Gå til innhold

Klager over lite søvn...jobber ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg blir sliten av ei venninne som hele tiden klager over at hun sover dårlig. Er jo ikke bra det men hun jobber ikke. Kan sove litt i løpet av dagen. Jeg sove dårlig også men må opp å jobbe hver dag kl 5. 

Hvordan si det på en fin måte? At jeg ikke orker å høre om at hun sover lite?

Anonymkode: e9e8c...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du driter deg ut ved å tro at du har bedre forutsetninger enn henne til å vurdere at hun bør sove litt på dagtid "siden hun uansett ikke jobber".

Man kan generelt si ifra om at man blir lei av klaging, men at du drar inn at hun burde gjøre det på den ene eller andre måten, og at du to ganger på et så kort innlegg bemerker at hun ikke jobber, forteller meg at du egentlig bare er generelt sur.

Skrevet

Jeg er langtidssykemeldt, og trodde jeg slet med søvnen da jeg jobbet 100%. Jeg har aldri i mitt liv hatt så store problem med søvnen, som jeg har nå som jeg er hjemme hele dagen. Og det sliter meg ut psykisk!

Du kan for all del be henne slutte å klage, men fordommene dine holder du for deg selv!

Anonymkode: 9fb28...6fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner at jeg blir sliten av ei venninne som hele tiden klager over at hun sover dårlig. Er jo ikke bra det men hun jobber ikke. Kan sove litt i løpet av dagen. Jeg sove dårlig også men må opp å jobbe hver dag kl 5. 

Jeg sliter også med søvn og er sykemeldt nå. Det betyr ikke at jeg kan sove litt på dagen, for det får jeg ikke til. Det er liksom greia med dårlig søvn da, at du ikke får til å sove🤷‍♀️ 

Synes du høres ut som en kjip venninne, du mener hennes problemer er uviktige, mens dine er viktigere.

Anonymkode: 9732b...140

Skrevet

Tror du skal droppe å si noe. Du vil bare vise hvor lite du vet

Anonymkode: 43172...26a

Skrevet

Dropp det. Lukk ørene og si "ja".

For øvrig har jeg aldri vært så sliten og slitt så mye med søvn som de 2 mnd i mitt voksne liv jeg bare gikk hjemme. 

Det du sier blir litt som å si at de som har færre enn fire barn og jobber 100% (som meg selv), ikke vet hva sliten er.

Eller at barnløse ikke vet hva sliten er.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er merkelig at folk ikke ser sammenhengen med å bli sliten på dagen og god søvn om natten. Det er faktisk blitt slik at sliten har blitt det samme som syk, ikke en konsekvens av en aktiv dagtid som igjen hjelper folk og sove på natten.

Endret av prekæs
Skrevet
prekæs skrev (20 minutter siden):

Jeg syns det er merkelig at folk ikke ser sammenhengen med å bli sliten på dagen og god søvn om natten. Det er faktisk blitt slik at sliten har blitt det samme som syk, ikke en konsekvens av en aktiv dagtid som igjen hjelper folk og sove på natten.

Men dette gjelder fysisk sliten. Mange har psykisk krevende hverdager og noe av det først som ryker er søvnen. Selv om de gjør ting på dagtid som gjør dem fysisk sliten så sliter de gjerne med å få sove, søvnkvaliteten er dårlig med mange oppvåkninger eller de våkner for tidlig. Søvn er ingen kvikk fiks, selv om fysisk aktivitet hjelper om man ikke allerede har dette. Synes det er pussig at HI er forundret over at noen som ikke jobber har dårlig søvn det henger jo ofte sammen med det store bildet av hvordan personen har det. Selv om HI sover dårlig kan det være at venninnen sover en da dårligere så det blir jo umulig å sammenligne. Det å sove på dagen kan faktisk gjøre vondt verre om man strever med døgnrytmen. 

Nå kan det selvsagt være slitsom å måtte høre på andres klager når man selv sliter med det samme. Gjerne  om det er kombinert med at personen ikke prøver å gjøre noe selv for å forbedre situasjonen. Da kan du gjerne si at du synes det er leit at hun sover dårlig, men at ettersom du selv sover dårlig ønsker du ikke å snakke så mye om dette. Du kan si at om du finner noen gode tips til forbedring av søvnkvalitet som dere ikke allerede har tenkt på eller en kombinasjon som virker skal du selvsagt si fra og at hun gjerne må gjøre det sammen. Men om situasjonen er uforandret kan dere gjerne snakke om noe annet en stund.   

Anonymkode: f525f...042

Skrevet
prekæs skrev (34 minutter siden):

Tenk om det hadde vært så enkelt å kurere søvnproblemer.

Anonymkode: d758a...81b

Skrevet
prekæs skrev (26 minutter siden):

Tror det er viktig å skille. Sliten og sliten er ikke nødvendigvis det samme, det er store forskjeller i grader.

Normalt blir man sliten om man har mye å gjøre, hvor sliten avhenger av personens form, hva man gjør, om det er fysisk og/eller mental belastning i det man gjør. Men er man frisk tåler man å bli sliten, og i en kropp som fungerer og hvor belastningen ikke blir altfor stor på dagtid over lang tid, så vil kroppen som regel respondere med å bli normalt trøtt om kvelden og man får sove over natten, god nok søvn til at man får hvile. Kanskje ikke alltid nok, men man får hvile. Og med en helg så tar man seg gjerne inn igjen, mer eller mindre.

Men blir det for stor belastning og/eller altfor lite søvn over tid (hvor lang tid varierer fra person til person), så vil også en frisk kropp kunne bli syk av for lite søvn. En frisk person har ofte valg, den kan gjøre noen endringer i livet sitt, fjerne noe av stresset i hverdagen, legge listen litt lavere, ikke gjøre så mye privat, ikke ha så høye krav til materielle ting.

En person som er syk fra før og som sliter med søvn i tillegg, det er en helt annen historie. De har ofte ikke den "luksusen" det er å bli normalt sliten og så få en normal søvnrespons. Så kan man plusse på plagene fra sykdommen, enten det er fysisk eller psykisk sykdom, som i tillegg ofte forstyrrer søvnen. En syk kropp trenger dessuten lang mer restituering enn en frisk kropp, både for å holde formen man har, men for å kunne heles eller bli friskere trenger man enda mer. Når man skal forsøke å trene seg opp igjen etter sykdom eller skade kreves enda mer.

Selv har jeg store deler av livet, kanskje det meste av livet, hatt en tilstand som først siste få år er oppdaget. Det er kjent for å kunne gi store problemer med søvn. Dvs. jeg var vant med å sove lite og tildels svært lite. I årevis var normalen for meg aldri over fem timer søvn, ofte langt mindre. Jeg fikk en fysisk skade som også gjorde søvn vanskeligere. Men studier og full jobb senere klarte jeg likevel, også mer enn full jobb og mer studier ved siden gikk fint. Bare jeg fikk tre timer noenlunde sammenhengende fungerte jeg "fint". Kunne fungere bra selv bare på halvannen time, men da var jeg veldig sliten hvis det varte over tid. Jeg har vært vant med å være sliten og ekstremt sliten det meste av livet, i hvert fall siden tenårene. Så ble jeg virkelig syk av det jeg trolig har hatt det meste av livet. Lengre historie kort, nå er jeg uføretrygdet. Jeg har en, kanskje to, netter i året hvor jeg føler jeg har en noenlunde god natt. Selv de nettene jeg sover noenlunde våkner jeg langt mer sliten enn jeg var når jeg la meg. Jeg skulle gjerne hatt luksusen det var å "bare" være ekstremt sliten etter halvannen times søvn, men likevel ellers være frisk og fungere.

Jeg har opplevd at personer som selv sier de måååå ha åtte timer hver eneste natt for å fungere uten å være helt utslitt, fortelle meg at jeg ikke vet hva det vil si å være virkelig sliten... Fordi de har full jobb, flere barn, mann, trener flere ganger i uken, er sosial med venninner, krever å ha et plettfritt hjem, har tidkrevende hobbyer i tillegg.

Så jeg sier sjelden til noen hvor mye jeg sliter med søvnen. Det er altfor mange som mener det å "være sliten" er et stempel på at de er flinke...

Anonymkode: b1003...0d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er langtidssykemeldt, og trodde jeg slet med søvnen da jeg jobbet 100%. Jeg har aldri i mitt liv hatt så store problem med søvnen, som jeg har nå som jeg er hjemme hele dagen. Og det sliter meg ut psykisk!

Du kan for all del be henne slutte å klage, men fordommene dine holder du for deg selv!

Anonymkode: 9fb28...6fc

Dette! 👏🏻

Søvn er umulig å si noe om ut fra jobb, ikke jobb eller andre situasjoner i livet. Kjenner flere grundere som har jobbet 60 timer pluss med minimal søvn som sliter langt mer den dagen de må legge ned og lever på ytelse fra nav. Man skulle fort tro det var motsatt, men slik er det ikke alltid. Akkurat som det ikke alltid er treffende å tro at folk i full jobb lever et perfekt og fullverdig liv. Noen av de sliter også med sitt. 

Gnåling er bare belastende. Det er helt greit å lufte seg med en venninne når noe er vanskelig og man trenger støtte, det er helt unødvendig å slite de ut med klaging over det samme hver eneste gang man ser hverandre med noe de ikke får gjort noe med. Venner er der for å gi noe positivt i livet, ikke for å bli dratt ned i kjelleren hver gang man møtes. 

Anonymkode: 37029...8e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kan ikke bare be henne holde kjeft? Hun er en latsabb, enkelt og greit. 

Anonymkode: db159...31a

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kan ikke bare be henne holde kjeft? Hun er en latsabb, enkelt og greit. 

Anonymkode: db159...31a

Ja folk som er for syke til å jobbe er jo selvsagt latsabber.. Du er virkelig ikke god i hodet!

Anonymkode: ef54a...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...