Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hadde ei venninne innom her om dagen. Mens hun var innom kom en av de som akkurat hadde flyttet inn i nabolaget ut, og ble stående å prate med litt oss. Hel naturlig siden vi har barn på samme alder, og vil kommer godt overrens. Etter dette var min venninne veldig overrasket siden jeg da ikke liker ikke vestlige innvandrere, og egentlig er rasistisk. Spurte hva hun mente med det, og hun refererte til et par uttalelser jeg hadde kommet med for en 10 års tid siden den gangen vi bodde i et av de stedene i Oslo høyest andel innvandrere. Jeg svarte at hun hadde missforstått meg. Det jeg mener er at når barn som er født og oppvokst i Norge og begynner på skolen uten å kunne norsk så er det omsorgssvikt. Det var et problem i det området jeg bodde i, og det gikk utover undervisningen til de barna som faktisk snakket norsk. I tillegg gir da barna det gjelder en dårlig start på skolen, og de vil ligge etter fra første dag. Dersom jeg hadde flyttet til utlandet og fått barn der ville jeg ha lært barna mine norsk, men ville også passet på at de lærte språket i det landet ordentlig. Dette gjelder like mye meg som dem. Hun syns fremdeles jeg er rasistisk. Så hva mener dere, er jeg rasistisk? Jeg mener ikke det Anonymkode: 7bc3d...a58
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Selvfølgelig er du ikke rasist. Tvert imot har du et fornuftig syn på hva som må til for å inkludere våre nye landsmenn og gi dem de beste muligheter for å fungere i samfunnet vårt. Din venninne, derimot, hun er kanskje ikke helt oppdatert hverken på hva rasisme er eller hvordan man best kan integrere seg i et nytt samfunn. Veldig merkelig av henne å påstå at du er rasist ut fra dette! Anonymkode: b36c0...d41
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Selvfølgelig er du ikke rasist. Tvert imot har du et fornuftig syn på hva som må til for å inkludere våre nye landsmenn og gi dem de beste muligheter for å fungere i samfunnet vårt. Din venninne, derimot, hun er kanskje ikke helt oppdatert hverken på hva rasisme er eller hvordan man best kan integrere seg i et nytt samfunn. Veldig merkelig av henne å påstå at du er rasist ut fra dette! Anonymkode: b36c0...d41 Takk. Tror egentlig hun er redd for å bli kalt rasist selv, kaller alt som kan tolkes negativt mot våre nye landsmenn som rasisme, og veier sine ord veldig når hun snakker med/om dem HI Anonymkode: 7bc3d...a58
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Absolutt ikke rasistisk. Jeg har samme mening som deg, og er heller ikke rasist. Tvert imot. Anonymkode: 6c80b...bfb
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Det der var bare ren fakta, finnes ikke rasistisk. Tror hun har missforstått hva det er. Anonymkode: 344f6...6b0
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Utifra det du skreiv i hi er du ikke rasist Anonymkode: 798c2...797
Urwa Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Herregud nei!! Det er du ikke og jeg er enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 Nei! Og jeg er helt enig med deg. Det er svært uheldig for både barna som starter med dårlige kort på skolen og også for klassekameratene deres. Anonymkode: afd2e...ae5
Banderas Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Takk. Tror egentlig hun er redd for å bli kalt rasist selv, kaller alt som kan tolkes negativt mot våre nye landsmenn som rasisme, og veier sine ord veldig når hun snakker med/om dem HI Anonymkode: 7bc3d...a58 På bakgrunn av det du nevner over, er du på ingen måte rasist. Å beherske språket er kjempeviktig osv. Jeg tenker likevel at du med fordel kan slutte å bruke det intetsigende begrepet "våre nye landsmenn", av flere grunner. Jeg kan bl.a. nevne at mange innbyggere med en annen bakgrunn har vært her i generasjoner, og er langt fra nye, i tillegg til at det generelt er teit å påpeke annerledeshet hos andre ved å skille frem fra oss, typ. "de er nye, mens vi har alltid vært her".
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 Banderas skrev (1 time siden): På bakgrunn av det du nevner over, er du på ingen måte rasist. Å beherske språket er kjempeviktig osv. Jeg tenker likevel at du med fordel kan slutte å bruke det intetsigende begrepet "våre nye landsmenn", av flere grunner. Jeg kan bl.a. nevne at mange innbyggere med en annen bakgrunn har vært her i generasjoner, og er langt fra nye, i tillegg til at det generelt er teit å påpeke annerledeshet hos andre ved å skille frem fra oss, typ. "de er nye, mens vi har alltid vært her". Enda en ting man må passe seg for… Begrepet «våre nye landsmenn» er vel ment å dekke nettopp det, de som NYLIG har kommet til landet. Ikke de som har bodd her i generasjoner. De som har bodd her i generasjoner er jo ikke relevante for saken hi skisserer, da det er rimelig å anta at de mestrer norsk på lik linje med etniske nordmenn. «Innbyggere med en annen bakgrunn» skaper jo et like stort skille som «de nye». Noen ganger er det for sakens del greit å skille mellom beboere som er innflyttere i et nytt land og beboere som ikke er innflyttere intet nytt land. Det er ikke farlig. Anonymkode: bf9a3...fc8
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 aboslutt ikke, er helt enig med deg Anonymkode: 78848...9b6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 Det kommer ikke fram fra innlegget ditt om du er rasist eller ikke. Slik du beskriver det høres det ikke ut som om du er det. MEN, det kan være greit å ikke pålegge enkeltmennesker skyld for deres skjebner, og forstå samfunnet og det store bildet litt bedre. Om du prøver å forstå HVORFOR disse barna ikke kan norsk når de begynner på skolen i stedet for å tenke at foreldrene ikke har gjort jobben sin. - Hvordan har landet deres vært og det internasjonale samfunnet, siden de måtte flytte til Norge? - Hvordan har integreringspolitikken vært når de ha havnet i et innvandringstett området (mest sannsynlig i en trang leilighet) og kun har andre innvandrere rundt seg? - Hvorfor har ikke samfunnet tatt disse under sine vinger, inkludert dem og integrert dem, og hjulpet barnet å lære seg norsk for barnet begynte på skolen (ved for eksempel gratis barnehage, eller invitere med familien på ting)? Det er så mye som er galt med innvandrings- og integreringspolitikken. Vi fyller på i bånn, og de kommer hit til syvende og sist som billig arbeidskraft og tar jobber vi ikke vil ha, og må bo i områder vi ikke vil bo. Det er skammelig å behandle mennesker slik. Samfunnet vårt er rasistisk når det er lagt opp slik, synes jeg. Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det kommer ikke fram fra innlegget ditt om du er rasist eller ikke. Slik du beskriver det høres det ikke ut som om du er det. MEN, det kan være greit å ikke pålegge enkeltmennesker skyld for deres skjebner, og forstå samfunnet og det store bildet litt bedre. Om du prøver å forstå HVORFOR disse barna ikke kan norsk når de begynner på skolen i stedet for å tenke at foreldrene ikke har gjort jobben sin. - Hvordan har landet deres vært og det internasjonale samfunnet, siden de måtte flytte til Norge? - Hvordan har integreringspolitikken vært når de ha havnet i et innvandringstett området (mest sannsynlig i en trang leilighet) og kun har andre innvandrere rundt seg? - Hvorfor har ikke samfunnet tatt disse under sine vinger, inkludert dem og integrert dem, og hjulpet barnet å lære seg norsk for barnet begynte på skolen (ved for eksempel gratis barnehage, eller invitere med familien på ting)? Det er så mye som er galt med innvandrings- og integreringspolitikken. Vi fyller på i bånn, og de kommer hit til syvende og sist som billig arbeidskraft og tar jobber vi ikke vil ha, og må bo i områder vi ikke vil bo. Det er skammelig å behandle mennesker slik. Samfunnet vårt er rasistisk når det er lagt opp slik, synes jeg. Anonymkode: c99cf...af6 Men det er jo gratis kjernetid i barnehage for minoritetsspråklige barn i lavinnteksfamilier. Anonymkode: a7bf7...7fc
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Vi hadde kommet så mye lenger om vi sluttet å irritere oss over det disse "muslimene" gjør, og heller se på dem som medmennesker og hjelpe dem å føle seg hjemme og inkludert Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo gratis kjernetid i barnehage for minoritetsspråklige barn i lavinnteksfamilier. Anonymkode: a7bf7...7fc 1. Er det det overalt? 2. Hvor lenge har det vært dette? 3. Les trådstarters innlegg en gang til, det handlet om en kommentar for rundt ti år siden om noen som hadde begynt på skolen uten å kunne norsk 4. Fikk disse barna gratis barnehage også da, og var dette godt kjent for innvandrerfamiliene? 5. Hva med de øvrige problemene, at de er stuet sammen i blokker uten nordmenn i nærheten osv.? ... Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men det er jo gratis kjernetid i barnehage for minoritetsspråklige barn i lavinnteksfamilier. Anonymkode: a7bf7...7fc "Fem bydeler i Oslo har fra 2006/2007 tilbudt gratis kjernetid i barnehagen til alle fire- og femåringer." Altså er det svært sannsynlig at barnet HI omtalte for ti år siden ikke fikk glede av dette tilbudet... https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/gratis-barnehagetid-et-vellykket-forsok Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #18 Skrevet 29. april 2021 Jeg synes det er omsorgssvikt av staten å behandle medmennesker på den måten vi har gjort og gjør Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #19 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 1. Er det det overalt? 2. Hvor lenge har det vært dette? 3. Les trådstarters innlegg en gang til, det handlet om en kommentar for rundt ti år siden om noen som hadde begynt på skolen uten å kunne norsk 4. Fikk disse barna gratis barnehage også da, og var dette godt kjent for innvandrerfamiliene? 5. Hva med de øvrige problemene, at de er stuet sammen i blokker uten nordmenn i nærheten osv.? ... Anonymkode: c99cf...af6 Hvordan tenker du samfunnet skal avhjelpe at innvandrere stuer seg sammen i de samme områdene? Skal vi nekte dem å bosette seg der de ønsker? Anonymkode: bf9a3...fc8
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #20 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvordan tenker du samfunnet skal avhjelpe at innvandrere stuer seg sammen i de samme områdene? Skal vi nekte dem å bosette seg der de ønsker? Anonymkode: bf9a3...fc8 Hvorfor "stuer innvandrerne seg sammen" (for en ladet påstand, forøvrig!) i de rimeligste områdene i en hovedstad? Kan det ha noe å gjøre med 1. boligpriser, 2. jobbmuligheter, 3. nærhet til ting og lett å komme seg rundt med offentlig transport, 4. nærhet til andre som forstår deg og som du har noe til felles med. En mer sosial boligpolitikk og en bedre byutvikling og regulering hadde vært fint ja. Samt insentiver for å få dem til å bo andre steder også. Vi har en del muslimer der jeg bor på et lite og hyggelig sted på Innlandet (jeg flyttet hit for få år siden etter å ha bodd mine 30 første år i Oslo, og der jeg jobbet med innvandrere som norsklærer), og de er bedre integrerte. Det er en veldig skummel utvikling generelt (som Høyre-regjerningen heier fram) å gi enkeltpersoner så mye ansvar og skyld for alt som ikke går bra i livene deres. Samfunnet bør ta mer av ansvaret! Litt som når Erna kjefter på kvinner som ikke føder flere barn, samtidig som politikken gjør det vanskeligere å få barn tidlig og mange barn, da boligprisene er veldig høye, de fleste er avhengig av to inntekter, barnehage og SFO koster en god del, osv. Frie valg eksisterer kun for de med god råd. De fleste er ikke så priviligerte. Empati og medmenneskelighet kommer vi mye lenger med enn dømming og å pålegge skam Anonymkode: c99cf...af6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #21 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor "stuer innvandrerne seg sammen" (for en ladet påstand, forøvrig!) i de rimeligste områdene i en hovedstad? Kan det ha noe å gjøre med 1. boligpriser, 2. jobbmuligheter, 3. nærhet til ting og lett å komme seg rundt med offentlig transport, 4. nærhet til andre som forstår deg og som du har noe til felles med. En mer sosial boligpolitikk og en bedre byutvikling og regulering hadde vært fint ja. Samt insentiver for å få dem til å bo andre steder også. Vi har en del muslimer der jeg bor på et lite og hyggelig sted på Innlandet (jeg flyttet hit for få år siden etter å ha bodd mine 30 første år i Oslo, og der jeg jobbet med innvandrere som norsklærer), og de er bedre integrerte. Det er en veldig skummel utvikling generelt (som Høyre-regjerningen heier fram) å gi enkeltpersoner så mye ansvar og skyld for alt som ikke går bra i livene deres. Samfunnet bør ta mer av ansvaret! Litt som når Erna kjefter på kvinner som ikke føder flere barn, samtidig som politikken gjør det vanskeligere å få barn tidlig og mange barn, da boligprisene er veldig høye, de fleste er avhengig av to inntekter, barnehage og SFO koster en god del, osv. Frie valg eksisterer kun for de med god råd. De fleste er ikke så priviligerte. Empati og medmenneskelighet kommer vi mye lenger med enn dømming og å pålegge skam Anonymkode: c99cf...af6 Det må kunne gå an å diskutere disse tingene uten å bli så hissig. Hvorfor følte du behov for å skrive det siste avsnittet som består av selvfølgeligheter? Antar du at jeg eller andre i denne tråden har er behov for å pålegge andre skam, eller at vi ikke har empati og medmenneskelighet? Det var for øvrig du som brukte «stuet sammen» først. Jeg er helt enig i at en mer sosial boligpolitikk hadde vært fint, men jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se hvordan det skal gjennomføres. Ei heller hvordan. Ei heller hvordan vi skal få innvandrere og andre til å ikke sette så veldig stor pris på nærhet til ting, offentlig transport og det å bo i nabolag med andre som forstår deg… har du noen forslag? Jeg har selv jobbet som norsklærer på et lite sted på Nordvestlandet. Dette var en bygd som satset stort på å beholde innvandrerne da de trengte folk og arbeidsfolk. Det som skjedde da de var ferdige med introduksjonsprogrammet var at nesten samtlige satte seg på bussen til Oslo… Hvilke konkrete tiltak skal politikere vi som enkeltpersoner unngå at dette skjer? Anonymkode: bf9a3...fc8
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #22 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvordan tenker du samfunnet skal avhjelpe at innvandrere stuer seg sammen i de samme områdene? Skal vi nekte dem å bosette seg der de ønsker? Anonymkode: bf9a3...fc8 Ikke bare innvandrere her. Nordmenn i Spanina og Usa har også for det meste stuet seg i samme områder. Anonymkode: 6f83c...a4b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #23 Skrevet 29. april 2021 Nei, du er ikke rasist. Jeg er enig med deg og er selv utlending. Anonymkode: c12a5...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå