Gå til innhold

Hva hadde dere gjort her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet for en stund siden til en ny plass når jeg og eksmannen skilte oss, han er en kjempe god far og har barna anhver helg pga avstand, og vi skal ha anhver jul&nyttår og han skal ha de 3 uker til sommeren.

Grunnen til det ble slutt var pga vi følte begge vi var mer som venner, vi hadde vert sammen i 23 år og gift i 16 av de, Er fortsatt kjempe glad i hverandre,men vi var ikke mann og kone mer, nå er dette snart 2 år siden , jeg er singel,mens han har ny kjæreste og venter første barnet sammen til høsten, Våre barn er 12, 15 og 17, vi er 40 og 43, så ble jo sammen veldig unge, vi var bare 15 og 18.

Men til problemet : De 2 største vil ikke reise til far mer,de vil være hos meg pga kamerater og kjærester, jeg oppmutrer de til og dra,men de virker ikke intressert, jeg synes det er veldig viktig de har god kontakt med far og bonus mor, hun er forresten helt fantastisk, så de har vert heldige. Hvor langt skal jeg gå for og sende de? skal jeg la de være hjemme eller be de dra? Far mener de må få bestemme selv,men han ønsker veldig de i alle fall skal komme til Jul&nyttår i år og i alle fall 10-12 dager i sommerferien.

Går det an og lage en plan med ungdommen på dette? 12åring er sikkelig pappajente så med henne er det ingen problem

Anonymkode: ce069...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Vi flyttet for en stund siden til en ny plass når jeg og eksmannen skilte oss, han er en kjempe god far og har barna anhver helg pga avstand, og vi skal ha anhver jul&nyttår og han skal ha de 3 uker til sommeren.

Grunnen til det ble slutt var pga vi følte begge vi var mer som venner, vi hadde vert sammen i 23 år og gift i 16 av de, Er fortsatt kjempe glad i hverandre,men vi var ikke mann og kone mer, nå er dette snart 2 år siden , jeg er singel,mens han har ny kjæreste og venter første barnet sammen til høsten, Våre barn er 12, 15 og 17, vi er 40 og 43, så ble jo sammen veldig unge, vi var bare 15 og 18.

Men til problemet : De 2 største vil ikke reise til far mer,de vil være hos meg pga kamerater og kjærester, jeg oppmutrer de til og dra,men de virker ikke intressert, jeg synes det er veldig viktig de har god kontakt med far og bonus mor, hun er forresten helt fantastisk, så de har vert heldige. Hvor langt skal jeg gå for og sende de? skal jeg la de være hjemme eller be de dra? Far mener de må få bestemme selv,men han ønsker veldig de i alle fall skal komme til Jul&nyttår i år og i alle fall 10-12 dager i sommerferien.

Går det an og lage en plan med ungdommen på dette? 12åring er sikkelig pappajente så med henne er det ingen problem

Tydelig at folk skiller seg altfor lett...

Anonymkode: a7280...a8c

Skrevet

Jeg tenker at tvang kan gjøre det enda verre, de er ungdommer og ungdommer som "hater" de hater veldig sterkt ;)

Det er viktig at han følger opp da, selv om han bor litt ifra så kan han komme innimellom og gjøre noe sammen med dem, Om det så er bare en tur på McDonalds eller for å se de spille en fotballkamp så er det viktig at han viser interesse for deres liv og viser at han ønsker å se dem og snakke med dem.

Broren til mannen min er helgepappa til en gutt som bor 2,5 time i bil herfra, og det har vært en periode på vgs som han har kommet veldig sjelden. Men svogeren min har vært helt topp der, sagt at han selvfølgelig skal bli hjemme om noe skjer der, at han skjønner det, men han kan komme når han vil ellers, bytte helger osv som han vil. Så han har kommet av og til rett og slett for å slappe av litt tror jeg, greit med en helg litt unna venner av og til. Ellers har svogeren min reist til han, sett han spille en fotballkamp og tatt han med ut og spise pizza etterpå, bare noen timer med pappa også har han reist hjem igjen. Jeg tror den interessen fra pappa er viktig. Plutselig er de voksne og da kan de se tilbake på tenårene og se at de sjelden gadd besøke pappa, men han stilte alltid opp og kom så fort han ble ringt etter og ofte uten å bli ringt etter, så det var en trygghet der som aldri ble borte.

Svogeren min bestakk sønnen litt også, mente at noen bestikkelser må til i visse aldere ;) Han ga gutten litt ukepenger, men han overførte ikke de pengene før han ble ringt til. Så hver fredag ringte gutten til pappa, snakket litt om løst og fast, fortalte hva som skjedde i livet hans osv. Etterpå kom ukepengene på konto.

Nå er gutten 20 og studerer på andre siden av landet, men jeg er 100% sikker på at han alltid har visst at pappa er der, selv om han i perioder ikke har giddet besøke han så ofte.

Anonymkode: 01752...366

Skrevet

Hadde ikke flyttet bort fra far i utgangspunktet. For ei suppe.

Anonymkode: 20505...c3e

Skrevet

Her har far rett, la de store ungdommene bestemme selv. Likevel synes jeg godt det kan være et krav at de snakker med pappa minst en gang i uka på telefon, Face Time eller lignende. 

Jeg tror fravær av tvang vil føre til større takknemlighet overfor dere begge på sikt. 

Anonymkode: b6d40...2c4

Skrevet
47 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg tenker at tvang kan gjøre det enda verre, de er ungdommer og ungdommer som "hater" de hater veldig sterkt ;)

Det er viktig at han følger opp da, selv om han bor litt ifra så kan han komme innimellom og gjøre noe sammen med dem, Om det så er bare en tur på McDonalds eller for å se de spille en fotballkamp så er det viktig at han viser interesse for deres liv og viser at han ønsker å se dem og snakke med dem.

Broren til mannen min er helgepappa til en gutt som bor 2,5 time i bil herfra, og det har vært en periode på vgs som han har kommet veldig sjelden. Men svogeren min har vært helt topp der, sagt at han selvfølgelig skal bli hjemme om noe skjer der, at han skjønner det, men han kan komme når han vil ellers, bytte helger osv som han vil. Så han har kommet av og til rett og slett for å slappe av litt tror jeg, greit med en helg litt unna venner av og til. Ellers har svogeren min reist til han, sett han spille en fotballkamp og tatt han med ut og spise pizza etterpå, bare noen timer med pappa også har han reist hjem igjen. Jeg tror den interessen fra pappa er viktig. Plutselig er de voksne og da kan de se tilbake på tenårene og se at de sjelden gadd besøke pappa, men han stilte alltid opp og kom så fort han ble ringt etter og ofte uten å bli ringt etter, så det var en trygghet der som aldri ble borte.

Svogeren min bestakk sønnen litt også, mente at noen bestikkelser må til i visse aldere ;) Han ga gutten litt ukepenger, men han overførte ikke de pengene før han ble ringt til. Så hver fredag ringte gutten til pappa, snakket litt om løst og fast, fortalte hva som skjedde i livet hans osv. Etterpå kom ukepengene på konto.

Nå er gutten 20 og studerer på andre siden av landet, men jeg er 100% sikker på at han alltid har visst at pappa er der, selv om han i perioder ikke har giddet besøke han så ofte.

Anonymkode: 01752...366

Takk for et fint svar

Han bor nesten 5 timer unna, så det er ikke bare og ta seg en tur, han stiller opp for dem 100% ,men har også en jobb og jobber fra 8-16 hver dag uten søndag ( når ikke barna er der ) Så er ikke så lett og komme på besøk dessverre

Skrevet
22 minutes ago, Anonym bruker said:

Hadde ikke flyttet bort fra far i utgangspunktet. For ei suppe.

Anonymkode: 20505...c3e

Ikke jeg som flyttet, det var far som fikk drømmejobben i den byen, så da valgte han og flytte, noe jeg synes var riktig av han

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Her har far rett, la de store ungdommene bestemme selv. Likevel synes jeg godt det kan være et krav at de snakker med pappa minst en gang i uka på telefon, Face Time eller lignende. 

Jeg tror fravær av tvang vil føre til større takknemlighet overfor dere begge på sikt. 

Anonymkode: b6d40...2c4

Tusen takk for svar. Ja de kan jo ringe han og slik, så tenkte vi og ta en dag til uke og snakke sammen alle 4, ang det far forslo at de i alle fall kan komme anhver jul&nyttår og 10-12 dager på sommeren, så får vi se hva de bestemmer seg for.

Synes det bare er dumt at de velger bort faren,men det blir kanskje slik og når de så store

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Grunnen til det ble slutt var pga vi følte begge vi var mer som venner, vi hadde vert sammen i 23 år og gift i 16 av de, Er fortsatt kjempe glad i hverandre,men vi var ikke mann og kone mer

Gud hjelpe… og dette bryter man opp familier for?!? Hva forventer man egentlig etter 16 års ekteskap? Nyforelskelse og sommerfugler i magen?

Anonymkode: 70998...e53

Skrevet

For det første syns jeg det er svært begrenset hvor god far han er som flytter 5 t fra barna sine og for det andre får jeg neller av folk som skiller seg fordi de bare er gode venner, men ikke kjærester. Hvem klarer å være kjærester gjennom et helt liv uten noen nedturer. Å være gode venner syns jeg trumfer det meste. 

Når han har valgt å flytte så lang bort må barnas ønske om å slippe å reise respekteres. Han får heller ta den fem timers reiseveien selv om det passer han å leke far. 

Anonymkode: 32355...ff2

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Takk for et fint svar

Han bor nesten 5 timer unna, så det er ikke bare og ta seg en tur, han stiller opp for dem 100% ,men har også en jobb og jobber fra 8-16 hver dag uten søndag ( når ikke barna er der ) Så er ikke så lett og komme på besøk dessverre

Her må far faktisk ta ansvar og sørge for å ivareta kontakten. Da får han heller ta seg fri og komme på besøk til barna. Se de spille fotball, være med på skoleavslutning, ta de med på kino eller pizza en fredag.

Lang reisevei ja, men da får han ta inn en natt på hotell da! Man er ingen god far hvis man prioriterer jobb forran ungene. 

Anonymkode: 3df43...fd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tydelig at folk skiller seg altfor lett...

Anonymkode: a7280...a8c

Var det ikke din formening om eksteskap hun var ute etter.

Anonymkode: 2204a...eb4

Skrevet

Må barna reise nesten 5 timer hver vei annenhver helg? Vi har en familiehytte 3,5 timer unna og orker ikke dra dit med mindre det er langhelg for hele helgen blir spist opp av reisingen. Så 5 timer??? 
skjønner barna veldig godt. Her er det virkelig barna som betaler prisen for de voksnes merkelige valg. 

Anonymkode: ada1f...ce5

Skrevet

Tusen takk for alle fine svar

vi har nå blitt enig med 15 og 17 åring at de skal de far anhver jul/nyttår og 10-12 dager i sommerferien, anhver påskeferie, men de slipper i helgene, lillesøster fortsetter som vanlig så lenge hun vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...