Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Nettopp fått påvist Lichen Planus i munnen. Fikk anbefalt å ta multivitamin. Noen her med erfaring på om multivitamin eller annet som hjelper? Anonymkode: a6772...814
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har det ikke selv, men kjenner to som har det. Begge to slet i årevis og "ingenting" hjalp. Før de la helt om kostholdet sitt, etter det er de symptomfrie så lenge de ikke skeier ut. De tar i tillegg D-vitamin, omega3 og sink og b-vitaminer, men også multivitamin/mineral-tilskudd. Begge de to reagerer på hvetemel, men også en del andre ting som er litt ulike mellom dem. Og så blir de verre av sukker og alkohol. Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med f.eks. Balderklinikken eller annen lege som har utdannelse eller interesse for ortomolekylærmedisin. Anonymkode: d7269...340
Hagla Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har det ikke selv, men kjenner to som har det. Begge to slet i årevis og "ingenting" hjalp. Før de la helt om kostholdet sitt, etter det er de symptomfrie så lenge de ikke skeier ut. De tar i tillegg D-vitamin, omega3 og sink og b-vitaminer, men også multivitamin/mineral-tilskudd. Begge de to reagerer på hvetemel, men også en del andre ting som er litt ulike mellom dem. Og så blir de verre av sukker og alkohol. Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med f.eks. Balderklinikken eller annen lege som har utdannelse eller interesse for ortomolekylærmedisin. Anonymkode: d7269...340 Takk for svar 😊 Vet du noe mer om hva de tok ut av kostholdet? Hvetemel og sukker overrasker ikke og er jo et greit sted å begynne. Alkohol drikker jeg veldig sjeldent så det blir i hvertfall ikke et problem å fjerne. Bor sørvest i landet, får sjekke litt rundt her om det finnes leger i nærheten med den kompetansen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Hagla skrev (24 minutter siden): Takk for svar 😊 Vet du noe mer om hva de tok ut av kostholdet? Hvetemel og sukker overrasker ikke og er jo et greit sted å begynne. Alkohol drikker jeg veldig sjeldent så det blir i hvertfall ikke et problem å fjerne. Bor sørvest i landet, får sjekke litt rundt her om det finnes leger i nærheten med den kompetansen. Ene tok ut melk også. En tok også ut svin, tomat og kylling. Men det var som sagt litt forskjeller mellom dem, så jeg husker ikke helt. Jeg kalte det forresten for ortomolekylærmedisin over her. Det går også under navnet funksjonellmedisin nå. Det går bare på å behandle sykdom med riktig kosthold og ev. tilskudd i terapeutiske doser, der det er nødvendig også. Jeg har en annen hudsykdom, den reagerer fort på hvetemel også, og noen andre kornsorter også. Kan også få litt mer utslett av melk, men de utslettene kommer ofte forsinket, altså etter flere dager. Pussig nok slår jeg ikke ut på noen tester for gluten eller korn, men har likevel straksreaksjoner på det med mer utslett, blemme i munnen. Men melk, der får jeg ingen straksreaksjoner, bare utsatte reaksjoner (blir deprimert et halvt til ett døgn etter inntak, og kan være deprimert flere dager, magen stopper opp, får lite energi og tåkehode). Så litt pussig. Jeg har fått hjelp av fagpersoner til å finne ut av ting for min del, og langt på vei følger jeg blodtypekostholdet, med litt tilpasninger. Trodde ikke noe på det på forhånd, men fikk det veldig mye bedre etter jeg la om. Forsøkte å gå tilbake til tidligere kosthold, men da kom plager tilbake. Om du ikke finner noen der du bor (vet det er leger som har tatt videreutdanning i dette, men som ikke reklamerer for det), så ta kontakt med et av de stedene jeg nevnte. Miljøet er såpass lite i Norge foreløpig at de som driver med det ofte har litt oversikt over andre som driver med det. Lykke til Anonymkode: d7269...340
Hagla Skrevet 3. mai 2021 #5 Skrevet 3. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ene tok ut melk også. En tok også ut svin, tomat og kylling. Men det var som sagt litt forskjeller mellom dem, så jeg husker ikke helt. Jeg kalte det forresten for ortomolekylærmedisin over her. Det går også under navnet funksjonellmedisin nå. Det går bare på å behandle sykdom med riktig kosthold og ev. tilskudd i terapeutiske doser, der det er nødvendig også. Jeg har en annen hudsykdom, den reagerer fort på hvetemel også, og noen andre kornsorter også. Kan også få litt mer utslett av melk, men de utslettene kommer ofte forsinket, altså etter flere dager. Pussig nok slår jeg ikke ut på noen tester for gluten eller korn, men har likevel straksreaksjoner på det med mer utslett, blemme i munnen. Men melk, der får jeg ingen straksreaksjoner, bare utsatte reaksjoner (blir deprimert et halvt til ett døgn etter inntak, og kan være deprimert flere dager, magen stopper opp, får lite energi og tåkehode). Så litt pussig. Jeg har fått hjelp av fagpersoner til å finne ut av ting for min del, og langt på vei følger jeg blodtypekostholdet, med litt tilpasninger. Trodde ikke noe på det på forhånd, men fikk det veldig mye bedre etter jeg la om. Forsøkte å gå tilbake til tidligere kosthold, men da kom plager tilbake. Om du ikke finner noen der du bor (vet det er leger som har tatt videreutdanning i dette, men som ikke reklamerer for det), så ta kontakt med et av de stedene jeg nevnte. Miljøet er såpass lite i Norge foreløpig at de som driver med det ofte har litt oversikt over andre som driver med det. Lykke til Anonymkode: d7269...340 Takk igjen for utfyllende svar 😊 Har funnet ut at det er lege rett i nærheten som driver med ortomolekylærmedisin. Tenker det er verdt å sjekke ut 👍 Har jo hørt om de matvarene du nevner i forhold til andre hudsykdommer og også andre autoimmune sykdommer, så de tar ikke helt overraskende. Da blir det vel gjerne en regulering av noen matvarer i tillegg til multivitaminer fremover 👍
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2021 #6 Skrevet 3. mai 2021 Hagla skrev (9 timer siden): Takk igjen for utfyllende svar 😊 Har funnet ut at det er lege rett i nærheten som driver med ortomolekylærmedisin. Tenker det er verdt å sjekke ut 👍 Har jo hørt om de matvarene du nevner i forhold til andre hudsykdommer og også andre autoimmune sykdommer, så de tar ikke helt overraskende. Da blir det vel gjerne en regulering av noen matvarer i tillegg til multivitaminer fremover 👍 Så bra du fant en lege som driver med ortomolekylærmedisin i nærheten av deg Kan være lurt å vente med endringer i matveien til du har vært hos ham, da noen tester ikke vil slå ut om du har utelukket aktuelle matvarer fra kostholdet. Men ser du på slike som meg, som ikke slår ut på testene for gluten/kornprodukter eller annet jeg reagerer på, så er det likevel ingen tvil om årsakssammenheng på hudsykdommen, og da velger jeg å stole på det kroppen forteller meg Med hudsykdom er det jo veldig synlig om man reagerer eller om man blir bedre, så det er grei tilbakemelding. Spesielt hun ene jeg nevnte over her var veldig plaget av din sykdom, hun hadde i årevis gått "som en kjøttkake" (hennes beskrivelse) nedentil, noe som til slutt gjorde at hun heller ikke kunne jobbe fordi medisinene ikke hjalp henne. Etter kostomlegging ble hun helt symptomfri! Det kunne slå litt ut igjen hvis hun skeiet ut, eller om hun stresset veldig mye, men det ble aldri så ille som hun hadde vært tidligere. Hun kom seg ut i delvis jobb igjen Lykke til hos legen du skal til - håper du finner ut av det! Husk også at det er kjempeviktig å være veldig konsekvent, spesielt de første ukene/månedene. Det betyr at du en periode nok må lese mye på innholdsfortegnelser på matvarer i butikken. Jeg fikk meg mange overraskelser da jeg holdt på med det, matvarer jeg ikke drømte om inneholdt det jeg reagerte på inneholdt det. Jeg har også flere ganger opplevd å begynne å reagere på produkter jeg har klarert tidligere, og når jeg så dobbelsjekker innholdsfortegnelsen, så er den blitt endre. Men, kroppen sier fra, og det er jo egentlig bra Lykke til videre Anonymkode: d7269...340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå