Gå til innhold

Hvor mye vekst etter mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner jo at dette selvfølgelig er individuelt, men vil likevel høre erfaringer. Datteren min på 11,5 år fikk nylig sin første menstruasjon og hun har også kommet et stykke ut i puberteten ellers (hårvekst, b-cup i bh osv), men samtidig er hun ganske "liten" i forhold til de av venninnene som også er tidlig ute med sine 152 cm. Hun vil vokse litt mer, ikke sant? Jeg er forøvrig 1.72, men jeg var en av de høyeste i klassen da jeg fikk mensen, hun er en av de laveste. 

Anonymkode: 54e59...688

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk høre ca 10 cm, noe som stemte med meg. Jeg er 160

Anonymkode: 5c685...d45

Skrevet

Tommelfingerregelen er at man vokser i ca 1 år etter at man har fått mensen, men det er et gjennomsnitt. Noen er ferdig utvokst når de får den, mens andre vokser i flere år, så det er vanskelig å si.

Jeg personlig var 14 år og 170 cm da jeg fikk mensen, og ble 174 cm som voksen.

Mens datteren min var 11 år og ca 155 cm da hun fikk mensen, hun er 12 år nå og er nærmere 160 høy så jeg håper da hun vokser en stund til...

Anonymkode: 15491...1a1

Skrevet

Min niese som var veldig høy skulle egentlig begynne på hormoner for å dempe vekst. Men så fikk hun mensen og da sa legen at jentene sjelden vokste mer enn 10 cm etter dette. 

Anonymkode: f00a3...50f

Skrevet

Jeg var fylt 14 da jeg fikk menstruasjon og vokste svært lite etter det, om noe i det hele tatt. 

Anonymkode: b9ef7...40a

Skrevet

Man vokser som oftest i et år etter man får menstruasjonen, opptil 10 cm er normalt i følge overlegen min datter var hos. Hun var 151 da hun fikk mensen for litt over et år siden. Nå er hun 152 og hun vokser nok ikke særlig mer vil jeg tro

Anonymkode: d981b...20e

Skrevet

Rundt 10 cm har jeg hørt. Dette stemte for meg. 

Anonymkode: 9d133...5ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Man vokser som oftest i et år etter man får menstruasjonen, opptil 10 cm er normalt i følge overlegen min datter var hos. Hun var 151 da hun fikk mensen for litt over et år siden. Nå er hun 152 og hun vokser nok ikke særlig mer vil jeg tro

Jeg fikk mensen da jeg var 12. Vokste gjennom det meste av ungdomskolen. Men de 10 cm stemte på meg. Så er nok inviduelt hvor lenge de vokser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk mensen da jeg var 12. Vokste gjennom det meste av ungdomskolen. Men de 10 cm stemte på meg. Så er nok inviduelt hvor lenge de vokser. 

Gjennomsnittlig så vokser man i et år etter første mens, men så klart noe vokser jo mer og i lengre enn et år, mens andre ikke gjør det. Men sånn gjennomsnittlig så sier man 10cm/1 år

Skrevet

Nå er det vel ikke sånn at vi vokser 10 cm i året? Som barn altså. 

Det jeg har hørt er at jenter sjelden vokser mer enn 10 cm etter menstruasjonen starter. Det kan jo variere og ift hvor tidlig ute de er, jeg vil tro at de som får tidlig mens vokser mer enn de som får den godt ute i ungdomskolen.

Anonymkode: 8001d...bad

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det vel ikke sånn at vi vokser 10 cm i året? Som barn altså. 

Det jeg har hørt er at jenter sjelden vokser mer enn 10 cm etter menstruasjonen starter. Det kan jo variere og ift hvor tidlig ute de er, jeg vil tro at de som får tidlig mens vokser mer enn de som får den godt ute i ungdomskolen.

Anonymkode: 8001d...bad

Jeg vil tro det samme. Stor forskjell på å være 11-12 år og være 14 når man får mensen. 

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var ti, vokste ikke så mye etter det. Kanskje 1-2 cm. Var rundt 168 da jeg fikk den. 

Anonymkode: 36849...8bb

Skrevet

Jeg var 1.70 da jeg fikk mensen som 12 åring. Endte opp 1.78. Jeg vokste omtrent 10 cm i året på den tiden. 

Anonymkode: 11247...a5c

Skrevet

Takker for mange gode svar 😊 Det er et godt poeng at alder når man får mensen nok er en god pekepinn også. Da blir hun kanskje rundt 1.60-1.62 da. Blir spennende å se. Vi har utrolig høydeforskjell på jenter på begge sider av familien, f.eks. har jeg to tanter (søstre) der ene er 1.56 og andre er 1.77. Men datteren min har hele tiden lagt litt under gjennomsnittet på høyde, så det gir jo mening. 

HI

Skrevet

Datteren min fikk sin første mens da hun var 12 år. Hun hadde ikke noe særlig hår eller bryster. Men etter mensen vokste bryster og kjønnshår veldig fort. Nå er hun 15 år, og har større bryster enn meg. 

Anonymkode: ea93c...5a1

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 13,5 år, og vokste maks en cm etter det 😄

Anonymkode: 2987b...5e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner jo at dette selvfølgelig er individuelt, men vil likevel høre erfaringer. Datteren min på 11,5 år fikk nylig sin første menstruasjon og hun har også kommet et stykke ut i puberteten ellers (hårvekst, b-cup i bh osv), men samtidig er hun ganske "liten" i forhold til de av venninnene som også er tidlig ute med sine 152 cm. Hun vil vokse litt mer, ikke sant? Jeg er forøvrig 1.72, men jeg var en av de høyeste i klassen da jeg fikk mensen, hun er en av de laveste. 

Som 11 åring var jeg 1.44 Fikk mensen året etter og da var jeg rundt 1.50. Endte opp på 1. 60.  Noe som er en helt grei høyde for en dame/jente. Aldri plaget meg 😊

Skrevet

Hvordan klarer dere å huske sånt? Altså hvor høy dere var det og det året og sånn? 🤔 

Anonymkode: 10f1d...fa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Som 11 åring var jeg 1.44 Fikk mensen året etter og da var jeg rundt 1.50. Endte opp på 1. 60.  Noe som er en helt grei høyde for en dame/jente. Aldri plaget meg 😊

Hvor lenge vokste du? Har en tenåring som var 150 da hun fikk mensen, så lurer på om hun fortsatt vokser. 155 nå. 

Anonymkode: 68232...073

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge vokste du? Har en tenåring som var 150 da hun fikk mensen, så lurer på om hun fortsatt vokser. 155 nå. 

Anonymkode: 68232...073

Vokste jevnt gjennom det meste av ungdomskolen. Kanskje ikke jevnt, fordi det var nok litt i rykk og napp. Men hadde nok en stopp sånn da jeg var rundt 15 år. Plutselig da jeg var 16 år vokste jeg noen centimeter 😄 Hadde ikke forventet det. Men husker jeg merket det på kjolene mine, og stemte når jeg målte meg. Da hadde jeg vokst 10 cm fra jeg var 12. Og etter det var det stopp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvordan klarer dere å huske sånt? Altså hvor høy dere var det og det året og sånn? 🤔 

Kun fordi vi hadde helsekontroll i femte. Jeg bare husker høyde og vekt fordi jeg var nest høyest i klassen. Vi sammenlignet etter vi hadde vært der. Hadde nok ikke visst hvor høy jeg var på hvilket tidspunkt før dette. Nå er jeg 170. 

Anonymkode: 36849...8bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg ble målt til konfirmasjonen, for da fikk jeg bunad. Også fikk jeg mensen samme året som jeg ble konfirmer. Så jeg vet jeg var en mager jente på 170 cm, ingen pupper, ingen former, så ut (og ble kaldt for) en lyktestolpe.

Ble 174 cm som voksen, og fikk pupper og former siste året på ungdomsskolen og første på vgs.

Vet at jeg var 174 cm og 58 kg da jeg var russ :)

Anonymkode: 15491...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...