Gå til innhold

Skyllemiddel/tøymykner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er jo ikke blå comfort den eneste eller mest brukte lukten. Som sagt, det finnes veldig mange forskjellige lukter på tøymykner, vaskemiddel, sjampo, såpe, deodorant. Skal alle slutte å bruke vaskemidler?

Anonymkode: 61973...001

Spørsmålet var: hvordan kan du lukte at det er tøymykner? Svaret var, jeg kjenner den igjen. Da tok jeg den blå som ett eksempel, den lukter ganske mye og jeg kan kjenne lukta når jeg går forbi huset, utendørs, som noen satt spørsmål ved. 

Du står selvfølgelig fritt til å bruke akkurat hva du vil. Jeg skjønner ikke helt hva det har med hvorvidt jeg kan lukte det eller ikke? En del shampo, hårolje, parfyme er jo lett gjenkjennbare på lukten. Man kjenner jo forskjell om det er parfymen cool water, SP shampo eller blå comfort tøymykner. Hva så? 

Anonymkode: dcd5b...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det finnes deodoranter, såper og sjampoer som lukter dritt ja, men det betyr jo ikke at man MÅ velge disse. Det finnes mange uparfymerte produkter. Så du kan prøve så mye du vil å overbevise om at alle som synes tøymykner lukter dritt selv ikke bruker såpe og sjampo, men det blir bare patetisk. Fascinerende hvor snurt man kan bli over noe så banalt som tøymykner!

Anonymkode: a2909...068

Men et av argumentene var at ALT lukter, tilogmed de parfymefri variantene. Så om man får elveblest av parfymefritt skyllemiddel, skjer vel det samme med parfymefri såpe og deo også? 

Anonymkode: 5e609...d5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvordan kan dere skille mellom tøymykner, parfyme, dusjsåpe og deo? Mange lukter er like. Og så vidt jeg vet, finnes det ikke tøymykner med lukt av bæsj. Så dritt lukter det ikke. Man kan si at det lukter dårlig, at lukten er plagsom, for sterk og trigger allergi. Men før de begynner å produsere tøymykner med bæsjelukt, lukter det altså ikke dritt.

Dette har jeg allerede svart på. Noe kjenner man igjen lukten på. Andre ganger kjenner man bare en jævlig sterk parfymelukt uten å kunne avgjøre bastant om den kommer fra tøymykner, deo, såpe eller parfyme. Hvorfor er det viktig hvorvidt vi klarer å skille mellom hva som er hva?

Å lukte «bæsj» eller «dritt» er ikke ment bokstavelig, det er en uttrykksmåte. «Her lukter det dritt» = her lukter det vondt/denne lukten likte jeg ikke osv. Det forstår du også, du er bare så voldsomt provosert over det faktum at mange misliker lukten av tøymykner at du leter desperat etter måter å ta «antiskyllemiddelfolket» på.

Du må rett og slett bare lære deg å leve med at mange misliker lukten av tøymykner. Det er ikke farlig!

Anonymkode: a2909...068

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Skyllemiddel er ekkelt og unødvendig. Og hvorfor noen vil ha bløte klær som lukter kjemi forstår jeg ikke. 

Fordi vi ikke ønsker å tørke oss med sandpapir og få utslett. Enkelte av oss har sensitiv hud, skjønner du.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

...og sjampo og deo og fuktighetskrem og dusjsåpe.  Alt i alt en uhellig cocktail av stank.

Så dere vasker ikke dere med såpe? Kun vann? Da er det rart dere lukter noe som helst på grunn av den altoverdøvende kroppslukten...

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så dere vasker ikke dere med såpe? Kun vann? Da er det rart dere lukter noe som helst på grunn av den altoverdøvende kroppslukten...

Selvfølgelig bruker jeg såpe. Men ikke med parfyme. Hver dag, til og med. 

Og nå kommer en innrømmelse som sikkert får deg til å gå i spinn, jeg innrømmer gladelig at nå når jeg tenker på bruk av parfymert skyllemiddel ( noe jeg ikke pleier å tenke på i det hele tatt) så tenker jeg at det hører hjemme i de enklere lag av befolkningen, der man går på livets harde skole. Ja, så fordomsfull er jeg visst. Nå tror jeg at jeg vil vie resten av dagen min til noe annet enn skyllemiddel.

Endret av amandine
Skrevet
amandine skrev (7 minutter siden):

Og nå kommer en innrømmelse som sikkert får deg til å gå i spinn, jeg innrømmer gladelig at nå når jeg tenker på bruk av parfymert skyllemiddel ( noe jeg ikke pleier å tenke på i det hele tatt) så tenker jeg at det hører hjemme i de enklere lag av befolkningen, der man går på livets harde skole. Ja, så fordomsfull er jeg visst. Nå tror jeg at jeg vil vie resten av dagen min til noe annet enn skyllemiddel.

Og der bommet man igjen. Men fordommer er fordommer - de har som regel ingenting med virkeligheten å gjøre. På jobben hos oss er det flere som bruker parfymerte vaskemidler, samtlige har høyere utdanning og er smarte. Ingen livets harde skole der i gården.

Skrevet
amandine skrev (31 minutter siden):

Det har aldri vært noen hemmelighet at du er en snobb vel?

Anonymkode: 6183b...2c2

Skrevet

Inspirert av denne vanvittige tråden hadde jeg en uformell spørrerunde rundt lunsjbordet i dag. 3 av 5 bruker skyllemiddel i klesvask som ikke skal i tørketrommel. Og jeg har aldri reagert på lukt hos noen av dem. Hverken vond eller god, faktisk. For meg er de ganske luktløse, noe som sikkert vil si at jeg har dårlig luktesans? Eller kan det være at enkelte overdriver hvor mye en skvett skyllemiddel lukter?  Er det ikke noe slikt som en halv kork pr vask som skal brukes? Om man putter oppi halve flasken skjønner jeg at det kan bli i meste laget. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Inspirert av denne vanvittige tråden hadde jeg en uformell spørrerunde rundt lunsjbordet i dag. 3 av 5 bruker skyllemiddel i klesvask som ikke skal i tørketrommel. Og jeg har aldri reagert på lukt hos noen av dem. Hverken vond eller god, faktisk. For meg er de ganske luktløse, noe som sikkert vil si at jeg har dårlig luktesans? Eller kan det være at enkelte overdriver hvor mye en skvett skyllemiddel lukter?  Er det ikke noe slikt som en halv kork pr vask som skal brukes? Om man putter oppi halve flasken skjønner jeg at det kan bli i meste laget. 

Ville tro mengde og hvilken type har en del å si. Nøytral og sensitiv lukter litt mildere enn årets lukt og sommerfrisk (tror jeg den heter). 

Vi diskuterte det faktisk på kontoret for en stund siden, jeg har en kollega som bruker eddik. Har ikke testet det ennå, men det skulle visst fungere godt på treningsklær og sko for tenåringsgutter som lukter svette. 

Anonymkode: dcd5b...5e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi vi ikke ønsker å tørke oss med sandpapir og få utslett. Enkelte av oss har sensitiv hud, skjønner du.

Jeg har sensitiv hud, derfor bruker jeg skyllemiddel i klærne, så huden kan irriteres mer. 

Noen ganger er det nesten så ørene ville ha ramlet av om man hørte det.. 

Skrevet
gale damen skrev (5 minutter siden):

Jeg har sensitiv hud, derfor bruker jeg skyllemiddel i klærne, så huden kan irriteres mer. 

Du hadde da hvertfall selvinnsikt da du valgte nick. 

Anonymkode: 6183b...2c2

Skrevet
gale damen skrev (7 minutter siden):

Er du seriøs, eller går du for å provosere? Det er svært sjelden jeg opplever noen med SÅ sterke meninger om andres bruk av div remedier 😂

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, latterliggjøring, brukerangrep og avsporinger.

Admin

Skrevet
gale damen skrev (2 timer siden):

Jeg bruker parfymefritt skyllemiddel som ikke irriterer. Rolig nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...