Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Kan lærere og sykepleiere tas ut i streik? Anonymkode: 06d5d...2bf
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Jeg tror det skal mye til i år. De kommer til å miste alt for mye goodwil. Anonymkode: b4692...bb5
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror det skal mye til i år. De kommer til å miste alt for mye goodwil. Anonymkode: b4692...bb5 «Goodwill» er det ikke noe å hente noen gang for oss. Kampviljen er så stor at jeg tror vi kan se en storstreik som kommer. Anonymkode: 0d711...039
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Jeg håper da inderlig at bl.a. lærerne ikke enda en gang lar seg avspist med knapper og glansbilder! Jeg håper på streik både for sykepleiere og lærere, men særlig sykepleiere har faktisk ikke reell streikerett, de blir kneblet med tvungen lønnsnemnd fortere enn svint. Dessverre. Anonymkode: cbecf...c9a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg tror det skal mye til i år. De kommer til å miste alt for mye goodwil. Anonymkode: b4692...bb5 Goodwill? Vi lever ikke av goodwill. Vi lever ikke av applaus. Vi lever av lønn. Anonymkode: 9076b...961
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg håper da inderlig at bl.a. lærerne ikke enda en gang lar seg avspist med knapper og glansbilder! Jeg håper på streik både for sykepleiere og lærere, men særlig sykepleiere har faktisk ikke reell streikerett, de blir kneblet med tvungen lønnsnemnd fortere enn svint. Dessverre. Anonymkode: cbecf...c9a Dette. Anonymkode: 9076b...961
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg håper da inderlig at bl.a. lærerne ikke enda en gang lar seg avspist med knapper og glansbilder! Jeg håper på streik både for sykepleiere og lærere, men særlig sykepleiere har faktisk ikke reell streikerett, de blir kneblet med tvungen lønnsnemnd fortere enn svint. Dessverre. Anonymkode: cbecf...c9a Enig! Det trengs både dyktige lærere og sykepleiere, men spesielt lærerhøyskolene opplever nedgang på antall studenter nok en gang. Hvis folk vil ha flinke lærere til barna sine, må studiet være litt prestisjetungt og lønnen god. Det nytter ikke å på en side klage over dårlige lærere og på den andre syte over at yrket skal få lønnsvekst. Anonymkode: 2ddfa...917
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Det er en masseflukt av sykepleiere, ingen orker mer. Og lærerne fortjener også mer. Både for at det skal være verdt det og for å rekruttere, i begge yrkene. Ja til streik! meeeeeen det varer i to sekunder, så blir det tvungen lønnsnemd, sykepleierne har i teorien ingen streikemulighet. Anonymkode: f9980...5ff
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Er vel flere enn lærere og sykepleiere som bør nevnes når det er snakk om storstreik.... Anonymkode: 65906...ce9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Jeg håper lærere og sykepleiere streiker så det virkelig svir!!! Og jeg håper folk har vett til å støtte dem og ikke kommer med det klassiske sytet av typen «herregud, lærerne har bare sååå mye ferie da» og «herregud lizm, sykepleierne tjener jo sååå fett på nattevaktene sine!». Anonymkode: 75f27...733
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg håper lærere og sykepleiere streiker så det virkelig svir!!! Og jeg håper folk har vett til å støtte dem og ikke kommer med det klassiske sytet av typen «herregud, lærerne har bare sååå mye ferie da» og «herregud lizm, sykepleierne tjener jo sååå fett på nattevaktene sine!». Anonymkode: 75f27...733 Lærerene har 5 timers arbeidsdag å det er virkelig ikke noe å sutre for nei! Vi skikkelige arbeidsfolk jobber 8 timer hver dag! Å ikke har vi 2 måneders sommerferie heller! Lærerene tjener mere nok som de gjør! Anonymkode: fe4d7...3ac
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Lærerene har 5 timers arbeidsdag å det er virkelig ikke noe å sutre for nei! Vi skikkelige arbeidsfolk jobber 8 timer hver dag! Å ikke har vi 2 måneders sommerferie heller! Lærerene tjener mere nok som de gjør! Anonymkode: fe4d7...3ac 😂😂😂 Anonymkode: 75f27...733
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lærerene har 5 timers arbeidsdag å det er virkelig ikke noe å sutre for nei! Vi skikkelige arbeidsfolk jobber 8 timer hver dag! Å ikke har vi 2 måneders sommerferie heller! Lærerene tjener mere nok som de gjør! Anonymkode: fe4d7...3ac Hahahaha... For du har skjønt det, ja. Tror du hadde hatt godt av å skygge en lærer eller tre i et par uker. Eller gjerne tre uker, en uke i barneskolen, en i ungdomsskolen og en i videregående. Lærere har bittelitt mer å gjøre enn å stå i klasserommet, ser du. Bare "bittelitt". Anonymkode: cbecf...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lærerene har 5 timers arbeidsdag å det er virkelig ikke noe å sutre for nei! Vi skikkelige arbeidsfolk jobber 8 timer hver dag! Å ikke har vi 2 måneders sommerferie heller! Lærerene tjener mere nok som de gjør! Anonymkode: fe4d7...3ac Om dette stemmer burde jo rekrutteringen og søknadsbunken til lærerutdannelsen sprenge alle grenser. Anonymkode: 1baad...188
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hahahaha... For du har skjønt det, ja. Tror du hadde hatt godt av å skygge en lærer eller tre i et par uker. Eller gjerne tre uker, en uke i barneskolen, en i ungdomsskolen og en i videregående. Lærere har bittelitt mer å gjøre enn å stå i klasserommet, ser du. Bare "bittelitt". Anonymkode: cbecf...c9a Rette prøver tar maks en time å da er vi oppe i 6 timer arbeidsdag. Forsatt to timer MINDRE en oss skikkelige arbeidsfolk! Så ingen grunn til at lærere skal opp i lønn. Anonymkode: fe4d7...3ac
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er vel flere enn lærere og sykepleiere som bør nevnes når det er snakk om storstreik.... Anonymkode: 65906...ce9 Handler alltid om lærere og sykepleiere. Gjesp….. Anonymkode: 282f6...d88
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Om dette stemmer burde jo rekrutteringen og søknadsbunken til lærerutdannelsen sprenge alle grenser. Anonymkode: 1baad...188 Er ikke så veldig vanskelig å regne seg ut til rett svar. Timen begynner 08.30 å skoledagen er over 13.30. Det blir 5 timer. Mens andre folk jobber 8 timer hver dag! Anonymkode: fe4d7...3ac
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hahahaha... For du har skjønt det, ja. Tror du hadde hatt godt av å skygge en lærer eller tre i et par uker. Eller gjerne tre uker, en uke i barneskolen, en i ungdomsskolen og en i videregående. Lærere har bittelitt mer å gjøre enn å stå i klasserommet, ser du. Bare "bittelitt". Anonymkode: cbecf...c9a Ikke HI, men mener at lærere og sutrer mye, de er ikke det eneste yrket som har mye pes på jobb. Selvfølgelig har de mye å gjør, mye stress, mye med barn som har utfordringer osv. Men det har de i barnehage, butikk , helseyrket ( sykepleier , helsearbeidere, leger , apotekansatte , ambulanse osv), politi, transport yrkene osv. Det er stress, dårlig lønn, dårlige arbeidstider, er mye alene kanskje, og ofte tvungen lønnsnemd. Så dere lærere er ikke alene om å ha det dritt her i arbeidslivet altså!! Anonymkode: 45bdd...06e
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Er ikke så veldig vanskelig å regne seg ut til rett svar. Timen begynner 08.30 å skoledagen er over 13.30. Det blir 5 timer. Mens andre folk jobber 8 timer hver dag! Anonymkode: fe4d7...3ac Men da må jo ALLE ha lyst til å bli lærere med slik en rolig arbeidsdag, fri bestandig og god lønn? Men det viser søkertall og lærerflykt at det ikke er. Anonymkode: 1baad...188
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #21 Skrevet 1. mai 2021 Nå gjelder vel oppgjøret og bruddet i forhandlingene alle kommuneansatte, ikke bare lærere og sykepleiere? Anonymkode: 1baad...188
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #22 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ikke HI, men mener at lærere og sutrer mye, de er ikke det eneste yrket som har mye pes på jobb. Selvfølgelig har de mye å gjør, mye stress, mye med barn som har utfordringer osv. Men det har de i barnehage, butikk , helseyrket ( sykepleier , helsearbeidere, leger , apotekansatte , ambulanse osv), politi, transport yrkene osv. Det er stress, dårlig lønn, dårlige arbeidstider, er mye alene kanskje, og ofte tvungen lønnsnemd. Så dere lærere er ikke alene om å ha det dritt her i arbeidslivet altså!! Anonymkode: 45bdd...06e Men alle disse yrkesgruppene du nevner står da helt fritt til å kjempe for bedre arbeidsvilkår? Får arbeidstakere i Norge det bedre av at ingen kjemper for bedre vilkår? Det et så typisk norsk, hver gang noen peker på en sak så kommer det en haug nisser og bare: «men hva med den og den og den daaaahhh???» Anonymkode: 75f27...733
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #23 Skrevet 1. mai 2021 Skulle ønske de så litt på oss helsesekretærene og, på full ansenitet (16 år) så har vi 438 000,-. Jobber rævva av oss, både på legekontor og sykehus, alltid for lite folk, men for mange arbeidsoppgaver. Men har jo skjønt at vi ikke er verdt en dritt, men fy så avhengige både leger og sykepleiere er av oss. Anonymkode: 41abc...c88
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #24 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Rette prøver tar maks en time å da er vi oppe i 6 timer arbeidsdag. Forsatt to timer MINDRE en oss skikkelige arbeidsfolk! Så ingen grunn til at lærere skal opp i lønn. Anonymkode: fe4d7...3ac I løpet av én time rekker jeg kanskje to besvarelser. Minimum en halv time pr besvarelse, ganger med 30 elever. Altså minimum 15 timer på én rettebunke. Vg3 studiespesialisering, to fag, det absolutte minimum er tre vurderinger pr. terminkarakter. Norsk hovedmål og sidemål gir da tolv besvarelser i løpet av et skoleår. 12 x 30 = 360 besvarelser = 180 timer vurdering av elevbesvarelser. I ett fag. I tillegg kommer vurderinger av muntlige presentasjoner osv. Litt kortere tid pr. besvarelse. La oss si 20 minutter. Totalt 90 besvarelser pr. skoleår. 20 x 90 = 1800 minutter = 30 timer. Fag to, tre vurderinger pr. termin, inkludert minst et par skikkelige fagartikler. Tar minst 30 minutter pr. artikkel. 30 timer vurderingsarbeid. Rene prøver går litt raskere, la oss si ca. 20 minutter pr. stk. 4 prøver x 30 elever = 120 prøver x 20 minutter = 40 timer. Da er jeg oppe i 280 timer vurderingsarbeid på én klasse! Så kan du legge til minst 100 timer til på vurderingsarbeid på de andre klassene jeg underviser i. 380 timer, minimum, i rent vurderingsarbeid. 15,8 døgn. 10 arbeidsuker à 37.5 timer. Pluss forberedelser til undervisning. Pluss dokumentasjonsarbeid. Pluss møter og elevoppfølging som kontaktlærer. Pluss skoleutviklingsarbeid i fellesskap med andre lærere på skolen. Pluss undervisning, den morsomme biten av jobben. Tror du fremdeles at jeg jobber lite? Og til slutt: Jeg er ikke et halvt sekund i tvil om at andre yrkesgrupper også jobber mye. Delvis uforsvarlig mye. Se f.eks. på sykepleiere, helsefagarbeidere, renholdere osv. Hva har disse gruppene til felles? Jo, de er kvinnedominerte og lavtlønte. Anonymkode: cbecf...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #25 Skrevet 1. mai 2021 Vi sykepleiere får aldri streiket uansett, det blir tvungen lønnsnemd innen den tid. Lærere får vel heller ikke mye streikerett. Jeg er ferdig som sykepleier om 3mnd etter 20 år i yrket. Orker ikke mer. Bytter nå helt beite å blir sjef i en svømmehall, 6 ansatte under meg, kun dagtid, ikke helger eller røde dager. Å lønna? 49 000kr/mnd, fikk forhandlet meg opp til 51 000kr/mnd. Så jeg går opp i lønn. I tillegg gratis parkering, kortere reisevei og gratis svømming for hele familien. Det skal sies at jeg har konkurrert i svømming, bidratt mye, sittet i styrer osv+++. I tillegg holder jeg førstehjelpskurs og livreddende kurs som er relevant i ny jobb. Så takk for meg, min karriere på sykehus er forbi. Anonymkode: 39a34...218
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå