Gå til innhold

Skyllemiddel/tøymykner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har aldri brukt skyllemiddel....håndklær i tørketrommel, og de er aldri stive. Og for dere som bruker skyllemiddel med lukt: det lukter helt forferdelig!!! Tror de som bruker det blir immune mot denne lukten, men stol på meg, alle andre lukter det.

Anonymkode: 11467...3f1

Det lukter ikke forferdelig!! Det lukter godt.

Anonymkode: c5a4f...9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tenker ikke at det er så mye galt med det, jeg bare ser ikke hvorfor man skal ha det i. Bortsett fra litt lukt så gjør det jo ingenting. Hvertfall ikke for oss som tar 60grader i tørketrommel etterpå.

Men lurer litt på om det er en generasjonsting. Mamma er født på 50 tallet og bruker det på nesten alt, mens jeg som er født på 80 tallet har vel brukt en flaske de siste 10 åra.

Anonymkode: 0a612...cd0

Jeg har ikke tørketrommel og klærne blir harde om jeg ikke bruker skyllemiddel. 

Hva man liker av lukt er jo individuelt, jeg har en kollega som stinker av Elizabeth Arden parfyme og jeg ville heller valgt mitt parfymefrie skyllemiddel når som helt over det. 

Anonymkode: 5e609...d5b

Skrevet

Jeg har lest at tøyskyllemiddel gjør at feks svettelukt ( og andre lukter) «kapsles inn» i tøyet. Altså lukter det godt når det er nyvasket, men når varmen fra kroppen virker på tøyet, så lukter det vondt, og det er vanskelig å få det bort om man fortsetter å bruke skyllemiddel. Derfor bruker jeg det ikke. Hender seg jeg bruker litt bringebæreddik istedet. Eddik skal rense klærne for lukt. Om alt dette det stemmer eller ikke er jeg usikker på. I tillegg er tøyskyllemiddel et av de aller verste tingene man har i et hjem, med tanke på forurensning. Så jeg klarer meg uten. 

Anonymkode: 3114a...8e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker ikke at det er så mye galt med det, jeg bare ser ikke hvorfor man skal ha det i. Bortsett fra litt lukt så gjør det jo ingenting. Hvertfall ikke for oss som tar 60grader i tørketrommel etterpå.

Men lurer litt på om det er en generasjonsting. Mamma er født på 50 tallet og bruker det på nesten alt, mens jeg som er født på 80 tallet har vel brukt en flaske de siste 10 åra.

Anonymkode: 0a612...cd0

Ehh jo! Klærene og håndklær blir ikke harde om vi bruker tøymykner.

Anonymkode: efeae...de1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Har aldri brukt skyllemiddel....håndklær i tørketrommel, og de er aldri stive. Og for dere som bruker skyllemiddel med lukt: det lukter helt forferdelig!!! Tror de som bruker det blir immune mot denne lukten, men stol på meg, alle andre lukter det.

Anonymkode: 11467...3f1

For noe tull! Får alltid kommentarer på at vi og barnas klær lukter godt! 

Anonymkode: a51f5...332

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei! Deg om det, jeg synes det lukter forfriskende og rent. Er jo begrenset hvor mye man kaster oppi. 

Anonymkode: df54d...ca0

Samme sier flere jeg kjenner som bruker tøymykner med lukt. Ute kjenner jeg på lukta mange meter før jeg møter dem. Men det lukter jo ikke annet enn svakt og forfriskende, iflg. dem selv.

To venninner av meg ble litt provoserte over at jeg sa det til dem, de valgte å ta tøymyknerstopp i vel en måned, og på den måneden oppdaget de at det var så mange rundt dem som luktet så mye. Etter at de oppdaget at det var tøymyknerlukt så gikk de aldri tilbake til å bruke tøymyknere. Hun ene røyket tidligere og hun sammenlignet det med hvordan hun opplevde røyklukt mens hun røkte og hvordan hun opplevde det flere uker etter hun hadde sluttet å røyke. Så jo, det lukter.

Problemet er at mange ikke begrenser seg, som med parfyme blir man immun mot egen lukt, og siden man opplever at det ikke lukter så mye lenger så øker man gradvis hvor mye man bruker.

Det morsomme er når du går langs turveier og kjenner tøymyknerlukten av joggere lenge før du ser dem ;)

Anonymkode: 00783...b03

Skrevet

Skyllemiddelhaterene her inne er ganske fasinerende, fasinerende skrullete.

Anonymkode: d121e...1a5

Skrevet

Ehh jo! Klærene og håndklær blir ikke harde om vi bruker tøymykner.

Det går an å stryke klær om man synes de blir harde. Luktfritt og til liten sjenanse for andre. 

Skrevet

Fordi ene barnet har allergier og atopisk eksem, skyllemiddel gjør det verre. En del klær blir gradvis ødelagt av å bruke det også. 

Anonymkode: dcd5b...5e9

Skrevet

Jeg bruker sjelden tøymykner selv, men må si at jeg er imponert over luktesansen til flere av dere som svarer her. 

Kjenner lukten av joggere før man ser dem? Ute? Lukter opp hele rom?

Jeg kommer ikke på at jeg har kjent lukten av tøymykner av noen, noen gang. Noen kan ha litt kraftig parfyme, men ellers syns jeg folk er imponerende luktfrie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme sier flere jeg kjenner som bruker tøymykner med lukt. Ute kjenner jeg på lukta mange meter før jeg møter dem. Men det lukter jo ikke annet enn svakt og forfriskende, iflg. dem selv.

To venninner av meg ble litt provoserte over at jeg sa det til dem, de valgte å ta tøymyknerstopp i vel en måned, og på den måneden oppdaget de at det var så mange rundt dem som luktet så mye. Etter at de oppdaget at det var tøymyknerlukt så gikk de aldri tilbake til å bruke tøymyknere. Hun ene røyket tidligere og hun sammenlignet det med hvordan hun opplevde røyklukt mens hun røkte og hvordan hun opplevde det flere uker etter hun hadde sluttet å røyke. Så jo, det lukter.

Problemet er at mange ikke begrenser seg, som med parfyme blir man immun mot egen lukt, og siden man opplever at det ikke lukter så mye lenger så øker man gradvis hvor mye man bruker.

Det morsomme er når du går langs turveier og kjenner tøymyknerlukten av joggere lenge før du ser dem ;)

Anonymkode: 00783...b03

Nå bruker vel neppe folk tøymykner i treningstøy da, så der dreit du deg litt ut. 

Anonymkode: 6183b...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fordi ene barnet har allergier og atopisk eksem, skyllemiddel gjør det verre. En del klær blir gradvis ødelagt av å bruke det også. 

Anonymkode: dcd5b...5e9

Oi det med eksem visste jeg ikke! Har selv ett barn med atopisk eksem så har alltid brukt skyllemiddel. Skal prøve uten en stund å se om det blir bedre.

Skrevet

Alltid. Faktisk 

Anonymkode: c6866...816

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Inspirert av en annen tråd her.

Hva er det som er så galt med å bruke skyllemiddel/tøymykner når man vasker klær?

Anonymkode: 26f67...6d5

Det stinker. 

Jeg bruker sensitiv tøymykner, lukter ikke. Barna har reagert på huden da jeg prøvde en annen en med duft. 

Jeg får migrene av tøymykner med lukt. Outdoor fresh eller hva det er.. 😬 Lukter pyton. 

Anonymkode: 4c413...cce

Skrevet

Og mange som holder kjeft, men rynker på nesen. 

Anonymkode: 4c413...cce

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Det går an å stryke klær om man synes de blir harde. Luktfritt og til liten sjenanse for andre. 

Har du jobb eller barn? Hvem har tid til å stryke klær? 

Anonymkode: 61973...001

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du jobb eller barn? Hvem har tid til å stryke klær? 

Begge deler, faktisk. Jeg stryker et minimum, men plager heller ikke omgivelsene med parfyme og tøymykner. 

Skrevet
gale damen skrev (42 minutter siden):

Begge deler, faktisk. Jeg stryker et minimum, men plager heller ikke omgivelsene med parfyme og tøymykner. 

Jeg har ikke tid til å stryke. 

Skrevet

Eg brukte skyllemiddel fram til minste vart født. Rett nok med lite eller ingen parfyme. Var nøgd med det. Men etter å ha fått barn som reagerte sjølv på parfymefri slutta eg med det, og det er ærleg tala ingen stor forskjell. Kleda er like mjuke, og eg slepp å vaske treningsklede separat. 

Anonymkode: 7addd...e17

Skrevet

Det er kun her på dib tøymykner stinker må vite:opplyser:

Skrevet

Tøymykner har jeg ikke brukt på årevis. Hvorfor? Rett og slett fordi det er fullstendig unødvendig, og fordi tøymykner legger seg som en slags "hinne" rundt fibrene i tøyet. De aller fleste tøymyknere med parfyme lukter dessuten høgg. Den viktigste grunnen er likevel at det altså er unødvendig. Her i huset har vi mykt tøy, og det eneste vaskemiddelet jeg bruker, er MPD fra Forever Living. 

https://www.foreverliving.no/category/hjem-og-husholdning/forever-aloe-mpd-2x-ultra_69301bbd 

Ei lita teskje pr vask. 

Anonymkode: 84a2b...198

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tøymykner har jeg ikke brukt på årevis. Hvorfor? Rett og slett fordi det er fullstendig unødvendig, og fordi tøymykner legger seg som en slags "hinne" rundt fibrene i tøyet. De aller fleste tøymyknere med parfyme lukter dessuten høgg. Den viktigste grunnen er likevel at det altså er unødvendig. Her i huset har vi mykt tøy, og det eneste vaskemiddelet jeg bruker, er MPD fra Forever Living. 

https://www.foreverliving.no/category/hjem-og-husholdning/forever-aloe-mpd-2x-ultra_69301bbd 

Ei lita teskje pr vask. 

Anonymkode: 84a2b...198

Snikreklame ja

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er kun her på dib tøymykner stinker må vite:opplyser:

Jeg kan ikke forestille meg en verre parfymelukt enn tøymykner. Det er faktisk som flere over skriver: man kan lukte tøymykneren av folk før man ser dem, og tørker folk klærne ute så stinker det søren meg i hele nabolaget. Det er en så intens lukt at jeg ofte får samme følelser som når jeg har fått såpe i munnen.

Jeg synes jo ikke at tøymykner lukter dritt for å plage deg. Hvorfor provoserer det så veldig at andre synes tøymykner stinker? Er det virkelig noe å bli sur for?

Anonymkode: a2909...068

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan ikke forestille meg en verre parfymelukt enn tøymykner. Det er faktisk som flere over skriver: man kan lukte tøymykneren av folk før man ser dem, og tørker folk klærne ute så stinker det søren meg i hele nabolaget. Det er en så intens lukt at jeg ofte får samme følelser som når jeg har fått såpe i munnen.

Jeg synes jo ikke at tøymykner lukter dritt for å plage deg. Hvorfor provoserer det så veldig at andre synes tøymykner stinker? Er det virkelig noe å bli sur for?

Du vet at det finnes tøymykner uten lukt? Sånn FYI. Så å si at ALL tøymykner stinker er ren løgn. Noe som er luktfritt kan ikke stinke. Det forbauser meg også hvor oversensitive neser folk har her på forumet. Jeg har normal luktesans, men jeg lukter da ikke alle mulige lukter overalt. Jeg er jo ikke en hund. Vanligvis legger jeg ikke merke til sånne typer lukter. Men kanskje forumet er fylt med blodhunder, hva vet jeg :) 

Hvis du lukter folk før du ser dem, og synes at klær som henger på snora i frisk luft og vind, lukter INTENST, bør du sjekkes hos legen. For det er virkelig ikke normalt. Særlig det med klær som henger i fri luft. Det er jo ikke sånn at luften blir sirkulert rundt og rundt på samme sted akkurat...

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du vet at det finnes tøymykner uten lukt? Sånn FYI. Så å si at ALL tøymykner stinker er ren løgn. Noe som er luktfritt kan ikke stinke. Det forbauser meg også hvor oversensitive neser folk har her på forumet. Jeg har normal luktesans, men jeg lukter da ikke alle mulige lukter overalt. Jeg er jo ikke en hund. Vanligvis legger jeg ikke merke til sånne typer lukter. Men kanskje forumet er fylt med blodhunder, hva vet jeg :) 

Hvis du lukter folk før du ser dem, og synes at klær som henger på snora i frisk luft og vind, lukter INTENST, bør du sjekkes hos legen. For det er virkelig ikke normalt. Særlig det med klær som henger i fri luft. Det er jo ikke sånn at luften blir sirkulert rundt og rundt på samme sted akkurat...

Oooo… for my information lizm… 

Joda, det finnes parfymefrie tøymyknere, men det er jo ikke det vi snakker om når vi snakker om klær som stinker tøymykner, er det vel?

Jeg tror du bare må lære deg å leve med at vi er flere som mener tøymykner stinker (uten at det er noe galt med nesene våre, herregud 😆). Produsentene har jo ikke oppi parfyme og reklamerer med «duft av lavendel» osv osv om ikke målet er at det skal lukte av den.

Det er ikke farlig å være ulike og like forskjellige ting. Vi som synes tøymykner stinker må leve med at vi ofte treffer folk det stinker av klærne til, og dere som liker tøymykner med «duft» må leve med at noen synes det stinker billig parfyme av dere. Er jo ikke verre enn som så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...