Gå til innhold

Melde til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har sendt bekymringsmelding til barnevernet anonymt, - kan man være sikker på å være anonym? Jeg tenker så mye på en familie jeg kjenner, men er veldig redd for at de skal vite det er meg. 
Sender man bekymringsmelding i posten, altså ikke Mail eller tlf? Er veldig redd for å bli «avslørt». Men kan ikke la være å melde av den grunn heller. Men pga tidligere historie så kan det oppfattes som en form for hevn, noe det absolutt ikke er.

Og til sist, når barna i familien er 16 og 17, vil da barnevernet evt gjøre noe, eller tenker de at de er «for» store?

Anonymkode: be215...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en ting til, forsøker barnevernet å finne ut hvor/hvem en anonym bekymringsmelding kommer fra?

Skrevet

Hadde en lignende sak her for noen måneder siden. Å har fått beskjed at hvis det er anonym melding så får de ikke vite det er deg med mindre det går til en rettsak. (er ikke sikkert da heller) det var litt frem og tilbake men ganske sikker på at du kan sende en melding til de uten å oppgi navnet ditt i det heletatt. Så vil anbefale deg å sende inn om du er bekymret. Ikke sikkert de gjør noe pga alder (kommer selfølgelig annpå hvor stor bekymringen er) men barnevernet har hentet barn på den alderen før 

Anonymkode: 73650...0ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hadde en lignende sak her for noen måneder siden. Å har fått beskjed at hvis det er anonym melding så får de ikke vite det er deg med mindre det går til en rettsak. (er ikke sikkert da heller) det var litt frem og tilbake men ganske sikker på at du kan sende en melding til de uten å oppgi navnet ditt i det heletatt. Så vil anbefale deg å sende inn om du er bekymret. Ikke sikkert de gjør noe pga alder (kommer selfølgelig annpå hvor stor bekymringen er) men barnevernet har hentet barn på den alderen før 

Anonymkode: 73650...0ee

Takk for svar. Nå er det jo ikke sikkert de trenger å hente de ut, men at familien kan få nødvendig hjelp. 

Skrevet

Jeg meldte en mor i klassen til mitt barn til barnevernet anonymt. Sendte brev i posten så ingen mulighet for at det kunne blitt sporet tilbake til meg hvis det hadde gått så langt som til rettssak. Det ble satt inn hjelpetiltak i familien pga meldingen og barnet fikk det bedre enn periode. 

Anonymkode: 0a952...8eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg meldte en mor i klassen til mitt barn til barnevernet anonymt. Sendte brev i posten så ingen mulighet for at det kunne blitt sporet tilbake til meg hvis det hadde gått så langt som til rettssak. Det ble satt inn hjelpetiltak i familien pga meldingen og barnet fikk det bedre enn periode. 

Anonymkode: 0a952...8eb

Ok, takk for svar. Ser at man enten må sende brev i posten el ringe for å være anonym. Man kan melde på nett men da er man ikke anonym. 

Skrevet

Alle som blir meldt til bv har rett til å se mld. Det som er viktig om man skal melde anonymt, er at den meldte ikke kan kjenne igjen melder ut ifra innholdet i meldingen.

Om det er noe melder er den eneste som vet, vil jo den meldte skjønne hvem melder er.

Anonymkode: 51e27...8a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dere som har sendt bekymringsmelding til barnevernet anonymt, - kan man være sikker på å være anonym? Jeg tenker så mye på en familie jeg kjenner, men er veldig redd for at de skal vite det er meg. 
Sender man bekymringsmelding i posten, altså ikke Mail eller tlf? Er veldig redd for å bli «avslørt». Men kan ikke la være å melde av den grunn heller. Men pga tidligere historie så kan det oppfattes som en form for hevn, noe det absolutt ikke er.

Og til sist, når barna i familien er 16 og 17, vil da barnevernet evt gjøre noe, eller tenker de at de er «for» store?

Du kan helt fint meld anonymt, du kan ringe og fortelle hvem du er og hele situasjonen og at du ønsker å være anonym, da blir du det.. 

Min tips er dette,  har selv gjort det,(meldte min tidligere stemor til bv pga mitt yngste søsken) og begynte samtalen med at jeg ønsket å være anonym, de spurte meg om jeg ville fortelle hvem jeg var og hvilken relasjon jeg hadde til de det gjaldt, men at så lenge jeg ønsket å være anonym melder ville jeg forbli det.. 

Anonymkode: 6e61e...0af

Skrevet

Jeg sendte anonym melding. Da fylte jeg ut et skjema på nettet og printet det ut. Postet det uten å skrive avsebder. Skrev ikke navnet mitt der, men jeg skrev at jeg hadde barn på samme skole.

Det var noen ting jeg skrev som nok avslørte at det var noen som kjente familien, men jeg har aldri hørt noe mer om dette. Barnet ble satt i fosterhjem kort tid etter. Det var allerede slik at bv var inne i bildet og en utvikling som eskalerte veldig i negativ retning, så det var ikke min melding som ene og alene forårsaket dette.

Anonymkode: 7e100...96f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Om det blir opprettet en sak kommer nok helt an på hva det gjelder. Men du burde melde med navn, for det første ses ikke anonyme meldinger like seriøst på og for det andre er det ikke mulig for barnevernet å få stilt deg oppfølgningsspørsmål. 

Men hvis du har en historie med konflikt med familien, så bør du være varsom, for selv om du ikke er klar over det så vil en konflikt ubevisst påvirke hvordan du oppfatter og fortolker ting.

Anonymkode: 1e03f...721

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Nå er det jo ikke sikkert de trenger å hente de ut, men at familien kan få nødvendig hjelp. 

Forutsatt at det i det hele tatt opprettes en sak, som konkluderer med at familien kan behøve hjelp (noe som er mindre sannsynlig med en anonym melding).

Familien vil nok tilbys hjelpetiltak, men slike er frivillige, så det er avhengig av at foreldrene eller barna ønsker det. Barnevernet tar ikke barn på den alderen ut av hjemmet uten at det er snakk om uholdbare forhold i hjemmet, f.eks. begrunnet mistanke om rus, vold eller overgrep. Eller alvorlige atferdsvansker hos barna som foreldrene ikke klarer å håndtere. Barn på 16 og 17 havner for øvrig ikke i fosterhjem, men på insititusjon.  

Anonymkode: 1e03f...721

Skrevet

Jeg sendte melding anonymt, sendte brev i posten. Personen fikk ikke vite det, men jeg ble anklaget for å ha sendt, av vedkommende. Men her var vi flere naboer som meldte henne. Og hun ble fratatt alle barna.

Anonymkode: 576ca...d94

Skrevet

Jeg synes det skulle ha vært forbudt å sende meldinger helt anonymt, også for barnevernet. For da blir det umulig å anmelde den som har meldt falsk ut av hevn eller andre vikarierende grunner. Rettssikkerheten til den som meldes er svak nok fra før. 

Anonymkode: a1ec0...070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...