Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Har en gutt som sliter med kosthold og energi, har alltid vært kresen og liker lite, men det er lenge siden han har smakt noe nytt (eller gammelt for så vidt.) Nå derimot går det såpass utover energinivået, og han er en veldig aktiv ungdom, så han er nå innstilt på å teste ut nye matvarer og prøve å få et sunnere og mer variert kosthold. Jeg tenker å lage matpakkene hans for en periode, men trenger masse forslag til hva jeg kan putte oppi. Noen dager trenger han nok to matpakker også pga lange skoledager. Kjenner at jeg sliter med å være kreativ. Kommer liksom på nøtter, feks. valnøtter. Men noen som har gode forslag til både mat og sunn snacks? Anonymkode: 40907...6d2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Har dere smoothiemaskin? Min tenåring er veldig glad i smoothie, og det er jo fint å ha med seg på skolen også. Google oppskrifter, eller prøv dere frem selv, en million muligheter. Ellers tenker jeg at en tenåring trenger en kombinasjon at karbohydrater, proteiner og masse frukt og grønt. Jeg baker en del pizzasnurrer, ostebriks o.l. og legger i frysa, du kan utvide med fylte horn, matmuffins o.l. Jeg lager de med en blanding av hvetemel og grovere med, har gjerne i litt havregryn også. Enkelt å putte i matboksene om morgenen, og de tiner til lunsj. Jeg har også småting som cherrytomater, blåbær, eple, banan, gulerot, knaske-agurk o.l. i matboksene. Ene sønnen min hadde en ganske kresen periode i tenårene, men kjente selv at han måtte skjerpe seg for å få mer energi, da spiste han grove polarbrød med leverpostei, drakk appelsinjuice og spiste epler, pluss at han tok en multivitamin hver dag. Nå er han 20 år og spiser mye mer variert. Jeg tror mange tenåringer har perioder hvor mat er litt vanskelig, de vil gjerne leve på grandiosa og potetgull, men kjenner selv at kroppen butter Anonymkode: f8f9c...221
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Jeg pmeier å ha fylte horn, pizasnurrer og grover rundstykker i fryseren. Rundstukker med eggerøre og spekeskinke i egen boks er populært. Vi lager også egne muslibarar med masse nøtter og tørket frukt. De er enkle å ty til. En av mine er også veldig glad i å ha med quinoasalat med oliven og fetaost. Kjøleskapsgrøt kan også være et alternativ og semuliegrøt i porsjonsglass med bringebærsyltetly er fint til lunch. Anonymkode: 560b2...836
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Kanskje dere burde sjekke jernnivå etc hvis han er veldig slapp? Anonymkode: 447ee...a58
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Tusen takk for fine svar og tips Mye jeg skal ta med meg videre her. Vi har oppfølging hos helsesykepleier på skolen og blodprøver blir vurdert hi Anonymkode: 40907...6d2
ma(G)ma med to små :) Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Det kommer litt an på hva du mener med sunt. Spiser han mye men dårlig, eller spiser han for lite? Hvis han spiser lite: avokado, nøtter, havregryn, olivenolje, egg, laks, majones, banan, peanøttsmør, makrell i tomat, cottage cheese, pinjekjerner, helmelk Hvis han spiser mye: Salat, grove knekkebrød, kylling, kyllingpålegg, egg, tomat, blåbær, bringebær, mager cottage cheese, torsk, sei, gulrot, brokkoli, blomkål, sukkererter, skummet melk, kokt skinke
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 ma(G)ma med to små skrev (32 minutter siden): Det kommer litt an på hva du mener med sunt. Spiser han mye men dårlig, eller spiser han for lite? Hvis han spiser lite: avokado, nøtter, havregryn, olivenolje, egg, laks, majones, banan, peanøttsmør, makrell i tomat, cottage cheese, pinjekjerner, helmelk Hvis han spiser mye: Salat, grove knekkebrød, kylling, kyllingpålegg, egg, tomat, blåbær, bringebær, mager cottage cheese, torsk, sei, gulrot, brokkoli, blomkål, sukkererter, skummet melk, kokt skinke Tusen takk for gode tips! 😃 hi Anonymkode: 40907...6d2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Min 16-åring har flyttet på hybel, og jeg passer på å fylle opp frysen med grove pizzasnurrer med mye grønnsaker i sausen, grove rundstykker og ferdigstekte kyllingfileter (så han kan lage salat). Masse friske grønnsaker og frukt, havregryn og grovt brød. Når han har det travelt om morgenen er det kjekt å kunne ta pizzasnurrer fra fryseren. Anonymkode: 7e49d...23e
prekæs Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Tacosalat. Kan kjøpes ferdig eller lages selv.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Mine er ikke så glade i brød. Her går det også mye i hjemmelagde rundstykker (enkelt p bare ha med en smøreost eller tube syltetøy) og pizzasnurrer. om morgenen lager vi gjerne stekt egg eller eggerøre. Poteter fra dagen før kan også stekes opp. alternativet er havregrøt, gjerne med honning, rosiner eller sukker for litt smak. Vi koker gjerne pasta de kan ha med til lunch. Litt ferdigstekt kylling, bacon i terninger og litt fetaost er godt oppi. Anonymkode: b60de...278
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Supert med så mange tips, tusen takk hi Anonymkode: 40907...6d2
ma(G)ma med to små :) Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 Tips til hele familien: bruk grove varianter der det er mulig (pasta, tacolefser, pølsebrød e.l.), bak grove brød, lag pizzadeigen av 50/50 lyst og grovt mel, tilsett masse grønnsaker i tomatsausen både til pasta og pizza (kjør den med stavmikser, så merker ingen det), bruk karbonadedeig/kyllingkjøttdeig, drikk mager melk, dropp juice annet enn til spesielle anledninger, server salat til middager som inneholder lite grønnsaker, lag salsa selv til taco, bruk bønner og linser i tillegg til kjøtt for å få mer protein og fiber, ha sunn «snacks» tilgjengelig når man blir sulten og det er en stund igjen til mat (ferdigsmurte knekkebrød, sukkererter, knaskerøtter, riskaker o.l.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå