Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg er overvektig men har og stor muskelmasse. Jeg er 162 cm høy og veier 96 kg. Men jeg var på sykehuset i januar fordi jeg har en følgesykdom pga overvekt, og jeg var på Tinitavekten som sa at jeg har hele 51 kg med muskler. De sa at vekta stemmer så jeg har så mye muskler. Normalen for kvinner på min alder er ca 20 kg med muskler, og for menn på min alder 30 kg med muskler. Jeg tenkte ikke så mye over det der og da så jeg spurte ikke noe om det. Jeg ble faktisk ikke overrasket siden når jeg er slank så er jeg ca 70 kg, blir jeg mindre enn det så ser jeg sykelig tynn ut men med muskler. Noen som vet hva jeg skal tenke om BMI? Til tross for 51 kg muskler så forholder sykehuset seg til min BMI på 36 og sier at jeg bør gå ned til 60 kg. Selvfølgelig kan dem ikke tvinge meg ned til 60 kg, jeg har lagt om livsstilen og gått ned litt og håper på at jeg klarer å nå 70 kg. Jeg skal ha ny time i men jeg grubler på dette. Anonymkode: 45446...b3a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Jeg er litt usikker på hva det er du egentlig lurer på her? Du er sykelig overvektig og må ned i vekt uansett. Du kommer ikke til å gå ned nesten 40 kg over natta, så dette er rett og slett et ikke-problem i mine øyne. Ta tak i kostholdet og fokuser på veien, ikke målet. Når du kommer til en vekt du føler deg komfortabel på snakker du med legen igjen, så ser du hva han eller hun sier da. Anonymkode: 33b23...a8a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Men hvis du har 30 kg mer muskler enn gjennomsnittet og over dobbelt så mye i prosent, så må du jo trene noe imari? Er det en sammenheng mellom kilo muskler og trening, eller er det bare en vekt som sier at du har 51 kilo med muskler og lite trening? Og hvis du har en følgesykdom pga overvekt, så har du jo ikke god helse. Hvis du trives med å veie 70 kg og synes at du ser bra ut da, så gå ned til 70 kg da. Det er en forskjell på å veie 10 kilo "for mye!" enn 30-40.... Anonymkode: 7ea84...0d7
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Du overtenker og tar sorgene på forskudd. Gå ned til den vekten du føler er riktig for deg, f.eks 70 kg, også tar du en ny runde med lege da Det er ikke sikkert du trenger å bli mager, det viktigste er at du kommer deg ned fra sykelig overvekt Det å være 10-15 kg overvektig er noe helt annet enn å være 40 kg overvektig. Anonymkode: cc5cf...511
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Bmi egner seg ikke til enkeltindivid, det burde kun brukes til statistikk. Mål deg heller rundt magen, omkrets her sier mye mer om helsen din enn vekten. The Rock er i kategori fedme, for å ta ett eksempel på hvor absurd den kan slå ut. Anonymkode: bee74...aef
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Vi er alle bygd ulikt. Jeg er sterk med høy muskelmasse, har aldri kunne vurdere om jeg er bør slanke meg ved å se på BMI. Men ikke tenk på hva de sier du bør ned, bare jobb deg nedover, tren styrke og når du er der du trives så fokuserer du på å holde vekta. Jeg er 168 og min idealvekt er 73-74:) Anonymkode: 93810...db5
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Jeg skjønner hva du mener. Nå er jeg bare litt overvektig (10 kg over maksvekten på BMI fot å være normalvektig), men til gjengjeld ser jeg veldig slank ut når jeg er i øvre del av normalvektig. Da jeg veide meg på sånn vekt du veide deg på, fikk jeg mye samme beskjed som deg, at jeg har utrolig mye muskler i forhold til gjennomsnittet, og de hadde store problemer med å tro på meg når jeg sa at jeg ikke trener styrke i det hele tatt. Men det forklarer jo mye for min del, for jeg har alltid lurt litt på hvordan jeg sklir inn i str M/38, uten at det tyter ut noe, når jeg veier 71-73 kg, mens andre med min høyde veier over 10 kg mindre enn meg for å passe inn i samme størrelse. Anonymkode: 1ca72...c66
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 BMI er jo ment for statistikk, ikke for å måle enkeltindivid. Jeg syns behandlingen du får er helt hårreisende. Kanskje du kan satse på å heller gå ned til en livvidde under 80 cm? 1. Problemer er todelt her. De standardiserer helsetilbudet for mye slik at de ser på tall fremfor personen foran dem. 2. De krever at man går ned i vekt for å få helsehjelp selv om man vet at vektnedgang så og si aldri er varig, og at de fleste ender opp tykkere enn før. Anonymkode: b3fc5...e4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå