Gå til innhold

Dere som har migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan arter det seg og hvor lenge varer det?

Jeg har i en alder av snart 50 år fått ‘migrenelignende’ hodepine. Har vært i MR for å utelukke skumle ting siden det er sjelden migrene oppstår i såpass voksen alder, men heldigvis uten funn. 

Min migrene begynner alltid vak høyre øye. Jeg får tåkesyn og smerter som utvikler seg til stikkende/ilende smerter i hele forhodet (om det går an å si). 

Og hvordan gjør dere det mtp egenmelding og fravær på jobb? De fire periodene blir jo raskt brukt opp selv om jeg kun er borte en-to dager om gangen. 

Anonymkode: d3014...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg starter enten med smerter bak i nakken, smerter bak det ene øyet (varierer hvilket) eller jeg får forvarsel ved at jeg alt fra 2 timer til en dag før får «krystallsyn».

Smertene varierer. Noen ganger er anfallene milde- da går jeg på jobb og tar forebyggende smertestillende, noen ganger er de moderate- da prøver jeg meg på jobb, og drar hjem om det ikke funker. Sjeldne ganger er den kraftig- da blir jeg lagt inn på legevakt og blir medisinert der.

Jeg har søkt om, og fått innvilget, fritak av arbeidsgiverperioden grunnet kronisk sykdom. Det vil si at arbeidsgiver ikke har utgifter på egenmeldingene mine, og jeg får dermed dag for dag med egenmelding i stedet for 4x3 dager. 

Anonymkode: a7f69...2f7

Skrevet

Jeg visste ikke at det var uvanlig at det oppstår i voksen alder, det er det aldri noen lege som har kommentert til meg.

Det varierer fra halveis funksjonell til sengeliggende.

Når jeg var i jobb, så hadde jeg arbeidsgiverfritak, jobbet i ia bedrift, så hadde ikke bare de 4 periodene heldigvis. Søk om det, det letter litt på situasjonen og den dårlige samvittigheten du antagelig sliter med.

Anonymkode: c3a8d...e76

Skrevet

Hos meg starter det som regel med smerter bak i nakken, og deretter smerter bak det ene øyet. Varierer hvilken side. Jeg må ta anfallsmedisin forholdsvis raskt, ellers går det over i et tyngre/mer smertefullt anfall.

Jeg har ganske mange anfall pr måned, men er nesten aldri borte fra jobb. Hvis jeg tar anfallsmedisinene raskt nok, går smertene over etter en stund. Som regel starter mine anfall utpå dagen eller på kveld, det er sjelden jeg våkner med sterk migrene.

Anonymkode: 1b4fd...345

Skrevet

Jeg fikk også påvist migrene som voksen etter et kreftforløp. Hos meg starter det alltid bak venstre øye. Noen ganger rekker jeg ta migrene medisin og stoppe det værste, andre ganger er det nyttesløs. Dette betyr at jeg noen ganger kan jobb litt- pc jobb forverre som regel migrenen ut over dagen og andre dager har jeg så vondt at jeg spyr og må holde meg helt i ro i et kaldt og mørkt rom.

Jeg jobber i IA bedrift så har 24 enkelt dager med egenmelding. Jeg har også fritak i arbeidsgiverperioden. Dette kan du selv søke om - legen må skrive en erklæring om hvorfor du skal innvilges fritak og din arbeidsgiver må sende inn oversikt over sykefravær de siste 3 år. Så gjør NAV en vurdering på bakgrunn av denne dokumentasjon.

Selv har jeg oppdaget, at jeg etter å ha hatt hjemmekontor 1 år, har hatt langt færre anfall enn tidligere. Så det er mulig at min migrene trigges av stress, bråk (kontorlandskap) - rett og slett for mye input.

Anonymkode: b7be4...406

Skrevet

Jeg har også fått påvist migrene i voksen alder. Jeg tror travel jobb i barnehage har gitt meg migrene dessverre. Det er vanskelig å være borte fra jobb og jeg lurer på hvor lenge jeg klarer å stå i jobben med alt stress og støy, uten mulighet til å lukke kontordøra.

Anonymkode: 827c3...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...