Gå til innhold

1. Klasse og skole iPad....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det var litt vel tidlig med iPad på skolen allerede i 1.klasse. 

Men så endret jeg mening da mitt barn lærte masse gjennom iPaden.

Så flotte apper de har, tenkte jeg.

Nå synes jeg ikke det er like bra med iPad likevel fordi: ungen min kommer hjem fra en kompis og sier at de ikke lekte noe særlig fordi kompisen ville holde på med iPad (spill).

Når en venn var hjemme hos oss så ville også han kun holde på med iPad. Da sa jeg ifra, og så la han den i sekken og lekte med ungen min.

Flere andre venner fra klassen gjør det samme, velger iPad. De begynner å bli avhengig av iPad allerede nå! Og det er skolen sin skyld.

Burde kanskje ikke iPaden bli igjen på skolen, siden skolebøkene blir igjen? 

Burde jeg ha en samtale med rektor?

Eller er det meg det er noe galt med?

Anonymkode: 8d20c...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke skolen sin feil. Dette skjer hjemme, og er da foreldrene som må ta ansvar!

Anonymkode: a0ee7...3dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke skolen sin feil. Dette skjer hjemme, og er da foreldrene som må ta ansvar!

Anonymkode: a0ee7...3dd

Men de andre foreldrene tar jo ikke ansvar!

Skolebøkene blir igjen på skolen, hvorfor ikke iPad også?

Skrevet

Jeg synes du bør ta en prat med de andre foreldrene, jeg. Bli enige om at når de er sammen skal iPaden legges vekk. 

Vi har også hatt iPad siden første klasse, men når barna møtes, leker de sammen. 

Men hadde vi gitt dem hver sin iPad, ville de nok ha blitt sittende med den. Så dette må foreldrene styre, tenker jeg. 

Skrevet

Det er da ikke skolen skyld at foreldre ikke gidder å ta kampen om å ikke bruke I-pad'n når de skal leke sammen. 

Personlig synes jeg at I-pad (eller andre digitale enheter) er bra og har mange gode ting å tilføre. Men jeg synes at det blir litt for mye bruk, også i skoletida. Er ikke sikker på om ungene lærer så mye som vi tror av å sitte å trykke for mye på pad'n.

Anonymkode: 9319d...3ca

Skrevet

Jeg synes det var greit i begynnelsen da han spilte slike læringsapper, matte, norsk etc.

Men nå gjelder det kun spill. De andre kameratene spiller spill fra en nettside som heter noe sånt som "mine spill/ spill spill/ barnespill", så nå har min unge begynt med det samme. 

Her er jeg streng med han, og får han venner på besøk, så skal iPaden legges vekk.

Men de andre foreldrene er jo ikke like strenge.

Så dere mener det er helt greit at jeg tar kontakt med de andre foresatte og lufter problemstillingen?

Skrevet

iPaden er jo skolen sitt utstyr og skal dermed ikke brukes til spill og lek hjemme. Så her er det foreldrene som må passe på. Om det er privat iPad kan man heller ikke skylde på skolen...

Anonymkode: 60c49...004

Skrevet

Dette er skolen sin skyld, men foreldre. Mine barn fikk slikt på slutten av barneskolen, så de hadde ikke dette problemet, men problemet var at endel bare ville sitte og spille på mobilen. 
Mine bonusbarn som var noen år eldre enn mine hadde ikke mobili den alderen, da var det tv og stasjonær pc. 
Det var akkurat det samme problemet som du nå føler, bare at det var utstyr foreldre har kjøpt eller en har i hus. 

Vi laget en enkel regel hjemme hos oss, ingen tekniske duppedingser når andre er på besøk. Med fire barn i ulik alder i hus, så betydde dette i praksis at ingen fikk se tv, være på data ellerr mobil før kvelden kom. En liten innkjøringsperiode med regler, men det gikk overraskende enkelt for besøket. Vi foreldre sa lene den første tiden om besøket maste om noe teknisk duppedings, men så sa ungene selv at hos oss får vi ikke bruke slikt når vi har besøk. De syns det var helt greit å siifra selv, og var det noen som maste veldig så kunne vi voksne siifra. 
Utifra hvor mange som var innom huset vårt hver dag, så tydet det på at reglene var helt greie for besøket også. Mulig noen få ikke kom mye mer til oss, men kan aldri huske en unge har kommentert dette. 

Nå har jeg ikke bonusbarn lengre og mine barn er i slutten av tenårene og en er voksen, vi har ikke denne regelen lengre siden det ikke er noe behov. Men det som er litt gøy er at de begge plutselig kan si at vi har den regelen om de har besøk av noen. De ser liten vits med å ha besøk om de bare skal sitte på hver sin mobil og kommunisere mellom den.  

Anonymkode: 3c8c4...0e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

iPaden er jo skolen sitt utstyr og skal dermed ikke brukes til spill og lek hjemme. Så her er det foreldrene som må passe på. Om det er privat iPad kan man heller ikke skylde på skolen...

Ja ikke sant, men den brukes nå nettopp til spill. De andre foresatte synes tydeligvis ikke at dette er noe problem, da ungen deres spiller mens min unge kjeder seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja ikke sant, men den brukes nå nettopp til spill. De andre foresatte synes tydeligvis ikke at dette er noe problem, da ungen deres spiller mens min unge kjeder seg.

Jeg er IT ansvarlig på barneskole og der skriver vi i reglementet barna og foreldrene må skrive under på før de får utstyret (CB) at det kun skal nyttes til skolearbeid. Vi sjekker logger ved mistanke om annet bruk + vi tar stikkprøver. De får heller ikke bruke skolemailen sin når de registrerer seg i spill/apper som ikke har med skolearbeid å gjøre. Snakker også med foreldrene om dette på foreldremøter 😊

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg synes det var litt vel tidlig med iPad på skolen allerede i 1.klasse. 

Men så endret jeg mening da mitt barn lærte masse gjennom iPaden.

Så flotte apper de har, tenkte jeg.

Nå synes jeg ikke det er like bra med iPad likevel fordi: ungen min kommer hjem fra en kompis og sier at de ikke lekte noe særlig fordi kompisen ville holde på med iPad (spill).

Når en venn var hjemme hos oss så ville også han kun holde på med iPad. Da sa jeg ifra, og så la han den i sekken og lekte med ungen min.

Flere andre venner fra klassen gjør det samme, velger iPad. De begynner å bli avhengig av iPad allerede nå! Og det er skolen sin skyld.

Burde kanskje ikke iPaden bli igjen på skolen, siden skolebøkene blir igjen? 

Burde jeg ha en samtale med rektor?

Eller er det meg det er noe galt med?

her er ipaden med hjem kun de dagene de må lese inn som er 2 dager i uka, ellers er den på skolen, funker best for min,men barnet er veldig mye ute nå i forhold til 1 klasse , så nå får han med den hjem alle dagene ,men er på skolen i helgene og ferier, han sitter nesten ikke på den lengre, kanskje halv time pr dag, han leker mye ute

Anonymkode: 2ac66...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...