Gå til innhold

Narkotika-problem på Brennpunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på et gammelt Brennpunkt program om tunge rusmisbrukere i Kongsberg. 

For det første; de sier at det er så mye narkobruk pga. politikerne har sovet i timen. Er det ikke opp til barna selv og foreldrene at de velger annerledes? Har vi ingen ansvar selv? Foreldre som gir ungene god oppdragelse, gode holdninger og følger med og fanger opp og hjelper tidlig om ungdommen sklir ut? Unger som velger annerledes, sier "Nei". 

For det andre; kan en ikke sperre narkomane utenfor samfunnet. Putt de på ei øy langt ut i havet. Slik som forbrytere fra England ble sendt til Australia og syke smittsomme ble sendt ut på ei øy i Middelhavet tidligere. Kan de ikke få et eget samfunn uten tilgang på narkotika.?

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg tatt det med meg til Jan Mayen eller lignende og bare blitt værende der et par år. 

Klar for å bli slaktet og hugget i stykker. 🤪

Anonymkode: e5c14...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ser på et gammelt Brennpunkt program om tunge rusmisbrukere i Kongsberg. 

For det første; de sier at det er så mye narkobruk pga. politikerne har sovet i timen. Er det ikke opp til barna selv og foreldrene at de velger annerledes? Har vi ingen ansvar selv? Foreldre som gir ungene god oppdragelse, gode holdninger og følger med og fanger opp og hjelper tidlig om ungdommen sklir ut? Unger som velger annerledes, sier "Nei". 

For det andre; kan en ikke sperre narkomane utenfor samfunnet. Putt de på ei øy langt ut i havet. Slik som forbrytere fra England ble sendt til Australia og syke smittsomme ble sendt ut på ei øy i Middelhavet tidligere. Kan de ikke få et eget samfunn uten tilgang på narkotika.?

Hadde det vært mitt barn, hadde jeg tatt det med meg til Jan Mayen eller lignende og bare blitt værende der et par år. 

Klar for å bli slaktet og hugget i stykker. 🤪

Anonymkode: e5c14...51c

Mitt beste svar til det, er Thorvald Stoltenberg. Han hadde tre barn. Ganske så suksessfulle alle tre, frem til én av dem tok noen feil valg. Hun ble herionmisbruker. Klarte dog å bli rusfri før hun døde. 

Jeg tør vedde hatten min på at de hadde de samme verdiene og holdningene hjemmefra. Med ressurssterke foreldre. Likevel gikk det galt for én av tre. 

Resten av innlegget ditt orker jeg ikke ta for meg i kveld. Men som pårørende til flere rusmisbrukere, har jeg noen tanker rundt behandlingen og ettervernet disse menneskene får (eller rettere sagt; mangel på behandling og ettervern). 

Anonymkode: 8821c...dfe

Skrevet

For å begynne med det du sier du selv ville gjort...

Hvordan ville du forsørget deg selv og barnet på Jan Mayen? Tviler på at du i det hele tatt ville fått lov å bosette deg selv der, langt mindre ta med deg barn dit. Hva om dere trengte legehjelp underveis? Hva tror du det ville gjort med barnet ditt å isolere det fra alt og alle, fra jevnaldrende, fra skole og annet sosialt liv? Hva med barnets far?

Ang. Australia og øyer for syke - har du satt deg godt nok inn i forholdene der da forbrytere og syke ble sendt til disse plassene? Hvor er det medmenneskelige aspektet ditt i det å skulle skape slike øyer for narkomane? Hva med menneskerettighetene deres? Hvordan skal det finansieres? Hvem skal være ansvarlig for dem når de plutselig en dag må greie seg uten stoff og abstinensene setter inn?

At foreldre bør oppdra barna sine, det sier seg selv. I en perfekt verden gjør også alle foreldre det. Men verden er ikke perfekt, ei heller foreldre. En god kompis av meg vokste opp i et veldig godt hjem, priveligert familie, flere barn, alle fikk like mye oppmerksomhet og oppfølging av kjærlige foreldre. De hadde et trygt og stabilt og godt nettverk også utenom kjernefamilien. Tydelige grenser og god oppdragelse. En av dem endte som narkoman og døde til slutt av det. Gjorde ikke foreldrene jobben sin? Dette var til og med foreldre som så hvert barn for det de var, som ga de som hadde ekstra utfordringer tilpasset hjelp. Men ett feil valg på én ungdomsfest ble skjebnesvanger for det ene barnet, det var tydeligvis disponert for avhengighet.

Eller en annen jeg kjenner, eller kjente, bør jeg vel si, for jeg har ikke sett ham på flere år. Han levde på plata i Oslo sist jeg hørte om ham. Utad en velfungerende og sammensveiset familie. Hus, to biler, hytte, sommersted, ferier. Deltok på barnas aktiviteter, stilte opp på dugnader. Alt tilsynelatende bra. Ungene var høflige og oppdragne også. Men innad var det et helvete, først og fremst for gutten som ble mishandlet av sin psykopatfar, og ene søsteren som ikke var pen nok for far, noe han også sørget for å fortelle henne. Etterhvert fikk mor også gjennomgå mer og mer. Hun skilte seg etterhvert, men ikke før barna var voksne, måtte jo holde sammen for å beholde maska utad i lokalsamfunnet. Ingen så. Eller, ingen ville innrømme at de egentlig visste at ting ikke var som de skulle være - for det var jo så vanskelig å se for seg at den sjarmerende mannen terroriserte de han utad latet til å elske.

Eller han som hadde en fantastisk god familie, men som slet med noe som krevde medisiner. Legene eksperimenterte, ga ham for høye doser for lenge. Så skulle han brått og plutselig ikke få noe mer, selv om det ikke er tilrådelig å kutte slike medisiner brått pga. abstinensene man da får. Dette var i tenårene. Han ble gjort til narkoman av helsevesenet. Medisinene ble fjernet samtidig som han mistet sin mor. Da ble veien kort til selvmedisinering med narkotika, som ble det nærmeste de medikamentene han var blitt forsynt med fra legene.

Poenget - verden er langt fra så enkel som du forsøker å fremstille den...

Anonymkode: fee76...275

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Mitt beste svar til det, er Thorvald Stoltenberg. Han hadde tre barn. Ganske så suksessfulle alle tre, frem til én av dem tok noen feil valg. Hun ble herionmisbruker. Klarte dog å bli rusfri før hun døde. 

Jeg tør vedde hatten min på at de hadde de samme verdiene og holdningene hjemmefra. Med ressurssterke foreldre. Likevel gikk det galt for én av tre. 

Resten av innlegget ditt orker jeg ikke ta for meg i kveld. Men som pårørende til flere rusmisbrukere, har jeg noen tanker rundt behandlingen og ettervernet disse menneskene får (eller rettere sagt; mangel på behandling og ettervern). 

Alle kommer jo med Stoltenberg familien når det er snakk om at foreldre kunne gjort noe annerledes. Og ja, de fikk to barn som er i eliten i det norske samfunnet og en som dessverre ble rusmisbruker.

Men jeg tenker at den oppdragelsen som fungerte for de to eldste nok ikke var like vellykket for yngstemann. De har hatt en litt fri og grenseløs oppdragelse, og for mange vil det fungere bra men for Nini så gikk det utforbakke. Det er skrevet en biografi om henne av Lars Lillo Stenberg, og der står det jo at hun brukte lettere stoffer allerede i tenårene. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (12 timer siden):

Alle kommer jo med Stoltenberg familien når det er snakk om at foreldre kunne gjort noe annerledes. Og ja, de fikk to barn som er i eliten i det norske samfunnet og en som dessverre ble rusmisbruker.

Men jeg tenker at den oppdragelsen som fungerte for de to eldste nok ikke var like vellykket for yngstemann. De har hatt en litt fri og grenseløs oppdragelse, og for mange vil det fungere bra men for Nini så gikk det utforbakke. Det er skrevet en biografi om henne av Lars Lillo Stenberg, og der står det jo at hun brukte lettere stoffer allerede i tenårene. 

Men å bruke lettere stoffer (antar det er snakk om hasj og kanskje piller), er jo ikke ensbetydende med å bli herionist. Har selv røyket hasj i mange mange år, uten å gå noe videre. 

Poenget mitt (om enn noe dårlig fremsatt) var, at det ikke alltid, faktisk ganske sjeldent, kommer an på holdninger og verdier hjemmefra. 

Nesten samtlige jeg kjenner som valgte å oppsøke rusmiljøet, gjorde det fordi der ble/blir de akseptert for akkurat den de er. Ingen mobbes pga størrelse, utseende, hudfarge, fysiske eller psykiske funksjonsnedsettelser, klær osv osv. De følte endelig en tilhørighet, et sted de slapp å bli mobbet. 

Er vel mye av samme grunnen mennesker trekkes til ekstreme miljøer (IS o.l)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men å bruke lettere stoffer (antar det er snakk om hasj og kanskje piller), er jo ikke ensbetydende med å bli herionist. Har selv røyket hasj i mange mange år, uten å gå noe videre. 

Poenget mitt (om enn noe dårlig fremsatt) var, at det ikke alltid, faktisk ganske sjeldent, kommer an på holdninger og verdier hjemmefra. 

Nesten samtlige jeg kjenner som valgte å oppsøke rusmiljøet, gjorde det fordi der ble/blir de akseptert for akkurat den de er. Ingen mobbes pga størrelse, utseende, hudfarge, fysiske eller psykiske funksjonsnedsettelser, klær osv osv. De følte endelig en tilhørighet, et sted de slapp å bli mobbet. 

Er vel mye av samme grunnen mennesker trekkes til ekstreme miljøer (IS o.l)

Jeg skjønner også at det kan være mye tilfeldigheter som spiller inn, og at det selvsagt ikke er foreldrene som har dårlige verdier.

Men når det er sagt, de fleste som bruker tyngre stoffer har startet opp i den andre enden. Akkurat som at de fleste ordentlig overvektige engang kun var litt lubne.

Jeg har aldri eksperimenter med stoff, kjenner mange som har gjort det og de aller fleste ble ikke narkomane av den grunn. Samtidig tenker jeg at noen nok er disponert for avhengighet og derfor bør holde seg helt unna. Hvem det er vet vi jo ikke på forhånd.

Og jeg som forelder ville absolutt ha følt at jeg feilet om mitt barn oppsøkte rusmiljøer for å "føle en tilhørighet" da tenker jeg at noe har gått svært galt på veien.

Skrevet
Nyttårs barn skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner også at det kan være mye tilfeldigheter som spiller inn, og at det selvsagt ikke er foreldrene som har dårlige verdier.

Men når det er sagt, de fleste som bruker tyngre stoffer har startet opp i den andre enden. Akkurat som at de fleste ordentlig overvektige engang kun var litt lubne.

Jeg har aldri eksperimenter med stoff, kjenner mange som har gjort det og de aller fleste ble ikke narkomane av den grunn. Samtidig tenker jeg at noen nok er disponert for avhengighet og derfor bør holde seg helt unna. Hvem det er vet vi jo ikke på forhånd.

Og jeg som forelder ville absolutt ha følt at jeg feilet om mitt barn oppsøkte rusmiljøer for å "føle en tilhørighet" da tenker jeg at noe har gått svært galt på veien.

Du har kanskje ikke erfaring med at barna dine blir mobbet, fryst ut og ekskludert? 

Jeg har full forståelse for at noen oppsøker rusmiljøet for aksept og tilhørighet. Og det har ingenting med foreldre som ikke følger opp å gjøre. Man kan ikke tvinge andre barn til å leke eller inkludere. Og mange foreldre lukker øynene for at deres barn er med på å ekskludere og mobbe. Når du aldri har følt du har hatt venner eller at noen utenfor familien liker deg (og familien må jo, for de er familien din), da er veien til alternative miljøer kort. 

Høres ut som jeg forherliger og applaudere rusmisbruk, det gjør jeg altså ikke. Men jeg har nok erfaring (både som bruker og som pårørende) til å vite at én sin vei til rusmisbruk aldri er lik en annens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...