Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Skrevet 5. mai 2021 Er det meg det er noe galt med, eller er dette normalt? Stadig har vi unger på besøk som hopper i sofaen, forsyner seg med all spagettien, legger isen fra seg i godstolen, maser om mat, frukt, godteri konstant, går i skuffer og skap og drar ut mine truser og BH-er, finner instrumenter de kaster rundt, blåser alt de har i blokkfløyta til eldste, er frekke og stygge i munnen, kaster ball inne eller på vinduene utendørs, klatrer på garasjetaket osv. Hva ER det med disse barna? Jeg føler at jeg kun løper rundt og kjefter og irettesetter når disse barna er på besøk. Det er forskjellige unger, fra 5-10 år, venner av mine barn. Jeg har snakket til de rolig, og jeg har fyrt meg opp og blitt sint. Jeg har sagt ifra til foreldre, og jeg har truet med at de ikke får komme. Er det meg det er noe galt med, eller er jeg bare uheldig? Anonymkode: 2da10...655
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #2 Skrevet 5. mai 2021 De fleste av disse tingene er uakseptabelt, men jeg synes ikke at å blåse i blokkfløyta, kaste ball inne (mange familier gjør det) eller klatre på garasjetaket (det er jo iallefall ute!) var så veldig ille. Anonymkode: 5298e...594
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #3 Skrevet 5. mai 2021 Opplever også en del av det du beskriver og føler at mange barn er litt hemningsløse. Jeg har høy toleranse for lek, rot og tull og tøys og er ikke veldig streng. Men jeg kjenner at det gpr en grense når barn på besøk begynner å gå i skuffer og skap, inn på voksenes soverom og slikt. Tenker at det er greit nok at ikke alle oppdras likt og noen har ikke så mye erfaring med å være på besøk ennå. Men likevel så går det en slags grense på hva som er ok og noen ting og regner jeg som en selvfølge at barn skjønner av seg selv fra skolealder og oppover. F.eks. at i skuffer og skap på andre rom enn rommet til barnet de besøker har de ingenting å gjøre. Anonymkode: 50591...e5e
Nyttårs barn Skrevet 5. mai 2021 #4 Skrevet 5. mai 2021 Jeg synes dette høres uholdbart ut og ville nevnt det for foreldrene. Noe av det du nevner er på en måte "greit" men er dette et mønster hele tiden så er jo ungene svært utrivelige å ha i hus.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. mai 2021 #5 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Ikke greit i det hele tatt. Jeg ville ha sendt de hjem hver gang de gjorde noe ugreit. Og tatt en telefon eller skrevet en melding til foreldre med en begrunnelse til hvorfor de ble sendt hjem. Om det er sånn etter to-tre ganger til, så ville jeg nektet dem å komme inn. Det er faktisk ikke normal oppførsel i det hele tatt! Endret 5. mai 2021 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Skrevet 5. mai 2021 Nei, jeg har aldri opplevd slik oppførsel her. Noen ting merker man jo er annerledes, at noen barn har annen oppdragelse enn egne. F.eks har datteren min en venninne som ikke liker vann og drikker enorme mengder melk, juice og saft, og er opplært til at man bare kan gå på kjøkkenet og forsyne seg når man vil ha noe der. Så hun kan finne på å spise 4 skiver med nugatti rett før middag liksom, og jeg må kjøpe ekstra melk når hun har vært på besøk Barn får jo forskjellig oppdragelse, men er barna litt for aktive inne her så sender jeg de ut for å brenne av litt energi og bensin, så det har aldri vært noen episoder med veldig villskap inne egentlig. Anonymkode: 29528...c3e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. mai 2021 #7 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg har aldri opplevd slik oppførsel her. Noen ting merker man jo er annerledes, at noen barn har annen oppdragelse enn egne. F.eks har datteren min en venninne som ikke liker vann og drikker enorme mengder melk, juice og saft, og er opplært til at man bare kan gå på kjøkkenet og forsyne seg når man vil ha noe der. Så hun kan finne på å spise 4 skiver med nugatti rett før middag liksom, og jeg må kjøpe ekstra melk når hun har vært på besøk Barn får jo forskjellig oppdragelse, men er barna litt for aktive inne her så sender jeg de ut for å brenne av litt energi og bensin, så det har aldri vært noen episoder med veldig villskap inne egentlig. Anonymkode: 29528...c3e Men det er jo du som bestemmer i ditt eget hus. Et barn som er på besøk har aldri fått lov til å gå fritt og forsyne seg av mat og drikke utenom måltidene her hos meg.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det meg det er noe galt med, eller er dette normalt? Stadig har vi unger på besøk som hopper i sofaen, forsyner seg med all spagettien, legger isen fra seg i godstolen, maser om mat, frukt, godteri konstant, går i skuffer og skap og drar ut mine truser og BH-er, finner instrumenter de kaster rundt, blåser alt de har i blokkfløyta til eldste, er frekke og stygge i munnen, kaster ball inne eller på vinduene utendørs, klatrer på garasjetaket osv. Hva ER det med disse barna? Jeg føler at jeg kun løper rundt og kjefter og irettesetter når disse barna er på besøk. Det er forskjellige unger, fra 5-10 år, venner av mine barn. Jeg har snakket til de rolig, og jeg har fyrt meg opp og blitt sint. Jeg har sagt ifra til foreldre, og jeg har truet med at de ikke får komme. Er det meg det er noe galt med, eller er jeg bare uheldig? Anonymkode: 2da10...655 Det er jo selvfølgelig ikke du det er noe galt med. Mange foreldre i dag kan ikke oppdra ungene sine. Syntes du skal be dem slutte å komme hvis de ikke klarer å oppføre seg. Anonymkode: bcbc1...3ad
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #9 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har fire barn og har hatt noe som følels som utallige unger på besøk her opp gjennom årene, men jeg har faktisk aldri opplevd det du beskriver. Hvor i alle dager er det du bor? I ett hippistrøk der nesten alle praktiserer fri barneoppdragelse? Anonymkode: d3d11...21b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #10 Skrevet 5. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg har fire barn og har hatt noe som følels som utallige unger på besøk her opp gjennom årene, men jeg har faktisk aldri opplevd det du beskriver. Hvor i alle dager er det du bor? I ett hippistrøk der nesten alle praktiserer fri barneoppdragelse? Anonymkode: d3d11...21b Hehe, neida, ikke mye hippier her. Vi bor i et helt vanlig tettsted en halvtimes kjøretur utenfor Oslo. HI Anonymkode: 2da10...655
the amazing spidermamma Skrevet 5. mai 2021 #11 Skrevet 5. mai 2021 Jeg har ikke opplevd det selv, men mannen min som jobber i barnehage sier at det er en økende tendens at det ikke settes grenser overhodet. Barna vet ikke hvordan de skal reagere når de får høre et 'Nei'. Ser det av og til her inne også, foreldre som sliter med at barna ikke får nok søvn fordi de 'ikke vil legge seg', f.eks. Det er synd på unger som ikke får lære hvordan de skal omgås andre fordi foreldrene ikke tar det ubehaget det innebærer å sette grenser.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 Oi, så ille har jeg aldri opplevd det. Noen "maser" litt om saft, is etc, men gir seg etter et par nei. Aldri opplevd at noen forsyner seg selv eller åpner skuffer. Sønnen har en kompis som noen ganger kan være litt frekk, men gir seg når han blir tilsnakket. Litt slitsomt å ha han på besøk for da må jeg følge med litt mer. Ellers er det stort sett hyggelige og veloppdragne barn. Anonymkode: 5c6c2...7aa
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2021 #13 Skrevet 5. mai 2021 Min opplevelse er at de fleste barn er høflige og veloppdratt. De som er mest husvarme kan spør om is eller skive, og det setter jeg pris på. Noen trenger litt mer klare grenser enn andre, men jeg opplever sjelden at de ikke hører etter. Jeg har aldri hatt behov for å kontakte andre foreldre pga barnas oppførsel. Jeg har kanskje vært heldig. Anonymkode: 3571a...aa4
Optatium Skrevet 5. mai 2021 #14 Skrevet 5. mai 2021 the amazing spidermamma skrev (2 timer siden): Jeg har ikke opplevd det selv, men mannen min som jobber i barnehage sier at det er en økende tendens at det ikke settes grenser overhodet. Barna vet ikke hvordan de skal reagere når de får høre et 'Nei'. Ser det av og til her inne også, foreldre som sliter med at barna ikke får nok søvn fordi de 'ikke vil legge seg', f.eks. Det er synd på unger som ikke får lære hvordan de skal omgås andre fordi foreldrene ikke tar det ubehaget det innebærer å sette grenser. Det der er så sant. Møter stadig vekk foreldre som klager over at ungene spiser så lite skikkelig mat, for å si å gi kjeks og frukt mellom og rett før mat. Det er mye kjærlighet i nei og rammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå