Gå til innhold

Kjenner dere til svartelisting fra russen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen der mine barn går på vgs, har russen som tradisjon å sette opp en svarteliste med navn på andre elever - gjerne førsteklassingene, som av en eller annen grunn har dummet seg ut. Rektor har sagt til russen at de må kontakte alle de har svartelistet, for å høre om dette er ok. Min datter sier at de fleste svarer ja til det, for de tør ikke annet. De får ikke vite grunnen, de får bare spørsmål om det er ok at de settes opp på liste. 

Den ene jenta ble satt opp med grunnlag at hun var rundt på alle, for å sikre seg rulleplass. Og at hun hadde brukt opp sjansen nå. 

Er dette grei? Jeg hadde blitt rasende om det hadde vært mitt barn. Dette er jo mobbing som rektor faktisk sier ja til!

Anonymkode: d4cfa...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What? Dette høres jo helt på trynet ut. 

Og hva betyr svartelisting? 

Anonymkode: 324ca...39e

Skrevet

Det har jo eksistert siden jeg var russ. (98) så noe nytt er det ikke. Burde de slutte med det? Jepp. Som veldig mye annet i russetiden. 

Anonymkode: 8df41...552

Skrevet

Enda en grunn til at hele russe-tullet skulle vært avskaffet. 

Anonymkode: 8b921...fa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

What? Dette høres jo helt på trynet ut. 

Og hva betyr svartelisting? 

Anonymkode: 324ca...39e

Det betyr visst at enkelte elever har utpekt seg negativt på et eller annet vis, i russens øyne.

Skrevet

Hva bruker de listen til?

Anonymkode: b8b0f...1c0

Skrevet

Det er jo helt fantastisk, en rektor som ikke bare gir tillatelse til, men og oppfordrer til mobbing og uthenging. Hadde gått ut i avisa med det.

Anonymkode: 2303b...87a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva bruker de listen til?

Anonymkode: b8b0f...1c0

Bare henge ut folk tydeligvis. Er visst en ting russen har gjort ei stund, bare for «moro». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Bare henge ut folk tydeligvis. Er visst en ting russen har gjort ei stund, bare for «moro». 

Var vanlig selv da jeg var russ, for 20 år siden. Så ei stund er vel å underdrive litt😅

Anonymkode: 01f93...f41

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jo eksistert siden jeg var russ. (98) så noe nytt er det ikke. Burde de slutte med det? Jepp. Som veldig mye annet i russetiden. 

Anonymkode: 8df41...552

Ja, det har eksistert lenge. Jeg ble svartelistet i 1992 og ble dratt inn i en dusjgarderobe og ble dusjet foran skrikende russ. Heldigvis med klærne på, men det var jo helt krise.... 

Anonymkode: c422d...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...