582

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Når ikke sjefen din vet hva slags ting han har betalt for, så vet du ikke om hun har gjort jobben sin eller ei. Hun er ikke deres tjenestejente, du er ikke hennes arbeidsgiver og hun har ingen grunn til å yte noe som helst ekstra for deg.

Anonymkode: c3764...851

Skrevet

Jeg er renholder på en skole. Vi tørker støv på de flatene som er ryddet. Dette bør hun også gjøre. Det er viktig med ett godt inneklima. Vi tømmer heller ikke søppel på klasserom og kontorer. Det må de gjøre selv. Jeg gjør det gjerne,rommet ser renere ut da,men det er ikke inn i avtalen lengere. Når vi var 8 renholdere så gjorde vi mye. Nå er vi bare 4 stk 

Anonymkode: 2f831...eb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er renholder på en skole. Vi tørker støv på de flatene som er ryddet. Dette bør hun også gjøre. Det er viktig med ett godt inneklima. Vi tømmer heller ikke søppel på klasserom og kontorer. Det må de gjøre selv. Jeg gjør det gjerne,rommet ser renere ut da,men det er ikke inn i avtalen lengere. Når vi var 8 renholdere så gjorde vi mye. Nå er vi bare 4 stk 

Du vet jo ikke hva slags arbeidsoppgaver hun har, så du kan jo ikke si hva hun burde gjøre. Hun jobber tydeligvis i et renholdsfirma, det er ikke det samme som å jobbe som renholder på en skole. Noen betaler bare for vasking av doer og gulv og kasting av restsøppel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud for et uinteressant innlegg... 

Anonymkode: d140e...582

Og du kommenterer fordi? 

Skrevet

Hvem har skutt hvem i leggen? Det var et litt merkelig innlegg, må jeg si. 

Om hun er ansatt i et byrå er det jo de som mister oppdraget, hun har jo fremdeles jobb. 

Anonymkode: 113a8...50f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvem har skutt hvem i leggen? Det var et litt merkelig innlegg, må jeg si. 

Om hun er ansatt i et byrå er det jo de som mister oppdraget, hun har jo fremdeles jobb. 

Anonymkode: 113a8...50f

Hun har ingen andre oppdragsgivere enn oss. Og dersom man får ekstra betalt for ekstra arbeid som ikke bør føles helt uoverkommelige å utføre, så skjønner jeg ikke valget hennes. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du vet jo ikke hva slags arbeidsoppgaver hun har, så du kan jo ikke si hva hun burde gjøre. Hun jobber tydeligvis i et renholdsfirma, det er ikke det samme som å jobbe som renholder på en skole. Noen betaler bare for vasking av doer og gulv og kasting av restsøppel.

Jeg tror ikke at noen renholdere ikke har støvtørking i sine arbeidsoppgaver. Det er jo like viktig som rengjøring av gulv 

Skrevet

Det mest absurde her er jo at sjefen ikke vet hva hun skal gjøre 😂 hva i alle dager er det for slags sjef. Kanskje også litt spesielt å tenke at det å ansette egen datter er en god ide. Lukter potensiell arbeidskonflikt det her, tror ikke sjefen kommer så godt ut av den heller. 

Anonymkode: 30bc0...cee

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hun har ingen andre oppdragsgivere enn oss. Og dersom man får ekstra betalt for ekstra arbeid som ikke bør føles helt uoverkommelige å utføre, så skjønner jeg ikke valget hennes. 

Det er uansett ikke noe du trenger å legge deg opp i, du er ikke hennes sjef eller arbeidsgiver. Kunne like så godt vært hun eller en kollega av deg som spurte om ikke du bare kunne tørke litt støv eller tømme søpla. Hvordan hadde du reagert på det?

Anonymkode: e9972...8cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er uansett ikke noe du trenger å legge deg opp i, du er ikke hennes sjef eller arbeidsgiver. Kunne like så godt vært hun eller en kollega av deg som spurte om ikke du bare kunne tørke litt støv eller tømme søpla. Hvordan hadde du reagert på det?

Anonymkode: e9972...8cd

Det hadde jo ikke vært det samme. Hun er igang med vaskingen og tømming av søppel ifra før, så det er vel ikke så rart spørsmål? Alle arbeidstakere må jo være fleksible iblant, men om man ikke vil så vil man ikke.

Skrevet

Herregud, både du og sjefen (og snakkis kollegene) fremstår som bortskjemte drittsekker hele gjengen. 

Sjefen din må jo vite hva hun faktisk får betalt for å vaske!  Selv jeg som ikke er leder vet hva som forventes av vårt rengjøringspersonale (ja, dette er riktig betegnelse). Støvtørking er ikke inkludert. Vi betaler ekstra for utvask av kontor feks

Anonymkode: ef76a...f5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke at noen renholdere ikke har støvtørking i sine arbeidsoppgaver. Det er jo like viktig som rengjøring av gulv 

Du leste ikke den siste setningen min? Joda, noen vil ikke betale for mer enn det mest nødvendig, og det vet jeg av erfaring.

Skrevet

Ha, skjønnar henne godt eg. Eg hadde faktisk heller ikkje gjort meir enn det som står i kontrakta berre fordi ein tilfeldig person på kontoret spør meg. Det er jo ikkje du som har ansett henne. Plutseleg kjem sjefen din, eller byrået sitt og seier at ho ikkje kan skrive timar for arbeid utanom kontrakta. Dessuten er det forferdeleg nedlatande overfor henne, du behandlar henne som ein tenar. Men sjefen din kunne ordna opp i dette, ordna kontrakta slik at støvtørking og tømming av papirsøppeley kanskje var med i arbeidsoppgåvene hennar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Herregud, både du og sjefen (og snakkis kollegene) fremstår som bortskjemte drittsekker hele gjengen. 

Sjefen din må jo vite hva hun faktisk får betalt for å vaske!  Selv jeg som ikke er leder vet hva som forventes av vårt rengjøringspersonale (ja, dette er riktig betegnelse). Støvtørking er ikke inkludert. Vi betaler ekstra for utvask av kontor feks

Anonymkode: ef76a...f5d

Men les hva jeg skriver da! Hun får betalt ekstra for det. Hun kan skrive det opp på timelista si, men hun vil liksom bare ikke. Derfor innså sjefen at vi hadde behov for noe annet. 

Skrevet
Syngensang skrev (14 minutter siden):

Ha, skjønnar henne godt eg. Eg hadde faktisk heller ikkje gjort meir enn det som står i kontrakta berre fordi ein tilfeldig person på kontoret spør meg. Det er jo ikkje du som har ansett henne. Plutseleg kjem sjefen din, eller byrået sitt og seier at ho ikkje kan skrive timar for arbeid utanom kontrakta. Dessuten er det forferdeleg nedlatande overfor henne, du behandlar henne som ein tenar. Men sjefen din kunne ordna opp i dette, ordna kontrakta slik at støvtørking og tømming av papirsøppeley kanskje var med i arbeidsoppgåvene hennar. 

Men dette er snakk om ei sjelden gang da. Vi er blitt vant til at hun sier nei. Men jeg skjønner ikke helt uviljen, når hun kan få ekstra betalt for det. Hun jobber ca 6-7 timer i uken hos oss og har ingen andre steder hun jobber. Vet ikke hvorfor byrået hennes ikke bruker henne andre steder🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men dette er snakk om ei sjelden gang da. Vi er blitt vant til at hun sier nei. Men jeg skjønner ikke helt uviljen, når hun kan få ekstra betalt for det. Hun jobber ca 6-7 timer i uken hos oss og har ingen andre steder hun jobber. Vet ikke hvorfor byrået hennes ikke bruker henne andre steder🤦‍♀️

Men det er da heller ikke din sak hvorfor hun ikke jobber mer. Hun er ikke pålagt å jobbe ekstra bare fordi du synes hun burde det. Du burde gå i deg selv, for ovenfra og ned holdningen din er veldig veldig tydelig.

Skrevet

Hvis dama kan skrive ekstra for de tjenestene hun gjør utenom så synes jeg også det er et dårlig valg av henne. Jeg jobber jo også ekstra hvis jeg blir spurt etter behov, og tar jo ekstra betalt for det. Her er jeg enig i at vaskehjelpen var lite smidig.

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Hvis dama kan skrive ekstra for de tjenestene hun gjør utenom så synes jeg også det er et dårlig valg av henne. Jeg jobber jo også ekstra hvis jeg blir spurt etter behov, og tar jo ekstra betalt for det. Her er jeg enig i at vaskehjelpen var lite smidig.

Vaskehjelp? Seriøst?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er da heller ikke din sak hvorfor hun ikke jobber mer. Hun er ikke pålagt å jobbe ekstra bare fordi du synes hun burde det. Du burde gå i deg selv, for ovenfra og ned holdningen din er veldig veldig tydelig.

Javel? Men uviljen hennes har da altså kostet henne jobben hos oss. Hun vil ikke utføre små elstrajobber som vi faktisk betaler henne ekstra for å gjøre. Ergo ønsker vi en mer fleksibel hjelp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vaskehjelp? Seriøst?

Ja helt seriøst. Eller service-medarbeider innenfor renhold om du heller vil kalle det det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...