Gå til innhold

Det er ikke dugnad!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er tiden her igjen...."datteren vår" eller "sønnen vår" eller andre varianter av "lillegull/kjekke ungdommen" skal til Polen med fredsreiser eller Sverige med historieklassen eller England med slikt og sånt så "vi gjør dugnadsarbeid for å tjene inn penger til turen".

Med dugnad mener de videresalg av kommersielle produkter. "Fantastisk middel til gulvvask!" og "250 doruller, perfekt til storfamilien!". Det er allitd lillegull sin mor som spammer alle hun kjenner på Facebook. "Kjøp av oss, bli med på dugnaden!".

Det er ikke dugnad!! Det er salg av produkter som selskaper tjener penger på. Det er ikke dugnad, det er salgshoreri. Og vi er lei!

Anonymkode: b6e7a...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men nordkak kakene er jo fantastisk gode da.

Pleier å aktivt søke etter selgere i mitt nærområde før jul og påske.

Støttet mye rart jeg ikke nødvendigvis syns er en verdig sak for å få tak i de.

Men skal du selge dasspapir bør det være kvalitet.

Anonymkode: acb5d...b99

Skrevet

Jeg irriterer meg også over det der. Et par ganger har jeg foreslått å faktisk jobbe fysisk med noe nyttig og tjene penger på den.måten, men det er det aldri noen som gidder.

Anonymkode: c95ce...302

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg irriterer meg også over det der. Et par ganger har jeg foreslått å faktisk jobbe fysisk med noe nyttig og tjene penger på den.måten, men det er det aldri noen som gidder.

Anonymkode: c95ce...302

Jeg husker godt vi jobbet selv på ungdomskolen og vgs, det er ikke så mange år siden.

Anonymkode: b6e7a...5c4

Skrevet

Klart selskapene gjør dette for profitt!

allikevel greier jeg ikke å irritere meg over ungdom (og foreldre) som selger produkter hvor de faktisk får noe inntekt. Alle nå ha dopapir og vaskemidler, og jeg kjøper gjerne dopapir jeg får bragt på døra framfor å gå i butikken (husk at butikkene også tjener på der du kjøper!)

De fleste steder er det ganske vanskelig for ungdommen å få noe som helst av jobb som genererer inntekter. 

Da jeg var russ solgte vi reklameplass på bilen. Ikke var vi spesielt kritiske til hva vi reklamerte for heller.....

Anonymkode: 2456d...6a5

Skrevet

Det er idiotisk ja. Jeg synes heller det bør bemidles mer penger til skolene, slik at de kan arrangere slike turer gratis. 

Anonymkode: 27b21...87b

Skrevet

Enig, og for noen vanvittige priser de skal ha for ting. Jeg kan gjerne sponse de jeg er tante til og naboungene med 50,- eller 100,- kroner når de selger lodd, men når det kommer meldinger der det billigste de selger koster 450,-, så synes jeg det er hinsides frekt. Av og til sier jeg at jeg kan sponse med en hundrelapp eller to om jeg slipper dopapir av snodig kvalitet, tørre kransekaker eller sokker vi ikke bruker. 

Skrevet

Dugnad er et ord som har mistet helt betydning. Både i dette tilfellet hvor dugnad gikk fra å rake plen, bake en kake og å male benk til å selge produkter herfra til neste år med et økonomisk mål. Samme som korona, når folk med trygg jobb på hjemmekontor tror egen, litt ukurante hverdag kan sidestilles med konkurs, tap av all inntekt og oppsigelse av ansatte. Det er ett ord som ikke gir mening lenger. 

Anonymkode: 16757...dfd

Skrevet

I «min tid», som i følge min sønn er i gamledager, vasket vi klasserommene våre og tjente penger på den måten. Vi ble igjen en time og vasket to uker i året. Da betalte kommunen penger til klassekassen i stedet for at vi hadde dugnad.

I nyere tid (2015) jobbet klassen til datteren min 3 helger med å spa sand og stein på et steinbrudd. Tjente nok til å reise på det. De fikk betalt for vekt. 

Foreslå jordbærplukking i sommer. Det trengs og de trenger penger. Vinn-vinn

Anonymkode: 29880...0ae

Skrevet

Det er en slags dugnad over tid for klassen der de sammen selger varer, panter flasker, klipper plen, selger unna leker/klær osv. Selv om det ikke blir det samme som dugnaden på idrettsanlegget (selv om de også selger varer til inntekt for bl.a. turneringer), så blir det sett på som dugnad fordi det er flere som går sammen og bruker tid og energi for å oppnå et mål. Rent semantisk er nok ikke ordet korrekt brukt, men det er i grunn flisespikkeri så lenge agendaen kommer tydelig fram. Og det er helt frivillig å ikke støtte. 

Anonymkode: 12ba1...923

Skrevet

"Dugnad er frivillig, ubetalt arbeid som blir gjort i ein fellesskap."

snl.no

Å selge produkter for å samle inn penger er ikke dugnad!

Anonymkode: 91a91...14c

Skrevet

Jeg tror de fleste ser på arbeid du ikke får lønn for selv, men som inntekten går til en klassekasse, idrettslag e.l. som dugnadsarbeid.

Idrettslaget til sønnen min tar økter på bryggeriet, de kaller det dugnad for tenåringene jobber jo som helter, stabler flasker, kasser og paller så det står etter, uten å tjene penger personlig men hele inntekten settes inn på konto til laget. Det er jo en form for dugnadsarbeid når de voksne på laget ordner en jobb for dem hvor inntekten går til idretten.

Samme med varetellinger. De har vært med på det også. Stiller 20 stykker på varetelling på Kiwi, også går hele inntekten til laget. Det blir både fra idrettslaget og kiwi kalt for dugnad.

At de selger noe blir jo også en dugnad fordi de selv ikke tjener noe på å gjøre det, det er en jobb som gjøres og pengene går til en innsamling.

Jeg har fire barn, og har vært med på mange dugnader, og det har vært mange bidrag fra mor til kakelotterier o.l. men jeg selger ikke sokker eller kakebokser for ungene altså. Skal noe selges får de gå rundt og ringe på dører selv, og har det vært foreslått dyre ting så har jeg sagt klart ifra og fått mange med meg. Det har aldri blitt gjennomført, for vi har ikke noe stort nettverk vi kan bruke til å kjøpe ting i flere hundre kroners klassen.

Anonymkode: 13416...060

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

allikevel greier jeg ikke å irritere meg over ungdom (og foreldre) som selger produkter hvor de faktisk får noe inntekt. Alle nå ha dopapir og vaskemidler, og jeg kjøper gjerne dopapir jeg får bragt på døra framfor å gå i butikken (husk at butikkene også tjener på der du kjøper!)

De fleste steder er det ganske vanskelig for ungdommen å få noe som helst av jobb som genererer inntekter. 

Da jeg var russ solgte vi reklameplass på bilen. Ikke var vi spesielt kritiske til hva vi reklamerte for heller.....

Å? Hva reklamerte dere for?

Ble nysgjerrig  😄

Anonymkode: 742c8...d0a

Skrevet

Jeg har kjøpt ting jeg trenger i årevis gjennom slike «dugnader» og har derfor stor tro på at våre lodd ogtulipaner og dopapir får bein og gå på når den tid kommer 🌞

Men det er jo litt synd at ungdommen selv aldri gjør noe selv - alt selges av foreldrene.. 

Anonymkode: 6ca26...7ca

Skrevet

Passe lei av 10 år med «dugnad» for skolen og ulike idrettslag. Aner ikke hvor mye gavepapir, bursdagskort, sokker, doruller, kaker og kioskarbeid med vaffelsteking/ pølsekoking jeg har kjøpt selv og pushet på venner, familie, kollegaer og naboer...sååå lei! 
Heldigvis bare en dugnad igjen før yngste er ferdig med alt! 🥳🥳

Djeezez som folk på idrettsarrangementer kjøper pølser, hamburgere og vafler. De timene i ulike kiosker for fotball og bandy , samt skolearrangementer og 17 mai har vært megatravle, folk detter jo omtrent inn i boden i sin iver etter snop og junk 😶

Anonymkode: 99ad8...ff4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er litt vilt, for det er ganske dyrt for foreldre å kjøpe inn dopapiret for så å selge det igjen. Ikke alle har råd til en sånn utgift på strak arm. I tillegg må foreldrene hente det selv og lagre det hjemme, det tar plass. Sånn er det i hvert fall her.

Anonymkode: fe27a...0d0

Skrevet

Dette er selvfølgelig ingen dugnad, men tigging og påprakking av overprisede varer. Derfor unngår jeg idrettslag som driver med sånt. Jeg sitter også i styret til barnas idrettslag, og har frontet andre typer dugnad der barna kan delta - vaske vinduer, ta varetelling på butikker og lignende. DET er dugnad, ikke pyramidespill og salg.

Anonymkode: 0527e...6bf

Skrevet

Jeg har kjøpt en del saker, mot lovnad om at jeg slipper å få det (teite sokker, vonde kaker osv). Kjøper gjerne for å støtte idrettslag/korps. Derimot gidder jeg ikke sponse russetiden til barn av kolleger eller venner. Da avstår jeg fra det hele.

Anonymkode: 72084...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er litt vilt, for det er ganske dyrt for foreldre å kjøpe inn dopapiret for så å selge det igjen. Ikke alle har råd til en sånn utgift på strak arm. I tillegg må foreldrene hente det selv og lagre det hjemme, det tar plass. Sånn er det i hvert fall her.

Anonymkode: fe27a...0d0

Og det dopapiret vi kjøpte , var det verste jeg har vært borti! Kjøper ingenting slikt, da vi selv ikke maser på andre om sånn. Ungene her går ikke på idrett, men vi har stått på for skolen når det gjelder ting til den og kjøpt for eks kaker selv. Og alle desse turene til Polen osv, der har vi heller lagt av litt hver måned fra de begynte på skolen, og har dermed til turen! 
Dugnad er et evig mas og jeg hater selv å få dette dratt nedover hodet!

Men når det gjelder russ, der må barna bidra helt selv med å finne jobber osv

Er en måte å lære at penger ikke kommer fra himmelen...

Anonymkode: 1c7dd...044

Skrevet

Hater både å bli påtvunget å selge slikt og bli prakket på fra andre.

Må mine delta på salgsdugnad betaler jeg oss heller ut av det. Spør hva fortjenesten et på kvoten mitt barn må selge og så betaler jeg inn det. Alternativet er hvis det er noe jeg har lyst på, da kjøper jeg hele kvota selv. Siste alternativ slår nok kun inn på Norkak som har verdens beste knekkebrød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...