Gå til innhold

10-åringen har hull i to jeksler 😣

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget i kveld at 10-åringen har to bitte små hull i to jeksler! Hun pusser morgen og kveld med elektrisk tannbørste, bruker tanntråd og munnskyllevann etter hver tannpuss. Jeg pusser også tennene hennes innimellom, men så ikke disse for noen dager siden!

Den ene er en bitte bitte liten sort prikk og den andre en slags brun strek. 

Jeg blir stresset nå, hører jo om alle som sier at bv blir koblet inn så fort barna har hull i tennene 😕

Anonymkode: 92055...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnevernet blir koblet inn så er det for å hjelpe til med å få til det som er til barnets beste. Så bare slapp av.

Anonymkode: 54d23...5e9

Skrevet

Den brune streken er nok ikke hull. Alle min tre hadde hull da vi var hos tannlegen sist. Alle tre på en gang. Veldig flaut, men ble ikke meldt til barnevernet. Det er sånn som skjer. Du blir ikke meldt til barnevernet. Tennene er helt sikkert fine og rene ellers. 

Anonymkode: 5f453...4ed

Skrevet

Barnevernet blir IKKE koblet på fordi barn har hull i tennene. Tannleger varsler når det er store syreskader som kan oppstå pga misbruk, eller ekstremt dårlig tannstell.

Vår datter måtte borre i tredje klasse, ganske stort hull i en jeksel. Til tross for god oppfølging av tannstell her hjemme.

Nylig var hun til en større tannundersøkelse i forbindelse med tannregulering. Og da fikk vi vite at hun har en medfødt emaljeskade på motsatt jeksel. Og at det mest sannsynlig var grunnen til hullet hun fikk i tredje klasse.

Anonymkode: a0499...b8f

Skrevet

"Godt" å høre at flere har vært gjennom det samme. Hun skal til tannlegen til uken. Hun har ingen plager og merker ingenting til det.

Jeg har selv veldig dårlig emalje, men hadde håpet det ikke gikk i arv om det er årsaken.

Hun har sikkert lyve en gang eller to om at hun har pusset på kveldene, men ikke ofte nok til at det skulle være hull. Er heldigvis melketennene 

Anonymkode: 92055...734

Skrevet

Min hadde hull i den ene 6 års jekselen ,når hun var 7. Fikk beskjed om at hun hadde dårlig emalje der, medfødt,  ikke noe barnevern her . 

Anonymkode: aa0c7...784

Skrevet

Screenshot_20210501-223901.png

Anonymkode: 95477...ae2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men de melder jo ikke når man kommer med ett hull ! kommer ungen med 7,8 stykker så skjønner jeg jo at de melder . 

Anonymkode: aa0c7...784

Skrevet

Jenta på mi på 3 har et hull i jekselen og emaljeskade på fortennene. Tannlegen sier hun er født med svak emalje og reflux som er en veldig uheldig kombinasjon for tennene. Frøkna våkner fortsatt flere ganger om kvelden/natta og hylgråter pga refluxen så er veldig plaget. Er ikke bekymret for barnevernet. Tannlegen sa at tannstellet så veldig bra ut ellers. 

Anonymkode: 7d070...2ff

Skrevet

Har to barn. Ene spiser ALDRI godteri, aldri brud eller juice. Hun har hatt flere hull. Har måtte trekke to jeksler som 7 åring. 😬 Hun hadde ett stygt fall som 2 åring. Aner ikke om det er derfor. Faren har også skjøre tenner. Ofte hull,selvom han ha god munnhygiene og spiser sunt. 

Andre barnet  er en godtemoms. Har aldri hatt hull. Jeg selv har gode tenner, men drikker endel brus. Tror dette kan ha med gener å gjøre også. Kanskje. 

I ditt tilfelle, er det brune ikke blitt hull enda. Ring tannlegen og hør? Eller så skraper de vel bare vekk det brune? Ingenting å bli hysterisk for ihvertfall. 💗

Anonymkode: 3dea1...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det er slik at tannhelsepersonell melder til barnevernet hvis et barn har ett hull og ellers ingen tegn til at noe er galt, vil de vel få mye å gjøre etterhvert. Både tannhelsepersonell og barnevern. 

Anonymkode: e0bb6...922

Skrevet

Barnevernet blir kontaktet hvis barnet ikke kommer til oppsatte timer (dropper flere ganger) eller hvis tannhygienen er bemerkelsesverdig dårlig. Ikke hvis barnet har et hull.

Og HVIS bv skulle blitt tilkalt, så har dere sikkert ikke noe å skjule og saken blir henlagt...

Når der er sagt, det er ikke alltid like lett å komme til overalt, og ett hull er ingen krise.

Datteren min har ett STORT hull i en jeksel. Det er så stort st tannlegen ikke kunne borre, men eventuelt må tanna trekkes. Siden det er en melketenner, håper de den detter ut av seg selv. Dette hullet oppsto mellom tennene hennes, og når tannen ved siden av datt ut, oppdaget vi hullet. 

Anonymkode: d62b7...621

Skrevet

Barnet mitt hadde 5-6 hull (noen så små at de ikke måtte borre ettersom det var melketenner som likevel skulle falle ut snart) og en tann som måtte trekkes.  Dette var i 1.klasse. Føltes helt forferdelig. Men ingen som kontaktet barnevernet. 

Anonymkode: bf9af...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...