Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hvordan gjør dere det med barn i 3.-5. trinn og transport? Her jeg bor må ungene gå gjennom en liten skog (som selvsagt ikke brøytes om vinteren), gjennom et boligfelt, før de krysser en trafikkert vei før de er på skolen. «Alle» slutter på sfo i løpet av tredje klasse, men ingen har så lang skolevei som mine barn. Jeg er skilt, og faren bor langt unna. Jeg har fått et jobbtilbud der jeg skal jobbe 7-15, og ikke får levert barna på skolen. Klarer deres barn seg alene om morgenen? Går de til skolen i all slags vært når de er så små? (7 og 10 år.) Anonymkode: a684b...4c1
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Nå har vi ikke like lang vei (1 km), men de må både gjennom skog og krysse veien. Det er fotgjengerovergang på veien og i skogen tråkker de sti selv. På det verste hvor det er mørkt om morgenen, kan de gå en omvei hvor det er gatelys. De har gått til skolen i all slags vær og vind fra de gikk i 2. klasse Anonymkode: 06450...ac9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Tenker at når de er 2, så kan en lære de å alltid gå sammen og gi den eldste en mobiltelefon( eller begge), da kan de ringe viss det skulle være noe og når de kommer hjem fra skolen. Det er en trygghet for både mor og barn. Jeg har et barn som går alene denne strekningen, og krysser trafikkert vei 3 plasser, han får jeg heldigvis kjørt på morgenen når de store lastebilene kjører på skoleveien, men han sparker hjem igjen etter skolen. Har og mobil med seg . Anonymkode: f67ee...3a5
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå har vi ikke like lang vei (1 km), men de må både gjennom skog og krysse veien. Det er fotgjengerovergang på veien og i skogen tråkker de sti selv. På det verste hvor det er mørkt om morgenen, kan de gå en omvei hvor det er gatelys. De har gått til skolen i all slags vær og vind fra de gikk i 2. klasse Anonymkode: 06450...ac9 Må bare få si at det er nok mange barn som ikke burde gå til skolen selv i den alderen. Her jeg bor , valser de rett over veien og går på kanten på fortauet. I tillegg er det mye store kjøretøy som suser forbi. Har sett flere tilfeller med nesten ulykker, så her hadde jeg aldri sendt mitt barn i den alderen alene til skolen på morgenen. Hjemveien er bedre, litt mindre trafikk og mindre stressede bilister.... Anonymkode: f67ee...3a5
Bondejenta&lillegutt Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Vi får faktisk taxi pga farlig skolevei, er 10 ish min og kjøre til skolen, så de hadde fått buss, men veien til busstoppet er IKKE egnet for gåing, så vi har søkt kommunen om taxi og fått det..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvordan gjør dere det med barn i 3.-5. trinn og transport? Her jeg bor må ungene gå gjennom en liten skog (som selvsagt ikke brøytes om vinteren), gjennom et boligfelt, før de krysser en trafikkert vei før de er på skolen. «Alle» slutter på sfo i løpet av tredje klasse, men ingen har så lang skolevei som mine barn. Jeg er skilt, og faren bor langt unna. Jeg har fått et jobbtilbud der jeg skal jobbe 7-15, og ikke får levert barna på skolen. Klarer deres barn seg alene om morgenen? Går de til skolen i all slags vært når de er så små? (7 og 10 år.) Anonymkode: a684b...4c1 Min gutt har klart seg alene om morgenen fra han var 8 år. Men jeg vekket han før jeg gikk og passet på at han hadde kledd på seg inneklær før jeg gikk. Så var han alene ca en time før han måtte gå til skolen i all slags vær. Det har faktisk gått kjempe bra Heldigvis siden jeg er alenemamma å egentlig ikke har en annen løsning. Anonymkode: 24617...59f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Må bare få si at det er nok mange barn som ikke burde gå til skolen selv i den alderen. Her jeg bor , valser de rett over veien og går på kanten på fortauet. I tillegg er det mye store kjøretøy som suser forbi. Har sett flere tilfeller med nesten ulykker, så her hadde jeg aldri sendt mitt barn i den alderen alene til skolen på morgenen. Hjemveien er bedre, litt mindre trafikk og mindre stressede bilister.... Anonymkode: f67ee...3a5 Her har de blitt opplært til hvordan følge trafikkregler. De går ikke langs noe fortau, for det er adskilt vei og gangvei, men når de skal krysse veien, så må de stoppe, lytte og se. Har gått denne veien med de mange ganger fra de var rimelig små da, så de er godt kjent Anonymkode: 06450...ac9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Vi gikk sammen med naboene og byttet på å følge dem halvparten av veien. De eldste gikk da i fjerde og yngste i første. Anonymkode: cb480...c66
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Her har de blitt opplært til hvordan følge trafikkregler. De går ikke langs noe fortau, for det er adskilt vei og gangvei, men når de skal krysse veien, så må de stoppe, lytte og se. Har gått denne veien med de mange ganger fra de var rimelig små da, så de er godt kjent Anonymkode: 06450...ac9 Det mener flere av foreldrene til desse barna her og... at de er opplært til å forstå trafikk osv. men jeg som kjører forbi på morgenen ser jo dette..... Men uansett hva som blir sagt, så kan ikke et barn forstå trafikkbildet før de er over 10 år. Alle barn er forskjellige og en må prøve ut det som passer sitt eget barn. Nå er jeg selv så heldig at jeg kan sette av barnet ved skolen på vei til jobb pga arbeidstider, men forstår godt at det er mange som ikke har den muligheten. Og det er bedre viss barna er flere som tar følge til skolen sammen, litt mer trygghet da Anonymkode: f67ee...3a5
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Da jeg begynte på skolen (jeg var 6) så gikk jeg 3 km, gjennom skogen og langs veien. Mamma jobba på kjøpesenter så hun begynte aldri før kl 10, men jeg dro hjem alene og var alene til hun kom hjem (altfor lenge, men det er en annen sak). Det gikk helt fint! Anonymkode: 7cc4e...7ad
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da jeg begynte på skolen (jeg var 6) så gikk jeg 3 km, gjennom skogen og langs veien. Mamma jobba på kjøpesenter så hun begynte aldri før kl 10, men jeg dro hjem alene og var alene til hun kom hjem (altfor lenge, men det er en annen sak). Det gikk helt fint! Anonymkode: 7cc4e...7ad Så flink du var. Jeg tror vi på mange måter undervurderer barna våre, og at de er kapable til langt mer enn vi tror. Men. Ville du latt dine egne barn gå til skolen i all slags vær fra de var seks år selv? HI Anonymkode: a684b...4c1
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så flink du var. Jeg tror vi på mange måter undervurderer barna våre, og at de er kapable til langt mer enn vi tror. Men. Ville du latt dine egne barn gå til skolen i all slags vær fra de var seks år selv? HI Anonymkode: a684b...4c1 Nei, det ville jeg nok ikke. Men de hadde jo klart det! Vi er altfor kjappe med å fikse ting for de. Min andreklassing har 500 meter å gå.... han blir ofte kjørt! Anonymkode: 7cc4e...7ad
It's all about me Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Mine har 2.1 km gjennom skog eller 3 km på brøytet fortau. Da jeg hadde anledning kjørte og henra jeg, nå kjøper jeg busskort til dem. Ja vi gikk langt da vi var små, og barn idag har ikke vondt av å gå de heller. Men tiden forandrer seg, veien tar tid og den er slitsom. Så jeg vil heller at de skal ha en rolig morgen og komme uthvilte på skolen, samt heller få bruke tid og krefter med venner på ettermiddagen. Framfor å bruke en time på å gå i all slags vær bare fordi de kan.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Dersom du begynner på jobb kl 7, så må du vel dra før barna har stått opp? Og så skal de klare seg selv om morgenen, og gå ganske lang til skolen i all slags vær. Det hadde jeg aldri gjort med min 7-åring (og hun er en flink og ansvarlig jente), men så er nok jeg litt ekstra hønemor også. Du skriver 7 år, men betyr det at barnet blir 8 i år og skal begynne på 3. trinn til høsten? Da er ditt barn i så fall et år eldre enn mitt, og kanskje dette barnet synes at det er en grei ordning? Anonymkode: 6b8bd...e6b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Bor 2,5 km fra skolen. De må krysse vei 2 ganger ellers langs vei og gangvei. Er 50 km/t langs vei. De kan også velge å gå gjennom skogen. De går til og fra skolen (2.-4.-og 6.trinn) og klager ikke på det. Samboer har mulighet til å kjøre hvis det regner bortover😁 Anonymkode: 3aa68...c51
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 On 4/27/2021 at 8:08 AM, Anonym bruker said: Hvordan gjør dere det med barn i 3.-5. trinn og transport? Her jeg bor må ungene gå gjennom en liten skog (som selvsagt ikke brøytes om vinteren), gjennom et boligfelt, før de krysser en trafikkert vei før de er på skolen. «Alle» slutter på sfo i løpet av tredje klasse, men ingen har så lang skolevei som mine barn. Jeg er skilt, og faren bor langt unna. Jeg har fått et jobbtilbud der jeg skal jobbe 7-15, og ikke får levert barna på skolen. Klarer deres barn seg alene om morgenen? Går de til skolen i all slags vært når de er så små? (7 og 10 år.) Anonymkode: a684b...4c1 her får de ikke buss, bor akkurat på 2km og må være 2,5km for og få, men her sykler tvillingene i 5 klasse, de trenger heldigvis ikke krysse veier det ikke er fortau eller gangfelt på, og 1 og 3 klassingene kjører vi, kunne gjort det med tvilligene og,men de vil sykle med venner, her får de ikke sykle før 5 klasse, de 2 yngste går på sfo og vil gå ut 4 klasse Anonymkode: feae4...c28
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 Jeg hadde kanskje valgt å fortsette med SFO til 4. klasse i ditt tilfelle. Min seksåring går alene til skolen, men har en skolevei på 500 meter, fortau hele veien, og to fotgjengerfelt der det er godt opplyst og bilene kjører svært sakte. Anonymkode: f371a...294
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #18 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): her får de ikke buss, bor akkurat på 2km og må være 2,5km for og få, men her sykler tvillingene i 5 klasse, de trenger heldigvis ikke krysse veier det ikke er fortau eller gangfelt på, og 1 og 3 klassingene kjører vi, kunne gjort det med tvilligene og,men de vil sykle med venner, her får de ikke sykle før 5 klasse, de 2 yngste går på sfo og vil gå ut 4 klasse Anonymkode: feae4...c28 Hvorfor lar dere ikke barna sykle til skolen før 5. klasse? Hvis de mestrer sykkel godt, så er det ingen grunn til å holde igjen det? Anonymkode: 06450...ac9
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #19 Skrevet 29. april 2021 De går, ca 2 km til skolen. Ingen skog, men noen veipasseringer i 50-sone. De har gått til skolen selv hele veien, hjem igjen på ettermiddag etter at de slutta på SFO etter 1. og 2. klasse. Anonymkode: 9189f...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå