Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Har du utlagt tarm? Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Ja, har crohns men har ikke utlagt tarm. Det er gudskjelov sjeldent med tanke på hvor mange som har crohns. Anonymkode: eb745...877
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, har crohns men har ikke utlagt tarm. Det er gudskjelov sjeldent med tanke på hvor mange som har crohns. Anonymkode: eb745...877 Tusen takk for svar! Hvordan er hverdagen? Må du ofte på do? Jobber du 100 %? Uansett hva jeg googler finner jeg masse om utlagt tarm. Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Har to søsken med chrons. Ene er i full jobb og har lite til ingen utfordringer med det. Verste utfordringer er bivirkner av medisinene. Andre har vært symptomfri i ett år nå, og har vært i full jobb hele tiden. Ingen har utlagt tarm. Det har selvsagt vært sykemeldinger i forbindelse med behandling (operasjon o.l.), og noe fravær på jobb pga legebesøk. Anonymkode: fda49...b4d
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Har to søsken med chrons. Ene er i full jobb og har lite til ingen utfordringer med det. Verste utfordringer er bivirkner av medisinene. Andre har vært symptomfri i ett år nå, og har vært i full jobb hele tiden. Ingen har utlagt tarm. Det har selvsagt vært sykemeldinger i forbindelse med behandling (operasjon o.l.), og noe fravær på jobb pga legebesøk. Anonymkode: fda49...b4d Jeg blir så glad når jeg får sånne svar 😊 Tusen takk! Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Mannen min har chrons. Han har vært sykemeldt et par ganger de siste 15 årene pga forverring av symptomer pga stress. Men jobber fullt, og aldri vært snakk om utlagt tarm. Anonymkode: f893d...8d4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Mannen min har chrons. Han har vært sykemeldt et par ganger de siste 15 årene pga forverring av symptomer pga stress. Men jobber fullt, og aldri vært snakk om utlagt tarm. Anonymkode: f893d...8d4 Tusen takk for svar ❤ Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Bestekameraten til mannen min har det. Han har utlagt tarm, men han var i 40-årene da han fikk det. Ingenting fungerte lenger av medisiner, og å bli ufør har aldri vært noe alternativ for denne mannen. Han lever og ånder for jobben sin, så han hadde antagelig forgått psykisk om han ikke kunne jobbe. Så der endte det etter mye frem og tilbake med utlagt tarm for at han skulle kunne leve et så normalt liv som mulig. Han har vært gjennom mye, mange runder på sykehus, mange intravenøse kurer med medisin, steroider osv osv, og han måtte likevel alltid ha en do rett i nærheten. For han var det nærmest en lettelse å legge ut tarmen, plutselig kunne han være med på ting som var litt unna en do uten å måtte løpe ut i grøfta for å bæsje.... Anonymkode: 01dbf...ffb
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Bestekameraten til mannen min har det. Han har utlagt tarm, men han var i 40-årene da han fikk det. Ingenting fungerte lenger av medisiner, og å bli ufør har aldri vært noe alternativ for denne mannen. Han lever og ånder for jobben sin, så han hadde antagelig forgått psykisk om han ikke kunne jobbe. Så der endte det etter mye frem og tilbake med utlagt tarm for at han skulle kunne leve et så normalt liv som mulig. Han har vært gjennom mye, mange runder på sykehus, mange intravenøse kurer med medisin, steroider osv osv, og han måtte likevel alltid ha en do rett i nærheten. For han var det nærmest en lettelse å legge ut tarmen, plutselig kunne han være med på ting som var litt unna en do uten å måtte løpe ut i grøfta for å bæsje.... Anonymkode: 01dbf...ffb Takk for svar ❤ Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Jeg har det i mild variant. Jeg ble tilbudt medisiner, men takket nei pga bivirkninger. Er ganske fin så lenge jeg ikke stresser. Anonymkode: 0f603...edd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Søsteren min har det og har vært mye dårlig opp gjennom årene. Prøvd og bruk masse medisiner, operert osv. ble delvis ufør i 20 årene, men har nå bikket inn i førti årene og er relativt frisk. Jobber som leder i 100% stilling nå. Ikke utlagt tarm hverken tidligere eller nå. Tipper hennes viktigste budskap vil være lytt til kroppen og ta imot medisiner og sykemelding når du trenger det. Anonymkode: 818c6...82e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg har det i mild variant. Jeg ble tilbudt medisiner, men takket nei pga bivirkninger. Er ganske fin så lenge jeg ikke stresser. Anonymkode: 0f603...edd ❤ Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Søsteren min har det og har vært mye dårlig opp gjennom årene. Prøvd og bruk masse medisiner, operert osv. ble delvis ufør i 20 årene, men har nå bikket inn i førti årene og er relativt frisk. Jobber som leder i 100% stilling nå. Ikke utlagt tarm hverken tidligere eller nå. Tipper hennes viktigste budskap vil være lytt til kroppen og ta imot medisiner og sykemelding når du trenger det. Anonymkode: 818c6...82e Jeg synes det er så vanskelig å be om sykmelding. Men jeg er sykmeldt nå. Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar! Hvordan er hverdagen? Må du ofte på do? Jobber du 100 %? Uansett hva jeg googler finner jeg masse om utlagt tarm. Anonymkode: e53fe...417 Hverdagen er normal den. Er streng på hva jeg spiser for merker mer symptomer med gluten, laktose og visse grønnsaker. ellers får jeg infusjoner med biologiske medisiner hver 8.uke på sykehuset og setter metex i sprøyteform en gang i uken selv. Har også leddgikt så medisinene tar begge deler. Er på do rundt 3 ganger om dagen, mesteparten før 12. har noen dårlige dager hvor jeg er masse på do. jobber 100% og er kun sykmeldt i etterkant av operasjoner. Anonymkode: eb745...877
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Har du akkurat fått diagnose? Chrons kan jo ramme hvor som helst i fordøyelsessystemet, men kun tykktarmen kan legges ut - dermed tror jeg sjelden stomi er førstevalget. Hvis du likevel må ha det er det gjerne midlertidig, og legges tilbake etterhvert. Vi har hatt stor nytte og glede av å melde oss inn i landsforeningen for fordøyelsessykdommer, anbefaler det! Har et barn med ulcerøs kolitt selv. Anonymkode: f17e4...c05
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Har du akkurat fått diagnose? Chrons kan jo ramme hvor som helst i fordøyelsessystemet, men kun tykktarmen kan legges ut - dermed tror jeg sjelden stomi er førstevalget. Hvis du likevel må ha det er det gjerne midlertidig, og legges tilbake etterhvert. Vi har hatt stor nytte og glede av å melde oss inn i landsforeningen for fordøyelsessykdommer, anbefaler det! Har et barn med ulcerøs kolitt selv. Anonymkode: f17e4...c05 Jeg har ikke fått diagnosen nei. Venter på sykehustime. Takk for svar ❤ Anonymkode: e53fe...417
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Hverdagen er normal den. Er streng på hva jeg spiser for merker mer symptomer med gluten, laktose og visse grønnsaker. ellers får jeg infusjoner med biologiske medisiner hver 8.uke på sykehuset og setter metex i sprøyteform en gang i uken selv. Har også leddgikt så medisinene tar begge deler. Er på do rundt 3 ganger om dagen, mesteparten før 12. har noen dårlige dager hvor jeg er masse på do. jobber 100% og er kun sykmeldt i etterkant av operasjoner. Anonymkode: eb745...877 ❤ Anonymkode: e53fe...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå