Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Forstår folk omfanget? Vet folk flest hvilke utfordringer man møter i et forhold med en høytfungerende autist? Anonymkode: 1f43c...a23
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Nei, hvorfor skal de det? Anonymkode: f0de4...908
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Nei, det vil jeg ikke si. Og som over her sier så trenger jo folk flest ikke kunne så mye om autisme. Jeg har to sønner med høytfungerende autisme, og er spesialpedagog, så jeg kan svært mye om det, men jeg forventer ikke at alle rundt meg kan det. Det jeg kanskje hadde forventet er at barnas barnehage/skole hadd satt seg litt mer inn i hva det innebar. Anonymkode: 4720f...1a1
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Jeg vet ikke om noen av dere følger Amy Schumer på Instagram, men hvis ikke så har hun skrevet et vakkert innlegg i dag om mannen sin som har autisme. Anbefales! Det virker å være høytfungerende autisme han har. Dersom det bare er et slit og vanskelig så ligger det kanskje litt lavere på funksjonsnivå? Anonymkode: 2e128...abf
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Jeg tenker med en gang på barn som liker å for eksempel snurre tallerken til den vobbler og stopper, mange ganger. Sitte og se fascinert på mens den vobbler gang på gang. Og liker å snurre rundt. Og andre slike ting. Veldig asosiale. Lever i en egen verden. Ingenting galt med det, tenker bare at det er sånn de er. Anonymkode: 67fe6...9b0
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Nei. De fleste er ikke i et forhold med en høytfungerende autist, og ved nødvendigvis lite om det. Men det er stadig mer oppmerksomhet om diagnosen, så jeg går ut fra at folk flest er litt bedre kjent med at autisme eksisterer og at det inneholder ulike tilstander/funksjonsnivåer enn man var for 20 år siden. Anonymkode: bb10d...38b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg tenker med en gang på barn som liker å for eksempel snurre tallerken til den vobbler og stopper, mange ganger. Sitte og se fascinert på mens den vobbler gang på gang. Og liker å snurre rundt. Og andre slike ting. Veldig asosiale. Lever i en egen verden. Ingenting galt med det, tenker bare at det er sånn de er. Anonymkode: 67fe6...9b0 Hadde det bare vært så enkelt Anonymkode: 1f43c...a23
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Jeg vet ikke om noen av dere følger Amy Schumer på Instagram, men hvis ikke så har hun skrevet et vakkert innlegg i dag om mannen sin som har autisme. Anbefales! Det virker å være høytfungerende autisme han har. Dersom det bare er et slit og vanskelig så ligger det kanskje litt lavere på funksjonsnivå? Anonymkode: 2e128...abf Jeg fant hun ikke...? Anonymkode: 1f43c...a23
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Jeg skriver oppgave på spespedstudie nå om autismespekterforstyrrelse, tidlig innsats og samabeid mellom bhg og foreldre, så jeg har lært mye om autisme siste året. Har jobbet i barnehage i mange år, men ikke hatt mange barn med ASF. Nå har nok mørketallene vært høye, særlig blandt jenter da de ofte jobber veldig hardt for å skjule det. Anonymkode: 97496...b4b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Vil si ja generelt, det har vært mye snakk om autisme de siste årene. Tror ikke det er så mange her i Skandinavia som mangler en generell oppfatning om hva autisme er... Men ikke nødvendigvis om alle de ulike utfordringene og områdene autismen kan virke inn på. Anonymkode: b91e8...09a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Forstår folk omfanget? Vet folk flest hvilke utfordringer man møter i et forhold med en høytfungerende autist? Anonymkode: 1f43c...a23 Mange vet nok hva autisme er, men jeg tror få vet hvilke utfordringer man kan møte et forhold med en høytfungerende autist, det tror jeg man må ha personlig erfaring med for å virkelig forstå. Anonymkode: f6892...780
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg fant hun ikke...? Anonymkode: 1f43c...a23 https://www.instagram.com/p/COfUpybJx8Q/?utm_source=ig_embed Anonymkode: f6892...780
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Det tror jeg ikke flertallet har og det ser jeg heller i gen grunn til at de skal kunne. Jeg ble først kjent med dette da jeg ble tante til ett barn med autisme. Jeg kjenner til han, men jeg vet at det som gjelder han er ikke sikkert gjelder ett annet barn med autisme. Jeg har heller ingen planer om å sette meg inn i det. For barn med autisme er like ulike som alle andre, så jeg blir kjent med de jeg blir kjent med og tar ting derifra. Jeg forventer ikke at folk skal kunne mye som sykdommene mine barn har, det er min oppgave som forelder å informere de som trenger å vite noe om det. De har sykdommer som de aller fleste har hørt om, men som de sjeldent vet noe serlig om. Etter å ha vært på endel foreldremøter blir jeg mr og mer oppgitt over foreldre som krever at alle andre skal tilpasse seg sitt barn med en diagnose og de unnskylder alt barnet gjør med diagnosen. Vi skal alle tilpasse oss hverandre og ingen diagnose eller sykdom skal være en unnskyldning for at andre barn tar skade eller ikke har en trygg skolehverdag. Anonymkode: cbd47...8f7
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #14 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 5.5.2021 den 22.10): Forstår folk omfanget? Vet folk flest hvilke utfordringer man møter i et forhold med en høytfungerende autist? Anonymkode: 1f43c...a23 Nei, overhode ikke. Hvorfor skulle jeg vite det?? Anonymkode: 6a9ab...f44
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #15 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det tror jeg ikke flertallet har og det ser jeg heller i gen grunn til at de skal kunne. Jeg ble først kjent med dette da jeg ble tante til ett barn med autisme. Jeg kjenner til han, men jeg vet at det som gjelder han er ikke sikkert gjelder ett annet barn med autisme. Jeg har heller ingen planer om å sette meg inn i det. For barn med autisme er like ulike som alle andre, så jeg blir kjent med de jeg blir kjent med og tar ting derifra. Jeg forventer ikke at folk skal kunne mye som sykdommene mine barn har, det er min oppgave som forelder å informere de som trenger å vite noe om det. De har sykdommer som de aller fleste har hørt om, men som de sjeldent vet noe serlig om. Etter å ha vært på endel foreldremøter blir jeg mr og mer oppgitt over foreldre som krever at alle andre skal tilpasse seg sitt barn med en diagnose og de unnskylder alt barnet gjør med diagnosen. Vi skal alle tilpasse oss hverandre og ingen diagnose eller sykdom skal være en unnskyldning for at andre barn tar skade eller ikke har en trygg skolehverdag. Anonymkode: cbd47...8f7 Helt enig!! Jeg har barn med autisme, og jeg vet jo hvordan han fungerer, men jeg vet lite hvordan andre med autisme fungerer likevel. Ser bare hvor stor forskjell det er på min sønn og kameraten hans, de har begge samme diagnose, men helt forskjellige utfordringer i hverdagen. Joda, de har mye til felles også, men jeg er langt fra noen ekspert på kameraten, selv med samme diagnose. På foreldremøte har vi informert om diagnosen, men det var bare så alle skulle være klar over det. Han er jo litt annerledes. Vi har også lagt merke til de foreldrene som krever spesialbehandling for sine barn. Har enkelte ganger vært så ille at lærer har avbrutt og prøvd å dempe foreldrenes galskap. Anonymkode: 84cbe...e8c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2021 #16 Skrevet 7. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Mange vet nok hva autisme er, men jeg tror få vet hvilke utfordringer man kan møte et forhold med en høytfungerende autist, det tror jeg man må ha personlig erfaring med for å virkelig forstå. Anonymkode: f6892...780 Denne støtter jeg, har denne erfaringen selv som mamma til en med asf. Nesten alltid når nye bekjentskaper får høre gutten min har autisme så sier de noe om at ja det vet de mye om fordi naboen eller søskenbarnet osv har det. Men de vet likevel ingenting om hvor mye ekstra behov for hjelp og omsorg de faktisk trenger. Nå er vi heldige synes jeg, for det var mest krevende i de små barneårene. Mye har gått seg til å årenes løp og nå er han bare "sær", ikke krevende på samme viset. Anonymkode: 41698...caa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå