Gå til innhold

Ang konfirmasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spm 1. Er det feil å bare ta noen med ut å spise? 

Spm 2 Dersom besøk hvilke mat? 

Takker for svar og tips! 

Anonymkode: a8924...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Spm 1. Er det feil å bare ta noen med ut å spise? 

Spm 2 Dersom besøk hvilke mat? 

Takker for svar og tips! 

Vi hadde tex mex buffet til eldste og det digget alle! Noe for enhver og godt utvalg. Nestemann skal konfirmere seg til neste år og vil ha det samme.

Anonymkode: 269eb...59c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde tex mex buffet til eldste og det digget alle! Noe for enhver og godt utvalg. Nestemann skal konfirmere seg til neste år og vil ha det samme.

Tusen takk for tips. Skal sjekke dette ut. 

Hører gjerne flere og. 

Skrevet

Jeg laget koldtbord. 

Anonymkode: ea34d...405

Skrevet

Hva som helst av mat dere liker som spises med bestikk og ikke er grisete er ok. Husk at alle kommer i finstasen. Tacoflekker på bunaden er ikke gøy. Ut å spise er ok hvis dere er få, men kan bli upersonlig. Vanskelig med taler og festen avsluttes da veldig tidlig.

Anonymkode: c6b94...6d6

Skrevet

Hvis spisestedet ikke er så langt unna der dere bor, kan dere gå ut og spise middag og så dra hjem til dere og spise kaker. 

Anonymkode: 66f28...2ec

Skrevet

Det er ikke noen fasit på dette. Vi har valgt å lytte veldig til konfirmantens ønsker, både angående mat, størrelse på selskapet og hvor vi har feiret. 

Skrevet

PS. Men jeg er enig med hun over at maten må kunne spises med bestikk og at man tenker litt på at folk har finstasen på, gjerne bunad.

Skrevet

Her har konfirmantene fått velge selv og ble tapas og koldtbord. Lagde varmretter som de ønsket å ha med og det er deres dag, ikke gjestene.

Skrevet

Vi hadde et lite selskap hjemme, ca 20, (før korona) og lagde rett og slett en enkel buffet med konfirmantens ønskeretter, kun retter som konfirmanten av forskjellige grunner hadde et forhold til. Ganske gøy egentlig, for ved rettene stod det et lite kort med hvorfor akkurat dette stod på bordet. En "rar" blanding sikkert, men noe for enhver smak. F.eks var det både fiskesuppe og vårruller på bordet, og pølse med potetstappe som konfirmanten elsket som liten.  (Vi vurderte også å servere brødbiter med bringebærsyltetøy, men fant ut at der gikk grensen, men det hadde vært gøy...Om neste ønsker det samme, kan det godt hende at det blir med...)

Anonymkode: 7a846...0e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva som helst av mat dere liker som spises med bestikk og ikke er grisete er ok. Husk at alle kommer i finstasen. Tacoflekker på bunaden er ikke gøy. Ut å spise er ok hvis dere er få, men kan bli upersonlig. Vanskelig med taler og festen avsluttes da veldig tidlig.

Går an å legge en serviett i fanget ;) Vi hadde som sagt tex mex buffet og absolutt alle var storfornøyd og skrøt av maten, også de i bunad ;)

Skrevet

Her har konfirmantene bestemt maten, så det har vært grillbuffet begge gangene.

Grillet litt forskjellig kjøtt som marinerte biffstrimler, svinefilet, kylling, pølser osv og hatt en buffet av tilbehør, som ris, ovnsbakte båtpoteter, pastasalat, potetsalat, grønn salat osv. Hatt litt div sauser og dippinger og litt forskjellige grønnsaker som kan spises rå. 

Blitt veldig bra, noe for enhver smak og alle fornøyd.

Anonymkode: dcc64...6eb

Skrevet

Koldtbord/tapas skal vi ha når vi har konfirmant i juni 

Anonymkode: fbda1...be9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går an å legge en serviett i fanget ;) Vi hadde som sagt tex mex buffet og absolutt alle var storfornøyd og skrøt av maten, også de i bunad ;)

Ja, men det er letg på få sprut og flekker på hvite linbluser til bunaden ol. Det er ingen som ville kritisere en slik meny i selskapet, men gi i hvertfall beskjed på forhånd slik at de som vil kan ta på seg noe litt enklere som det ikke er så nøye med.

Skrevet
Superdolly skrev (4 timer siden):

PS. Men jeg er enig med hun over at maten må kunne spises med bestikk og at man tenker litt på at folk har finstasen på, gjerne bunad.

Jeg mener at hvis konfirmantene gjerne vil ha Taco, så skal han få det. Da får gjestene ta på seg noe annet denne dagen. Hvem er selskapet for? 

Anonymkode: 47060...023

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg mener at hvis konfirmantene gjerne vil ha Taco, så skal han få det. Da får gjestene ta på seg noe annet denne dagen. Hvem er selskapet for? 

Og jeg mener at en konfirmasjon er en såpass stor og spesiell anledning at det er helt naturlig å pynte seg i bunad og spise sivilisert. Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å stille i dongeribukser i en konfirmasjon.

Jeg kan heller ikke se at jeg noe sted har skrevet at taco er uaktuelt. Jeg skrev kun at man bør ha mat som spises med bestikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Taco kan han vel spise hver uke? Det må jo være litt spesielt!

Anonymkode: c2838...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Taco kan han vel spise hver uke? Det må jo være litt spesielt!

Anonymkode: c2838...115

Vår ville ha taco, så vi utvidet litt til texmex med mye som vi ikke har til vanlig taco (pulled pork i marinade, fajitakylling osv), samt chili con carne, mange salater osv. Det kom utrolig mange kommentarer fra gjestene etterpå at de synes dette var supert, og en gammel tante var helt over seg og mente at det var så deilig med noe nytt (hun hadde aldri spist dette før 😅) for hun var så lei vanlig koldtbord og "det derre tapasgreiene" som hun sa. I tillegg har vi ni ungdommer i familien, så alle der var veldig glad for menyen.

Anonymkode: fb62c...fd1

Skrevet
Superdolly skrev (8 timer siden):

Og jeg mener at en konfirmasjon er en såpass stor og spesiell anledning at det er helt naturlig å pynte seg i bunad og spise sivilisert. Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å stille i dongeribukser i en konfirmasjon.

Jeg kan heller ikke se at jeg noe sted har skrevet at taco er uaktuelt. Jeg skrev kun at man bør ha mat som spises med bestikk. 

Jeg er helt enig med deg, men samtidig tenker jeg at med det store antallet konfirmanter som går i kirken for å bekrefte en kristen tro de aldri har hatt, fordi de ble døpt av foreldre som døper "av tradisjon" og ikke på grunn av personlig tro og planlagt kristen oppdragelse, så tenker jeg at menyen på skinnmarkeringen er det minste problemet.

Ville aldri selv stilt med annet enn bunad i konfirmasjon, eller servert en middels onsdagsmiddag på konfirmasjon, bare så det er sagt.

Skrevet

Vi hadde koldtbord som vi bestilte og så lagde jeg en hjortegryte i tillegg. Konfirmanten sin dag, men konfirmanten har godt av å lære seg forskjell på fest- og vanlig helgemat, samt å ta hensyn til festkledde gjester som ikke vil ha salsa på bunaden.

Skrevet

Vi hadde mange forskjellige varme og kalde retter, med tilbehør. 

Guttene fikk velge noe av det, mens jeg valgte resten. De ønsket vårruller og kyllinggryte. 

Jeg la til kyllingspyd, karbonader, spekemat, fisk, viltgryte, kyllinglår, ost og kjeks, roastbiff og reker. 

Vi var 60 gjester alle fire gangene, og ønsket bugnende matbord.

Klart konfirmanten skal få ha meninger og ønsker,  men det er jeg som betaler gildet så min stemme teller like mye. 

Gleder meg masse til minsten skal konfirmeres om noen år. Da blir det fest igjen. 😊😊

Anonymkode: 8bba6...0a3

Skrevet
Banderas skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig med deg, men samtidig tenker jeg at med det store antallet konfirmanter som går i kirken for å bekrefte en kristen tro de aldri har hatt, fordi de ble døpt av foreldre som døper "av tradisjon" og ikke på grunn av personlig tro og planlagt kristen oppdragelse, så tenker jeg at menyen på skinnmarkeringen er det minste problemet.

Ville aldri selv stilt med annet enn bunad i konfirmasjon, eller servert en middels onsdagsmiddag på konfirmasjon, bare så det er sagt.

Den traff! Er nok slik til de aller fleste ja 🙈🙉

Anonymkode: ca4f3...931

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.4.2021 den 8.21):

Vi hadde et lite selskap hjemme, ca 20, (før korona) og lagde rett og slett en enkel buffet med konfirmantens ønskeretter, kun retter som konfirmanten av forskjellige grunner hadde et forhold til. Ganske gøy egentlig, for ved rettene stod det et lite kort med hvorfor akkurat dette stod på bordet. En "rar" blanding sikkert, men noe for enhver smak. F.eks var det både fiskesuppe og vårruller på bordet, og pølse med potetstappe som konfirmanten elsket som liten.  (Vi vurderte også å servere brødbiter med bringebærsyltetøy, men fant ut at der gikk grensen, men det hadde vært gøy...Om neste ønsker det samme, kan det godt hende at det blir med...)

Anonymkode: 7a846...0e0

Kanskje greit å ha mat som gjestene også liker, jeg hadde ikke vært så begeistret for pølse og potetstappe om jeg hadde reist langt for å feire stor dag med noen.

Men det hadde dere kanskje også😂

Skrevet
Nyttårs barn skrev (5 minutter siden):

Kanskje greit å ha mat som gjestene også liker, jeg hadde ikke vært så begeistret for pølse og potetstappe om jeg hadde reist langt for å feire stor dag med noen.

Men det hadde dere kanskje også😂

Men som du ser så kunne du spist noe annet enn pølse og potetstappe

Anonymkode: 8d86f...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...