Gå til innhold

Alice?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi smaker litt på dette navnet. Hva synes dere? Vi har begge engelsk slekt, han er mer oppvokst med den britiske kulturen enn jeg. Vi bor i Norge og kommer til å gjøre det også i fremtiden. Ønsker et pent, men litt sterkt navn og er ikke særlig begeistret for A-endelser, har aldri vært det. 

Hva synes dere om Alice? 

Liker veldig godt svenskenes uttale av navnet, "Allis". Vil det være uproblematisk tror dere også her i Norge? 

Anonymkode: 8dbcc...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal det uttales Ælliss eller Alise? Tenker at navnet er fint, men at dere vil få mange spørsmål om hvordan det uttales. 

Anonymkode: 26f80...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skal det uttales Ælliss eller Alise? Tenker at navnet er fint, men at dere vil få mange spørsmål om hvordan det uttales. 

Anonymkode: 26f80...3c6

Allis, rett frem, synes jeg er den fineste uttalen. Synes det er snodig å uttale det Alise, da bør man skrive det med S. 

Anonymkode: 8dbcc...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I norge uttales det "Aliise" 

Anonymkode: dd38a...349

Fint sånn som dere tenker det 🙂

 

Anonymkode: 5ff03...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fint sånn som dere tenker det 🙂

 

Anonymkode: 5ff03...7d8

...Mente sånn som dere tenker det, HI, "Allis"

Anonymkode: 5ff03...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Alicia fungerer bedre i Norge, men koselig med et navn ikke alle har. 

Anonymkode: 8dc0a...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi smaker litt på dette navnet. Hva synes dere? Vi har begge engelsk slekt, han er mer oppvokst med den britiske kulturen enn jeg. Vi bor i Norge og kommer til å gjøre det også i fremtiden. Ønsker et pent, men litt sterkt navn og er ikke særlig begeistret for A-endelser, har aldri vært det. 

Hva synes dere om Alice? 

Liker veldig godt svenskenes uttale av navnet, "Allis". Vil det være uproblematisk tror dere også her i Norge? 

Anonymkode: 8dbcc...d07

Alice in Wonderland

Anonymkode: 22cda...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales jo Ællis, ikke Allis. Allis eller Alise er fine, men skriver du det Alice tror jeg du vil høre mye Ællis, og det synes jeg ikke er noe fint på norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gjetta at Alice skulle uttales Allis. Og om jeg hadde kalt barnet for Alise og fått beskjed om Allis, så hadde jeg lurt litt på logikken i det. Jenta må nok forvente å rette på folks uttale hele sitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen til bestemor het Alice, og henne kalte vi "Alise". Hun ville vært over 100 år om hun levde i dag, og hun kalte seg selv Alise.

Jeg synes det er et kjempefint navn, og dere styrer jo hvordan det uttales. 

Jeg kjenner en "MaRen" og en "Maarn", det er jo de selv som bestemmer hvordan navnet uttales, det de kaller seg sier jo andre også.

Datteren min har en Emil i klassen, jeg ville sagt det raskt med trykken på E, men denne gutten sier det langt med trykken på i, så det er det de andre kaller han.

Det finnes utallige navn med forskjellig uttalelse altså, det hadde jeg ikke tenkt på et sekund. Dere bestemmer hvordan dere skal uttale det. 

Tenk på Morten, det uttales med å på østlandet og o på sørlandet.

Anonymkode: 35a13...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Allis, rett frem, synes jeg er den fineste uttalen. Synes det er snodig å uttale det Alise, da bør man skrive det med S. 

Anonymkode: 8dbcc...d07

Allis er jo ikke rett frem. Hvordan får du til det? Alise er rett frem (c foran e uttales s, tenkt Cecilie). Engelsk uttale blir Ællis. En mix av de to er ikke rett frem. 

Anonymkode: 0885f...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun fint hvis man uttaler det rett frem: Alise (trykk på i'en). Allis eller Ællis som noen mener her, høres fryktelig ut! Som en episode av "Ja, vi elsker camping".

Anonymkode: eead0...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte akkurat det samme som Himmel og Hav. For meg ville det vært naturlig å uttale det på kvasiengelsk, Ællis, eller på norsk, Alise. Å si Allis ville jeg aldri i verden ha kommet på. Så da må hun regne med å korrigere folk hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice = Alise på norsk. Veldig fint navn.

Alice = Ællis på engelsk, som Ællis i eventyrland. Fint navn, og med den uttalen ville jeg tenkt engelskspråklige foreldre.

Allis på svensk har jeg aldri hørt om, og ville aldri tenkt på en slik uttale selv.

Anonymkode: 35a13...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint navn, jeg tenker Alice med trykk på i, når jeg leser det. Men man blir jo vant til alt, jeg er halvt svensk å skjønner hva du mener når du sier Allis, det klinger fint 🙂

Anonymkode: bb50a...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene har to jenter i klassen som heter Alice, de uttaler det begge som Allis

Anonymkode: d333c...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2021 at 11:59 AM, Anonym bruker said:

Vi smaker litt på dette navnet. Hva synes dere? Vi har begge engelsk slekt, han er mer oppvokst med den britiske kulturen enn jeg. Vi bor i Norge og kommer til å gjøre det også i fremtiden. Ønsker et pent, men litt sterkt navn og er ikke særlig begeistret for A-endelser, har aldri vært det. 

Hva synes dere om Alice? 

Liker veldig godt svenskenes uttale av navnet, "Allis". Vil det være uproblematisk tror dere også her i Norge? 

Anonymkode: 8dbcc...d07

Liker Alice veldig godt :) Kjenner 5 stk som heter det alle fra 18 og oppover, sjelden navn på små

Anonymkode: 68105...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...