Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Hvor gammelt var barnet da det fikk diagnosen, og på hvilket grunnlag ble det utredet? Vår niåring skal henvises BUP, og jeg er positiv til utredning, men har personlig liten tro på at det er ADHD. Men det er godt hva som både kan bekreftes og avkreftes. Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 Diagnosen ble stilt ved 8,5 år etter grundig utredning, først før skolestart og så igjen i 2.klasse. Barnet hadde mye uro, konsentrasjonsvansker, vansker med å ta i mot beskjeder, vente på tur, sitte i ro, søvnvansker og humørsvingninger, raserianfall, vansker med impulskontroll. Anonymkode: 0138c...489
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Begge var 11 år, men ene fikk flere andre diagnoser også. Hun som har "ren" diagnose ble utredet fordi hun er hyperaktiv, fikler med alt, får ikke med seg beskjeder, ukonsentrert, var sengevæter til rett før hun ble 11 år, sliter med søvn osv. Egentlig omtrent alle de klassiske symptomene. Samtidig tok det såpass lang tid fordi hun var (er) utrolig flink til å kamuflere vanskene sine på skolen og er sterk både sosialt og faglig. BUP var også lenge i tvil fordi en del av symptomene stemmer overens med å være evnerik (hun har IQ på rundt 140), men de var til slutt sikre de også. Anonymkode: cc156...3f7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Takk for svar. Finnes det grader av adhd? Min gutt er urolig og sliter med konsentrasjonen. Kan være impulsiv, men gjør aldri noe farlig eller slemt, det er mer det at han glemmer seg ut og eks går ut av linjen og ‘skal bare’. Han blir sliten av å være i klasserommet pga uro, selv om andre, inkl læreren, ikke opplever at det er støy i klassen. Han slet med å knekke lesekoden, men nå skåret han full pott på kartleggingsprøven i tredje klasse. Han jobber selvstendig og får med seg beskjeder i leksesituasjonen. Han er også sterk sosialt og har mange gode venner Vi har en i nær familie med adhd og han hadde mye større utfordringer enn min gutt. Det skal bli spennende å se hva BUP konkluderer med. Hvordan er deres erfaring med dem? hi Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Begge var 11 år, men ene fikk flere andre diagnoser også. Hun som har "ren" diagnose ble utredet fordi hun er hyperaktiv, fikler med alt, får ikke med seg beskjeder, ukonsentrert, var sengevæter til rett før hun ble 11 år, sliter med søvn osv. Egentlig omtrent alle de klassiske symptomene. Samtidig tok det såpass lang tid fordi hun var (er) utrolig flink til å kamuflere vanskene sine på skolen og er sterk både sosialt og faglig. BUP var også lenge i tvil fordi en del av symptomene stemmer overens med å være evnerik (hun har IQ på rundt 140), men de var til slutt sikre de også. Anonymkode: cc156...3f7 Sånn er det hos oss også, og jeg blir altså så fortvilet! Jeg er helt sikker på at det et adhd, hun skårer full pott på alt vi melder hjemmefra, men fordi det går bra på skolen får hun ingen diagnose. Samtidig har jeg en jente hjemme som er utslitt og med en selvfølelse som er på vei rett i kjelleren. Anonymkode: 2d4f9...02f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Sånn er det hos oss også, og jeg blir altså så fortvilet! Jeg er helt sikker på at det et adhd, hun skårer full pott på alt vi melder hjemmefra, men fordi det går bra på skolen får hun ingen diagnose. Samtidig har jeg en jente hjemme som er utslitt og med en selvfølelse som er på vei rett i kjelleren. Anonymkode: 2d4f9...02f Det var sånn hos oss også, helt til hun begynte i 5.klasse og fikk ny lærer som virkelig så henne. Da gikk det noen uker, og så ringte han og sa at han skjønte godt hva vi mente. Nå har hun en del tilpasninger, f.eks. slipper hun lekser, og bare det hjalp veldig. Hun er fortsatt unormalt sliten etter en skoledag. Anonymkode: cc156...3f7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Finnes det grader av adhd? Min gutt er urolig og sliter med konsentrasjonen. Kan være impulsiv, men gjør aldri noe farlig eller slemt, det er mer det at han glemmer seg ut og eks går ut av linjen og ‘skal bare’. Han blir sliten av å være i klasserommet pga uro, selv om andre, inkl læreren, ikke opplever at det er støy i klassen. Han slet med å knekke lesekoden, men nå skåret han full pott på kartleggingsprøven i tredje klasse. Han jobber selvstendig og får med seg beskjeder i leksesituasjonen. Han er også sterk sosialt og har mange gode venner Vi har en i nær familie med adhd og han hadde mye større utfordringer enn min gutt. Det skal bli spennende å se hva BUP konkluderer med. Hvordan er deres erfaring med dem? hi Anonymkode: 0d552...478 Ja, absolutt. Datteren min har en mild grad og ingen atferdsproblemer. Sønnen min er litt mer preget, men også han klarer seg greit og har aldri hatt atferdsproblemer. Han har litt andre ting også da, og er i tillegg en del plaget av angst, så han strever mer enn søsteren. Anonymkode: cc156...3f7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, absolutt. Datteren min har en mild grad og ingen atferdsproblemer. Sønnen min er litt mer preget, men også han klarer seg greit og har aldri hatt atferdsproblemer. Han har litt andre ting også da, og er i tillegg en del plaget av angst, så han strever mer enn søsteren. Anonymkode: cc156...3f7 Hvilke tiltak har datteren din? Bruker hun medisiner? Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Finnes det grader av adhd? Min gutt er urolig og sliter med konsentrasjonen. Kan være impulsiv, men gjør aldri noe farlig eller slemt, det er mer det at han glemmer seg ut og eks går ut av linjen og ‘skal bare’. Han blir sliten av å være i klasserommet pga uro, selv om andre, inkl læreren, ikke opplever at det er støy i klassen. Han slet med å knekke lesekoden, men nå skåret han full pott på kartleggingsprøven i tredje klasse. Han jobber selvstendig og får med seg beskjeder i leksesituasjonen. Han er også sterk sosialt og har mange gode venner Vi har en i nær familie med adhd og han hadde mye større utfordringer enn min gutt. Det skal bli spennende å se hva BUP konkluderer med. Hvordan er deres erfaring med dem? hi Anonymkode: 0d552...478 Jeg skjønner ikke hvorfor du starter med at «du personlig ikke tror det er adhd». Det du skriver er jo helt klassisk adhdoppførsel! Hvis du tror at adhd er det samme som bøllefrø så tror jeg du trenger å lese deg opp. Det er ikke likhetstegn mellom adhd og adferdsproblemer. Heldigvis blir barn med disse utfordringene nå sett for den de er, og ikke klassifisert som «problembarn», slik det var vanlig for 30 år siden. Og det var kanskje ikke så rart at de utagerte, så mye straff og skjenn de var utsatt for. Anonymkode: e4fdb...b3a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du starter med at «du personlig ikke tror det er adhd». Det du skriver er jo helt klassisk adhdoppførsel! Hvis du tror at adhd er det samme som bøllefrø så tror jeg du trenger å lese deg opp. Det er ikke likhetstegn mellom adhd og adferdsproblemer. Heldigvis blir barn med disse utfordringene nå sett for den de er, og ikke klassifisert som «problembarn», slik det var vanlig for 30 år siden. Og det var kanskje ikke så rart at de utagerte, så mye straff og skjenn de var utsatt for. Anonymkode: e4fdb...b3a Ok. Det visste jeg ikke. Jeg har, som jeg skriver, svært liten kunnskap om dette. Min oppfatning av diagnosen er nok farget av barn i familien som har svært annerledes og større utfordringer enn min gutt. Akkurat hva er det du tenker er klassisk adhd? Alt, eller er det ting som skiller seg mer ut? Han har heldigvis fantastiske folk på skolen, både lærere, spes.ped og assistenter ser han for den skjønne og gode gutten han er og de vil også kun det beste for han. hi Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilke tiltak har datteren din? Bruker hun medisiner? Anonymkode: 0d552...478 Hun har begynt på medisiner, men det tar litt tid så vi er ikke på full effekt enda. Hun slipper som sagt lekser, får små pauser ute av timen når det koker litt ekstra, hjelp til å komme i gang med oppgaver osv. Anonymkode: cc156...3f7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ok. Det visste jeg ikke. Jeg har, som jeg skriver, svært liten kunnskap om dette. Min oppfatning av diagnosen er nok farget av barn i familien som har svært annerledes og større utfordringer enn min gutt. Akkurat hva er det du tenker er klassisk adhd? Alt, eller er det ting som skiller seg mer ut? Han har heldigvis fantastiske folk på skolen, både lærere, spes.ped og assistenter ser han for den skjønne og gode gutten han er og de vil også kun det beste for han. hi Anonymkode: 0d552...478 Godt å høre at han har gode mennesker rundt seg - det betyr alt! Anonymkode: e4fdb...b3a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Godt å høre at han har gode mennesker rundt seg - det betyr alt! Anonymkode: e4fdb...b3a Helt sant🥰 Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 Vansker med konsentrasjon og uro (spesielt at han blir sliten av det) er jo hovedsymptomer på ADHD. Jeg har også en sønn med ADHD som strever ekstremt med konsentrasjon, uro og impulsivitet. Men han har aldri sprunget ut i veien eller gjort noe farlig, han har det flott sosialt på skolen og har aldri hatt noen atferdsvansker. Han har sterke følelser (når han blir sint, så blir han SINT, når han blir lei seg så er han LEI SEG), men han har aldri hatt noen atferdsproblematikk. Han er også en som "skal bare...". Vimser rundt dagen lang og glemmer seg ofte. Siden han vimser så mye så spør han heller 10 ganger i stede for 1 for å være sikker på at han gjør det riktig. Men han har ingen andre vansker i tillegg, og har alltid vært en selvstendig gutt. Anonymkode: f99b9...51f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #15 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vansker med konsentrasjon og uro (spesielt at han blir sliten av det) er jo hovedsymptomer på ADHD. Jeg har også en sønn med ADHD som strever ekstremt med konsentrasjon, uro og impulsivitet. Men han har aldri sprunget ut i veien eller gjort noe farlig, han har det flott sosialt på skolen og har aldri hatt noen atferdsvansker. Han har sterke følelser (når han blir sint, så blir han SINT, når han blir lei seg så er han LEI SEG), men han har aldri hatt noen atferdsproblematikk. Han er også en som "skal bare...". Vimser rundt dagen lang og glemmer seg ofte. Siden han vimser så mye så spør han heller 10 ganger i stede for 1 for å være sikker på at han gjør det riktig. Men han har ingen andre vansker i tillegg, og har alltid vært en selvstendig gutt. Anonymkode: f99b9...51f Takk for at du deler, jeg er takknemlig for mange erfaringer. Det er skolens oppfatning at han blir forstyrret av lyder, vi opplever ikke dette hjemme. Han har heller ikke så ‘store’ følelser som du beskriver. Han er jevn i humøret og er sjelden hverken lei seg eller rasende. Han regulerer seg godt og er sjelden i konflikt med andre. Han sover også godt, har ingen problemer hverken med å sovne eller våkne. Uten at jeg er lege, pedagog eller psykolog så tenker jeg at det er konsentrasjonsvanskene som gjør han sliten uten at det nødvendigvis kan settes noen diagnoser. Men jeg er glad for at han skal utredes. Finnes det noen bokstaver der er det jo bedre jo tidligere det blir oppdaget. hi Anonymkode: 0d552...478
Mostly Harmless Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Takk for at du deler, jeg er takknemlig for mange erfaringer. Det er skolens oppfatning at han blir forstyrret av lyder, vi opplever ikke dette hjemme. Han har heller ikke så ‘store’ følelser som du beskriver. Han er jevn i humøret og er sjelden hverken lei seg eller rasende. Han regulerer seg godt og er sjelden i konflikt med andre. Han sover også godt, har ingen problemer hverken med å sovne eller våkne. Uten at jeg er lege, pedagog eller psykolog så tenker jeg at det er konsentrasjonsvanskene som gjør han sliten uten at det nødvendigvis kan settes noen diagnoser. Men jeg er glad for at han skal utredes. Finnes det noen bokstaver der er det jo bedre jo tidligere det blir oppdaget. hi Anonymkode: 0d552...478 Det er flere forskjellige områder man kan slite på om man har ADHD, og alle sliter ikke på alle områder. Det kan høres ut som din gutt er mer impulsiv og ukonsentrert, mens dem du sammenligner ham med kanskje har hatt mer problemer med hyperaktivitet, følelsesregulering og impulsivitet i den forbindelse? Den "klassiske" ADHD-en med barnet som er urolig og plutselig kan utagere, er synlig for alle, mens det ukonsentrerte og distre barnet gjerne merker plagene best selv. Hvordan er han med å organisere seg (for eksempel sette i gang med lekser selv), få gjort ting han ikke interesserer seg for og huske alt han skal ha med seg? Er han sliten etter en skoledag? Har han noen interesser hvor han kan fokusere lenge, mens han ikke klarer å organisere seg når han er uinteressert? At dere ikke har sett at han forstyrres av lyder hjemme, er kanskje å forvente. Dere har gjerne ikke huset fullt av barn, mens han forventes å sitte i ro og jobbe med noe som kanskje til og med er kjedelig? Kanskje ser de på skolen at han ikke modnes på samme måte som jevnaldrende, mens for dere er han bare seg selv lik? De fleste førsteklassinger er for eksempel nokså impulsive og har begrenset konsentrasjonsevne. Men når han nå er blitt ni, kan det være at han skiller seg mer ut i forhold til jevnaldrende. Jeg tenker det er fornuftig at du har bestemt deg for å takke ja til utredning. Om han har en vanske, selv om den ikke er til sjenanse for andre, kan det gjøres grep for å hjelpe ham. Og hvis ikke, har dere og han kanskje fått noen tips med på veien likevel.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Takk for svar. Finnes det grader av adhd? Min gutt er urolig og sliter med konsentrasjonen. Kan være impulsiv, men gjør aldri noe farlig eller slemt, det er mer det at han glemmer seg ut og eks går ut av linjen og ‘skal bare’. Han blir sliten av å være i klasserommet pga uro, selv om andre, inkl læreren, ikke opplever at det er støy i klassen. Han slet med å knekke lesekoden, men nå skåret han full pott på kartleggingsprøven i tredje klasse. Han jobber selvstendig og får med seg beskjeder i leksesituasjonen. Han er også sterk sosialt og har mange gode venner Vi har en i nær familie med adhd og han hadde mye større utfordringer enn min gutt. Det skal bli spennende å se hva BUP konkluderer med. Hvordan er deres erfaring med dem? hi Anonymkode: 0d552...478 Tidligere delte man inn i adhd og add, nå er add en del av adhd. Add er enkelt forklart konsentrasjonsvansker og uro uten denne fysiske hyperaktiviteten. Min fikk diagnose add ved 7 år. Får ikke med seg beskjeder, ramler ut i timen, blir veldig lett distrahert av detaljer, dagdrømmer mye. Ganske kreativ, har vel aldri bygd noe etter oppskrift, men bygd mye artig i lego uten bruksanvisning. Fikler veldig med alt, var ikke ett eneste helt viskelær igjen etter skoledagen 😅 Men aldri vært noen konflikter eller bråkete. Snill og omsorgsfull. Vanskelig å oppdage, for sitter rolig i klasserommet og bare dagdrømmer, litt som oksen Ferdinand. Greit å få det sjekket om man tenker det er noe, de utelukker også annet som absence (epilepsi). Anonymkode: b6e06...405
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Mostly Harmless skrev (2 timer siden): Det er flere forskjellige områder man kan slite på om man har ADHD, og alle sliter ikke på alle områder. Det kan høres ut som din gutt er mer impulsiv og ukonsentrert, mens dem du sammenligner ham med kanskje har hatt mer problemer med hyperaktivitet, følelsesregulering og impulsivitet i den forbindelse? Den "klassiske" ADHD-en med barnet som er urolig og plutselig kan utagere, er synlig for alle, mens det ukonsentrerte og distre barnet gjerne merker plagene best selv. Hvordan er han med å organisere seg (for eksempel sette i gang med lekser selv), få gjort ting han ikke interesserer seg for og huske alt han skal ha med seg? Er han sliten etter en skoledag? Har han noen interesser hvor han kan fokusere lenge, mens han ikke klarer å organisere seg når han er uinteressert? At dere ikke har sett at han forstyrres av lyder hjemme, er kanskje å forvente. Dere har gjerne ikke huset fullt av barn, mens han forventes å sitte i ro og jobbe med noe som kanskje til og med er kjedelig? Kanskje ser de på skolen at han ikke modnes på samme måte som jevnaldrende, mens for dere er han bare seg selv lik? De fleste førsteklassinger er for eksempel nokså impulsive og har begrenset konsentrasjonsevne. Men når han nå er blitt ni, kan det være at han skiller seg mer ut i forhold til jevnaldrende. Jeg tenker det er fornuftig at du har bestemt deg for å takke ja til utredning. Om han har en vanske, selv om den ikke er til sjenanse for andre, kan det gjøres grep for å hjelpe ham. Og hvis ikke, har dere og han kanskje fått noen tips med på veien likevel. Takk for et grundig svar. Han klarer å starte selv på lekser osv om han må, men det går mye kjappere når vi er der og setter han i gang (naturlig nok, kanskje). Han er ikke spesielt sliten etter skolen, han får sitte med i-pad mens jeg lager middag og etter mat og lekser så er han egentlig klar for å leke/trene/spille igjen. Han har ingenting som får han til å fokusere intenst på, han kan leke med figurer og dyr, og også alene med kun fantasien. Jeg mistror absolutt ikke skolen på det de opplever mtp uro og forventning om å kunne sitte rolig og jobbe. Han er enebarn og det er jo selvsagt mye roligere hjemme hos oss. Men han kan gjerne sitte med lekser mens far snakker i telefon, for eksempel. Da virker det ikke som om lyden forstyrrer han. Vi er veldig åpne for utredning, det er jo ikke slik at bup finner på ting som ikke er der. Trenger han hjelp og tips er det viktig å få det på plass så snart som mulig, helst nå mens han enda går i småskolen. Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tidligere delte man inn i adhd og add, nå er add en del av adhd. Add er enkelt forklart konsentrasjonsvansker og uro uten denne fysiske hyperaktiviteten. Min fikk diagnose add ved 7 år. Får ikke med seg beskjeder, ramler ut i timen, blir veldig lett distrahert av detaljer, dagdrømmer mye. Ganske kreativ, har vel aldri bygd noe etter oppskrift, men bygd mye artig i lego uten bruksanvisning. Fikler veldig med alt, var ikke ett eneste helt viskelær igjen etter skoledagen 😅 Men aldri vært noen konflikter eller bråkete. Snill og omsorgsfull. Vanskelig å oppdage, for sitter rolig i klasserommet og bare dagdrømmer, litt som oksen Ferdinand. Greit å få det sjekket om man tenker det er noe, de utelukker også annet som absence (epilepsi). Anonymkode: b6e06...405 Takk for en oppklarende forklaring, dette er jo noe vi kjenner lite til. Min er ikke særlig kreativ, han kan tegne og bygge ting, men har liten interesse for lego o.l. Hi Anonymkode: 0d552...478
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 Hvordan er det medisinering ved en såkalt svak grad av ADHD? Er det slik at alle med diagnosen får nytte av det, eller er dette også individuelt? hi Anonymkode: 0d552...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå